Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Kakkos_nelonen - 28.10.2016, 19:31:56
-
Moi.
Vaihdan kyseiseen autoon takajousta, Nivomatit vaihtui tavallisiin. Nyt on takakelkka irti niin onko jotain asioita joita kannattaa huomioida ennen kasausta? Ajattelin vaihtaa peräöljyt samalla, täyttöproppu on murikassa kuskinpuolella, toimiiko alimmainen pultti murikan päädyssä tyhjennysproppuna?
Kiitokset etukäteen vastaamisesta, vinkkejä kaivataan! ::)
-
Ne peräöljyt vaihdetaan imemällä siitä täyttöpropusta. Siellä ei pitäisi olla tyhjennys roppua olenkaan.
Millaiseen ratkaisuun päädyit? Tuleeko jäykempi lehtijousi, millaiset iskarit? Kiinnostaa, kun tekisi mieli tehä sama homma omaan s90.aan.
-
No huhhuh, ruotsalasien insinöörin taidonnäyte koko taka akselisto puhumattakaan unohdetusta tyhjennyspropusta :idiot2:
Tulee jäykempi lehtijousi, Sachsin iskarit. Sain osat myyjän purkuvolvosta kaupan päällisinä.
Takakelkan takapäädyssä oli lappu jota aloin jynssäämään puhtaaksi, lapussa oli numerosarja ja sit oikeessa alareunassa numero 1065. Mietin että voiko tuo olla perän joku malli tms? Eikö näissä ole käytetty 1041 perää? ::)
-
No huhhuh, ruotsalasien insinöörin taidonnäyte koko taka akselisto puhumattakaan unohdetusta tyhjennyspropusta :idiot2:
Tulee jäykempi lehtijousi, Sachsin iskarit. Sain osat myyjän purkuvolvosta kaupan päällisinä.
Takakelkan takapäädyssä oli lappu jota aloin jynssäämään puhtaaksi, lapussa oli numerosarja ja sit oikeessa alareunassa numero 1065. Mietin että voiko tuo olla perän joku malli tms? Eikö näissä ole käytetty 1041 perää? ::)
tai sitten sille tyhjennyspropulle ei ole nähty tarvetta kun saa myös imemällä? ::) 1041 on jäykkä perä
-
oma körrä on kyllä s90 mut takajousitus ongelman ajattelin ratkaista vaihtamalla iskareiksi säädettävät tolpat. joku oli jo vaihtanut nivojen tilalle saschin kaasut. lisäksi selailtuani volvo parts internationalin sivuja huomasin että v90 volvon jousi nivojen kanssa on sama kuin s90 ilman nivoja. eli taas farkun vakiojousi on sedaniin vahvistettu.
-
1055 ei lukkoa 1065 lukko
-
Vähän aihetta sivuten kysyn tässä, kun tuosta peräöljyn vaihdosta oli puhe. Äsken vilkaisin auton alle ja tosiaan ensimmäinen havainto oli puuttuva tyhjennysproppu.
Mistä täyttöproppu tarkalleen löytyy? Ja millaisia tarvikkeita vaihtoon olisi hyvä varata? Saako täyttöpropusta imettyä vanhat öljyt pois ihan perus öljynvaihtopumpulla letkun kanssa, vai millaisilla vehkeillä tuonne pääsee käsiksi?
-
Meneekö jousi paikalleen ihan tunkilla nostamalla?
-
Vähän aihetta sivuten kysyn tässä, kun tuosta peräöljyn vaihdosta oli puhe. Äsken vilkaisin auton alle ja tosiaan ensimmäinen havainto oli puuttuva tyhjennysproppu.
Mistä täyttöproppu tarkalleen löytyy? Ja millaisia tarvikkeita vaihtoon olisi hyvä varata? Saako täyttöpropusta imettyä vanhat öljyt pois ihan perus öljynvaihtopumpulla letkun kanssa, vai millaisilla vehkeillä tuonne pääsee käsiksi?
Täyttötulppa tai tarkistustulppa on auton persusta kohti peränkopassa. Saattaahan sen imemällä saada tyhjäksi mutta kun tyhjennystulppaa ei ole niin syyksi luulisin sen että olisi hyväksi irroittaa koko peräkoppa ja samalla pestä kaikki metallimoska pois. Imemällä sitä ei saa pois eikä näe yhtään rattaiden kuntoa. Pikkurattaat ja niiden akselit jäykkäakseliperissä joskus huonoina. Täyttöön öljyprässi tai pumppu.
-
Täyttötulppa kuvassa keskellä, kuvassa 1165 mutta 1065 perässä samassa kohtaa
(http://www.pukema.com/kuvat/1165awd2.jpg)
-
Tuleeko tuosta öljyt ulos kopan alimmasta ruuvista?
-
Tuleeko tuosta öljyt ulos kopan alimmasta ruuvista?
Ei. Imemällä, kuten Beagle aiemmin kirjoitti.
-
Meneekö jousi paikalleen ihan tunkilla nostamalla?
Taka akselisto koostuu kahdesta osasta: alempi osa irroitetaan, on useilla pulteilla kiinni, muista tukea perämurikka ettei putoa ottaessasi takakelkkaa pois. Lisään kuvan jossa takakelkka irti ja uusi juosi asennettu,takakelkka valmiina asennusta varten.
Tarvitset pari tunkkia, remppalaverin: melko ehdoton, kärsivällisyyttä ja pohtimista mutta kyllä se siitä.
Öljyt tosiaan vaihdoin kun kelkka irti niin täyttöpropusta perus öljypumpulla imien, sain kaikki otettua, putki ei meinaa ensin mennä täyttöpropusta sisään mutta vähän koloa etsimällä onnistuu.
Foorumilla löytyy hyvät neuvot työjärjestyksestä.
(https://s24.postimg.org/yxqu9ouap/IMG_20161028_WA0008.jpg) (https://postimg.org/image/yxqu9ouap/)
Lähetetty Androidilla