Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: massamaahinen - 29.10.2016, 20:12:50
-
Paljonkohan koneistamo laskuttaa jos suurennuttaa Volvon kevytmetallivanteen
63,4 mm keskireiän 65 milliseksi? Kannattaako edes yrittää itse jollain tavalla?
-
Tuossahan haastavin homma on saada kiinnitys sorviin.
Eli jos koneistamo on ennenkin tehnyt vastaavia hommia ja kiinnitys on hetken homma, ei siitä useita satasia voi pyytää.
Mutta jos viet paikkaan missä aletaan tekemään kiinnitykseen tarvittavia osia, silloin hinta kasvaa.
-
Eikö onnistu jyrsimessä jos on sopiva 65 mm pora. Ihan normikoko. Ajattelin jopa itse tuollaisella suurentaa.
Onko kukaan onnistunut lisäämään kuvaa tuolla Lisää viestiin kuva -toiminteella?
(http://www.mattikaki.fi/autot/65mm_pora.jpg)
-
keskittäminen ja vanteen kiinnittäminen jyrsinkoneeseen on turhan työlästä.
Helpoimmalla pääsee kun ottaa vanhan pyörännavan ja kiinnittää sen sorvin leukoihin ja vanne vaan pulteilla/muttereilla kiinni napaan kuten normaalisti ja sisäsorvuu terällä vaan keskireikä mieleiseksi.
-
Itse asiassa aika hyvä idea. Sen jälkeen kaikki muutkin soveltuvat 63,4 mm keskireikäiset vanteet sopivat.
Ongelmana on se, etten löydä 960 II -97 vanteita helpolla koska et43 ja keskireikä 65mm. <- Kai se on 65mm?
-
65.2.
Mondeon peltivanteen 63mm reiän suurentanu pylväsporakoneessa avartimella jossa yksi epäkeskeinen terä.
Renkaasta ilmat pihalle vanne pöytään 2 ruuvilla keskityskartiolla paikan haku ja avarrin aseteltuna niin että 1mm lastu lähtee kerralla. Sit vaan syöttö päälle ja kohta onkin jo valmista.
-
Onko siinä vai 0.1mm isompi kuin muissa?
-
Joskus 90-luvun lopulla Kämärillä kustansi 100mk 4:n Jalkkisvanteen keskireiän suurentaminen Saab 90 sopivaksi. Tuo kämärin verstas on ollut kyllä hiljaisena muutaman vuoden. Harmi, sillä oli hyvä koneistamo ja tunsi Volvon vanhat tikukoneet kuin omat taskunsa.
-
65.2.
Mondeon peltivanteen 63mm reiän suurentanu pylväsporakoneessa avartimella jossa yksi epäkeskeinen terä.
Renkaasta ilmat pihalle vanne pöytään 2 ruuvilla keskityskartiolla paikan haku ja avarrin aseteltuna niin että 1mm lastu lähtee kerralla. Sit vaan syöttö päälle ja kohta onkin jo valmista.
Onko siinä vai 0.1mm isompi kuin muissa?
Nii joo takavetojen navat on 65.1 ja vanteet 65.1 ja osia päälle. 65.1 kun tekee tasamitalla ni aluvannehan olis aina ihan törkeen tiukassa navassa kii.
-
Suurentaminen onnistuu sorvissa ihan kätevästi jos on leukoja että saa ulkovanteesta kiinni. Pitää sorvissa olla jonkun verran kokoa että mahtuu vanne pyörii. Ei se jyrsinkoneessa mikään mahdoton juttu ole, tai riippuu tietysti koneesta. Sorvi kuitenkin usein nopeampi tällaisessa työssä
-
jyrsimellä jouduin isontamaan omat vertini fair ladyt kun keskireikä oli liian matala. iso jyrsin johon mahtuu 20" vanne ilman kumia.