Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Renkaat ja Vanteet => Aiheen aloitti: jaskajokunen - 30.10.2016, 16:32:49
-
(http://image.nettix.fi/extra/partimg/00/02/23/12/26/fondmetal-tech-1-2231226_l_9ef151f60a7ca427.jpg)
Tuommoiset Tech 1 on V70:ssä. Ovat olleet aiemmin 850 ja alunperin ilmeisesti jossain 900-sarjalaisessa. Ilmeisesti nuo tarvitsisi jonkinmoiset soviterenkaat, kun ei keskity oikein pulteilla vaan jää pompottamaan. Rullamitalla kun koitin navasta mittailla, niin 64mm näyttäis kai olevan eli tarvitsisi kai noin millin paksuiset rinkulat?
-
(https://s15.postimg.org/i3fed10dj/IMG_20161030_130715.jpg) (https://postimg.org/image/i3fed10dj/)
Harmi, kun on nyt työssäoppimisjakso, niin ei ole reikätulkkia käytettävissä. Olisi silloin saanut tuon vanteen keskireiästä satkun tarkkuudella mitan.
-
Napa on kyllä 65.1
Vanteesta ei tietoa.
-
Napa on kyllä 65.1
Vanteesta ei tietoa.
Ok, mutta miksihän tuo vanne hakee itseänsä pulttien kiristymisen myötä. Kuitenkin Volvo 900-sarajisen vanne on, ja googlella oon mukamas löytänyt vanteen keskireiän halkaisijaksi 65mm. Kyllä tuo sen 2mm liikkuu, kun yksi tai kaksi pulttia on näppikireydellä.
-
Tuskin on suora sovitteinen vanne volvon napaan. Uskoisn soviterenkaan kadonneen.
Navan mitta tosiaan tuo 65.1mm ja vanteesta otat selville sen kr. Ja käyt rengasliikkeestä ostamassa sovite renkaat. :)
Jos vanteen kr ei keskity napaan on kaikki rasitus pulttien varassa.
-
fontmetallia saa eri keskireijillä... joten joi ollakkin suoraan sopivat.
-
fontmetallia saa eri keskireijillä... joten joi ollakkin suoraan sopivat.
Nämä tuskin on jos kerran on holot.
-
Tosiaan pari pulttia käsin kiristettynä liikkuu pari milliä suuntaansa eli tarkasti hakemalla sain eturenkaan pompottamasta. Pitää varmaan uhrata yksi tyontömitta ja katkaista se tikku, jotta sopii paremmin sisäreiän mittaamiseen vanteesta
-
Tosiaan pari pulttia käsin kiristettynä liikkuu pari milliä suuntaansa eli tarkasti hakemalla sain eturenkaan pompottamasta. Pitää varmaan uhrata yksi tyontömitta ja katkaista se tikku, jotta sopii paremmin sisäreiän mittaamiseen vanteesta
Katkaise mieluummin 4" naula reikää sopivaksi ja ota siitä mitta.
-
Ja nyt mennään rankasti metsään...
Ei sitä tönärin tikkua tartte katkoa, kun purat sen, pieni ruuvi päästä pois, jolloin toinen leuka tulee tikun kanssa ulos.
Tikku kun ei ole kiinteästi siellä.
-
Katkaise mieluummin 4" naula reikää sopivaksi ja ota siitä mitta.
Ääni tälle. Mie sahasin pultin poikki ja viilasin sitä niin kauan pienemmäksi että se hieman raapien meni sinne vanteen keskireikään. Ja mittasin tönärillä (työntömitalla) sen jälkeen sen pultin pituuden.
-
Yks on smirkelillä pyörättää kaks kierretangon pätkää toisista päistään teräviks ja sit pyöritellä ne jatkomutteriin terävät päät ulospäin. Sopii mihin tahansa vanteeseen yms mittaukseen tollanen "tulkki" ja pystyy muttereilla lukitsemaan ettei mittä muutu yms...
Menee vaikka sylinterin halkaisian mittauksessa tiukan paikan tullen...
-
Yks on smirkelillä pyörättää kaks kierretangon pätkää toisista päistään teräviks ja sit pyöritellä ne jatkomutteriin terävät päät ulospäin. Sopii mihin tahansa vanteeseen yms mittaukseen tollanen "tulkki" ja pystyy muttereilla lukitsemaan ettei mittä muutu yms...
Menee vaikka sylinterin halkaisian mittauksessa tiukan paikan tullen...
Aivan nerokas idea, kiitos tästä. -H-
-
Tai menee vaan sen vanteen kanssa rengasliikkeeseen niin löytyy heti oikeat