Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: peculiar - 10.08.2011, 16:01:58

Otsikko: V70 2,5 20V -98 Päästöoireet
Kirjoitti: peculiar - 10.08.2011, 16:01:58
Kipasin juuri leiman pirssiini, mutta oli vähän tuurissaan, että sain läpi. Jostain syystä päästöt tyhjäkäynnillä ok mutta kierroksilla heilui aikalailla. Kierrokset ihan pikkusen haki ja CO 0,25-0,70 kun kierroksia n.2000rpm. Voisikohan tälläinen johtua jostain letkunpätkästä tai ilmamassa-anturista tms. Moottori kiertää kivasti, eikä ajettaessa mitään ongelmaa ja voimaakin on. Pakoputken takapöntössä oli sauma vähän aukolla ja korjasin sen. Vikakoodi luonnollisesti oli lambda-anturiin viittaava, mutta sen jälkeen tulpat, virrajakajat, öljyt, jne vaihdettu ja käynti sinäänsä parani. Toimenpiteet eivät kuitenkaan auttaneet siihen CO-heiluntaan ja katsastusmies antoikin käydä kenkimässä hieman autoa, jonka jälkeen arvot tippui juuri alle sallitun. Mistäs voisin lähtä tätä ongelmaa etsimään? Jotain käryä on missä vika voi olla, mutta jos jollain vastaavaa kokemusta niin saa jakaa :)

Kiitos taas jo etukäteen vastauksista.
Otsikko: Vs: V70 2,5 20V -98 Päästöoireet
Kirjoitti: Hurm0s - 10.08.2011, 19:17:22
Imuvuoto, pakosarjan joustossa vuoto, lambda-anturi... Siinä kai ne yleisimmät päästöihin vaikuttavat viat näissä.
Toki IMMu voi myös aiheuttaa päästöjen pomppimista eli seoksen soutamista, mutta usein tuntuu tehoissa ja kulussa.
Otsikko: Vs: V70 2,5 20V -98 Päästöoireet
Kirjoitti: peculiar - 11.08.2011, 10:24:05
Jep. Alan tutkimaan asiaa kunhan saan aikaa laittaa haalarit taas päälle. Mietin vielä sitä ihme kikkulaa mikä pitäis olla jossain siellä ilmanputsarilta lähtevän paksumman ilmaputken sisällä.. Olikohan se joku ilmamassamittari tms. Siinä on muistaakseni sellanen ohut metallilanka jonka nimeä en nyt muista, mutta tutkin sitä vielä jos on paljonkin mujua sinne kerännyt. Tuli oikeestaan mieleen vielä, kun vaihdoin tulpat tuossa aika vasta niin yksi tulppa oli märkä. En sitte tiedä miten se auto on käynyt niinkin tasaseen, eikä ole kummemmin pätkinyt mutta tällä vois periaatteessa olla jotain tekemistä tän päästöongelman kans? Mulla hieman hakusessa nämä moottoripuolen hommat, mutta eiköhän tule tutuksi kun alan katteleen viikonloppuna pellin alle.
Otsikko: Vs: V70 2,5 20V -98 Päästöoireet
Kirjoitti: peculiar - 11.08.2011, 10:25:38
Niin ja sellanen vielä... Voikos tota lambda-anturia/antureita testata jotenkin kotikonstein? Lähinnä edes sillain suurinpiirtein, että tietäs sitten voiko lambdat sulkea pois laskuista?
P.S. ja lambdan valohan mulla kyllä loistaa siellä..
Otsikko: Vs: V70 2,5 20V -98 Päästöoireet
Kirjoitti: Hurm0s - 11.08.2011, 10:57:58
Niin ja sellanen vielä... Voikos tota lambda-anturia/antureita testata jotenkin kotikonstein? Lähinnä edes sillain suurinpiirtein, että tietäs sitten voiko lambdat sulkea pois laskuista?
P.S. ja lambdan valohan mulla kyllä loistaa siellä..
lambdavalo kertoo, että siellä on vikakoodeja, ne vois olla hyvä lukea ja kattoa et mitä ne vihjaa...
Otsikko: Vs: V70 2,5 20V -98 Päästöoireet
Kirjoitti: peculiar - 11.08.2011, 14:49:54
Juu toki vikakoodit luetutin jossain vaiheessa kun oli muutakin vikaa, muistaakseni herjasi lambdaa se koodi, mutta niin useasti minulle on kerrottu/väitetty, että kannattaa etsiä vikaa jostain muualta kuin lambdasta itsestään. Tutkin asiaa ja jossain vaiheessa luen sitten vikakoodit uudestaan.
Otsikko: Vs: V70 2,5 20V -98 Päästöoireet
Kirjoitti: Nercs - 11.08.2011, 14:58:07
Tuossa on juttua tuosta lambdasta jopa sen mitttauksesta ja paljon se lambda arvo on onko 1.00 vai jotain muuta kun se osa yrittää säätä sitä seosta niin 1 osa bensaa ja 14,7 osaa ilmaa.
http://www.motonet.fi/phpBB/viewtopic.php?f=43&t=9724&sid=fb5762d76d9fa0086d2f70cd0a14129e
Otsikko: Vs: V70 2,5 20V -98 Päästöoireet
Kirjoitti: peculiar - 11.08.2011, 18:02:57
Piru kun uskaltais ottaa ton akun irti niin sais muistit nollattua ym. Edelleen mysteeri onko tuo hälytinlaite akkuvarmennettu vaiko ei. Niin on hyvin kätketty että.. Tosiaan kaukot ei suostu keskusteleen laitteen kanssa tai toisinpäin. Pitäis viedä merkkihuoltoon ja sen huollon hinnan jo arvaakin. Kai se on pakko jos ei sitten esim. auton runkonumerolla tms. saa sitä puhelimitse selville mikä laite siinä on jos edes alkuperäinen. Kaukot toimi mulla hetken aikaa ja sitten ei enää patterinvaihtokaan auttanut.

Noh, alanpa joka tapauksessa tutkimaan imupuolen ja kaikki alipaine- ym. letkut. Seuraavaksi varmaan ajan sitten merkkihuollon pihaan ja tempasen sen akun irti niin on apu lähellä jos ajonesto menee päälle tai muuta mukavaa. :)