Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Verme - 01.11.2016, 17:22:47
-
Täällä yksi umpiluupää, Volvon vuosimallia 1995 omistava täti kyselee kenties joidenkin mielestä tyhmiä :idiot2:, mutta tyhmiä kysymyksiähän ei ole.. 8) Päädyin avaamaan uuden keskustelun, kun en erinäisistä hakuyrityksistä huolimatta vastausta kysymykseeni löytänyt.
Mitä vaatii otsikossa mainitun vian korjaaminen? Toisin sanoen etuakselistossa vasemman puolen alatukivarren pallonivel on todettu katsastuksessa välykselliseksi. Riittääkö, että ostan pallonivelen vai onko edessä myös alatukivarren tai sen sijaan muiden pienempien osien uusiminen? Katselin mm. Motonetin varaosalistoja ja totesin, että siellä ei ole liiemmin palloniveliä tämänikäiseen autoon vaan on ostettava alatukivarsi, joka sisältää paketissaan myös sen pallonivelen. Mitenkähän lienee..?
Mistä tuo pallonivel kannattaisi ostaa tai onko tuohon mitään vinkkejä?
-
Tuon ikäisessä 850 täytyy vaihtaa koko alatukivarsi, pallonivel on kiinteää tukivarren kanssa. Alkupään 850:ssä oli vielä erikseen irroitettava alapallonivel.
-
se on juuri noin kun lopussa toteat,ensimmäisiin 850 sarjan autoihin sai alapallon erikseen ja pystyi vaihtamaan,sun autossa sinne vaihdetaan alatukivarsi missä pallo mukana! P.S KYSYMYS EI OLLUT OLLENKAAN TYHMÄ! ;) ja tukivarren vaihto ei ole isohomma eikä vaadi mitään muita osia!
-
Jos Motonetistä ostat alatukivarren, kannattaa ottaa se laadukkaampi malli - omien kokemusten mukaan niitä halvempia saa vaihtaa vuosittain. Kiinnitystä on kahta mallia, toisessa on rungon päässä kaksi pulttia, toisessa neljä. Kahden pultin kiinnitys taitaa olla yleisempi (pultit rungonmyötäisesti). Motonetin tiedot siitä, kumpi kuuluu turboon ja kumpi vapariin eivät pidä suoraan paikkaansa, eli kannattaa tarkistaa omasta autosta tuo ennen ostoa.
-
Nyt täytyypi sanoa, että ONNEKSI esitin tämän kysymyksen enkä etsinyt turhaan osaa, jolla en olisi tehnyt mitään. Täytyneekin alkaa tutkailla, mitä joutuu pulittamaan tuosta laitosta. Tai noh.. Laittaja mahtaa löytyä muualta kuin allekirjoittaneesta, mutta osa koituu sitten minun tehtäväksi hommata. :P
Suuresti kiitoksia teille vastauksista!
-
4 Pulttiset on ainoastaan turbo ja tdi malleihin vapareissa 2 pulttia.
-
4 Pulttiset on ainoastaan turbo ja tdi malleihin vapareissa 2 pulttia.
Niin no, kyllä se pitää ihan tapauskohtaisesti tarkistaa, myös turboissa on monasti 2-pulttisia.
Sanoisin että on jopa yleisempi noin.
Mukavaahan se on kun ovat halvempiakin...
-
Niin no, kyllä se pitää ihan tapauskohtaisesti tarkistaa, myös turboissa on monasti 2-pulttisia.
Sanoisin että on jopa yleisempi noin.
Mukavaahan se on kun ovat halvempiakin...
Juurikin näin. T5:ssä on ainakin itellä ollu 2-pulttiset. VADIS sanoo että AWD ja diesel-malleissa olis 4-pulttiset. Vahvistan tämän ainakin oman ärrän kohdalta vaikka 70-sarjaa onkin.
Halvemman hinnan lisäksi vielä paljon helpommat vaihtaa, ei tarvi konetta nostaa niinku 4-pulttisten kanssa :)
-
Niin, en tiä. Varasin laittopäiväksi Motonetin 59.90€ maksavan. Käytännössä kuulemma sama ottaa tuo, jos ei vaihda kuin yhdelle puolelle. Vahvistettua ei sen takia kannata, kun vie sitten toista nopeammin, jos ei samalla vaihda molempia. Näin ymmärsin.