Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Kuski92 - 03.11.2016, 04:11:44
-
Kun missään ei näkynyt olevan juttua tästä, niin onko tosiaan näin että nelikoissa takapyörän laakeri on perinteisesti erikseen vaihdettava, eikä samaa puuta pyörännavan kanssa, kuten etupyörissä? Motonetissä näky osakuvien mukaan olevan vain irtolaakereita, eikä tuota kokonaista napaa.
Ja jos se on tuollanen irtolaakeri, niin meneekö vaihto samalla lailla kuten monissa muissakin autoissa, vai onko siinä jotain omia jippojaan taas ;D
-
Irtolaakeri on juu. Tukivartta irti ja prässäämällä uus paikalleen.
-
ABS-liitin johtoineen on ainoa jokeri täs hommas. Olka-asetelmasta anturia tuskin saa ehjänä irti ja johtosarjan liitin on vasta takaluukun puolella.
Ite tein niin että ostin pari etupään ABS-anturia ja pistin ne taakse. Katkasin johtosarjan vanhan anturin juuresta ja siihen sitte pätkä etuvedon ABS-piuhaa. Etuna se että jos joskus tarttee tehdä vastaavaa hommaa niin saa ottaa vaan liittimen irti ja olka-asetelman pois. Ei ole aiheuttanut ABS-herjoja kun liitoksen tekee kunnolla.
Vanhat ABS-anturit piti oman auton kohdalla porata pois ja jäljelle jäävä kuori hakata tuurnalla irti..
-
Tuotaa, eli sieltä sais olla jo purkamassa tukivartta ja olka-asetelmaa, niin se ei sit oo vissiin yhtään niin helppo homma mitä yleensä?
Pitääkö siitä koko se napa kuitenkin purkaa irti ja viedä prässäiltäväks ja mitä kaikkee tuossa nyt pitäis purkaa? Vähäsen ohjetta jos sais kun missään ei kerrota :D
-
Jarrusatula, levy ja käsijarrumekanismi pois. Vetarin mutteri irti. Tukivarret irti, ylimmäinen viimeisenä. ABS-anturi/johtosarja irti oman maun mukaan ja olka-asetelma irti. Napa lähtee ulosvetäjällä, sitte lukkorengas laakerin edestä pois ja laakeri prässillä pois.