Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Jukka79 - 03.11.2016, 13:00:04

Otsikko: V50, tuulilasin pyyhin, lämmityslaite ja jää
Kirjoitti: Jukka79 - 03.11.2016, 13:00:04
Hei!
Millä lämmityslaite asennolla porukka pitää V50:in automaatti-ilmastointia näin talvisin?

Meillä tässä V50:ssä semmonen tilanne ollut jo viime talven ja nyt tänään ekan kerran tuli oikein kunnolla eteen: lämmityslaite ei lämmitä juuri mitenkään tuulilasin sitä alareunan osaa, jossa pyyhkimet ovat lepoasennossaan. Tästä sitten seuraa se, että väkisinkin sulat ovat jäässä aina jossain vaiheessa, vaikka mallia rungottomat ovatkin.

Edellisessä autossa, Megane 3:ssa oli ihan sama ongelma vaikka siinäkin rungottomat pyyhkimet olikin.

Sitä edellisessä autossa, Jaguar X-Type Estatessa oli mainio keksintö:
Lämppärin ilma lämmitti tuulilasia juuri tästä pyyhkimien lepokohdalta pistemäisesti noin 5 sentin välein, joka auttoi siihen tosi paljon että pyyhkimet eivät jäätyneet ikinään talvikelillä vaikka olivat perinteistä mallia. No, toki oli tässä X-Typessä vielä lämmitettävä tuulilasikin vakiovarusteena kun Suomi-auto oli.

Mutta tässä Volvossa ei mitään omituisuutta ole, jolla saisi pyyhkimien sulat pysymään jäätymättömänä. Oon koittanut pitää lämmityslaitetta kokonaan tuulilasille, täysin automaatilla yms., mutta ei tunnu löytyvän ratkaisua jolla saisi sulatettua pyyhkimet.

Monesti olenkin ihmetellyt, miksi ei autovalmistajat ole ottaneet vanhasta, oliko Carinasta, mallia, jossa oli tuulilasin alareuna sähköllä lämmitetty - siis ihan samoin tavoin kuin takalasikin. Siitä en ole varma, lämpenikö se samalla napilla kuin takalasi vai oliko sille oma kytkin.
Otsikko: Vs: V50, tuulilasin pyyhin, lämmityslaite ja jää
Kirjoitti: mushinico - 03.11.2016, 15:33:59
Hauska sinänsä, ihmettelin tänään V60 juuri samaa. Avensiksessa oli juurikin tuollainen alaosasta lämmitettävä tuulilasi. Se toimi samassa yhteydessä taustapeilien lämmityksen kanssa, eli aika fiksusti.
Volvossa pitää vielä asettaa pyyhkijät "huoltoasentoon", jotta ne saa esim yöksi nostettua kokonaan irti lasista. Kökköä.
Otsikko: Vs: V50, tuulilasin pyyhin, lämmityslaite ja jää
Kirjoitti: Jukka79 - 03.11.2016, 20:08:47
Joko Tuulilasista tai Tekniikanmaailmasta luin, kun heillä oli tuo vanha Toyota joko kesä- tai vastaavana autona, ja olivat hankkimassa siihen uutta tuulilasia, ja olivat todenneet että otetaan perus-lasi, tuo lämmitetty alareuna on turha. No ei kyllä ole turha :)

Meillä ei onneksi tuota huolto-tilaa ole, ne saa nostettua ylös normaali lepotilasta.

Täytyy koittaa noita lämppärin säätöjä käydä läpi josko kokonaan tai osittain tuulilasille oleva ilmavirtaus saisi pyyhkijöitä sulaksi.
Otsikko: Vs: V50, tuulilasin pyyhin, lämmityslaite ja jää
Kirjoitti: VäLKKy - 04.11.2016, 14:11:57
Eipä siihen oikeen mitään konstia ole kun tuulilasille tuleva puhallus tulee niin ylös ettei osu pyyhkimien lepokohtaan ollenkaan. Ei auta säätäminen...
Otsikko: Vs: V50, tuulilasin pyyhin, lämmityslaite ja jää
Kirjoitti: wildcard - 02.12.2016, 14:55:03
Moro!

Itse tappelen saman asian kanssa että sulat jäätyvät lasiin kiinni. Itse olen löytänyt ehkä parhaimmaksi tavaksi seuraavan.

Puhallus tuulilasille jolloin normaalisti moottori alkaa huutamaan täysillä. Kääntää tuuletin tehoa alaspäin vaikka puoleenväliin ja nostaa lämpötilaa taas vastaavasti ylöspäin.

Näin olen saanut sulat pysymään suurin piirtein sulina.
Otsikko: Vs: V50, tuulilasin pyyhin, lämmityslaite ja jää
Kirjoitti: Jukka79 - 05.12.2016, 09:18:21
Oon ihan testimielessä pitänyt automaatti-AC:n ilmansuunta-asetukset manuaalisesti sekä tuulilasille että jaloille ja ilman puhallusnopeus automaatilla. Ei vielä ole päässyt kovissa pakkasissa testaamaan, mutta ainakin alustavasti vaikuttaa siltä auttaisi / helpottaisi ainakin jonkin verran. Noilla asetuksilla selkeästi aamulla Eberin lämmittämässä autossa tuulilasi on ihan alareunastaan sula ja tämä sulareuna on aika lähellä missä pyyhkimet lepäävät.

Mun mielestä olis kova sana tuo tuulilasin alaosan sähkölämmitys - tai lämmitettävät sulat.

Näyttäisi vähän siltä että autonvalmistajat suuntaavat luottonsa rungottomiin pyyhkijöihin mutta ei ne kyllä autuutta tuo... No, onhan tuossakin yksi tapa saada autonomistajilta rahat pois: rungottomien pyyhkijöiden hinta vs. rungolliset, ero on aika huomattava. Vaikkakin n. vuoden pärjää yksillä pyyhkijöillä, ero on silti huomattava kun pyyhkijöitä lähtee uusimaan... Esimerkki: meidän toinen auto, Mini Cooper S Clubman, Motonetistä rungolliset Championit yhteensä 17,80e - siis pari, ja toimii, ei jäädy lasiin. Volvoon rungottomat pyyhkijät 37,90e / pari. Ero on aika huomattava mun mielestä.