Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: marko12t - 06.11.2016, 13:01:59
-
Auto on -07 vuosimallin V70 2,5T AWD ja ajettu noin 185tkm. Ongelmana on tällä hetkellä satunnaisesti esiintyvä tärinä, jota ei ole vielä osattu paikantaa ja korjata. Autolla ajelee pääasiassa vaimo, joten tuo tärinä on osunut omalle kohdalle vasta muutaman kerran. Tärinä ilmenee siten, että kesken ajon (80 km/h ja yli) tärinä saattaa alkaa ja voimistuu siten, että on pakko hiljentää vauhtia. Vauhdin hiljentäminen auttaa, mutta ei poista tärinää kokonaan. Vasta kun auton pysäyttää (ei tarvitse sammuttaa) ja vaikka esim. renkaiden tarkistus ja uusi liikkelle lähtö ja tärinä on poissa.
Välillä saa ajaa pitkiä matkoja, että tärinää ei tule ja sitten se yhtäkkiä alkaa. Viimeksi ajoin peräkärryn kanssa ensin noin 200 km ilman ongelmaa ja sitten se alkoi. Pysähdys ja uusi lähtö ja tärinä poissa.
En osaa itse paikantaa tärinän suuntaa. Ratti ei mielestäni tärise kovasti, koko kori tärisee, joten epäilyksen on ollut taka-akseliston suuntaan.
- Kesä ja talvirenkailla ei ole eroa
- Eteen on iskarit vaihdettu yi vuosi sitten (silloin vikaa ei ollut)
- Taakse on käsijarrut uusittu vuosi sitten
- Renkaat on hyvät, kesävanteet on kulemma jo vähän vääntyneet, mutta meni tasapainoon vuosi sitten kun uudet kumit laitettiin
- Mutaa ei ole vanteissa. Puhtaillakin tärisee.
- Katsatus läpi ilman huomautuksia ihan vasta
- Jarrutuksissa ei huomaa mitään erikoista
- Volvoihin erikoistunut huolto etsi vikaa takaa (minun epäilys) eikä vikaa löytynyt
- Vetarit tarkistettu huolossa (kumit ehjät jne.)
- Tänään taas moottoritiellä lyhyt ajo ja tärinä alkoi
Vikaa ei saa toistettua helposti, jotta korjaamolla pääsisivät edes kiinni mistä päin ongelmaa lähtisi etsimään.
Hyviä neuvoja ja ehdotuksia otetaan siis vastaan. Itse jättäsin renkaat pois kuvioista kokonaan, koska sekä kesä että talvikumeilla sama asia ja kun ongelma esintyy satunnaisesti.
Auto on muuten ikäisekseen erinomaisessa kunnossa. Ei paljon uutta häpeä voisi melkein sanoa.
-
Aika jännä vika jos pysähdyksellä poistuu. Tulee mieleen moottorin tuenta ja käynti, ja vaihdelaatikon kunto. vikakoodit luettu?
-
Epäilen kuitenkin takeltevia etujarruja
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
-
Minä taasen epäilen laatikkoa. Kärsin itsekin näistä mystisistä tärinöistä jotka näyttää olevan hyvin yleinen näissä. Mikään ei tunnu tepsivän. Olisin hämmästynyt jos jarrut jotenkin olisivat syypäänä kun ainakaan minulla jarrut nimenomaan eivät laahaa tippakaan. Rullaa herkästi, ei lämpene ja alkuperäiset palat kuluvat normaaliin tahtiin.
Onko aloittajalla(kin) automaatti?
-
ettei olis kardaanintukilaakeri menossa. en volvosta tiedä miten on rakennettu mutta audissa ainakin teki samaa kun oli tuo laakeri särki.
-
Ei kannata unohtaa myöskään vetoakselin sisempää niveltä. Jossakin veto tilanteessa jää jumiin ja moottorijarrutuksessa "löysää" pois ja toimii jonkin aikaa normaalisti
-
Kokeileppa takajarrulevyjen lämpöä heti seuraavalla kerralla ku alkaa tärräämään. Veikkaus että ne palat takertuu jarrukenkään.
-
Kiitos kommenteista.
Vikakoodit on luettu ja sieltä ei löytynyt mitään. Niin taisi jäädä mainitsematta että automaatti on kyseessä. Laatikko vaihtelee ihan normaalisti eikä poikkeavaa käytöstä sen puoleen ole ollut.
Etujarruja en ainakaan itse epäile, koska jarrutuksissa ei tunnu mitään erikoista.
Suurin epäily itselläni osuu taakse käsijarrukenkiin. Sattuipa nimittäin niin, kun lokakuun alussa olin menossa katastukseen, niin lämmittelin käsijarrua hiljaisessa vauhdissa. Sitten ajelin muutaman kilometrin ja alkoi ihan pirusti ravistamaan (paikat irtosi hampaista tai ainakin melkein). Pysäytin auton ja kokeilin takajarruja ja lämpimänä ne oli. Liikkeelle ja vika poissa. Katastus heti siihen perään ja se meni ihan ok. Tosin nelivetoa eivät K1:llä Palokassa jarrutestissä ajaneet vaan kokeili perinteiseen tapaan pihassa. Tätä vikaa esitin korjaamolle, mutta eivät siitä vikaa löytäneet. Pitänee varmaan itse aukasta ja tutkia. Kengät tosin vaihdettiin vuosi sitten, mutta eihän se sitä sano etteikö ne olisi vian syynä.
Meinaa olla vaan niin kiire töissä ja muualla ettei ehdi asiaa tutkimaaan, mutta lisää hyviä vinkkejä ja kokemuksia otetaan vastaan.
-
Onko jollakulla ihan oikeasti todettu että jarrut ovat tutinoiden syynä? Kuulostaa kyllä melko erikoiselle.Tuossa oli mainittu että "palat takertuu jarrukenkään" mutta varmaankin tarkoitettu että kengät takertuu rumpuun. Tuohan on helppo kokeilla vetämällä käsijarrua kun tutina päällä. Itsekkin olen jarrut tutkinut vaikka järjenvastaiselta tuntuikin. No mitään vaikutusta jarruilla ei ollut mutta tulipa tutkittua
-
Voisikohan jostain syystä ajonvakautusta lyödä päälle, jolloin alkaa tulemaan tärinää. Ja pysähdyksen jälkeen ajonv. kytkeytyy pois.
Vikakoodia ei tule kun ei tulkitse väärää toimintaa viaksi.
Tosin en ole kuullut että kellään olisi tällaista vikaa ollut.
-
Luulisi että jarrupaloja kuluisi aika kovaa tahtia
-
Omas V70 jumitti etujarru. Välillä tutisi niin maan perusteellisesti ja sit toisinaan ei mitään ongelmaa.
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
-
Omas V70 jumitti etujarru. Välillä tutisi niin maan perusteellisesti ja sit toisinaan ei mitään ongelmaa.
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Eli tutina lakkasi aina kun painoit jarrua? Sillä vain jankkaan tätä kun levyjarrut aina hieman laahaavat. Se on niille ominaista. Joskus jumitellessaan niin että ihan lämpenevät ja haisevat. Mutta koskaan mulla ei ole jumittavat jarrut saaneen aikaan tutinoita ja olen taistellut jumittavien jarrujen kanssa aika paljon.
-
(https://s21.postimg.org/7a2acgm6b/jarrukenk.jpg) (https://postimg.org/image/7a2acgm6b/)
Tarkoitan tätä osaa jarrukengällä. Tuossa vasemmalla näkyy nuo urat missä jarrupalat ui. Palat hakkaavat kolot nuihin uriin ja alkavat takerrella niihin. Tämä takertuminen aiheuttaa tärinää ja tutinaa.
Pari aikasempaa kakkoskoppasta V70 joissa molemmissa oli samaa vikaa. Tutinat ja tärinät poistui kun nuo urat viilasi suoriksi. Paras vaihtoehtohan olisi laittaa uudet jarrukengät. Joillakin ollut jopa kierossa nuo kengät ja aiheuttavat ongelmia. Toki sinne kannattaa uusia ne käsijarruhilppeet samalla.
-
(https://s21.postimg.org/7a2acgm6b/jarrukenk.jpg) (https://postimg.org/image/7a2acgm6b/)
Tarkoitan tätä osaa jarrukengällä. Tuossa vasemmalla näkyy nuo urat missä jarrupalat ui. Palat hakkaavat kolot nuihin uriin ja alkavat takerrella niihin. Tämä takertuminen aiheuttaa tärinää ja tutinaa.
Pari aikasempaa kakkoskoppasta V70 joissa molemmissa oli samaa vikaa. Tutinat ja tärinät poistui kun nuo urat viilasi suoriksi. Paras vaihtoehtohan olisi laittaa uudet jarrukengät. Joillakin ollut jopa kierossa nuo kengät ja aiheuttavat ongelmia. Toki sinne kannattaa uusia ne käsijarruhilppeet samalla.
tuo ei kylla ole jarrukenka ollenkaan. jarrukenka on se joka ottaa kiinni kasijarrurummun sisapintaan. siina on kitkapinta jne. tuo postaamasi kuva on se kannake (bracket) johon jarrupalat asetetaan ja joka ottaa vastaan jarrutusvoimat. eipa silti, itsekin putsaan nuo ja pidan huolen etta palat ei takeltele. eipahan sit jarrut laahaa :) mutta minulla ei kylla ole mitenkaan vaikuttanut tutinoihin.
-
Itsellä xc70 ja samaa ongelmaa oli myös että aikamoinen tärinä alkoi ajaessa ja joko kunnon jarrutuksella se korjaantui, vaihdoin taakse uudet käsi jarru kengät ja hilppeet niin eipä ole sen jälkeen täristänyt. :)
-
Itsellä xc70 ja samaa ongelmaa oli myös että aikamoinen tärinä alkoi ajaessa ja joko kunnon jarrutuksella se korjaantui, vaihdoin taakse uudet käsi jarru kengät ja hilppeet niin eipä ole sen jälkeen täristänyt. :)
Siis käyttöjarrua käyttämällä aina tokesi?? Vaihdoitko samassa remontissa myös jarrupalat ja levyt?
Eipä silti, näiden käsijarrut on kyllä sen sortin hökötyksiä että kaikki on mahdollista. Mahdotonkin :)
-
Täältä näköjään löytyy kohtalotovereita. Omassa kulkineessa on syksyllä mystiset tutinat vaivaamaan.
Auto on XC90 D5 automaatti AWD vm08 ja ajettu 186 000km. Auto on ollut minulla toukokuusta lähtien ja kilometrejä tullut 23 tkm.
Seuraavia huoltotoimenpiteitä tehty auton oston jälkeen:
- Määräaikaishuolto kesäkuussa (öljyt, öljynsuodatin, ilmansuodatin ja PA-suodatin + Forte käsittely suuttimille). Korjaamolla.
- Automaatti laatikon öljyn vaihto heinäkuussa (öljyjä ei oltu kertaakaan vaihdettu aiemmin). Vaihteiston käytös muuttui radikaalisti pehmeämmäksi ja
huomaamattomammaksi. Korjaamolla.
- Heinäkuuss Etupään jarrulevyt, palat, liukutapit ja ABS anturikehän vaihto+ uudet napapultit. Jarruosat: Levyt Brembo, palat ja kengät TRW
Itse tehtynä. Liukutapit tilasin Fixuksen kautta ja sellainen ero vanhoihin tappeihin oli että alkuperäisistä liukutapeista toinen oli n.10mm pidempi kuin
toinen...
- Syyskuussa Volvolla vaihdatettu ratin asentotunnistimen anturi, kun ajonvakautuksen valo syttyin kun ratin käänsi ääriasentoon vasemmalle
- Lokakuussa takapään jarrulevyt, palat, liukutapit, käsijarrukengät ja korjaussarja (jouset). Jarruosat: Levyt Brembo, palat ja kengät TRW
Itse tehtynä. Käsijarrukenkien levitysosa oli apukuskin oli apukuskin puolella aivan jumissa ja levyn pois saaminen oli hieman tuskaista.
Rasvaamalla ja veivaamalla levitysosaa sain sen toimimaan.
Käsijarrut sain pitämään hyvin ja eivät vinkuneet ajossa niinkuin ennen vaihtoa.
Samalla tuli vaihdettua talvirenkaat alle.
Jarruremppaan levyt ja palat:Autoosa24.fi:n kautta. Liukutapit, kengät, napapultti ja ABS kehä FIxuksen kautta.
Sitten pikku hiljaa alkoi tutinoita esiintyä. Alkuun luulin että asfaltissa on epätasaisia kohtia, kun tutina tuntui kuin ajaisi nimismiehen kiharaan.
Sittemmin tärinä vain voimistui. Auton käytin luotettavalla ja ammattitaitoisella korjaamolla katsottavana ja eivät alustasta tai vetonivelistä löytäneet huomautettavaa. Koeajolla olivat käyneet ja tutinan oli lyönyt päälle, mutta eivät osanneet sanoa mistä johtuisi.
Nyt viikonloppuna tuli käytyä etu ja takapää vielä seuraavasti läpi:
- etupään jarruosat purettu atomeiksi: mäntä irti ja todettu hyväksi, liukutapit rasvattu. Uudelleen ilmaus. Männän puoleinen jarrupala ei tahtonut pysyä
kunnolla männässä kiinni vaan heilahti irti melko helposti
--> Voiko olla vaikutusta?
- takapään jarruosat purettu atomeiksi: mäntä irti ja hiottu hieman pintaa kun oli muutama ihan pieni naarmu, liukutapit rasvattu ja käsijarrukenkien
levityspalat vaihdettu uusiin
--> Toimenpiteillä ei vaikutusta, edelleen täristää >:(
Huomioita:
- Uudet käsijarrukengät ikäänkuin könöttävät alaspäin uusista jousista huolimatta ja kun levy on paikallaan ja sitä kun
pyörittää niin kengät laahaavat levyä vasten
--> Onko tämä ok ja jos ei niin miten saisi korjattua?
- Tärinästä olen sen laittanut merkille, että täristää kun veto on päällä. Kun täristys alkaa ja nostaa jalan kaasulta niin tärinä loppuu...
- Täristäessä kun painaa kevyesti jarrua niin tärinä ei lakkaa
- Levyt eivät kuumene ajossa.
- Täristys ei tunnu erityisen voimakkaasti ratissa, vaan tuntuu että koko auto heiluu.
Oma fiilis on, että liittyisi käsijarruun tai takajarruun, kun tärinä alkoi sen rempan jälkeen.
Apuja tarvis, mistä vois seuraavaks alkaa kokeltavaa kohtaa etsimään vialle?
Muuten olen erittäin tyytyväinen autoon ja on jo kolmas volvo peräkanaan. Edellinen omistaja (sukulaismies) kyllästyi volvoiluun kun vähän väliä sai autoa käyttää huollossa. Vaikka huollossa oli vain pari kertaa vuoteen :idiot2: Vaihto sitten bemariin :2funny:
-
Itsellä kun oli patti takarenkaassa niin koko auto tärisi satasen nopeudessa ja kun siirsi renkaan eteen niin ratti tärisi jo pienessä nopeudessa.
-
Tänään tuli nyt sitten avattua molemman puolen takajarrut. Vaihdoin käsijarrukengät ja käyttöjarrun palat. Takana oikealla käsijarrukengät olivat kuluneet selvästi enemmän (vuoden vanhat olivat). Mitään rikkinäistä en löytänyt. Kaikki liukupinnat rasvasin kuparitahnalla varovaisesti ja rompeet takaisin kiinni ja koeajolle.
Ja sama tärinä jatkuu. Nyt se tulee tosi helposti. Aikaisemmin sai ajaa pitkästikin ennen kuin alkoi. Otin luistoneston pois päältä ei loppunut. Käyttöjarrun painaminen ei lopettanut tärinää. Pakko hidastaa vauhtia. Rekkakin meni moottoriteillä ohi.
Takana oikealla kuuluu laahaamisen ääntä (johtuuko siitä ettei uudet palat ole vielä asettuneet) ja rumpu/levy lämpenee selvästi. Lämpeni kyllä jo ennen remonttiakin. Vasen ei ollenkaan. Säätömahdollisuuksia käsijarrussa ei paljon ole. Pitäisikö H-palasta ottaa hahloa syvemmälle? Siihen näyttää saavan myös säädettävän osan tilalle. Pitäisikö vaihtaa? Eli saako sillä säädettyä löysemmälle jarrua. Oikea puoli ottaa hanakasti kiinni vasen ei. Enkä tiedä onko tämä lopulta se tärinän syy. Erikoisen oloinen tuo Volvon käsijarru systeemi.
Edellisellä kommentoijalla on kovasti saman oloiset oireet omassa autossaan. Nyt ei pysty pitkää matkaa ajamaan, kun ei siitä tule enää mitään, kun ei voi vauhtia pitää. Onneksi on kakkosauto niin pääsee eedes sillä johonkin.
Voisiko olla laakerivikaa?
Täytynee käyttää taas jollakin pajalla vai osaako sininen ratkoa oman merkkinsä ogelmat?
-
Mulle tulee nyt ensimmäisenä laakerivika mieleen kun kerran lämpiää.
-
Ja laakerivian saa selville, että nostaa kulman ylös ja pitää jousesta kiinni samalla pyörittäen rengasta..
-
Niin..näiden tutinat ovat kyllä melkoinen mysteeri ja kysymys "mikä aiheuttaa tutinan" on tietyllä tapaa retorinen kysymys samaan tapaan kuin "miksi jeppe juo". Sori tämä sarkasmi mutta olen jahdannut tutinoita tuloksetta jo vuosia niinkuin on moni muukin.
Itse epäilen (tällä hetkellä) että syypää voi olla tarvike takajarrulevyt ja kenties kulunut (ruostunut) napa. Itsellä alkoi oireita muutama kuukausi tarvikelevyjen asennuksen jälkeen. Harmittavasti tuohon kohtaan sijoittuu vielä yksi muuttuja eli softaus. Voi olla että osasyyllisiä ovat myös takaripustusten kuluneet puslat jotka ikäänkuin vahvistavat sitä tutinaa. Mulla on kaikkein pahin 15" talvirenkailla jotka ovat joustavammat ja kaiketi(?) tehostavat vielä lisää.
Käynyt mielessä kokeilla uusilla oem levyillä ilman käsijarrukenkiä niin saa suljettua pois tuon käsijarru epäilyksenkin. Automaattihan pärjää mainiosti ilmankin käsijarrua tovin. Mitäänhän se ei pidä parhaimmillaankaan. Hätätilanteessa jos sen vauhdista vetää päälle niin luulenpa että menee heti päreiksi
Edit: lyhyesti sanottuna kokeilkaa uusilla takanavoilla ja uusilla oem takalevyillä jos mahdollista.. Silloin kaikki keskellä ja tasapainossa takajarruosastolla..
-
Tänään tein niin, että ruuvasin käsijarruvivun säätöruuvin niin löysälle kuin mahdolista eli yläasentoon. Ja sitten koeajolle. Eipä ravistanut yhtään. Tosin aikaisemminkin sai aika pitkästi ajella ennen kuin ravistelu alkoi, paitsi ihan viime päivinä on alkanut helposti, joten pientä toivoa on olemassa. No lopullista vikaahan ei siis vielä ole selvillä, mutta jospa jäljillä ollaan. Eikä vasen rumpu/levy lämmennyt niin kuin ennen.
Meinasin nyt sitten uusia oikeastaan kaikki mitä uusittavissa on. Levyt oli kohtalaiset, mutta jos pistäisi nekin uusiksi.
Semmoisen huomion viimeksi käsijarrua kasatessa tein, että kun asetelma oli valmis jousineen kaikkineen, mutta levyä ei ollut vielä paikallaan, niin asetelma liikkui paikallaan ympyrää ehkä sentin edestakaisin kun käsillä pyöritti. Eli kengät eivät ottaneet yhtäaikaa siihen vaijerin sisääntulon vieressä olevaan tukipalkkiin/stoppariin tai mikä se lie nimeltään.
Tulisikohan tärinä siitä, että asetelma tosiaan pääsee rummun sisällä edestakaiseen liikeeseen, kun yrittäää jumittaa ja välillä irtoaa, niin pamahtaa takaisinpäin. Kuuluisiko asetelman olla jämäkästi paikoillaan vai sallitaanko tuommoinen liike? Nyt en muista miten se toisella puolella oli. En pannut merkille.
Voiko se H-kappaleen lovi toisaan kulua niin, että se vaikuttaa asetelman kehän pituuteen ja tulisiko siitä ongelmat. Meinaisin ostaa uudet H-palatkin.
No nyt alan pikkuhiljaa kirimään sitä säätöruuvia ja katsotaan alkaako tärisemään.
Automaatilla pärjää ilman käsijarruakin normaaleilla paikoilla väliaikaisesti.
-
Semmoisen huomion viimeksi käsijarrua kasatessa tein, että kun asetelma oli valmis jousineen kaikkineen, mutta levyä ei ollut vielä paikallaan, niin asetelma liikkui paikallaan ympyrää ehkä sentin edestakaisin kun käsillä pyöritti. Eli kengät eivät ottaneet yhtäaikaa siihen vaijerin sisääntulon vieressä olevaan tukipalkkiin/stoppariin tai mikä se lie nimeltään.
Tulisikohan tärinä siitä, että asetelma tosiaan pääsee rummun sisällä edestakaiseen liikeeseen, kun yrittäää jumittaa ja välillä irtoaa, niin pamahtaa takaisinpäin. Kuuluisiko asetelman olla jämäkästi paikoillaan vai sallitaanko tuommoinen liike? Nyt en muista miten se toisella puolella oli. En pannut merkille.
Voiko se H-kappaleen lovi toisaan kulua niin, että se vaikuttaa asetelman kehän pituuteen ja tulisiko siitä ongelmat. Meinaisin ostaa uudet H-palatkin
Tässä Volvon rakenteessa kengät pääsevät aina liikkumaan hieman. Tästä johtuen, jos käsijarru on tiukasti päällä voit siitä huolimatta liikutella rengasta edes takas hieman. Käsittämätön kötöstys mutta sellainen se on :idiot2: Jos ne kengät humpaisivat ees-taas ajon aikana korkealla taajuudella ja jarruttelisivat niin että tulee ihan tuollaista tutinaa liki 2t painoiseen autonmöykkyyn niin luulisi että savu jo nousisi tai että ainakin vanteet olisivat jarrupölyn peitossa. Kengät kuitenkin ovat kymmenien tuhansien kilometrienkin jälkeen vain hyvin vähän kuluneet jos lainkaan. Näin ainakin minulla. Ja jos käsijarru laahaisikin tutinaa aiheuttaen niin kohtapa ne kengät olisivat sitten kuluneet -savun kera tai ilman- sellaisiksi että eivät enää laahaa. Kengäthän kiristetään manuaalisesti.
Minua askarruttaa että saako nuo kirotut "kelluvat" jarrukengät rummun kulumaan epäkeskeisesti ja epätasapainoon. Täällä palstallakin on jäsenten postaamia kuvia joissa näkyy omituiset kulumajäljet rummussa. Siis että on puoli kierrosta neitseellistä pintaa jossa ei lainkaan kulumaan ja toisessa puolikkaassa normaalisti kulumaa. Jotain samantapaista olen havainnut omissakin vanhoissa rummuissa.
Edit: jos epäilet sen H-palan mittoja voit asentaa sen tilalle säädettävän "perinteisen" säätötangon. Löytyy ihan motonetistä ja itselläkin on sellaiset kun alkoi ärsyttämään vuoden välein uusia käsijarrusälät
-
Lisää huomioita ajosta:
- Jarruille en ole viimeisen korjailun jälkeen tehnyt mitään
- Tärinä tulee esille 1500rpm tietämillä, ainakin 5 ja 6 vaihteella.
Ja ilmiön saa toistumaan noilla tekijöillä
- Auton kulutusmittari antaa ihme lukemia. Nyt ei meinaa keskikulutuksessa päästä alle 9l/100km, kun ennen meni helposti 7l/100km tietämillä. En usko että talven piikkiin menee 2litran nousu. Vastaavasti hetkellinen kulutus näyttää kiihdytystilanteissa jopa 99l/100km... >:(
-
Lisää huomioita ajosta:
- Jarruille en ole viimeisen korjailun jälkeen tehnyt mitään
- Tärinä tulee esille 1500rpm tietämillä, ainakin 5 ja 6 vaihteella.
Ja ilmiön saa toistumaan noilla tekijöillä
- Auton kulutusmittari antaa ihme lukemia. Nyt ei meinaa keskikulutuksessa päästä alle 9l/100km, kun ennen meni helposti 7l/100km tietämillä. En usko että talven piikkiin menee 2litran nousu. Vastaavasti hetkellinen kulutus näyttää kiihdytystilanteissa jopa 99l/100km... >:(
Onko softattu?
-
Onko softattu?
Ei ole. Vakio kone D5 185hv.
-
talviaamun ekassa kevyessä kiihdytyksessä on 99l/100km mulla normaalia
-
Voisikohan tämä olla syy:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=65936.0
Omaan kulkineeseen laitettu elokuun lopussa Valvoline ATF AW Öljyt 9. litraa
-
Voiko sitä kokeilla pakkovaihteilla jos epäilee että vain tietty vaihde täristää?
-
Alkuperäiseen ongelmaan liittyen, avasin tänään jarrut uudelleen ja uskon nyt löytäneeni syyn: käsijarrun käyttövipu oli jumittunut eli nivelessä oli niin paljon jarrupölyä, että ei liikkunut enää mihinkään. Käsijarru ei palauttanut, jolloin käsijarru jäi kantamaan koko ajan ja aiheutti luultavasti tärinän. Lisäksi palautusjousi oli kuoleentunut eli oli melkein sentin pitempi kuin uusi jousi.
Putsasin ja rasvasin kaikki liikkuvat osat ja liukupinnat varovasti kuparitahnalla. Laitoin uudet jouset (aikaisemmin en vaihtanut jousia, kun vanhat näytti hyviltä eli oli kirkkaat, kun oli vuosi sitten vaihdettu). Nyt koko asetelma oli jämäkästi paikallaan eikä ollut väljää kiertoliikettä kuten aikaisemmin. Uudet levyt paikalleen ja kaikki kiinni.
Testiajolle: Jarrut pelaa hyvin. Säädin käsijarrun kahvan juuresta mutteria tiukemmalle siten, että jarrru ottaa kiinni sopivalla voimalla. Lisää testiajelua: Ei tärinöitä ainakaan vielä eikä rumpu lämpene enää.
Olisikohan se nyt sitten siinä.
Vaikka käsijarrukengät vaihdettiin vuosi sitten huollossa niin eihän ne vaivaudu muuten jarruja huoltamaan putsaamaan ja rasvaamaan. Se oli ihan hukka huolto vuosi sitten. Kaikki osat on sen jälkeen nyt uusittu. Kaiken saa lopulta tehdä itse.
Kiitos kaikille kommentoijille. Palaan asiaan, jos ongelmia vielä ilmenee.
-
Voiko sitä kokeilla pakkovaihteilla jos epäilee että vain tietty vaihde täristää?
Tätä on tullut nyttemmin kokeiltua ja tekee nimenomaan 5 ja 6 vaihteella n.1500 rpm tietämillä. Pienemmillä vaihteella ei tahdo saada tärinää esiintymään, koska kierrokset nousevat nopeammin. Nyt olen huomannut myös että laatikko vaihtaa hieman töksähtäen.
Seuraavaksi tarkoitus katsoa moottorin tuennan osat läpi ja keskustella laatikon öljyn vaihdon tehneen huoltamon kanssa öljyn sopivuudesta.
-
Tätä on tullut nyttemmin kokeiltua ja tekee nimenomaan 5 ja 6 vaihteella n.1500 rpm tietämillä. Pienemmillä vaihteella ei tahdo saada tärinää esiintymään, koska kierrokset nousevat nopeammin. Nyt olen huomannut myös että laatikko vaihtaa hieman töksähtäen.
Seuraavaksi tarkoitus katsoa moottorin tuennan osat läpi ja keskustella laatikon öljyn vaihdon tehneen huoltamon kanssa öljyn sopivuudesta.
Vitos vaihde, kierrokset n.1500rpm ja tasakaasulla niin siinäpä se on mullakin pahin. Kiihdyttäessä menee erittäin tasaisesti aina. Monesti käynyt mielessä että laatikkohan se on syypää mutta sitten taas tulee työnnettyä pää pensaaseen ja alkaa näpertely ;D Kaikki moottorin tuet uusittu, vetoakselit uusittu, renkaat uusiutuneet useaan kertaan ja tasapainotukset katottu, sovitusrenkaat uusittu.. Jarrulevyillä on taidettu mennä jo 100tkm ja kohta taitaa mennä uusiksi ihan koemielessä mutta viime viikonloppuna tunnustelin vähän pitempään taas tätä tärinää ja tutinaa niin heti kun punnersi vitoselle niin alkoi tä-tä-tä-tärinä ja tutina. Voisihan ne tukivarret ja moninaiset puslat uusia ja apurungonkin puslat ennen laatikkoremonttia. Itse asiassa apurungot puslat tuntuis jotenkin loogiselle syylle
-
Oman pirssin käytin tarkastettavan tärinöiden takia sinisellä joulukuussa ja tuomio tarkastelun jälkeen oli että laatikko on rikki, Mutta suosittelivat laatikon ljyjen vaihtoa ja itse olin samaa jo aiemmin tuumaillut. Öljyt vaihtoivat ja koeajolla täristäminen tuntui ja samoin itsellä ensimmäisten kilometrien aikana. Mutta sen jälkeen tärinää ei ole tuntunut ja nyt kilometrejä on tullun n. 8000km öljyn vaihdon jälkeen. Samoin vaihtaminen muuttui pehmeämmäksi.
Joten case closed sen osalta ja uusia vikoja odotellen. 8)
-
Laatikkoa olen heikkoina hetkinä itsekin pohtinut. Mulla tosin aina vaihdettu sinisellä oikeat öljyt ja varmaan määrätkin. Eikä ole vaihdon jälkeen huomannut eroa. Voihan se laatikko silti olla mulla rikki kun kilsojakin jo 315tkm. Vaihdan nyt kuiteski ensin nuo puslat ja sitten vasta laatikko ;)
-
Täällä olisi kohtalotoveri, jolla on juurikin aloittajan kuvailemia ongelmia.
V70 AWD AUT -06
- Alkoi pari viikkoa sitten
- Säännöllisen epäsäännöllisiä
- Alkaa vain yli 80 km/h vauhdissa
- Vaihdelaatikko pelittää tärinöiden alkaessa normaalisti, vaihteet vaihtuu normaalisti ja vaihteiden vaihtuminen ei vaikuta tärinään
- Tärinän alkaessa kun nopeuden tiputtaa alle 80 km/h, tärinät lakkaa. Pidempään (10km) ajaessa tärinät alkavan ilmetä myös 60 km/h vauhdissa
- Tärinän alkaessa ne katoaa, kun hellittää kaasulta. Alkaa uudestaan, kun painaa kaasuttaa
- Tärinän kanssa samaan aikaan kuuluu semmoinen jurnuttava ääni ja ihan kuin joku vänkäisi vastaan
- Homma lakkaa, kun pysähtyy, sammuttaa auton, käynnistää uudestaan ja jatkaa matkaa
- En ole uskaltanut kokeilla, poistuuko tärinä jonkun X- nopeuden jälkeen, koska se on niin hurjaa
- Tärinä tuntuu sekä ratissa että kopassa
- Tärinän aikana kääntäminen ei vaikuta tärinään mitenkään
Tänään töihin ajellessa tuo tuli taas. Nyt oli jo aika pahana ja edes pysähdys ei aluksi poistanut vikaa. Vasta toisella pysähdyksellä vika poistui, mutta silti kiihdyttäessä normaaliin matkavauhtiin tuntui kokoajan pieni jurnutus ja tärinä vastaan.
Jarru/laakerivikaan en oikein usko, koska vanteet eivät lämpene eikä pysähtyessä jarrut haise. Ja koska vian aikana suurimmat tärinät ja jurinat tulee kiihdytyksen aikana.
Eikä kyllä laakerien jollotustakaan kuulu.
Tärinä tuntuisi tulevan edestä. Kuitenkaan mistään death wobble-tyylisestä tärinästä ei ole kyse.
Vikakoodit antaa ratin asentotunnistimesta ja Haldex-pumpusta. Voisiko pumppu aiheuttaa vikaa? Aiemmin kesällä liikkeelle lähtiessä auto tuntui haraavan aika kovasti vastaan, jos heti samantien lähti kääntämään. Ihankuin neliveto olisi lukittunut päälle.
Viime talvena laatikko myöskin luisti kylmänä niin paljon, ettei auto liikkunut ennenkuin oli ollut käynnissä useamman minuutin ja laatikon öljyt olivat lämmenneet. Tämä vika poistui öljyjen vaihdolla/huuhtelulla, mutta olisiko turbiini ottanut itseensä?
Mistä voisi lähteä liikkeelle? Lähinnä tuo, että ilmenee vain ajoittain ja vika alkaa vain yli 80 km/h vauhdissa hämää jonkin verran.
-
Abs:n hammaskehä edessä tai vetoakseli/napapultin löysyys muuten tulee mieleen, muuten oireet kyllä tuntuu tasapainottomilta pyöriltä. Mut joo jos koko auto tärisee eikä vaan ratti, niin ehkä se voimansiirto takapäähän sitten
-
ei ehkä liity asiaan mutta kärsittiin V50:n -12 tärinästä ihan uudesta (10tkm) ajetusta asti... Hieman vastaavati täristi sillon tällön
taidettiin kolmet jarrulevyt/palat vaihdattaa ja monet huollot kummasteli, sitten löyty yksi setä joka oli putsannut jarrulevyn napamötikän.... TADAA.. ei tärise mistää mikkää enää
eli paskaa vaan siellä levyn ja navan välissä :/
turkasen kauan tuostakin sai kärsiä ja rahaa meni kummasteluun, huoh
-
Repsikan puoleinen vetoakseli edessä.
-
Omaan V70 AWD 2012 malliin iski aivan samanlainen täristys kuin mitä "marko12t" -kuvailee viestiketjun avauksessa. Espoo-Koli välillä alkoi Juvan kohdalla etupää täristää. Aluksi siitä pääsi eroon jarrujen tiukalla painamisella, mutta pidemmälle edetessä piti ryhtyä pysähtelemään hetkeksi jotta pystyi jatkamaan matkaa. Täristys katosi pienen lepotauon avulla. Joensuun kohdalla pääsi enää 10-20km kerralla ilman pysähdystä. Viimeisellä viidellä kympillä alkoi tärinän lisäksi nykiä ohjausta myös oikealle. Kovan tärinän ja nykimisen kera pääsin Kolille, josta auto hinattiin Joensuuhun korjaamolle.
Korjaamon kaveri kävi seuraavan päivänä koeajamassa ja totesi ettei mitään tärinään/ nykimistä ole. Osasivat kuitenkin aavistaa mistä on kyse ja korjasivat vian, eikä sen jälkeen ole enää täristänyt.
VIKA: Etupään oikea vetoakseli aivan ruostunut suojakumin alta niin, että murusia sieltä oli sadellut korjaamon lattialle. Lämmetessä oireena täristys ja pahetessa alkaa nykimään vian puoleiseen suuntaan.
-
Itse vaihtaisin apukuskin puoleisen vetoakselin. Sillä tapaa hävisi omastani omituinen tärinä.