Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: HVD5 - 07.11.2016, 12:30:48
-
Päivää,
ihan täysin hakuammuntaa, mutta kysytään josko jollain olisi käynyt sama.
Ajoin auton talliin, hetken tyhjäkäynnillä ja sitten sammutus. Siinä samassa moottorin sammuessa kuului todella kova metallinen kolahdus, vähän niin kuin joku olisi vapautunut jännityksestä. Mielestäni se jysähti jossain käsijarrukahvan tietämillä. Auto toimii normaalisti, eikä mitään epäilyttävää näy allakaan, joten mysteeriksi jäänee.
Kytkin oli pohjassa, ei varmaan mitään vaihteistoon liittyvää. Muutenkin ääni tosiaan kuului enemmän auton keskiosasta/alustasta. Jousi varmaan katketessaan pitäisi saman tyyppisen äänen, mutta ei mielestäni kuulunut mistään nurkasta.
-
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=127640
Svenskaklubbenilta bongattua, hiukkassuodattimen puhditus ollut meneillään kun olet sammuttanut auton ja on jysäyttänyt siellä. Tuossa eräs kaveri kertoilee että siitä johtuisi ja että kuulostaisi kuin uudenvuodenpommi jysähtäisi auton alla.
Tämä tietysti hakuammuntaa, mutta ainakin sijainti auton alla täsmää.
-
Harmi kun menee hyvä vastaus hukkaan, ei mulla ole hiukkassuodatinta. Kiitos kuitenkin!
-
No perhana, pakko oli yrittää. ;D Taisi nämä suotimet tulla facelift malleihin vasta?
-
Ei voinut olla jarrusatulat, jarruihin ei koskettu? Mulla kilahtaa kunnolla jos reippaasti jarrutan
-
Mielestäni 99,9% kerroista sammutan auton niin, että kytkin pohjassa, vaihde vapaalla, jalka jarrulla -> käsijarru päälle -> vaihde silmään -> sammutus ja kytkin ylös. Tuo jysäys tuli varmaan 0,5 sekuntia virtojen sammuttamisen jälkeen, mutta varmaan vain sattumaa se hetki.
-
Moottorin tuenta kunnossa?
-
Moottorin tuenta kunnossa?
Tämä vois olla. Mulla kolahti aikanaan kun oli vaihdelaatikon ja rungon väliset puslat hajonnu.
-
Anopin D5:ssä oli kanssa semmoinen muulinpotku sammuttaessa ennen moottoritukien uusimista, mutta se kyllä tuli selvästi keulasta päin
-
Ääh. taitaa jäädä mysteeriksi. Ei ole uusinut, eikä tullut osia vastaan tallin lattialla.
Moottori se ei varmaan ollut, äänessä ei ollut niin paljon "voimaa". Joku metalli vapautui jännityksestä, epäilen käsijarruvaijerin olleen huonosti pykälässä ja hypänneen hampaan tms. Kiitos raadille, hyviä pohdintoja ja osaapahan tuleviin ääniin keksiä paremmin lähdettä. (Niitä saattaa tuon ikäisessä autossa olla edessä...)
-
Minulla tämmöisen pamauksen päästi kerran käsijarrukahva, kun räikkämekanismi sattui hieman käsijarrun päälle vetämisen jälkeen lipsahtamaan pykälästä yhden pykälän alaspäin. Tässä on ollut varmaan kyse samasta asiasta. Vanhemmiten räikkä hieman kuluu, ja jos sattuu jäämään huonosti siihen kaikkein eniten käytettyyn pykälään, voi lipsahtaa. Ääni on yllättävän voimakas pamaus, kun mekanismi lyö metalli metallia vasten siihen räikän alempaan pykälään.
Ei tämä minullakaan ole toistunut.