Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: mista - 08.11.2016, 17:18:09
-
Eli ostin käytetyt vetarit tuohon autoon (Miksi?, Koska näyttävät automaattiin maksavan noin 600e kpl uutena)Ongelma on se, että auto on 1997 ja siinä on 43 hampainen abs kehä, jonka ulkohalkaisija on noin 82mm. Kaikki mitä näkyy olevan myynnissä on aina 78mm. Toimiiko tälläinen kehä tuon vanhan tilalla? Ostamani vetarit olivat 1998 vuosimallista ja 40 hampaiset. Kehä vaihtuu juuri 97-98.
Muutenkin tuo vanha kehä on sellaisella leveällä hammasprofiililla ja nuo muut näyttää aina melko terävähampaisilta.
Oikealla tuo leveähampainen.
(http://i23.photobucket.com/albums/b362/raipe/DSC_1000_zpsuac1mzuj.jpg)
Vasemmalla leveähampainen
(http://i23.photobucket.com/albums/b362/raipe/DSC_1001_zpsm6qjjhxt.jpg)
Kuuluuko anturin pää näyttää tältä ?
(http://i23.photobucket.com/albums/b362/raipe/DSC_1003_zpscsdqfxid.jpg)
-
Joko paketti on kasassa?
Noin iso ero halkaisijassa saattaa vaikuttaa jo siihen, että anturi ei lue kehää kunnolla varsinkaan suuremmilla nopeuksilla.
Mun mielestä tuo anturi näyttää ihan siltä kuin olisi ollut liian suuri ABS-kehä, joka on kääntänyt pään vinoon. Näkyvän metalliosan pitäisi olla keskellä. Kuten tässä: https://www.varaosa24.fi/img/t/b/0173/1730225.jpg
Eli autoon saattaisi alunperinkin kuulua nuo pienemmät kehät. Vaikka vanha kehä ois väärä, ei ohjainlaite välttämättä tajua kolmen hampaan eroa. Joskus näkyy erikokoisia renkaita edessä ja takana, eikä niiden takia tule häiriöilmoituksia. Esim. edessä 185/65 ja takana 195/65. Kehä on kuitenkin jonkin verran eri.
-
Tein sen verran vika-analyysiä tuossa, että vertasin tuota irroittamaani kehää (hanttarin puoli) toisen puolen kehään ja näyttävät samanlaisilta. Mittaamaan en päässyt kun toinen on vielä paikalla autossa. Kuten tosta kehästä näkyy niin hampaat on kiillottuneet eli se on tosiaan ottanut kiinni anturiin. Toinen puoli oli likainen ja kulumaton eli mahtunut ok pyörimään.
Hantin puolella vetari oli ihan hiukan väljä ja pyöränlaakeri kohtalaisen väljä. Nämä on voineet edesauttaa tuohon kiinniottamiseen.
Anturin mittasin ihan vain yleismittarilla. Näytti joku 1650 ohm ja tasavirtapuolella mittarissa arvot hyppivät aina kun hammas meni anturin ohi. Jotain eloa siis ainakin vielä on.
Testasinpa huvikseni voiko vanhaan kehään luoda yhtä hammasta joka oli murtunut pois niin eipä luonannutkaan. Dc puolella tiggi teki kraaterin ja ac puolella sai alumiini lisäainetta hiukan kiinni, mutta irtosi hiukan ruuvarilla kampeamalla. Liekö jotain seosta. Anturihan on käsittääkseni induktiivinen, mutta ei nuo hampaat kyllä terästä ole.
Uuden anturikehän tilasin jo, mutta pyörän laakeria en uskaltanut kun joku mister autokin tarjoaa miljoonaa eri kokoa. Täytynee soittaa paikalliseen varaosaliikkeeseen ja kysyä rekisterinumerolla näkevätkö mikä kuuluu.
-
No sitten jos laakeri on aivan väljä ollut. Pieni välys ei vielä kuluta anturia. Kehät taitavat olla valurautaa.
-
No sitten jos laakeri on aivan väljä ollut. Pieni välys ei vielä kuluta anturia. Kehät taitavat olla valurautaa.
Kauhean pehmeästi ja kirkkaaksi viilautuva valuraudaksi. Tuo toinen 40 hampainen on varmasti valua, mutta tämä isompi on hampailtaan jotain pehmeää ja alempana oleva vetaria vastrn tuleva kehä on rautaa.
-
Jos siä on vanha vempula vetari vuodellut vaseliinit joka paikkaan niin ei oo ihme että anturin pää näyttää tuolta. Se kun kerää sitten jokaisen hiekanjyvän ja pikkukiven itteensä tuo tahmanen vassu. Absikehästä tulee kätevä hiomalaikka! ;)
-
Pyöränlaakeri sieltä oli mennyt. Löytyi uusi kehä tosiaan mister autolta, kun Suomessa kaikki lafkat muunsi sen eri toimittajan numerolle ja se oli 78mm ulkohalkaisijalla. Nyt on uusi paikalla ja saa alkaa lyömään nippuun.