Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: IMA-535 - 12.11.2016, 10:16:35

Otsikko: V70 2.4 140hv käyntiongelma
Kirjoitti: IMA-535 - 12.11.2016, 10:16:35
Terve.
Apua kaipais tällaseen ongelmaan. Auto alkaa käymään vajailla lämmetessään, vikavaloa ei sytytä aina vian ollessa päällä mutta ajoittain syttyy vikavalo n. viikon ajaksi minkä jälkeen sammuu, tällöin tulee myös teksti "pakokaasuja huolla pian" Vikakoodi herjaa puolavikaa ja kaikki puolat onki vaihdettu, myös tulpat vaihdettu samalla. Sylinteripaineet tarkistettu ja net ok. Vika tulee ilmi auton ollessa jonkiaikaa tyhjäkäynnillä, joskus myös ku pidempään ajaa tasaista vauhtia niin pysähtyessä alkaa käymään vajailla. Toimii normaalisti ku sammuttaa ja antaa jäähtyä

Oisko jollain kokemusta samankaltaisesta viasta?
Otsikko: Vs: V70 2.4 140hv käyntiongelma
Kirjoitti: IMA-535 - 17.11.2016, 20:43:17
Nonni. Nyt asiaa taas tutkittu. Kaasuläppäkotelo puhdistettu, vikakoodia luettu, muitaki tietoja etsitty ja katottu. Ei minkäänlaista vaikutusta eikä yhtään viisaammaksi tultu.

Kaasuläppäkotelo vissin antaa vikakoodin? Ei tuo oireilu taija muutenkaan viitata tuohon koteloon. Kaasun asentotunnistimen arvo oli tyhjäkäynnillä 4%

Taitaa ainoa tie eteenpäin olla viedä merkkihuoltoon ja ihmetellä sitte lisää.
Otsikko: Vs: V70 2.4 140hv käyntiongelma
Kirjoitti: harald - 18.11.2016, 15:37:10
Hei
Minulla on sellainen mielikuva,että likainen tai risa  ilmamassamittari saattaisi
aiheuttaa em ongelman.
Ilmamassamittari on helppo puhdistaa  esim CRC:n Bräkleeniä varovsti suihkutellen mutta ei koske millään rätillä ym siihen mittaavaan osaan.
,,,näitä ilmamassamittareita on monta eri versiota minulla on samalla koneella
oleva S60 / 2001 103kw ja siinä on tuo mittausosa kahdella messingin värisellä
ruuvilla kiinni siinä osassa johon sähköliitin tulee.
Otsikko: Vs: V70 2.4 140hv käyntiongelma
Kirjoitti: longjohn - 18.11.2016, 16:07:27
Mullakin muistaakseni likainen/risa ilmamassamittari aiheutti takavuosina käyntihäiriöitä. Ja löytyyhän sen puhistukseen ihan oma aine, tiä sitten onko sen kummempaa ko muutkaan litkut.
Otsikko: Vs: V70 2.4 140hv käyntiongelma
Kirjoitti: Mustalaatikko - 18.11.2016, 16:43:37
Kaverin escort ei suostunut käynnistymään, otin imm:n johdon irti ja sitten kävi normaalisti (varmaan suojakartoilla ). Crc:n imm puhdistusspraylla se putsattiin ja sen jälkeen toimi normaalisti. Vika oli kai sit siinä, en katsonut oliko ilmanputsari minkä  näköinen mutta suodattimet kannattaa olla kunnossa.
Otsikko: Vs: V70 2.4 140hv käyntiongelma
Kirjoitti: IMA-535 - 18.11.2016, 17:01:49
Pitää vielä tuohon IMM:iin perehtyä. Ilmansuodatin on vaihdettu, polttoainesuodatinta ei, vaikea kuvitella että siitä johtuis mutta pitää seuraavalla kerralla vaihtaa seki ku auton saan taas työn alle.

Niin senkö voi testata nuin että ku vika on päällä niin ottaa IMM:in piuhan irti?

Otsikko: Vs: V70 2.4 140hv käyntiongelma
Kirjoitti: Mustalaatikko - 18.11.2016, 22:41:33
Ei se ainakaan heti rikki mee  mutta vika voi olla muussakin
Otsikko: Vs: V70 2.4 140hv käyntiongelma
Kirjoitti: IMA-535 - 19.11.2016, 06:18:36
Tokihan se voi olla muuallaki, mutta mistä lähteä liikkeelle. Puolille tulevat johdotukset taitaa olla aika hankala testata? Suuttimien satunnainen vaihtaminen tulee äkkiä kalliiksi. Tuo IMM taitaa olla se helpoin kohde mistä lähtä jatkamaan vian etsintää.
Otsikko: Vs: V70 2.4 140hv käyntiongelma
Kirjoitti: longjohn - 19.11.2016, 06:29:37
Joo senhän saa melko helposti testattua. Ja jos meinaat puhistella sitä niin käy ostamassa sitä imm:n puhistussprayta. Jos en ihan väärin muista niin jos se imm on vielä alkuperäisillä ruuveilla kiinni niin niissä taisi olla joku spesiaalikanta. Muuten niinkö torx mutta viis sakaraa tai jotain sellaista. Hyvillä pihdeillä sain muistaakseni ite aikanaan auki ja normikannalla olevat tilalle.
Otsikko: Vs: V70 2.4 140hv käyntiongelma
Kirjoitti: Mustalaatikko - 19.11.2016, 11:58:39
Joo siis ihmeessä kokeile piuhan irroittamista. Meinasin vaan että vaikka käynti silloin korjaantuisi se ei 100% varmuudella tarkoita että vika on imm:ssä koska moottori voi käydä muidenkin anturien osalta turvallisilla arvoilla sillä hetkellä
Otsikko: Vs: V70 2.4 140hv muok 20 valve 170hp käyntiongelma
Kirjoitti: The moose - 19.11.2016, 13:24:02
Aiheen aloitusviestin autossa ei ole ilmamassamittari. Juttu kääntynyt 20valve 170hp koneiseen jossa on ilmamassamittari.
Otsikko: Vs: V70 2.4 140hv muok 20 valve 170hp käyntiongelma
Kirjoitti: harald - 19.11.2016, 14:53:55
Aiheen aloitusviestin autossa ei ole ilmamassamittari. Juttu kääntynyt 20valve 170hp koneiseen jossa on ilmamassamittari.

Moi,,,en ala kinaamaan mutta,
kyllä kyseessä olevassa moottorista  Volvo 2.4 R5 DOHC 20V
B5244 S2    2435 cm3    103 kW (140 hv) @ 4500 r/min    220 Nm @ 3300 r/min 2001–2007 pitäisi löytyä myös ilmamassamittari.
Otsikko: Vs: V70 2.4 140hv käyntiongelma
Kirjoitti: IMA-535 - 19.11.2016, 17:52:33
Kyllä mieki väittäisin että sellanen löytyy. Eilen ainaki kyseisen mötikän löysin ilmanputsarin ja kaasuläppäkotelon välistä. En vain saanu yrittämällä vikaa päälle että olis saanu testattua.
Otsikko: Vs: V70 2.4 140hv muok 20 valve 170hp käyntiongelma
Kirjoitti: The moose - 19.11.2016, 18:58:34
Moi,,,en ala kinaamaan mutta,
kyllä kyseessä olevassa moottorista  Volvo 2.4 R5 DOHC 20V
B5244 S2    2435 cm3    103 kW (140 hv) @ 4500 r/min    220 Nm @ 3300 r/min 2001–2007 pitäisi löytyä myös ilmamassamittari.

Juu. Uudemmassa moottoriversiossa onkin. Kommenttini koskee täysin 10valve moottorista siemens fenix moottoriohjattua volvoa.

Uudemmissa on 20 valve koneet on sit 140 tai 170hp.
Otsikko: Vs: V70 2.4 140hv käyntiongelma
Kirjoitti: harald - 19.11.2016, 19:19:49
Kyllä mieki väittäisin että sellanen löytyy. Eilen ainaki kyseisen mötikän löysin ilmanputsarin ja kaasuläppäkotelon välistä. En vain saanu yrittämällä vikaa päälle että olis saanu testattua.

moi
 putsaa se mittauselementti kun se on irti siitä pöntöstä,niin minäkin tein
se sensori oli kyllä hyvin karstoittunut sieltä kaasuläppäkotelon puolelta,mutta
sain sen puhtaaksi tuolla crc cleanerilla,,,hyvin on toiminut.







Otsikko: Vs: V70 2.4 140hv käyntiongelma
Kirjoitti: IMA-535 - 20.11.2016, 17:35:16
Nonni, sehä oliki pikkuhomma. Sain putsattua sillä hommaan tarkotetulla crc:llä. Parikyt minuuttia tyhjäkäyntiä ja sama vika. Eli tyhjäkäyntiä käy normaalisti mutta ku eka kerran pysähtyy alkaa kauhea tärinä ja rykinä. Valot hämmensi ja vaikka mitä. Prkl.

Tuota IMM:ää ei varmaan saa testattua mitenkään onko kokonaan rikki?
Otsikko: Vs: V70 2.4 140hv käyntiongelma
Kirjoitti: IMA-535 - 21.11.2016, 21:51:21
Lueskelin netin syövereistä ja sain käsityksen että MAP-anturi vois aiheuttaa rikkinäisenä tai likaisena samaa vikaa. Jostain luin myös hiilisäiliön venttiilistä, koskaan ole kuullutkaan näistä, osaako joku viisaampi vähän aukaista asiaa? Voisko mahdollisesti olla oikeilla jäljillä jos noita lähtis tutkimaan?

MAP-anturin löysin (ainaki oikean näkönen) siitä ilmanputsarille tulevan ilmanpttoputken alta, syylärin lähettyviltä. Voiko tämän puhdistaa/toimintaa testata?

Missä tommonen hiilisäiliö venttiili on ylipäätään?
Otsikko: Vs: V70 2.4 140hv käyntiongelma
Kirjoitti: IMA-535 - 24.11.2016, 22:21:49
Nyt on taas tutkittu. Polttoainesuodatinki nyt vaihettu, eikä sillä oletetusti vikaan ollu vaikutusta.

Vikakoodit siis 3503 ja 3502 sekä uutena 2120.

MAP arvo oli hyvin käydessä ~20 ja nousi vian tullessa esille 60-70, kaasuläpän arvo huonosti käydessä 5-6%, MAF arvo vastasi kaasuun, ei eroa tyhjäkäynnillä kävi sitten huonosti tao normaalisti. Imuilman lämpötila oli 28

Tietokone näytti moottorin lämpötilaksi 103c koneen käydessä huonosti, mutta mittariston mittari pysyi normaalissa.

En ymmärrä, prkl!
Otsikko: Vs: V70 2.4 140hv käyntiongelma
Kirjoitti: Mustalaatikko - 24.11.2016, 23:05:05
hyvä että mittasit nuo tietokoneella, en osaa tähän hätään mitään uutta ehdottaa mutta onnea kyllä se vielä vika löytyy.
Jos nuo vikakoodit on BSR-PPC1:n manuaalin vikakoodien kanssa yhteensopivia niin nuo on BSR:n selitykset(ja voisi hyvin aiheuttaa kaikenlaista):

ECM-2120 Accel pedal (AP) pos sensor, circuit 1
ECM-2120 Front heated oxygen sensor (HO2S)
ECM-2120 Fuel pump (FP) control module

ECM-3502 Misfire, at least one cylinder
ECM-3503 Misfire, at least one cylinder
ECM-3503 Misfire, catalytic converter damage

Otsikko: Vs: V70 2.4 140hv käyntiongelma
Kirjoitti: IMA-535 - 25.11.2016, 06:57:29
Sinnepäin kuiten, onko se nyt autocom se ohjelma niin anto selitykseksi

3502 sytytuskatkos, katkonainen 2 sylinterillä

3503 sama mutta 3 sylinterillä

2120 lambda

Lambda vika varmaan seurausta huonosta käynnistä.

*soliki sytytyshäiriö, katkonainen. Liekkö tuolla seksuaalista merkitystä
Otsikko: Vs: V70 2.4 140hv käyntiongelma
Kirjoitti: anssi68 - 25.11.2016, 10:46:06
Sinnepäin kuiten, onko se nyt autocom se ohjelma niin anto selitykseksi

3502 sytytuskatkos, katkonainen 2 sylinterillä

3503 sama mutta 3 sylinterillä

2120 lambda

Lambda vika varmaan seurausta huonosta käynnistä.

*soliki sytytyshäiriö, katkonainen. Liekkö tuolla seksuaalista merkitystä

Viittaa rikkinäiseen puolaan tuo sytytyskatkos..
Otsikko: Vs: V70 2.4 140hv käyntiongelma
Kirjoitti: IMA-535 - 25.11.2016, 11:23:53
Puolat vaihdettu kaikki, samalla tulpat vajaa vuos sitten, sitä ennen herjasi samoja koodeja. Puolat tosiaan net kalliimmat boschilaiset mitä suositellaan.
Otsikko: Vs: V70 2.4 140hv käyntiongelma
Kirjoitti: harald - 26.11.2016, 12:43:11
Nyt on taas tutkittu. Polttoainesuodatinki nyt vaihettu, eikä sillä oletetusti vikaan ollu vaikutusta.

Vikakoodit siis 3503 ja 3502 sekä uutena 2120.

MAP arvo oli hyvin käydessä ~20 ja nousi vian tullessa esille 60-70, kaasuläpän arvo huonosti käydessä 5-6%, MAF arvo vastasi kaasuun, ei eroa tyhjäkäynnillä kävi sitten huonosti tao normaalisti. Imuilman lämpötila oli 28

Tietokone näytti moottorin lämpötilaksi 103c koneen käydessä huonosti, mutta mittariston mittari pysyi normaalissa.

En ymmärrä, prkl!

Moi
Voisko nuo ongelmat johtua moottorin huonosta maadoituksesta?
Mulla oli kovasti hapettuneet maadoitukset etenkin sen pikku lapamato kaapelin
kiinnityys ( se mikä lähtee kannen vas takanurkasta runkoon ) putsailin kyllä
kaikki muutkin maadoitus pisteet ja vedin vielä päämaadoitus pisteestä syl kanteen 2.5mm2 kaapelin,ennen näitä opereraatioita oli moottorin toiminta
jotenkin hitaampaa tai väkinäisempää,mutta samoja ongelmia kuin sinun autossa on nyt niin ei tuossa meikäläisen autossa ollut ennen maadoitusten
putsaamistakaan.
Lisäys
samalla kertaa tarkistin myös akun napojen+kaapelikenkien kunnon ja kyllä olivat huonossa hapessa minulla ei ole tietoa kuinka kauan akku on ollut autossa
kiinni,puhdistin hapettunat pois ja sähköt varmaakin kulkevat niinkuin pitääkin.



Tsemppiä vaan!

Otsikko: Vs: V70 2.4 140hv käyntiongelma
Kirjoitti: IMA-535 - 26.11.2016, 17:17:48
On nekin katottu.

Nyt putsasin MAP anturin, eikä sekään vaikuttanut. Maanantaina soittelen wetterille ja kyselen noita alipaineletkuja jos net vaihtais kaikki, mikäli ei kauheita kustanna.

Onko kellään tietoa tuosta moottorin lämpötilasta, että onko tuo 103c normaalia? Kuulostaa pelottavan kuumalta. Ostin nyt 87c termostaatin 92c tilalle, ei se ole ko 10 euroa hukkaan, niin sama kokeilla. Onko eri lämpötila-anturit mittaristolle ja ECUlle? Vika tulee siis esille aina ku lämmöt nousee tuonne 102-103.



Otsikko: Vs: V70 2.4 140hv käyntiongelma
Kirjoitti: The moose - 26.11.2016, 18:03:20
Niin lämpöanturi näyttää 103c lämpötilaa. Entäs jos anturi onkin rikki ja näyttää liikaa.
Otsikko: Vs: V70 2.4 140hv käyntiongelma
Kirjoitti: IMA-535 - 26.11.2016, 18:20:45
Niin, sitäki ollaan mietitty. Ei ainakaan Motonetissä ole kahta lämpötila-anturia. Pitää sitäki kysyä wetteriltä sitte maanantaina.
Otsikko: Vs: V70 2.4 140hv käyntiongelma
Kirjoitti: harald - 26.11.2016, 18:51:38
Niin, sitäki ollaan mietitty. Ei ainakaan Motonetissä ole kahta lämpötila-anturia. Pitää sitäki kysyä wetteriltä sitte maanantaina.

Hei
tuo moottorin lämpötila on ihan normaali
,,,jos jäähdytysjärjestemässä on 50%+50% vihreää pakksanestettä ja vettä
tuon seoksen kiehumispiste on paineistettuna n 115-120 astetta c



Otsikko: Vs: V70 2.4 140hv käyntiongelma
Kirjoitti: IMA-535 - 26.11.2016, 20:38:36
Ok.

Saako mitenkään testattua johtuuko vika EGR:stä? Olin siinä luulossa ettei kyseistä turhaketta tuossa ole mutta kylläpä se purgevalve sieltä imuputken alta, tuulettimen vierestä löyty. Eikös net EGR saata aiheuttaa kans erinäisiä vaivoja?
Otsikko: Vs: V70 2.4 140hv käyntiongelma
Kirjoitti: SirBBa - 26.11.2016, 20:42:21
Ok.

Saako mitenkään testattua johtuuko vika EGR:stä? Olin siinä luulossa ettei kyseistä turhaketta tuossa ole mutta kylläpä se purgevalve sieltä imuputken alta, tuulettimen vierestä löyty. Eikös net EGR saata aiheuttaa kans erinäisiä vaivoja?

Ei sieltä ainakaan tehtaan jäljiltä ole EGRää
Otsikko: Vs: V70 2.4 140hv käyntiongelma
Kirjoitti: harald - 26.11.2016, 21:38:21
Ok.

Saako mitenkään testattua johtuuko vika EGR:stä? Olin siinä luulossa ettei kyseistä turhaketta tuossa ole mutta kylläpä se purgevalve sieltä imuputken alta, tuulettimen vierestä löyty. Eikös net EGR saata aiheuttaa kans erinäisiä vaivoja?

Hei
tuo pugevalve venttiili ei ole egr venttiili se vain ohjailee alipaineella toimiesaan
hukkaksaasuja moottorin ja  bensatankin välillä.
Autossai ei ole EGR venttiiliä.



Otsikko: Vs: V70 2.4 140hv käyntiongelma
Kirjoitti: IMA-535 - 26.11.2016, 21:55:22
Ok, hyä tietää tämäkin. Kiitos.
Otsikko: Vs: V70 2.4 140hv käyntiongelma
Kirjoitti: IMA-535 - 27.11.2016, 20:34:38
Tänään ajattelin puhistaa osat uudelleen ku en muutakaan keksiny. Eka map anturi, ei vaikutusta. Nyt illalla puhistin ilmamassamittarin uudelleen ja huomasin etten ollu puhistanu edelliskerralla kokonaan. Puhistuksen jälkeen en vikaa saanu päälle ollenkaan 1h yrityksen aikana. Päivällä riitti 20min.

Hyvältä vaikuttaa, tulevaisuus tosin asian lopullisen laidan näyttää. Pidetään sormia ristissä.
Otsikko: Vs: V70 2.4 140hv käyntiongelma
Kirjoitti: IMA-535 - 30.11.2016, 17:43:57
Sepä siitä, tänään 20min tyhjäkäynnillä ja alko sama röpötys. Pitää alkaa soitteleen merkkihuoltoon, eikait se muukaan auta.
Otsikko: Vs: V70 2.4 140hv käyntiongelma
Kirjoitti: IMA-535 - 09.12.2016, 09:42:46
En ole vielä saanu aikaseksi käyttää autoa merkkihuollossa. Eilen pirssiin vaihdettiin jakopään hilppeitä ku hokasima jotta keskimmäisen suuttimen kohalta imusarja selvästi märkä. Eli, onko kerralla vaihtoon koko suutin vai onko jotain poppaskonsteja?
Otsikko: Vs: V70 2.4 140hv käyntiongelma
Kirjoitti: IMA-535 - 06.03.2018, 07:12:56
Nonni, aika tätäki päivitellä. Vika ei ole hävinny, on vain huomattu että joka kerta ku öljyt vaihtaa niin tilanne paranee ja ku ei ole pitäny tyhjäkäynnillä niin pärjänny ok. Nyt vikaa on lähiaikoina alkanu ilmentymään sen verta tiheään, että auto on nostettuna ja purettuna korjaamolla.

Eli sama vika edelleen, huomattu vain että öljyillä vaikutusta vikaan (kone vuotaa paljon öljyä) öljypainevalo ei syty vaikka öljyä olisi aivan liian vähän. Nyt on menossa vaihtoon öljynpaineanturi, nokka-akselin stefat ja se tulppa sekä venttiilikannen tiivistys. Muuten moottori puhistettu että näkee mistä muualta vuotaa.

Venttiilikannen ku otti pois niin siellä on todella paljon todella karstottunutta öljyä. Lähteeköhän nuot öljyt sillä pesuaineella mikä laitetaan öljyjen sekaan ja lämpimänä valutetaan ulos ja keksiikö joku jonku paikan mikä olis tärkeä puhistaa erikseen? Nyt olis samalla hyvä puhistaa ku on purettuna nosturilla.