Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: IMA-535 - 12.11.2016, 10:16:35
-
Terve.
Apua kaipais tällaseen ongelmaan. Auto alkaa käymään vajailla lämmetessään, vikavaloa ei sytytä aina vian ollessa päällä mutta ajoittain syttyy vikavalo n. viikon ajaksi minkä jälkeen sammuu, tällöin tulee myös teksti "pakokaasuja huolla pian" Vikakoodi herjaa puolavikaa ja kaikki puolat onki vaihdettu, myös tulpat vaihdettu samalla. Sylinteripaineet tarkistettu ja net ok. Vika tulee ilmi auton ollessa jonkiaikaa tyhjäkäynnillä, joskus myös ku pidempään ajaa tasaista vauhtia niin pysähtyessä alkaa käymään vajailla. Toimii normaalisti ku sammuttaa ja antaa jäähtyä
Oisko jollain kokemusta samankaltaisesta viasta?
-
Nonni. Nyt asiaa taas tutkittu. Kaasuläppäkotelo puhdistettu, vikakoodia luettu, muitaki tietoja etsitty ja katottu. Ei minkäänlaista vaikutusta eikä yhtään viisaammaksi tultu.
Kaasuläppäkotelo vissin antaa vikakoodin? Ei tuo oireilu taija muutenkaan viitata tuohon koteloon. Kaasun asentotunnistimen arvo oli tyhjäkäynnillä 4%
Taitaa ainoa tie eteenpäin olla viedä merkkihuoltoon ja ihmetellä sitte lisää.
-
Hei
Minulla on sellainen mielikuva,että likainen tai risa ilmamassamittari saattaisi
aiheuttaa em ongelman.
Ilmamassamittari on helppo puhdistaa esim CRC:n Bräkleeniä varovsti suihkutellen mutta ei koske millään rätillä ym siihen mittaavaan osaan.
,,,näitä ilmamassamittareita on monta eri versiota minulla on samalla koneella
oleva S60 / 2001 103kw ja siinä on tuo mittausosa kahdella messingin värisellä
ruuvilla kiinni siinä osassa johon sähköliitin tulee.
-
Mullakin muistaakseni likainen/risa ilmamassamittari aiheutti takavuosina käyntihäiriöitä. Ja löytyyhän sen puhistukseen ihan oma aine, tiä sitten onko sen kummempaa ko muutkaan litkut.
-
Kaverin escort ei suostunut käynnistymään, otin imm:n johdon irti ja sitten kävi normaalisti (varmaan suojakartoilla ). Crc:n imm puhdistusspraylla se putsattiin ja sen jälkeen toimi normaalisti. Vika oli kai sit siinä, en katsonut oliko ilmanputsari minkä näköinen mutta suodattimet kannattaa olla kunnossa.
-
Pitää vielä tuohon IMM:iin perehtyä. Ilmansuodatin on vaihdettu, polttoainesuodatinta ei, vaikea kuvitella että siitä johtuis mutta pitää seuraavalla kerralla vaihtaa seki ku auton saan taas työn alle.
Niin senkö voi testata nuin että ku vika on päällä niin ottaa IMM:in piuhan irti?
-
Ei se ainakaan heti rikki mee mutta vika voi olla muussakin
-
Tokihan se voi olla muuallaki, mutta mistä lähteä liikkeelle. Puolille tulevat johdotukset taitaa olla aika hankala testata? Suuttimien satunnainen vaihtaminen tulee äkkiä kalliiksi. Tuo IMM taitaa olla se helpoin kohde mistä lähtä jatkamaan vian etsintää.
-
Joo senhän saa melko helposti testattua. Ja jos meinaat puhistella sitä niin käy ostamassa sitä imm:n puhistussprayta. Jos en ihan väärin muista niin jos se imm on vielä alkuperäisillä ruuveilla kiinni niin niissä taisi olla joku spesiaalikanta. Muuten niinkö torx mutta viis sakaraa tai jotain sellaista. Hyvillä pihdeillä sain muistaakseni ite aikanaan auki ja normikannalla olevat tilalle.
-
Joo siis ihmeessä kokeile piuhan irroittamista. Meinasin vaan että vaikka käynti silloin korjaantuisi se ei 100% varmuudella tarkoita että vika on imm:ssä koska moottori voi käydä muidenkin anturien osalta turvallisilla arvoilla sillä hetkellä
-
Aiheen aloitusviestin autossa ei ole ilmamassamittari. Juttu kääntynyt 20valve 170hp koneiseen jossa on ilmamassamittari.
-
Aiheen aloitusviestin autossa ei ole ilmamassamittari. Juttu kääntynyt 20valve 170hp koneiseen jossa on ilmamassamittari.
Moi,,,en ala kinaamaan mutta,
kyllä kyseessä olevassa moottorista Volvo 2.4 R5 DOHC 20V
B5244 S2 2435 cm3 103 kW (140 hv) @ 4500 r/min 220 Nm @ 3300 r/min 2001–2007 pitäisi löytyä myös ilmamassamittari.
-
Kyllä mieki väittäisin että sellanen löytyy. Eilen ainaki kyseisen mötikän löysin ilmanputsarin ja kaasuläppäkotelon välistä. En vain saanu yrittämällä vikaa päälle että olis saanu testattua.
-
Moi,,,en ala kinaamaan mutta,
kyllä kyseessä olevassa moottorista Volvo 2.4 R5 DOHC 20V
B5244 S2 2435 cm3 103 kW (140 hv) @ 4500 r/min 220 Nm @ 3300 r/min 2001–2007 pitäisi löytyä myös ilmamassamittari.
Juu. Uudemmassa moottoriversiossa onkin. Kommenttini koskee täysin 10valve moottorista siemens fenix moottoriohjattua volvoa.
Uudemmissa on 20 valve koneet on sit 140 tai 170hp.
-
Kyllä mieki väittäisin että sellanen löytyy. Eilen ainaki kyseisen mötikän löysin ilmanputsarin ja kaasuläppäkotelon välistä. En vain saanu yrittämällä vikaa päälle että olis saanu testattua.
moi
putsaa se mittauselementti kun se on irti siitä pöntöstä,niin minäkin tein
se sensori oli kyllä hyvin karstoittunut sieltä kaasuläppäkotelon puolelta,mutta
sain sen puhtaaksi tuolla crc cleanerilla,,,hyvin on toiminut.
-
Nonni, sehä oliki pikkuhomma. Sain putsattua sillä hommaan tarkotetulla crc:llä. Parikyt minuuttia tyhjäkäyntiä ja sama vika. Eli tyhjäkäyntiä käy normaalisti mutta ku eka kerran pysähtyy alkaa kauhea tärinä ja rykinä. Valot hämmensi ja vaikka mitä. Prkl.
Tuota IMM:ää ei varmaan saa testattua mitenkään onko kokonaan rikki?
-
Lueskelin netin syövereistä ja sain käsityksen että MAP-anturi vois aiheuttaa rikkinäisenä tai likaisena samaa vikaa. Jostain luin myös hiilisäiliön venttiilistä, koskaan ole kuullutkaan näistä, osaako joku viisaampi vähän aukaista asiaa? Voisko mahdollisesti olla oikeilla jäljillä jos noita lähtis tutkimaan?
MAP-anturin löysin (ainaki oikean näkönen) siitä ilmanputsarille tulevan ilmanpttoputken alta, syylärin lähettyviltä. Voiko tämän puhdistaa/toimintaa testata?
Missä tommonen hiilisäiliö venttiili on ylipäätään?
-
Nyt on taas tutkittu. Polttoainesuodatinki nyt vaihettu, eikä sillä oletetusti vikaan ollu vaikutusta.
Vikakoodit siis 3503 ja 3502 sekä uutena 2120.
MAP arvo oli hyvin käydessä ~20 ja nousi vian tullessa esille 60-70, kaasuläpän arvo huonosti käydessä 5-6%, MAF arvo vastasi kaasuun, ei eroa tyhjäkäynnillä kävi sitten huonosti tao normaalisti. Imuilman lämpötila oli 28
Tietokone näytti moottorin lämpötilaksi 103c koneen käydessä huonosti, mutta mittariston mittari pysyi normaalissa.
En ymmärrä, prkl!
-
hyvä että mittasit nuo tietokoneella, en osaa tähän hätään mitään uutta ehdottaa mutta onnea kyllä se vielä vika löytyy.
Jos nuo vikakoodit on BSR-PPC1:n manuaalin vikakoodien kanssa yhteensopivia niin nuo on BSR:n selitykset(ja voisi hyvin aiheuttaa kaikenlaista):
ECM-2120 Accel pedal (AP) pos sensor, circuit 1
ECM-2120 Front heated oxygen sensor (HO2S)
ECM-2120 Fuel pump (FP) control module
ECM-3502 Misfire, at least one cylinder
ECM-3503 Misfire, at least one cylinder
ECM-3503 Misfire, catalytic converter damage
-
Sinnepäin kuiten, onko se nyt autocom se ohjelma niin anto selitykseksi
3502 sytytuskatkos, katkonainen 2 sylinterillä
3503 sama mutta 3 sylinterillä
2120 lambda
Lambda vika varmaan seurausta huonosta käynnistä.
*soliki sytytyshäiriö, katkonainen. Liekkö tuolla seksuaalista merkitystä
-
Sinnepäin kuiten, onko se nyt autocom se ohjelma niin anto selitykseksi
3502 sytytuskatkos, katkonainen 2 sylinterillä
3503 sama mutta 3 sylinterillä
2120 lambda
Lambda vika varmaan seurausta huonosta käynnistä.
*soliki sytytyshäiriö, katkonainen. Liekkö tuolla seksuaalista merkitystä
Viittaa rikkinäiseen puolaan tuo sytytyskatkos..
-
Puolat vaihdettu kaikki, samalla tulpat vajaa vuos sitten, sitä ennen herjasi samoja koodeja. Puolat tosiaan net kalliimmat boschilaiset mitä suositellaan.
-
Nyt on taas tutkittu. Polttoainesuodatinki nyt vaihettu, eikä sillä oletetusti vikaan ollu vaikutusta.
Vikakoodit siis 3503 ja 3502 sekä uutena 2120.
MAP arvo oli hyvin käydessä ~20 ja nousi vian tullessa esille 60-70, kaasuläpän arvo huonosti käydessä 5-6%, MAF arvo vastasi kaasuun, ei eroa tyhjäkäynnillä kävi sitten huonosti tao normaalisti. Imuilman lämpötila oli 28
Tietokone näytti moottorin lämpötilaksi 103c koneen käydessä huonosti, mutta mittariston mittari pysyi normaalissa.
En ymmärrä, prkl!
Moi
Voisko nuo ongelmat johtua moottorin huonosta maadoituksesta?
Mulla oli kovasti hapettuneet maadoitukset etenkin sen pikku lapamato kaapelin
kiinnityys ( se mikä lähtee kannen vas takanurkasta runkoon ) putsailin kyllä
kaikki muutkin maadoitus pisteet ja vedin vielä päämaadoitus pisteestä syl kanteen 2.5mm2 kaapelin,ennen näitä opereraatioita oli moottorin toiminta
jotenkin hitaampaa tai väkinäisempää,mutta samoja ongelmia kuin sinun autossa on nyt niin ei tuossa meikäläisen autossa ollut ennen maadoitusten
putsaamistakaan.
Lisäys
samalla kertaa tarkistin myös akun napojen+kaapelikenkien kunnon ja kyllä olivat huonossa hapessa minulla ei ole tietoa kuinka kauan akku on ollut autossa
kiinni,puhdistin hapettunat pois ja sähköt varmaakin kulkevat niinkuin pitääkin.
Tsemppiä vaan!
-
On nekin katottu.
Nyt putsasin MAP anturin, eikä sekään vaikuttanut. Maanantaina soittelen wetterille ja kyselen noita alipaineletkuja jos net vaihtais kaikki, mikäli ei kauheita kustanna.
Onko kellään tietoa tuosta moottorin lämpötilasta, että onko tuo 103c normaalia? Kuulostaa pelottavan kuumalta. Ostin nyt 87c termostaatin 92c tilalle, ei se ole ko 10 euroa hukkaan, niin sama kokeilla. Onko eri lämpötila-anturit mittaristolle ja ECUlle? Vika tulee siis esille aina ku lämmöt nousee tuonne 102-103.
-
Niin lämpöanturi näyttää 103c lämpötilaa. Entäs jos anturi onkin rikki ja näyttää liikaa.
-
Niin, sitäki ollaan mietitty. Ei ainakaan Motonetissä ole kahta lämpötila-anturia. Pitää sitäki kysyä wetteriltä sitte maanantaina.
-
Niin, sitäki ollaan mietitty. Ei ainakaan Motonetissä ole kahta lämpötila-anturia. Pitää sitäki kysyä wetteriltä sitte maanantaina.
Hei
tuo moottorin lämpötila on ihan normaali
,,,jos jäähdytysjärjestemässä on 50%+50% vihreää pakksanestettä ja vettä
tuon seoksen kiehumispiste on paineistettuna n 115-120 astetta c
-
Ok.
Saako mitenkään testattua johtuuko vika EGR:stä? Olin siinä luulossa ettei kyseistä turhaketta tuossa ole mutta kylläpä se purgevalve sieltä imuputken alta, tuulettimen vierestä löyty. Eikös net EGR saata aiheuttaa kans erinäisiä vaivoja?
-
Ok.
Saako mitenkään testattua johtuuko vika EGR:stä? Olin siinä luulossa ettei kyseistä turhaketta tuossa ole mutta kylläpä se purgevalve sieltä imuputken alta, tuulettimen vierestä löyty. Eikös net EGR saata aiheuttaa kans erinäisiä vaivoja?
Ei sieltä ainakaan tehtaan jäljiltä ole EGRää
-
Ok.
Saako mitenkään testattua johtuuko vika EGR:stä? Olin siinä luulossa ettei kyseistä turhaketta tuossa ole mutta kylläpä se purgevalve sieltä imuputken alta, tuulettimen vierestä löyty. Eikös net EGR saata aiheuttaa kans erinäisiä vaivoja?
Hei
tuo pugevalve venttiili ei ole egr venttiili se vain ohjailee alipaineella toimiesaan
hukkaksaasuja moottorin ja bensatankin välillä.
Autossai ei ole EGR venttiiliä.
-
Ok, hyä tietää tämäkin. Kiitos.
-
Tänään ajattelin puhistaa osat uudelleen ku en muutakaan keksiny. Eka map anturi, ei vaikutusta. Nyt illalla puhistin ilmamassamittarin uudelleen ja huomasin etten ollu puhistanu edelliskerralla kokonaan. Puhistuksen jälkeen en vikaa saanu päälle ollenkaan 1h yrityksen aikana. Päivällä riitti 20min.
Hyvältä vaikuttaa, tulevaisuus tosin asian lopullisen laidan näyttää. Pidetään sormia ristissä.
-
Sepä siitä, tänään 20min tyhjäkäynnillä ja alko sama röpötys. Pitää alkaa soitteleen merkkihuoltoon, eikait se muukaan auta.
-
En ole vielä saanu aikaseksi käyttää autoa merkkihuollossa. Eilen pirssiin vaihdettiin jakopään hilppeitä ku hokasima jotta keskimmäisen suuttimen kohalta imusarja selvästi märkä. Eli, onko kerralla vaihtoon koko suutin vai onko jotain poppaskonsteja?
-
Nonni, aika tätäki päivitellä. Vika ei ole hävinny, on vain huomattu että joka kerta ku öljyt vaihtaa niin tilanne paranee ja ku ei ole pitäny tyhjäkäynnillä niin pärjänny ok. Nyt vikaa on lähiaikoina alkanu ilmentymään sen verta tiheään, että auto on nostettuna ja purettuna korjaamolla.
Eli sama vika edelleen, huomattu vain että öljyillä vaikutusta vikaan (kone vuotaa paljon öljyä) öljypainevalo ei syty vaikka öljyä olisi aivan liian vähän. Nyt on menossa vaihtoon öljynpaineanturi, nokka-akselin stefat ja se tulppa sekä venttiilikannen tiivistys. Muuten moottori puhistettu että näkee mistä muualta vuotaa.
Venttiilikannen ku otti pois niin siellä on todella paljon todella karstottunutta öljyä. Lähteeköhän nuot öljyt sillä pesuaineella mikä laitetaan öljyjen sekaan ja lämpimänä valutetaan ulos ja keksiikö joku jonku paikan mikä olis tärkeä puhistaa erikseen? Nyt olis samalla hyvä puhistaa ku on purettuna nosturilla.