Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Salilla - 14.11.2016, 21:58:42
-
Aloin tuossa pohtimaan, että onko täysin tavatonta että 1985 vuosimallin 240 GL volvossa, joka on B230A koneella ja pierbugin kaasarilla, olisi pakokaasun kierrätys järjestelmä? Onko siis kierrätys ollut jo ennen vuotta -88? Kun jostain ruotsalaisesta sivustosta ymmärsin, että olisi ollut 1988-1993. Tarkentakaa jos pystytte, kiitos!
-
Heräs kysymys, et onko mahdollisesti kone vaihdettu? Ensinnäkin kaasarikoneessa on harvemmin tuota kierrätysjärjestelmää. Se on Bxx ja Bxxx ruisku koneiden systeemi. Heitä mäkeen koko järjestelmä niin tippuu painokin.
-
Ennemminkin olisin huolissani, jos siinä ei olis pakokaasun kierrätystä. Eli melko normaalia, että se löytyy. ::)
Mulla on muistaakseni ollut kaikissa B230A mootoreissa tuo.
-
Heräs kysymys, et onko mahdollisesti kone vaihdettu? Ensinnäkin kaasarikoneessa on harvemmin tuota kierrätysjärjestelmää. Se on Bxx ja Bxxx ruisku koneiden systeemi. Heitä mäkeen koko järjestelmä niin tippuu painokin.
Ei pitäisi ainakaan minkään dokumentin mukaan olla konetta vaihdettu ja numerot osuvat kohdalleen, eli konetta ei koskaan ole vaihdettu.
-
Ennemminkin olisin huolissani, jos siinä ei olis pakokaasun kierrätystä. Eli melko normaalia, että se löytyy. ::)
Mulla on muistaakseni ollut kaikissa B230A mootoreissa tuo.
Hyvä juttu! Mistähän noita kierrätysjärjestelmän putkia löytää, kun pakosarjasta siihen mustaan muoviboxiin mikä on imusarjan alla menevä putki oli ruostunut puhki... Täytyykö vaan lähteä penkomaan purkaamoita vai löytyykö uutena mistään?
-
ei sillä systeemillä mitään tee,tulppaat ne niinkuin suurimmassa osassa on jo tehty,tuskin siellä enää venttiilikään toimii!eli putket sulki siitä pakosarjan kulmalta! ;)
-
ei sillä systeemillä mitään tee,tulppaat ne niinkuin suurimmassa osassa on jo tehty,tuskin siellä enää venttiilikään toimii!eli putket sulki siitä pakosarjan kulmalta! ;)
mites se sit käytännössä vaikuttaa mihinkäkin kun siinä on se alipainehässäkkä kokonaisuudessaan? Jossa siis menee letkua sinne sun tänne...
-
Hyvä juttu! Mistähän noita kierrätysjärjestelmän putkia löytää, kun pakosarjasta siihen mustaan muoviboxiin mikä on imusarjan alla menevä putki oli ruostunut puhki... Täytyykö vaan lähteä penkomaan purkaamoita vai löytyykö uutena mistään?
jos oot jotain entisöimässä niin muistasin, että mulla on yhdessä varamoottorissa rosterista tehty toi putkihässäkkä. Jollain on ollu vissiin vähän tylsää :buck2:
-
Ei liene tavatonta.
Pikaisella haulla löytyi EGR-laitteisto B27F- koneeseenkin. (1975-1979).
Purkaamolta Ruotsista löytyy EGR-putki moottoriin ennen vuotta -88.
https://www.bildelsbasen.se/?link=list&searchmode=6&pc1=101&sml=1&page=1&order=price&asc=0&pc%5B0%5D=101101101&query=B230A
Volvo EGR-laitteet ovat hieman erilaisia eri moottoreihin , perusajatuksena on ohjata pakosarjalta pakokaasua takaisin imusarjaan mikä vähentää päästöjä. Ohjauksen tekee imusarjan alla oleva alipaineella toimiva venttiili jolle signaali tulee EGR-ohjausmoduulista mitä ohjaa moottorin ohjausboksi sähköisesti.
Vanhemmissa malleissa EGR-venttiilin ohjaus voi olla myös lämpötermostaatilla.
Alla B230F EGR-laitteiston kuva:
http://www.volvopartswebstore.com/images/parts/volvo/fullsize/GR-66582.jpg
Myöhemmissä Volvoissa (olisiko tämä juuri 88-94?) voi olla lisäksi Pulse-air -laitteisto. Joskus Pulse-Air sekoitetaan EGR-laitteistoon tai lasketaan mukaan EGR-"hässääkkään"
Pulse air syöttää lisäilmaa palotilaan minkä tarkoitus edelleen pienentää päästöjä. Alla kuva. Ilmanoton ohjaus voi olla erillisellä alipainevettiilillä tai ohjaus vain "lautas"-venttiileillä.
Laitteiston tunnistaa koneen edestä yläpuolelta menevästä mustasta ilmaletkusta ja letkun päässä vänkärin puolella olevista lautasen näköisistä venttileistä. Nämä venttiilit hajoavat ja alkavat vuotaa ajan kuluessa.
http://www.volvopartswebstore.com/images/parts/volvo/fullsize/GR-43081.jpg
Kaasutin koneissa EGR-putket voi puristaa kasaan tai irrottaa ja tulpata.
Omassa B230K EGR ja Pulse Air on tulpattu ja vielä menee päästöistä läpi.
-
... Pulse air syöttää lisäilmaa palotilaan ...
Pulse-air/Pulsair/AIR syöttää ilmaa pakosarjaan. Pumppauksen voimanlähteenä on pieni kompressori tai pakokaasun paineenvaihtelu. Järjestelmän tarkoituksena on polttaa CO:ta CO2:ksi. Sivuvaikutuksena syntyy typen oksideja (NOX), jotka sitten pitää pelkistää katalysaattorissa.
AIR ja EGR ovat keskenään päinvastaiset järjestelmät. AIR sekottaa pakokaasuun ilmaa saastan polttamiseksi, EGR sekottaa imuilmaan pakokaasua palamislämpötilan tiputtamiseksi. Joissain moottoreissa on käytössä molemmat.
-
Mulla oli -81 244 gl:ässä B23A pulsairi ja egr. Egr:än tulppasin imusarjasta ja eikä siihen alipaine kelloon mennyt kuin yksi alipaineletku jonka tulppasin myös. Vaihdoin kannen puslairittomaan ja tulppasin sen imuputken paikan ilmansuodatin kotelon kannesta sekä vaihdoin pakosarjan samalla sellaiseen jossa oli egr paikka valmiiksi tulpattu ja hyvin rokkaa.