Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: e0000333 - 16.11.2016, 09:54:51
-
Moro!
Onkohan tähän olemassa joku valmis ratkaisu vai pitääkö rakennella itse?
Eli termostaatin ohitus/poisto ja lähtöjen muuttaminen AN lähdöiksi.
Kyseessä siis se murkula koneen alaosassa jakopään alla.
Paras olis kun löytys jo joku valmiiksi koneistettu "kotelo" jossa olis AN lähdöt. Mut en yllätyksekseni ole moista löytänyt.
Pää sutii nyt tyhjää, vinkkiä kaipais tuohon.
Ja käyttö tosiaan 100% kesällä ja keskimäärin 80% kaasulla assurataa ennenkuin joku heristää sormea.... ::)
-
Oliskohan ollut vaparikoneessa sellanen palikka, että ei ollut koneistettu lähtöjä ollenkaan.
-
Moro!
Onkohan tähän olemassa joku valmis ratkaisu vai pitääkö rakennella itse?
Eli termostaatin ohitus/poisto ja lähtöjen muuttaminen AN lähdöiksi.
Kyseessä siis se murkula koneen alaosassa jakopään alla.
Paras olis kun löytys jo joku valmiiksi koneistettu "kotelo" jossa olis AN lähdöt. Mut en yllätyksekseni ole moista löytänyt.
Pää sutii nyt tyhjää, vinkkiä kaipais tuohon.
Ja käyttö tosiaan 100% kesällä ja keskimäärin 80% kaasulla assurataa ennenkuin joku heristää sormea.... ::)
Kysymys on tyhmä niinkuin kysyjäkin.
Kiehuuko ne öljyt sillä vakiokokoonpanolla?
Kokeiltu?
-
Hei Eikka, älä nyt vie mun uskoa tähän foorumiin... :D Kyllä se ihan tarpeellinen on kun kierretään jotain muuta kuin shelliä pitkillä tupakkitauoilla.
JuhaU:lle kiitti vinkistä. Josko siihen sais vaikka hitsattua lähdöt paremmin kuin tuohon moottorin omaan termarikoteloon. Pitää tsekata.
Ehdin purkaa tuon kasipätkän oman kotelon ja siihenkin saa todennäköisetsi ihan kohtuudella alumuumiset AN lähdöt kiinni.
Hyvää sinä olis se, että lähdöt on jo oikeaan suuntaan.
Tai sitten vaihtoehto on tietysti tehdä joku oma tukkolevy letkulähdöillä jonka hitsaa kokonaan lohkoon kiinni ja letkuihin kulmapäät.
Vähän epäilyttää tuo O-rengasliitos lohkoa vasten, mutta se tais kuitenkin olla ainut paikka mistä tuo vakioratkaisu ei ollut vuotanut...:D
Yritän muistaa palata kuvien kanssa aiheeseen kun jonkinlaisen ratkaisun saan valmiiksi.
-
Hei Eikka, älä nyt vie mun uskoa tähän foorumiin... :D Kyllä se ihan tarpeellinen on kun kierretään jotain muuta kuin shelliä pitkillä tupakkitauoilla.
JuhaU:lle kiitti vinkistä. Josko siihen sais vaikka hitsattua lähdöt paremmin kuin tuohon moottorin omaan termarikoteloon. Pitää tsekata.
Ehdin purkaa tuon kasipätkän oman kotelon ja siihenkin saa todennäköisetsi ihan kohtuudella alumuumiset AN lähdöt kiinni.
Hyvää sinä olis se, että lähdöt on jo oikeaan suuntaan.
Tai sitten vaihtoehto on tietysti tehdä joku oma tukkolevy letkulähdöillä jonka hitsaa kokonaan lohkoon kiinni ja letkuihin kulmapäät.
Vähän epäilyttää tuo O-rengasliitos lohkoa vasten, mutta se tais kuitenkin olla ainut paikka mistä tuo vakioratkaisu ei ollut vuotanut...:D
Yritän muistaa palata kuvien kanssa aiheeseen kun jonkinlaisen ratkaisun saan valmiiksi.
Jatkan tyhmiä kysymyksiäni. Tyhmä kun olen. ??? Oletteko mitanneet öljynlämpöjä rata-ajossa ja paljonko ovat olleet? Kuinka tehokas tämä moottori on?
-
Eikai sitä tyhmiä kysymyksiä olekkaan, on vain sekavia vastauksia... :)
Volvon turbokoneesta ei radalla ole itelläkään vielä tietoa, toisenmerkkisestä vaparista kylläkin.
Öljynlämmöt yleisesti "sata jotain". Mielellään alle 120 oman maailmankatsomuksen mukaan. Riittävän lämminkin pitäs olla kosteuden poistumisen takaamiseksi jne. Eli "mitä kylmempi" ei sekään ole "sitä parempi". Edellisessä kalustossa vastaavissa kokoonpanoissa öljy n.30-40 astetta vettä kuumempaa. Riippuu käytettävästä öljystäkin mikä on liika kuumaa. Toisilla on enemmän liikumavaraa kuin toisilla.
Kaikilla kuitenkin sama että kun ominaisuuksia menetetään ja öljy alkaa kuolla ei se jäähtyessään enää parane mitenkään vaan menetetty on menetettyä ja lopullista.
Tämä(kin) on vähän sekoitus teoriaa ja henkimaailman asioita, sitä mikä tuntuu hyvältä. Joku ajaa vaikka 2,5km sprinttipätkää jäähyillä ja älyttömillä syyläreillä. Joku hakee taas painosäästöä ja luottaa siihen, että kun lämmöt alkaa olla ohi asteikon heiluu jo ruutulippukin. Yksikään kone ei mun tietääkseni kuumaan öljyyn ole hajonnut, kilpakalustossa öljynvaihtovälikin on yleensä hyvin lyhyt. Palaneita öljyjä on kyllä varikolla tullut vastaan omassakin kalustossa. Toki on oikeitakin hyötyjä mielenrauhan lisäksi ja on tuo jäähy hyvä tapa kasvattaa virhemarginaalia kisakalustossa. Ja radalla 45-50km kilpailulähtöä ajaessa turbokoneella nyt varsinkin.
Tästä omasta koneesta ei hirveät tehotavoitteet ole kun on etuvetoinen. Mutta jokunen sata nyt kuitenkin...
-
Jos termostaatista on päästävä eroon niin tämä ei oikein palvele.
Itselle tein tämän näköiset lähdöt öljynjäähdyttimelle. Tarkoitus olisi vielä hitsata an10 nipat putken päihin.
(http://rs1108.pbsrc.com/albums/h419/Naapetti/tmp_26816-20161119_215858-1273686280_zpsexsll2xp.jpg?w=480&h=480&fit=clip)
-
Tuo kävi kans mielessä. Mulla ne putket ei oo kovin freesit ja samalla vaivalla hävittää vielä yhdet O-renkat välistä pois
kun hitsais nipat suoraan tuohon alumiiniosaan. Mut varmasti toimii tuokin.
Termarin sieltä saa varmaan hajotettua pois, kun avaa sen "korkin" ja putsaa sisuskalut pois.
Tiedä sit olisko helpompi tehdä vain uus...
-
Nippojen suoraan hitsaus on toinen vaihtoehto. En sen tarkemmin hypistellyt an10 liittimiä käsissä, mutta nyt jälkikäteen tunnostaa että voi tulla ahdasta, jos hitsaa suoraan nipat vierekkäin. Mahtuuko liittimet pyörimään kiristettäessä?
Voihan sen tehdä koko laipan itse kuten aiemmin mainitsit. Todennäköisesti vähimmällä näpertelyllä selviää. Saapi semmoisen, kuin halu... sattuu tulemaan. ;D
-
Joo ahdasta siinä vähän on. Sinällään helpottaa kun tuon osan saa irti lohkosta et kunhan ne letkut nyt kerran saa kiinni niin pärjäis.
Mut omatuotantotm on aina hyvä ratkaisu...:D Tietää mihin reklamoi... :D
-
Ei se mikään ahdas paikka ole. Termostaattijalan laipasta vetää 5-6mm pintaa pois että ne 10mm? sisäreiät tulee pintaan. Reikiä pitä hitusen avartaa et seuraava sopiva kierretappi osui niihin (muistaakseni R-1/4)
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/image_zps8ocwg6nz.jpg)
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/ljylauhari3.jpg)
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/image_zpsjmxkshv9.jpg)
-
Hienoa! Kiitos vinkeistä ja hyvistä kuvista. Siinä ihan hyvä ratkaisu siis. Termari vaan puukottaa pois väliltä.
Vastasit kuvalla seuraavaankin ajatukseen nimittäin tuo mekaanisen ÖP mittarin lähtö tuos vieressä... :)