Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: erbbu - 18.11.2016, 20:45:31
-
Elikkäs tämmönen projekti olisi talven aikana tekeillä käyttäjän Jode kanssa ja tarkoituksena olisi saada auto leimalle kesään mennessä. Auto pidetään vakiona kunnes moottori on saatu muutoskatsastettua ja virittäminen hoidetaan myöhemmin. Laki on ilmeisesti muuttunut ja tähän "ei vähäpäästöiseen" koriin voi siis käytännössä laittaa t5 ilman sitä kuuluisaa VTT mittausta.
Korina toimii kuvan mukainen 960 farkku manuaalina ja tietenkin kaikilla herkuilla. Elinluovuttajana 850 josta tähän jää vain kone, joten käytännössä kaikki muu myytävänä ennen kuin menee paaluun.
(https://s22.postimg.org/6jbmye4lp/850.png) (https://postimg.org/image/6jbmye4lp/)
(https://s22.postimg.org/k1ijaogr1/960.png) (https://postimg.org/image/k1ijaogr1/)
Projekti alkaa tosissaan ensi viikolla ja lisää päivitellään sitä mukaan kun duunia tehdään.
Eli moottori on automaattina toiminut t5, joka ikävästi sattuu olemaan virranjakajalla(226hv) eli hieman muutostöitä joutuu tekemään koneen kiinni saamiseksi. Eli manuaali ja automaatti vitosissa on mitä ilmeisemmin hieman erilaiset kampiakselit, mutta manuaalin vauhtipyörä menee automaattikoneeseen, mutta ei päinvastoin. Korjatkaa jos olemme väärässä. Muutoksiin tarvittavia osia kuten öljypohja, öljysumppu ja vesiletkut löytyy tuosta kutoskoneesta(b6254f) ja ne pitäisi vain leikellä ja hitsata oikeaan kokoon, löytyykö foorumilta osaajia? Kummallakaan meistä ei tig pysy käsissä kun muutenkin aloittelijoita ollaan. Muuten moottori pitäisi mennä bolt-on kiinnikkeiden ja askin puolesta.
Haasteet:
- Virranjakaja ei kokonsa puolesta mahdu konehuoneeseen koneen ja tulipellin väliin, mistä madallettu versio? Entä kuinka helposti puolilla toimivaksi tuollainen kone muuttuu? Virranjakajan siirtäminen ilmeisesti melko haastavaa?
- Käykö kutoskoneen vauhtipyörä (kaksoismassa) suoraan kiinni vitoseen ja entä mittaako hall-anturit yhtä montaa pistettä ja väliä vai meneekö sytytys vituiksi?
- Vakio t5 imusarja ei kuulemma käy näissä rwd hommissa, joten voiko esimerkiksi kutosen imusarjasta muokata toimivan?
- Sähköt, eli onko t5 vakio moottorinohjaus ynnä muut helppo kytkeä 960 omaan johtosarjaan?
Hankinnat:
- 960 modattu öljypohja + sumppu + vesiletkut (tekemättä!)
- R-pakosarja (puuttuu!)
- Sopiva imusarja (puuttuu!)
- vauhtipyörä? + kytkin (puuttuu!)
- Matalampi virranjakajan kansi (puuttuu!)
Mielipiteitä otetaan mielellään vastaan, sillä yllä mainitut haasteet tuskin jäävät ainoiksi ja tietenkin tarvittavia komponentteja saa tyrkyttää myytäväksi!
- erbbu & Jode
-
Niin paljon helpommalla pääsis koneen sovituksen suhteen kun käyttäisi kutoskonetta, mutta kukin tavallaan. Alipainealueellekin saa ajettavuutta mukavammaksi.
Vitoskoneen johtosarja on vain muokattava sopimaan. Eipä siinä taida oikein mikään osua suoraan kohilleen. Päivittäisin jakajan pois eli käyttäisin 960 johtosarjaa ja megaa tai muuta vastaavaa ruiskua.
-
Jos tarkoitus käyttää T5:n omaa ohjainlaitetta ja sähköjä, niin tällainen on olemassa:
http://www.strommared-tuning.se/sneck-boxar?acr=1
Jos on aikaa ja ymmärrystä tehdä, niin tekisin kuten Lankku sanoi johtosarjojen ja ohjauksen osalta.
-
Mitä järkeä laittaa vitoskone kutoskoneen paikalle?
Katsastus on pienin ongelma nykysäännöillä.
-
Nyt, kun porukka täällä kyselee miksi vitoskone kutoskoneen sijaan, niin selitetään. Syy on se, että kyseinen 850 oli käyttöautona ja se valitettavasti otti niin sanotusti osumaa. Rengas kanttariin ja alatukivarsi ja apurunko mutkalle. Ei viitsitty alkaa apurunkoa vaihtamaan, joten päätimme keksiä jotain käyttöä myllylle.
960 valittiin aihioksi nimenomaan lakimuutoksen ja yhteensopivien kiinnikkeiden vuoksi. Lisäksi 2.5-litraset 960:t eivät ole edes parhaimmilla varusteilla kovin kalliita. Tätä ideaa siis lähettiin suunnittelemaan nimenomaan tuon t5-koneen pohjalta, ei korin.
Toivottavasti selvensi :)
-
Entä jos myy pätkän osina ja panostaa sen kutosen ahtamiseen, 2,5l aikasta hyvä ahdettava pienillä päivityksillä :)
-
Ei jumalavita jätkät antakaa kaverin tehä auto vitoskoneella jos niin tahtoo, miten teidän perse siitä mihinkään kostuu? :D ei yksi puuttuva pytty autoa pahenna kun moottori kumminkin on Volvon
Rauha nyt ja annetaan muidenkin leikkiä hiekkalaatikolla
-
Kannatan myös että antaa mennä! Enemmän työtä mutta onhan noita t5 koneita laitettu 740/940:ihin eikä silloin ole marmatettu "mikset ahda sitä vinokonetta, saa siitäkin 300hv".
Kannattaa katsoa 740/940 t5 projekteja joissa on samat haasteet kuin tässäkin. :)
Ote yhdistyksen säännöistä:
2§ Tarkoitus ja toiminta
Yhdistyksen tarkoituksena on autojen tuning-harrastuksen edistäminen,
sekä auton rakentamiseen liittyvän tiedon ja taidon lisääminen
jäsentensä keskuudessa.
Ihan asiallista kertoa tässä kutosen edut ja vitos asennuksen vaikeudet mutta kettuilu ei asiaa edistä mitenkään :nohnoh.
-
Hienoa, että edes joku ymmärtää tämmöisen päälle. Tosiaan helpointahan olisi ahtaa tuo vakio kutonen, mutta tällainen t5 konversio yksinkertaisesti haluttiin tehdä. Pitäähän asioita kokeilla ja vasta sitten miettiä mikä olisi ollut helpointa. Pääasia on kuitenkin itse rakentelussa ja halu kokeilla kyseistä yhdistelmää. Järkevintähän olisi ostaa valmiiksi tehokas auto ja vain ajella ::)
-
Erilainen rakentelu on aina mielenkiintoista :).
Imusarjaa en lähtisi 6 koneesta käyttämään vaan muokkaamaan 5 koneesta takavetoasennukseen sopivaa. Kutosen imusarja on sellainen ihme mustekala :D.
Ja eikö muka kutosen vauhtipyörä käy tähän?
-
Asiattomat viestit ketjusta siivottu.
-
Vaikka 6 syl miehiä olenkin niin voin hitsaa öljypohjan ja imujalan ja kaikki muutkin alumiini hitsaukseen liittyvät.
Laita MS3X niin ei tarvii leikkiä. Taitaa saada valmiin johtosarjankin Protopartsista. Kysele asiasta yv:nä lisää niin voin kertoa.
-
Ai niin ja siis itse olen leimannu uusien sääntöjen mukaan 96vm. 960:sen turbolle, ei ongelmaa. Dynopaperi vaan.
-
Jos tarkoitus käyttää T5:n omaa ohjainlaitetta ja sähköjä, niin tällainen on olemassa:
http://www.strommared-tuning.se/sneck-boxar?acr=1
Jos on aikaa ja ymmärrystä tehdä, niin tekisin kuten Lankku sanoi johtosarjojen ja ohjauksen osalta.
Tai tämmöinen versio vakio virranjakajalle moottori etuosaan:
http://www.l-m-r.se/p/volvo/940-960/tandsystem-693/fordelarlock-rotor-1174/fordelarlocksadapter-adapter-fordelarlock-t5-rwd.html
Asennus ei omia silmiä miellytä, mutta helppo asentaa. Näppärästi tekee myös nuo osat itse, jos kädentaitoa löytyy.
Ruottissa myös firma mikä myy suoraan koneen taakse asennettavaa virranjakajan kantta.
http://cnc-performance.se/nyheter.html
Kysyin taannoin ao. osaa ja pidin kyllä hintaa suolaisena mitä siitä pyysivät.
Mulla olis sopivia imusarjoja (RN) takaveto muutokseen ylimääräisenä, jos kiinnostaa.
Noihin voi sovittaa 6-pyttyisen läppärungon adapterilla tai itse leikkelin vastakappaleen palloimusarjasta ja hitsattiin se rn-imusarjaan kiinni.
(https://s21.postimg.org/wmx244d3n/vrcf.jpg) (https://postimg.org/image/wmx244d3n/)
(https://s13.postimg.org/tcbeot6s3/vrcf1.jpg) (https://postimg.org/image/tcbeot6s3/)