Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: sami73 - 19.11.2016, 14:57:51

Otsikko: Ylläpitolaturi, lohkolämmitin ja sisätilanpistoke mk3 V70:een
Kirjoitti: sami73 - 19.11.2016, 14:57:51
Oisko kellään vinkkejä tai ohjeita kyseisen yhdistelmän asennukseen...melko ahtaalta näyttää moottoritila? Calixin ylläpitolaturi jo on, mutta muut tarvikkeet on vielä hommaamatta.
Auto: 1.6 Drive -12 (man)
Otsikko: Vs: Ylläpitolaturi, lohkolämmitin ja sisätilanpistoke mk3 V70:een
Kirjoitti: hessu80 - 19.11.2016, 20:21:06
Mikset käytä Webastoa?
Otsikko: Vs: Ylläpitolaturi, lohkolämmitin ja sisätilanpistoke mk3 V70:een
Kirjoitti: sami73 - 19.11.2016, 20:43:09
Käytän toki  :) Laturi siksi että vaimo ajaa melko paljon lyhyttä pätkäajoa. Loki ja sisälämppäri ovat myös ihan kivoja "varalta" olla....ja kun meillä roikkasähkö on "ilmaista! ;)
Otsikko: Vs: Ylläpitolaturi, lohkolämmitin ja sisätilanpistoke mk3 V70:een
Kirjoitti: moby - 19.11.2016, 22:09:30
Siinä tapauksessa laita ehdottomasti tuo TT-thermo eli letkulämmitin kiertopumpulla. Lohkolämppärille näissä ei oo paikkaa.
Mulla on se calixin letkulämppäri samaisessa autossa ja xc90 ja kummassakaan siitä ei juuri hyötyä oo kun on niin tehoton.

http://www.tt-thermo.fi/
Otsikko: Vs: Ylläpitolaturi, lohkolämmitin ja sisätilanpistoke mk3 V70:een
Kirjoitti: sami73 - 19.11.2016, 22:12:50
Olin katsovinani että Calix tarjoais RE 459,  joka ois lohkon vesitilaan tuleva vastus, mutta ehkä ei sittenkään
Otsikko: Vs: Ylläpitolaturi, lohkolämmitin ja sisätilanpistoke mk3 V70:een
Kirjoitti: janne81 - 19.11.2016, 22:52:34
Omaan 2010 2.0D malliin laitoin Calixin laturin kiinni siihen akkukotelon kupeeseen ruuveilla ja pistorasia tuli sumuvalon paneeliin niin ei tarvinnut tehdä puskuriin reikiä ja sai irrallaan pyödällä laittaa sen kiinni siihen.
Pikkusen piti veistää puskurin muovia sen paneelin takaa että mahtuu kiinni, johto nousee sieltä vasemman ajovalon takaa ylös konehuoneeseen.

Noilla osilla laitoin:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/454948/Calix-akkulaturi-5A12V

 http://www.motonet.fi/fi/tuote/454981/Calix-Mini-elementtikaapelin-upotettava-asennuskaulus

http://www.motonet.fi/fi/tuote/454974/Calix-Mini-elementtikaapeli-15m
Otsikko: Vs: Ylläpitolaturi, lohkolämmitin ja sisätilanpistoke mk3 V70:een
Kirjoitti: sami73 - 19.11.2016, 23:18:26
Omaan 2010 2.0D malliin laitoin Calixin laturin kiinni siihen akkukotelon kupeeseen ruuveilla ja pistorasia tuli sumuvalon paneeliin niin ei tarvinnut tehdä puskuriin reikiä ja sai irrallaan pyödällä laittaa sen kiinni siihen.
Pikkusen piti veistää puskurin muovia sen paneelin takaa että mahtuu kiinni, johto nousee sieltä vasemman ajovalon takaa ylös konehuoneeseen.

Noilla osilla laitoin:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/454948/Calix-akkulaturi-5A12V

 http://www.motonet.fi/fi/tuote/454981/Calix-Mini-elementtikaapelin-upotettava-asennuskaulus

http://www.motonet.fi/fi/tuote/454974/Calix-Mini-elementtikaapeli-15m

Tuollainen laturi mullakin on entisestä autosta tallella, tuo kuulostaa ihan fiksulta ettei tarvi puskuriin kairata reikää.
Otsikko: Vs: Ylläpitolaturi, lohkolämmitin ja sisätilanpistoke mk3 V70:een
Kirjoitti: VäLKKy - 22.11.2016, 11:12:51
Volvon omia ohjeita:

http://accessories.volvocars.com/fi-fi/V70(08-)/InstallationInstruction/Document/VCC-464612-2/2012/DRIVe/all/default/V70%20(08-)%202012

http://accessories.volvocars.com/fi-fi/V70(08-)/InstallationInstruction/Document/VCC-487054-1/2012/DRIVe/all/default/V70%20(08-)%202012%20L.H.D
Moottorityyppi varmaan eri mutta periaate selviää

http://accessories.volvocars.com/fi-fi/V70(08-)/InstallationInstruction/Document/VCC-334627-1/2012/DRIVe

Otsikko: Vs: Ylläpitolaturi, lohkolämmitin ja sisätilanpistoke mk3 V70:een
Kirjoitti: Opa - 01.12.2016, 10:18:40
Itsellä -10 S80 2.4D, sekä töissä että kotona 2h tolpat. Työmatka ~10min, webasto huutaa aamuinilloin. Akkuna Duracell DE AGM 80Ah ja sen kaverina Defan 4A laturi (malli 1204). Toki kilometrejä tulee työmatkojen ulkopuolellakin mutta kuitenkin melko vähän, 15tkm vuodessa. Auto ollut reilu 2v eikä ole ikinä ollut akun kanssa ongelmia. Muuta moottorinlämmitintä ei ole, webasto vaan tykkää kun sitä käytetään  8)

Otsikko: Vs: Ylläpitolaturi, lohkolämmitin ja sisätilanpistoke mk3 V70:een
Kirjoitti: Pelittäjä - 21.01.2018, 18:05:28
Jatketaas tähän ketjuun taas lisää...

Olen ostamassa V70 D5 -08, ja siinä on tällä hetkellä pelkkä webasto. Olenkin nyt miettinyt, että mikä systeemi olisi itselle järkevin kun työmatkaa kertyy kokonaiset 7min suuntaansa ja lounastauolla tulee käytyä melkeen joka päivä muualla kuin työpaikalla. Eli tarvetta Webaston käytölle olisi vähintään 3 kertaa päivässä. Akku tuskin kovin kauaa kestää tällaisella ajomäärällä ennen kuin tyhjenee?

Tärkein kysymys, johon tarvitsisin kokeneemmilta mielipiteitä on, että onko järkevämpää omassa tapauksessani asentaa autoon lohko/letkulämmitin vai ylläpitolaturi?

Ylläpitolaturissa on vaan sellainen ongelma, että latausaikaa saan tolpasta 2h kerrallaan ja sitä ei pystyne ohittamaan kun tolpat on digitaalisia niin töissä kuin kotonakin...

Opan aiemmassa kommentissa on vähän vastaavanlainen tilanne, mutta olen vähä epäileväinen että tuolla tavalla akku kestää... Täällä Oulun seutuvilla kun on nytkin alle -15 astetta koko viikon.
Otsikko: Vs: Ylläpitolaturi, lohkolämmitin ja sisätilanpistoke mk3 V70:een
Kirjoitti: jt4 - 21.01.2018, 18:48:42
Jatketaas tähän ketjuun taas lisää...

Olen ostamassa V70 D5 -08, ja siinä on tällä hetkellä pelkkä webasto. Olenkin nyt miettinyt, että mikä systeemi olisi itselle järkevin kun työmatkaa kertyy kokonaiset 7min suuntaansa ja lounastauolla tulee käytyä melkeen joka päivä muualla kuin työpaikalla. Eli tarvetta Webaston käytölle olisi vähintään 3 kertaa päivässä. Akku tuskin kovin kauaa kestää tällaisella ajomäärällä ennen kuin tyhjenee?

Tärkein kysymys, johon tarvitsisin kokeneemmilta mielipiteitä on, että onko järkevämpää omassa tapauksessani asentaa autoon lohko/letkulämmitin vai ylläpitolaturi?

Ylläpitolaturissa on vaan sellainen ongelma, että latausaikaa saan tolpasta 2h kerrallaan ja sitä ei pystyne ohittamaan kun tolpat on digitaalisia niin töissä kuin kotonakin...

Opan aiemmassa kommentissa on vähän vastaavanlainen tilanne, mutta olen vähä epäileväinen että tuolla tavalla akku kestää... Täällä Oulun seutuvilla kun on nytkin alle -15 astetta koko viikon.

Ylläpitolaturi ja ajastaa tolpan niin että tolpasta tulee virtaa aina kun webasto käy niin tuskin tulee ongelmia.
Otsikko: Vs: Ylläpitolaturi, lohkolämmitin ja sisätilanpistoke mk3 V70:een
Kirjoitti: Gt-70 - 21.01.2018, 20:17:20
Jatketaas tähän ketjuun taas lisää...

Olen ostamassa V70 D5 -08, ja siinä on tällä hetkellä pelkkä webasto. Olenkin nyt miettinyt, että mikä systeemi olisi itselle järkevin kun työmatkaa kertyy kokonaiset 7min suuntaansa ja lounastauolla tulee käytyä melkeen joka päivä muualla kuin työpaikalla. Eli tarvetta Webaston käytölle olisi vähintään 3 kertaa päivässä. Akku tuskin kovin kauaa kestää tällaisella ajomäärällä ennen kuin tyhjenee?

Tärkein kysymys, johon tarvitsisin kokeneemmilta mielipiteitä on, että onko järkevämpää omassa tapauksessani asentaa autoon lohko/letkulämmitin vai ylläpitolaturi?

Ylläpitolaturissa on vaan sellainen ongelma, että latausaikaa saan tolpasta 2h kerrallaan ja sitä ei pystyne ohittamaan kun tolpat on digitaalisia niin töissä kuin kotonakin...

Opan aiemmassa kommentissa on vähän vastaavanlainen tilanne, mutta olen vähä epäileväinen että tuolla tavalla akku kestää... Täällä Oulun seutuvilla kun on nytkin alle -15 astetta koko viikon.

Laita letkulämmitin sisähaaralla ja samaan pakettiin akkulaturi joka lataa akkua aina kun auto on lämmityksessä,itsellä samanlainen setti ja hyvin pelittää ;)
Webastoa voi käyttää sitten JOS tuntuu tarpeelliselle...
Otsikko: Vs: Ylläpitolaturi, lohkolämmitin ja sisätilanpistoke mk3 V70:een
Kirjoitti: V70 2.5 - 21.01.2018, 20:42:41
Tehokas ylläpitolaturi ja webasto'/Eberspächer. Kyllä niin on vtuttanut, kun webasto itseltä särkyi. Ei sitä mikään korvaa. Ei kannata muuta edres harkita.
Se sisätilanlämppärin sulattama vesi jäätyy oviin, kun teho ei riitä, ja ajamaan lähtiessä lämppäri puhaltaa hytin pakkasen puolelle.
Otsikko: Vs: Ylläpitolaturi, lohkolämmitin ja sisätilanpistoke mk3 V70:een
Kirjoitti: V70 A 4D 2016 - 21.01.2018, 20:50:15
Jatketaas tähän ketjuun taas lisää...

Olen ostamassa V70 D5 -08, ja siinä on tällä hetkellä pelkkä webasto. Olenkin nyt miettinyt, että mikä systeemi olisi itselle järkevin kun työmatkaa kertyy kokonaiset 7min suuntaansa ja lounastauolla tulee käytyä melkeen joka päivä muualla kuin työpaikalla. Eli tarvetta Webaston käytölle olisi vähintään 3 kertaa päivässä. Akku tuskin kovin kauaa kestää tällaisella ajomäärällä ennen kuin tyhjenee?

Tärkein kysymys, johon tarvitsisin kokeneemmilta mielipiteitä on, että onko järkevämpää omassa tapauksessani asentaa autoon lohko/letkulämmitin vai ylläpitolaturi?

Ylläpitolaturissa on vaan sellainen ongelma, että latausaikaa saan tolpasta 2h kerrallaan ja sitä ei pystyne ohittamaan kun tolpat on digitaalisia niin töissä kuin kotonakin...

Opan aiemmassa kommentissa on vähän vastaavanlainen tilanne, mutta olen vähä epäileväinen että tuolla tavalla akku kestää... Täällä Oulun seutuvilla kun on nytkin alle -15 astetta koko viikon.

Sinulle ehkä viisasta lisätä letkulämmitin +akkulaturi tosin jos vain 2 tuntia on latauksessa kovalla pakkasella ei akkuun paljon tule lisää virtaa mutta parempi vähän kuin ei mitään, itsellä kiinteä Defan akkulaturi käytössä Volvo V70 ja 2 autossa kiinteä Calix, molemmat hyviä latureita ja hyvin on autoissa virtaa riittänyt minä käytän vain Webastoa lämmitykseen molemmissa, lohko eikä letkulämmittiä ei minulla ole. Vielä siihen kun kerroit miten lyhyttä on se ajosi pääasiassa ei akku ehkä pitkään pelkässä Webaston käytössä tuossa kestäisikään ainakaan ilman tehokasta akkulaturia. ;)
Otsikko: Vs: Ylläpitolaturi, lohkolämmitin ja sisätilanpistoke mk3 V70:een
Kirjoitti: Jule - 21.01.2018, 20:56:36
No eipä tuossa jos akkua lataa 2h ja siitä esim 30-45min webasto päällä, niin se akku pysyy ihan vetreänä, olettaen että akkulaturi antaa virtaa vähintään sen mitä webasto, kiertovesipumppu ja puhallin käyttää sähköä.

Reilusti kylmää akkua ei pysty lataamaan kuin jollain max 2A virralla, ellei laturi osaa pakottaa sitä. En ole noita kiinteitä latureita tutkinut niin paljoa että tietäisin miten ne käyttäytyy pakkasessa.

OStaa ennemmin sen lohkolämppärin, ja sisäpistokkeen hinnalla naftaa jolla käyttää webastoa, riittänee useammaksi vuodeksi.
Otsikko: Vs: Ylläpitolaturi, lohkolämmitin ja sisätilanpistoke mk3 V70:een
Kirjoitti: Kuppi_kahvia - 21.01.2018, 21:07:07
Jatketaas tähän ketjuun taas lisää...

Eli tarvetta Webaston käytölle olisi vähintään 3 kertaa päivässä. Akku tuskin kovin kauaa kestää tällaisella ajomäärällä ennen kuin tyhjenee?

Ylläpitolaturissa on vaan sellainen ongelma, että latausaikaa saan tolpasta 2h kerrallaan ja sitä ei pystyne ohittamaan kun tolpat on digitaalisia niin töissä kuin kotonakin...

Eikös tuossa periaatteessa saa 6 tuntia ladattua päivässä. Eli aamulla ajon jälkeen laittaa tolppaan, ruokailun jälkeen ajastaa taas toisen kerran ja sitten kotona laittaa vielä tolppaan.
Otsikko: Vs: Ylläpitolaturi, lohkolämmitin ja sisätilanpistoke mk3 V70:een
Kirjoitti: KalleKyy - 21.01.2018, 22:31:00
Itsellä oikeastaan hyvinkin samanlaista käyttöä ja toistaiseksi olen surutta pöhistellyt ardicilla aamuin, illoin ja lounastauolla. Toki tulee ajeltua iltaisin muita ajoja, jolloin akkukin latautuu, mutta virtaongelmat loppuivat akun vaihtoon, kun perinteinen Bosch vaihtui isoon Exiden AGM -akkuun. Bosch kesti tuota rääkkiä yhden talven ja Exide on nyt toista talvea.

Itse varmaan luottaisin ylläpitolaturiin hyvän akun kanssa pelkässä pätkäajossakin. Ja lisälämppärin kanssa voi tyytyä aika lyhyeenkin lämmitysaikaan ja säästää siten virtaa.
Otsikko: Vs: Ylläpitolaturi, lohkolämmitin ja sisätilanpistoke mk3 V70:een
Kirjoitti: Kojontti - 21.01.2018, 22:53:36
Aina voi investoida isompaan ylläpitolaturiin jos epäilyttää. Mutta roikkalämmitin kannattaa ehdottomasti olla vaikka varalla, tuo V weba ei ole juuri ardicia luotettavampi...
Otsikko: Vs: Ylläpitolaturi, lohkolämmitin ja sisätilanpistoke mk3 V70:een
Kirjoitti: Jule - 23.01.2018, 18:39:53
Aina voi investoida isompaan ylläpitolaturiin jos epäilyttää. Mutta roikkalämmitin kannattaa ehdottomasti olla vaikka varalla, tuo V weba ei ole juuri ardicia luotettavampi...
Ei siitä isommasta ole mitään iloa, kun se pienempikään ei pakkasella toimi sillä maksimivirralla.

Akunlämmittimen kanssa voisi tietysti käyttää isompiakin latausvirtoja.

Mitenkä ne optiman akun toimii tuollaisessa käytössä?