Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Miuzo - 20.11.2016, 20:24:37
-
B21 lohkon voi porata 96mm männille ilmeisesti mutta jääkö sylinteriseinämät yhtä vaihvoiksi kuin std b23 lohkossa? Toisin muotoiltuna onko b21 ja b23 samaa valua?
-
Ei ole samaa valua, noista B19 ja B21 on samaa, mutta B23 omansa tunnistaa pakkasropuista imupuolella.
Vanhat ukot sano joskus että ei kestä pikkulohko 96 männällä.
-
Kiitos tiedosta! Eli b19 on myös mahdollista porata 96 männille? :o
-
Kiitos tiedosta! Eli b19 on myös mahdollista porata 96 männille? :o
Keväällä porattiin kokeilumielessä yksi B19 96 mm poraukselle. Ohkaiseksi se menee, mutta ei mennyt kuitenkaan puhki.
Koneistaja sanoi, että "saundi" kertoi, että ohkaiseksi on menossa.
-
Olikos b19 lohkosta olemassa sn-versio tai jotain sinnepäin? Mikä ero siinä on tavalliseen b19 vai liekö eroa lainkaan?
-
Olikos b19 lohkosta olemassa sn-versio tai jotain sinnepäin? Mikä ero siinä on tavalliseen b19 vai liekö eroa lainkaan?
Toi meidän testilohko oli SN valumerkinnällä. En oo perehtynyt, että onko niissä oikeesti eroa ilman SN merkintää oleviin verrattuna.
-
B21 lohkon voi porata 96mm männille ilmeisesti mutta jääkö sylinteriseinämät yhtä vaihvoiksi kuin std b23 lohkossa? Toisin muotoiltuna onko b21 ja b23 samaa valua?
Aika homma porata useita millejä lohkosta ja kallista. Epäilen vaan että lohko on jo kovilla tuosta rasituksesta. Miksi ei suoraan B23 tai B230 lohkoa jotka eivät maksa mitään nykypäivänä?
-
Löytys 96mm takomännät ja hprofiilit b23 koneeseen. Kaks b23 lohkoakin löytyy mutta molemmat väljähköjä.. Kyllä hakemalla saa hakea b23 lohkoja puhumattakaan hyväkuntoisista.
-
Löytys 96mm takomännät ja hprofiilit b23 koneeseen. Kaks b23 lohkoakin löytyy mutta molemmat väljähköjä.. Kyllä hakemalla saa hakea b23 lohkoja puhumattakaan hyväkuntoisista.
Merikoneita heitetään jatkuvasti roskiin, yrittänyt niitä pelastaa. Kaverilla makanut B23 penta (AQ145) ulkona sateessa. Niissä ei varmaan yhdessäkään kanttia pytyissä, eli ei tartte porata.
-
Jokamiesluokassa tullut parikin kertaa vastaan B200 lohkoja jotka porattu 96 männälle ja toimineet moitteettaa. B19 ja B21 lohkojen kestävyys ollut vähän tuurissaan, toisilla kestänyt toisilla ei. Hirveän pitkäikäinen ratkaisu ei B19 porattuna 96 männälle kuitenkaan ole viritetyssä vehkeessä.
-
Toi meidän testilohko oli SN valumerkinnällä. En oo perehtynyt, että onko niissä oikeesti eroa ilman SN merkintää oleviin verrattuna.
Tuosta S/N lohkosta ja "normaalista " pitäisi mitata materiaalin kovuus , ihan vaan mielenkiinnosta !
Mulla on mittari , jos pääkaupunkiseudulla on jollain lohkoja , voisi testata .
-
Merikoneita heitetään jatkuvasti roskiin, yrittänyt niitä pelastaa. Kaverilla makanut B23 penta (AQ145) ulkona sateessa. Niissä ei varmaan yhdessäkään kanttia pytyissä, eli ei tartte porata.
Mullakaan ei olkaa tunnu kummassakaan lohkossa. Mittailin halkaisijoita niin molemmissa oli kulunut pytyt soikeiksi. Toisessa tais halkaisija heittää 96.06 - 96.14mm ja toisessa hiukan vähemmän. Kuitenki kohtuu soikeita ja huomaa kyllä huohotuksessa...
-
Jokamiesluokassa tullut parikin kertaa vastaan B200 lohkoja jotka porattu 96 männälle ja toimineet moitteettaa. B19 ja B21 lohkojen kestävyys ollut vähän tuurissaan, toisilla kestänyt toisilla ei. Hirveän pitkäikäinen ratkaisu ei B19 porattuna 96 männälle kuitenkaan ole viritetyssä vehkeessä.
Tuosta jatkojalostettuna ajatuksena että sehän se vahva lohko olisi B200 vakioporauksella ja pitkäiskuisella vaikkapa Arrow:in billett kampiakselilla. Taitaa saada vieläpä järkevällä ~88-89 mm:n iskulla turbokäyttöön (tai Penta tai Kiinan billett) kampiakselilla jolla saisi vähän tilavuutta lisää. Lohkohan on tosi vahva jos kestää 96 mm:n porauksen kun vakioporaus on 88.9 mm:ä.
-
Jokamiesluokassa tullut parikin kertaa vastaan B200 lohkoja jotka porattu 96 männälle ja toimineet moitteettaa. B19 ja B21 lohkojen kestävyys ollut vähän tuurissaan, toisilla kestänyt toisilla ei. Hirveän pitkäikäinen ratkaisu ei B19 porattuna 96 männälle kuitenkaan ole viritetyssä vehkeessä.
tästä kummastuneena mittasin sylinteriputkien vahvuudet B230 ja B200 koneista.
B200: Poraus 88.9 ja sylinteriputken ulkohalkaisija 98mm = n.9mm/2=4.5mm seinämävahvuus
B230: Poraus 96.0 Ja sylinteriputken ulkohalkaisija 104mm=n.8mm/2=4.0mm seinämävahvuus
Aika ohueksi menee jos B200 lohkon tosiaan poraa 96mm männälle. Ei paljoa linnunluita vahvempaa kankea kannata enää laittaa ::)
-
Tuolta Volvon lohko niin eiköhän kestä.
http://www.shopmotordesign.se/engine-block-9600-bore-size-p-303.html?cPath=5_10_120
Ja löytyy kaikkea muutakin.
http://www.shopmotordesign.se/engine-blocksparts-engine-blocks-c-5_10_119.html
-
tästä kummastuneena mittasin sylinteriputkien vahvuudet B230 ja B200 koneista.
B200: Poraus 88.9 ja sylinteriputken ulkohalkaisija 98mm = n.9mm/2=4.5mm seinämävahvuus
B230: Poraus 96.0 Ja sylinteriputken ulkohalkaisija 104mm=n.8mm/2=4.0mm seinämävahvuus
Aika ohueksi menee jos B200 lohkon tosiaan poraa 96mm männälle. Ei paljoa linnunluita vahvempaa kankea kannata enää laittaa ::)
Aika hurjaltahan toi kyllä kieltämättä kuulostaa... :D Piti käydä varastoja penkomassa kun muistelin, että yksi tuollainen lohko jäi joskus pyörimään nurkkiin. Satuinpa vielä löytämään sen.
(http://i.imgur.com/o8PkJhj.jpg)
(http://i.imgur.com/AJEnL5N.jpg)
Oli ihan perus kyläkisa moottorissa. 180hv moottorijarrussa penkitetty. Onhan se sylinteriseinämä aika ohut. :D
-
B230 lohkosta saisi tehtyä 2.5 litraisen subarun EJ25 99,5mm männällä. Molemmissa 23mm männäntappi. Noissa vaan on matalempi puristuskorkeus, 30,88mm vrt. vinokoneen 39,7mm. Esim 158mm kiertokangella mäntä jäisi 2,68mm dekin alle ja kankisuhde senkun paranee, 158/80=1.975
Dekistä höylää millin niin ollaan jo lähellä. Tämä tosiaan vaatii sitten 100mm reijällä olevan kansipahvin, jota MDS myy.
Edit. Jos kansipahvi on 1mm, niin dekistä 1.68mm höyläämällä puristus olisi 8.49:1 vakio 530 kannella. Männän allas 6cc
-
B230 lohkosta saisi tehtyä 2.5 litraisen subarun EJ25 99,5mm männällä. Molemmissa 23mm männäntappi. Noissa vaan on matalempi puristuskorkeus, 30,88mm vrt. vinokoneen 39,7mm. Esim 158mm kiertokangella mäntä jäisi 2,68mm dekin alle ja kankisuhde senkun paranee, 158/80=1.975
Dekistä höylää millin niin ollaan jo lähellä. Tämä tosiaan vaatii sitten 100mm reijällä olevan kansipahvin, jota MDS myy.
Edit. Jos kansipahvi on 1mm, niin dekistä 1.68mm höyläämällä puristus olisi 8.49:1 vakio 530 kannella. Männän allas 6cc
Liian ohkaiseksi menee perus B230 lohko.
-
Liian ohkaiseksi menee perus B230 lohko.
riippuu viritysasteesta, seinämää jää +2mm.
-
Vinokoneen R-lohkoa eli "Evo" lohkoa jota käytettiin esim. Rallycrossissa aikoinaan sieti 100.4 mm:n porauksen ja vakioporaus taisi olla 99.6 mm.
Ja niin jos en väärin muista.
-
Muokattu
STD B230 1-2,3-4 pyttyjen välit 9mm
2-3 väli 12mm
Jää siis n.5mm pyttyjen väliin 99.5 porauksella
Ja seinämää 2.25mm.
Darton does recommend wet sleeve wall thickness under .150
Elikkä Dartonin ohjeellinen minimi teräs sylinterille 3.8mm
-
Väärinkäsitysten välttämiseksi tuo Volvon R-lohko eli "Evo" oli erikoislohko.
R-kirjainhan taitaa löytyä ihan perus B230 lohkonkin kyljestä mutta on ihan eri tavaraa.
Eli 97 mm poraus on aika lailla maksimi sille ja silloinkin vaparikäyttöön.
Ja loppuun hauska video.
https://www.youtube.com/watch?v=W4Eqll0QRas