Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Sute - 26.11.2016, 18:58:34
-
Juuri sisäänajettu (500.000 km) V70 D5 vm, 2007 alkanut pahasti kenkkuilemaan. Tulee vikakoodia kiihdyttäessä ilmamassamittarista (liian korkea signaali). Kone rykii kiihdyttäessä ja kovin tehoton, välillä pirteämpi. Välillä pannu myös raksuttaa. Pikkuvaihteilla toimii vähän paremmin, mutta isommalla kuormalla ei mihinkään. Välillä kuulostaa kuin kävisi neljällä. Tyhjäkäynti ihan "nättiä" mutta helvetin kumea äänistä. Dieseliä menee kohtuu reilusti.
Massamittari jo kerran vaihdettu sekä paineanturi, kun jostain luin, että saattaa reagoida MAF;iin, mutta ei nyt tässä tapauksessa näköjään.
Voisiko EGR temppuilla tällaista? Varmaan pirun tukossa jo näillä kilsoilla muutenkin. VIDA näyttää lämpimänä EGR sensorista ajaessa noin 1,5 % ja ECM EGR arvoa 95-100 %. Johtosarjassa jossain kohtaa karvat oikkarissa? Miten jumittunut EGR reagoi, jos näin on?
Ajatuksia? Uskollinen sotaratsu pitää pitää liikenteessä.. :D
EDIT: Vielä epäilen suutinvikaa tuon ajoittaisen raksutuksen ja "neljällä" käynnin vuoksi.
-
Egr voi jäädä auki ja tehdä tuon. Katso suuttimien liittimet onko väljiä, usein niissä vikaa.
-
Jos egr ollu puoli miljoonaa km käytössä eikä koskaan putsattu niin putsaisin sen ja imusarjan viipymättä joka tapauksessa..
-
Nappaa EGR liittimen liitin auki ja käy kokeilemassa. Riippuu softaversiosta, että meneekö heti vikatilaan vai vasta kolmen startin jälkeen. Yleensä MAF:n liian suuri signaali meinaa, että ilmaa menee liian suuri määrä moottoriin, jonka taas aiheuttaa vain ahtovuoto tai raolleen jäänyt EGR tai no myös juuttuneet turbon siivet kun EGR on työntänyt ne tukkoon paskasta (pitäisi kyllä antaa tässä tapauksessa koodia myös liian suuresta ahtopaineesta) EGR tosin jos jää raolleen niin antaa vikatilan kun ei pääse haluttuun asentoonsa.
EGR:n jättäisin putsaamatta jos ei halua vielä enemmän sitä paskaa tunkea moottoriin kun venttiilin aukot putsattuna suuremmat.
-
Aloitin nyt joka tapauksessa putsaamaan EGR:ää. Ihan järkyttävä määrä paskaa, ahtoputki melkein tukossa. :D
Suuttimiin joutuu tässä tekemään myös tarkistukset. Ilmeisesti suuttimissa täytyy aina vaihtaa ne kupariset tiivisteet, kun laittaa takaisin kiinni? Suutin vikaa epäilen myös tuon raksutuksen / nakutuksen takia.
-
Anopin d5 joskus meni vikatilaan kiihdyttäessä tehot hävisi ja kuului pärinä niinkuin kuskin suusta. Korjaamo löysi jonkun egr:n putkista katkenneen, harhaanjohtava vikakoodi tuli vnt-venttiilistä.
-
Suuttimet kävi mittauksessa ja kaikissa ohivuotoa ja yksi oli niin kulunut, että sitä ei pysty enää kuulemma ohjaamaan lainkaan. Suuttimet siis vaihtoon. Toivottavasti tuolla tulee kuntoon. :)
-
Kiitos kun kerroit, toivottavasti tuolla korjaantuu. Onhan niillä jo kilsoja takana ja tärkeintä ettei polttanut autoa rikkonut konetta tms.
-
Suuttimet vaihdettu ja auto lähti käymään ihan mukavasti. Tuleeko uudet suuttimet kalibroida Vidalla? vai onko tuossa niin fiksu systeemi, että pystyy tekemään automaattikalibroinnin? Itsellä on Vida, mutta en tällaista toimintoa löydä softasta. Boschin myyjä sanoi, että kalibrointi suuttimen päällä olevan 7 kirjaimisen/numeroisen koodin mukaan pitäisi tehdä.
EGR tuntuu vielä putsauksen jälkeen elelevän omiaan ja pitää helvetinmoista kuminaa kone tyhjäkäynnillä välillä. :o Välillä menee tosi nätisti. En vielä ole uskaltautunut tien päälle antamaan kuormaa vaan tsekkaan tyhjiksellä, onko mahdollisia vuotoja missään.
-
Jou. Näyttäisi myös, että tässä on laitettava nostajat uusiksi. Niin tolkuton meteli lähtee kannen puolelta välillä ja kova papatus imuputken kohdalta. Jostain luin, että näistä 06-07 pannuista menee jossain vaiheessa nuo vaihtoon. Kait se on kädet paskattava oikein kunnolla taas. :P
Onko porukat laittaneet INA:n orkkiksi vai tarvikeosia?
-
No niin, selvis tämäkin rapina ja kumea paukutus koneessa. Ainakin 5 nostinta täysin rusinana ja keinuja irtoillut. Samalla kansi vähän repeytynyt nostimien tienoilta. Jako täysin kohdillaan ja hihna kunnossa. Aika mystintä, että pannu on lähteny käyntiin ja käynyt vaikka osa pakoventtiileistä on pysynyt kiinni.. :D
Uutta hattua kiinni siis. Samalla tulee uudet keinut ja nostimet.
-
Nimarkilta ite tilasin just Inan keinut ja jotkut halvinmat nostimet mitä sattui löytymään.
-
"Uusi" kansi kiinni uusi nostajilla ja keinuilla sekä pakonokalla. Voi jessus miten nätti käyntiääni, aivan kuin uudessa moottorissa... :) Vaihdan vielä öljyt ja tienpäälle.
Kokonaisuudessaan tuskainen projekti tällaiselta amatöörimekaanikolta tallissa, jossa auton etu ja molemilla sivuilla sen 70-100 cm tilaa. Kaikkein ärsyttävintä oli tuo infernaalinen musta tökkö tuolla konehuoneessa.
-
Juu se EGR saa kyllä kaiken törkyiseksi, kannattaa harkita poistoa...
-
Juu se EGR saa kyllä kaiken törkyiseksi, kannattaa harkita poistoa...
Kostin tämän EGR;lle työntämällä sopivan kokoisen rautakalikan pätkän EGR:n haitariputkeen. Hillitsee ainakin vähän tuota törkyn tuottoa. Sen verran tiivis, että sopivasti kuin keraa karstaa ympärilleen, niin putki on tukossa... ::)
-
:D
-
Pikku raportti noin 2500 km remontista. Kone toimii aivan loistavasti ja käyntiääni todella nätti, ei tosiaan uskoisi, että puolimiljoonaa veivattu laitos. Kallis remontti tosin, kun laittoi peruskorjatun kannen ja uudet suuttimet. Ilmeisen kannattava kuitenkin.. :)
-
Minä tukin '02 D5 EGR laipan kun koneella oli ajettu reilu 100tkm (ja lastutin). Nyt ajettu 370tkm ja käy edelleen kuin enkeli, kaksoismassakin on alkuperäinen eikä äänet siitä kovin pahat. Öljyä ei tarvitse lisätä yhtään normaalilla vaihtovälillä. Auto oli vuoden vanha kun toin sen Saksasta, mittarissa alle 20tkm.