Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Sasos - 28.11.2016, 11:55:55
-
Jees, ongelma ollut jo about vuoden, tai no siitä lähtien kun auton ostin. Kylmällä kelillä ei tahdo käynnistyä, vaihdoin akun vuosi sitten ja ei auttanut. Samaan kasaan vaihdatin jakopään+apulaitehihna+ruiskupumpunhihna. Hehkut tarkistettiin ja polttoainesuodatin vaihdettiin. Sitten paukkui MAP ja MAF anturit jne, mutta ne tuskin liittyvät tähän ja ne on korjattu. Vaihdoin taas viikko sitten uuden 100AH akun, joka antaa noin 700-800A, viikon verran luulin, että ongelma on poissa, mutta ei. Tänään aamulla -4c eikä tahdo käynnistyä. Akussa kyllä riittää puhtia ja jaksaa sahata, mutta ei se siitä kyllä käynnisty. Tolpan päästä lähtee kuin legendaarisen palmun alta, mutta tuota tolppaa on vaikea raahata mukana. Mitä nyt kannattaa tarkistaa seuraavaksi? Olen opiskelija, joten lompakko ei taivu korjaamon vikaselvityksiin ja muuhun kalliiseen, joka ei välttämättä kuitenkaan ratkaise ongelmaa. Voiko starttimoottori oireilla noin, että +5c toimii hienosti, mutta -5c ei jaksaisi pyörittää tarpeeksi nopeasti?
Edit 8.12.2016: Startti vaihdettu, mutta kylmäkäynnistystä en ole vielä päässyt kokeilemaan. Lämpimänä ainakin käynnisty aivan eri tavalla kuin ennen. Nyt startti on ns. räjähdysmäinen aikaisemman laiskan pyörityksen sijaan.
Edit 9.12.2016: Aamulla -1c ja auto lähtee kylmänä ilman tolppaa samalla tavalla, kuin lämpimällä koneella. Homma siis ratkaistu, wohoo!
-
Voiko starttimoottori oireilla noin, että +5c toimii hienosti, mutta -5c ei jaksaisi pyörittää tarpeeksi nopeasti?
Voi. Itselläni oli sama tilanne taannoin.
Mutta silti sen ruiskutuksen ajoituksen (pumpun ajoitus) tarkistaisin. Ja jos polttoainesuodatin on vuosi sitten vaihdettu, sen voisi kyllä vaihtaa uudestaankin. Moni vaihtaa sen dieseleihin kerran vuodessa syksyisin.
-
Appiukon ex-V70:ssä tismalleen samat oireet jatkuivat parin vuoden ajan. Suunnilleen kaikkea muuta vaihdettiin/uusittiin, paitsi sitä starttimoottoria. Pumpun ennakkokin katsottiin varmaan kymmenen kertaa.
Tuossa topic jonka laitoin vianhaun vuoksi pystyyn. Koskaan en sitä starttia siihen vaihtanut, koska en lupaa siihen saanut:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=58959.msg981142#msg981142
-
Pumpun ajoitus heittokellolla, uudet hehkut, jopa rupee starttaamaan. Kokemusta on.
-
uudet hehkut
Tämä kannattaa tai ainakin vanhojen tarkistus että onko kunnossa.
-
Yhdessä tdi:ssä oli puristukset vähissä jonka takia ei käynnistynyt kylmänä kovinkaan helposti.
-
http://www.motonet.fi/fi/tuote/190306/Takaiskuvaliventt-Diesel-o8mm
Jos ei takaiskuventiiliä vielä laitettu niin ei ole kallis hankinta, pari lemmaa ja 8mm putkenpätkä, ennen suodatinta liität tuon ???
-
Tosiaan jokainen hehku tarkistettiin yksi kerrallaan ja jokainen toimi moitteettomasti. Kaikkien korjauksien jälkeen tilanne on ollut aina sama, myös polttoainesuodattimen kanssa. Se on kyllä to to-listalla tänäkin vuonna, mutta ei liity tähän vikaan. Tuosta yhdestä langasta löytyi myös sama homma kuin itseltä, akun voi sahata vaikka tyhjäksi, mutta boosterilla voi lähteä samantien käyntiin. Olisiko se nyt sitten startin vaihto?
Muoks: Ja tosiaan unohtui mainita, autoon on vaihdettu 340tkm ajettu moottori. Joten uskallan epäillä, ettei kyse ole väljästä koneesta.
-
Tosiaan jokainen hehku tarkistettiin yksi kerrallaan ja jokainen toimi moitteettomasti. Kaikkien korjauksien jälkeen tilanne on ollut aina sama, myös polttoainesuodattimen kanssa. Se on kyllä to to-listalla tänäkin vuonna, mutta ei liity tähän vikaan. Tuosta yhdestä langasta löytyi myös sama homma kuin itseltä, akun voi sahata vaikka tyhjäksi, mutta boosterilla voi lähteä samantien käyntiin. Olisiko se nyt sitten startin vaihto?
Muoks: Ja tosiaan unohtui mainita, autoon on vaihdettu 340tkm ajettu moottori. Joten uskallan epäillä, ettei kyse ole väljästä koneesta.
Vaihda se startti. Jos mahdollista, niin ota käynnistysvideo vanhalla ja uudella.
Näitä samanoireisia vikoja on alkanut tuleman enempi ja vähempi ajoittain vastaan ja jos korjaantuu startin vaihdolla, olisi tässä hyvä aihe jopa FAQiin (taaviii...)
-
Kokeile huonosti pyörineen startin jälkeen kädellä, onko akkukengän ja kengästä lähtevän kaapelin välinen puristusliitos kuuma. Kokeile sekä plus- että miinusjohdoista. Jos liitos kuumenee, on liitos löysä ja jännitehäviö siinä. Pitäisi tietysti kokeilla starttimoottorin päässä oleva liitos myös, mutta ei sinne auton alle taida viitsiä pakkasella ryömiä.
-
Luulisin että jos liitokset ruiskuttaa crc:llä, huono liitos alkaa savuamaan. Ainakin tarvittavan virran määrä pitäisi riittää tähän testiin. Flektin maajohto ja heikko akun maajohto löytynyt tällä tavalla.
-
Auto oli tänään 20min tolpan jatkeena ja siitä laakista käyntiin. Ilmeisesti lohkolämppäri lämmittää starttia niin hyvin, että pienenkin lämmityksen jälkeen pyörii paremmin? Eniveis, kävin varaamassa ajan korjaamolle, jossa vaihdetaan samalla ulommat vetonivelet. Kerran se vaan kirpasee. Ilmoittelen tähän lankaan korjauksen jälkeen, jos tilanne muuttui.
-
Kokeile huonosti pyörineen startin jälkeen kädellä, onko akkukengän ja kengästä lähtevän kaapelin välinen puristusliitos kuuma. Kokeile sekä plus- että miinusjohdoista. Jos liitos kuumenee, on liitos löysä ja jännitehäviö siinä. Pitäisi tietysti kokeilla starttimoottorin päässä oleva liitos myös, mutta ei sinne auton alle taida viitsiä pakkasella ryömiä.
Toissaviikolla vaihdoin tulikuuman + kengän uuteen. Oli johto päästä palanut ja käydessä sormi sihahti kenkää vasten. Eilen kuumeni - kenkä ja sama homma johdolla. Kaks viikkoo aikasemmin vaidettiin startti ja heti perään laturi. Juur huonon käyntiinlähdön takia. Olis ne kengät vaihtanu ni olis leivän päälle kinkkua nyt.
-
Kokeilin 10km ajon jälkeen ja molemmat kengät olivat kylmät kuin eskimon... Joten sekin on nyt tarkistettu.
-
Kokeilin 10km ajon jälkeen ja molemmat kengät olivat kylmät kuin eskimon... Joten sekin on nyt tarkistettu.
Tuota startatessa ne pitäs kuumua ei ajaessa niin mulla ainakin teki ;)
-
kuumiaa ne kengät jos virta ei pääse läpitte. alkuperäiset liittimet on prässättyjä eikä näe onko johdonpää kuuminnut just pitkän startin aiheuttaman 700A virran siirron takia.
startti oli ehkä jo väsynyt alkuperäinen 300t ++ kilsoilla ja se vaihtamalla parani hetkeksi käyntiin lähtö. uuden laturin laiton jälkeen alkoi kunnolla huomaamaan ettei akkuun muka mene virtaa ja valot jäi palamaan mittaristoon yms muuta outoa. nyt kun akunkengät uusin ja laitoin varoiks lisämaadoituksen ei kuumia mikään johto ja lähtee hyvin käyntiin.
-
Startti vaihdettu, mutta kylmäkäynnistystä en ole vielä päässyt kokeilemaan. Lämpimänä ainakin käynnisty aivan eri tavalla kuin ennen. Nyt startti on ns. räjähdysmäinen aikaisemman laiskan pyörityksen sijaan.
Tuosta akunkenkien huonosta kontaktista, bensa kasipätkä alkoi kiukuttelemaan myös käyntiinlähdön kanssa. Hyvä että pääsin takaisin kotiin. Konepelti ylös ja käsi plusnapaan, melkein jo haistoi palaneen lihan ::) Vaihdoin toisen akun tilalle siksi aikaa, kun aikaisempi on latauksessa ja nyt navat pysyy viileinä. Taas pykälää fiksumpi, kiitoksia kaikille vinkeistä!
Edit: Aloituspostaukseen lisätty myös, että startinvaihdon jälkeen auto käynnistyy taas.