Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: joqi - 28.11.2016, 20:38:23
-
Iltaa arvon herrasväki. Minulla on ollut omistuksessani vajaa puoli vuotta 1995-vuoden 2,3 T5 850. Muutama satakilometriä sitten, rupesin havaitsemaan lyhyissä ajovaloissa pientä kirkkauden aaltoilua. Eli valoteho himmeni, kirkastui ja taas ihmmeni jne... Tämä aaltoilu oli juuri ja juuri havaittavissa. Ja tätä kesti tosiaan sellaiset 200km kunnes yhtenä iltana kotiin tullessani toinen etuvaloista pimeni, samalla syttyi SRS ja ABS valot. sekä kun vilkutin suuntavikkua oikealle. jostain sisälle kuului pieni ylimääräinen napsutus/nakutus saaman tahtiin "vilkutuksen" kanssa. Seuraavana aamuna käynnistin volvon ja huomasin ettei toinenkaan etuvalo palanut. kytkin tielle päästyäni pitkät, jolloin ensiksi sammui ensimmäinen, ja sitten myös toinen. Lopuksi myös sumuvalot sammuivat.
Nyt Kysyisinkin teiltä viisaammilta mistä te lähtisitte minun tapauksessa vikaa etsimään? Sulakkeet tsekkasin ja oli ok. Seuraavaksi ilmeisesti releet? Osaatteko valaista mitä relettä kannattaisi lähteä vaihtamaan ja missä se/ne releet sijaitsevat? ::)
Nöyrästi kiittäen untuvikko
-
Virtalukon pohja vois olla yks.
-
Luulisi, että virtalukon pohja samuttaisi kaikki kerralla?
Onko polttimot palaneet? Valojen aaltoilu viittaisi jännitteen vaihteluun (laturi/akku?) ja reilu ylijännite voisi kai polttaa polttimot. Yleismittarilla voisi ainakin jännitteet tarkistaa, tosin tuskin tykkää loppukaan elektroniikka hyvää, jos jännitteet reilusti pielessä.
-
Itekki veikkaan jännitteensäätäjää. Mittaa yleismittarilla jännitettä esim. akun navoista kun auto käy. Jos jännitteet seilaa kierrosten mukaan korkealla/matalalla nii alkaa rikkoon elektroniikkaa. Ite osa ei oo kallis ja kohtuu helppo vaihtaa, sijaitsee laturin muovikuoren alla.
-
Lukonpohja. Ei muuten tee kaikkia vikoja kerralla tai sitten valokatkaisin.
Jos latausjännite olisi liian korkea niin luulisi takaparkkien ja muiden sisätilavalojen myös kärähtävän.
Katsopa ovatko ne pimenneet lamput ehjiä vai todella palaneita?
Jos ehjiä niin vika ei siinä latauksessa ole.
-
Olisi mielenkiintoista kuulla, jos ongelma on selvinnyt.
Mietein kanssa tuota takavaloasiaa, mutta tuossa ei mainittu etuparkeistakaan, niin aattelin jos nuo vähemmän tehokkaat eivät olisi ottaneet niin helposti kipeää.
-
Joo laturi oli tullut tiensä päähän! Tarkemmin sanottuna jännitteensäädin. Nyt vaihdettu ja volle leimattu... Ei muutakun kovaa ajoa 8) Kiitos kaikille vastanneille!