Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: hyrysysy - 03.12.2016, 12:33:22
-
Pahoittelen, jos tuli väärään paikkaan. Haulla ei tuntunut löytyvän molempiin.
Olisin kiitollinen for-dummies -tyyppisestä vastauksesta.
V70, 2,4d /2010 ja Exide EA852 85Ah/800A
Oli tiukka paikka viime keväänä, Volvon oma vaihtui tommottiseen.
AGM-akkuja suositellaan, tuo Exide ei taida semmoinen olla.
Just tulleessa volvokirjeen listassa ei tälle mallille AGM-akkua näyttänyt olevan?
Pakkasia (-10-15C)meillä pidellyt, webastoa tullut käytettyä aamuin illoin 4pv / viikko.
Töihin (40km suuntaansa) pakko päästä, ajoaika = webaston käyttöaika / suunta.
Viikonloppuisin lataillut akkua c-tekillä, varmuuden vuoksi.
A) Millainen AGM ja mistä vuoden/parin päästä? Exidessä 2 vuoden takuu...
B) Voiko säännöllinen c-tek -latailu aiheuttaa jotain muisti-ilmiöön tms. liittyviä ongelmia?
-
EA852 on ihan tavallinen nesteakku. AGM kestää webastokäytössä paremmin. Näissä on alkuperäisenä 175mm korkea akku ja AGM ei kyseiseen purkkiin tehdä, minkä takia Volvo ei välttämättä osaa suositella AGM:ää.
A: 95ah, taitaa kaikilla merkeillä olla 2 vuoden takuu
B: Ei jos lataa Volvon ohjeiden mukaan. + akkuun ja - runkoon taitaa olla oikeaoppinen kytkentä? muistelisin näin foorumilta lukeneeni. Paremmin tietävät saa korjata, jos meni pieleen.
-
Webastolliseen autoon ainoa oikea akku on AGM. Se kestää huomattavasti paremmin kuin normaali. Omissa autoissa on kaikissa Webasto ja kaikissa myös AGM ja ei milloinkaan ole ollut ongelmia. Mitään ylläpitolatureita ei tarvita ja toisaalta miksi käyttää Webastoa jos kuitenkin pitää törkätä auto piuhan päähän, lohkolämmitin kylkeen vaan perinteiseen tapaan. Naurettavaa katsella kun auto on piuhassa ja Webasto huutaa :idiot2:
-
Nojoo, voip olla että kärpäsestä tulee tehtyä härkänen.
Semmoinen käsitys ollut, että lohkolämmitintä tuohon ei saa,
säteilylämmitin ei riitä, pitäisi laittaa letkulämmitin.
Nyt kumminkin ollaan ton weban varassa, josta tullut luettua,
että kylmässä pitäisi ajaa tuplana sen, mitä käyttää. Ei toteudu mulla.
Eipä tuo piuhassa roikottaminen viikonloppuisin mitään sinällään
haittaa, kunhan ei muuta vammaa tule tehtyä
-
Hyvin toimii 40 min ajomatkoilla akku kuin akku, kunhan vain on ehjä. Ei siitä ylläpitolatauksesta myöskään mitään haittaa ole, kunhan laturi on kytketty rungon ja plus-navan välille, jos ks. auto on varustettu akun valvonta-anturilla. Ei ylläpitolatauksesta toisaalta mitään hyötyäkään ole kuin vasta kylmemmässä kuin -10 asteessa. Mielipiteitä kaikki...
-
Kiitokset rauhoittavista vastauksista :hg:
Piuhat on kytketty annetuin ohjein.
Sopivan korkuinen AGM jää etsintään.
Pakkasta nyt sen -20
-
Mulla on omassa Volvon oma 70ah AGM-akku. Autona 2010 V70 2.0D
-
Mulla on omassa Volvon oma 70ah AGM-akku. Autona 2010 V70 2.0D
Myös minulla oli omassa S80 2010 2.4D Volvon oma 70Ah AGM, leima oli vuodelta 2010.
Vaihdoin ennakoivasti tilalle nyt syksyllä Duracellin 80Ah AGM-akun.
-
Myös minulla oli omassa S80 2010 2.4D Volvon oma 70Ah AGM, leima oli vuodelta 2010.
Vaihdoin ennakoivasti tilalle nyt syksyllä Duracellin 80Ah AGM-akun.
Mullaon laitettu uus viimekevään.
Onko missä hinnoissa tollanen Duracell? Varmaan ainakin hyvä mikäli on samaa laatua kuin paristot.
-
Mullaon laitettu uus viimekevään.
Onko missä hinnoissa tollanen Duracell? Varmaan ainakin hyvä mikäli on samaa laatua kuin paristot.
200€ paikalleen asennettuna.
-
Webastolliseen autoon ainoa oikea akku on AGM. Se kestää huomattavasti paremmin kuin normaali. Omissa autoissa on kaikissa Webasto ja kaikissa myös AGM ja ei milloinkaan ole ollut ongelmia. Mitään ylläpitolatureita ei tarvita ja toisaalta miksi käyttää Webastoa jos kuitenkin pitää törkätä auto piuhan päähän, lohkolämmitin kylkeen vaan perinteiseen tapaan. Naurettavaa katsella kun auto on piuhassa ja Webasto huutaa :idiot2:
Tervetuloa kokeilemaan tuota autoilua tänne pohjoiseen, jossa 26km työmatkaan kuluu sen abt 15 minuuttia. Auto aamulla webastolla lämpimäksi (pakkasta-30, lämmitysaika 30min), ajat vartin töihin, ja sama rumba töistä palatessa. Taitais hyytyä sunki akku viikon sisään ilman ylläpitolatauksia, joten mun mielestä webaston ja piuhan yhteiskäyttö ei ole naurettavaa.
-
Tervetuloa kokeilemaan tuota autoilua tänne pohjoiseen, jossa 26km työmatkaan kuluu sen abt 15 minuuttia. Auto aamulla webastolla lämpimäksi (pakkasta-30, lämmitysaika 30min), ajat vartin töihin, ja sama rumba töistä palatessa. Taitais hyytyä sunki akku viikon sisään ilman ylläpitolatauksia, joten mun mielestä webaston ja piuhan yhteiskäyttö ei ole naurettavaa.
+1
Itsellä menee about tuo 15min työmatkaan suuntaansa ja tykkään että auto on lämmin kun lähden. Normaalisti lähden about 6.40-6.45 töihin ja webastoon oon laittanut 6.50 eli se on pitkään huutanu. Kerran viikossa auto on letkun päässä niin virtaa riittää.
-
Tervetuloa kokeilemaan tuota autoilua tänne pohjoiseen, jossa 26km työmatkaan kuluu sen abt 15 minuuttia. Auto aamulla webastolla lämpimäksi (pakkasta-30, lämmitysaika 30min), ajat vartin töihin, ja sama rumba töistä palatessa. Taitais hyytyä sunki akku viikon sisään ilman ylläpitolatauksia, joten mun mielestä webaston ja piuhan yhteiskäyttö ei ole naurettavaa.
Autoilla voi ihan aitoilun ihanuudesta ;). Viikossa pari pikkasen pidempää lenkkiä töiden jälkeen kotiin niin virtaa riittää.
-
Autoilla voi ihan aitoilun ihanuudesta ;). Viikossa pari pikkasen pidempää lenkkiä töiden jälkeen kotiin niin virtaa riittää.
Ei pysty kun on kova kiire saada auto piuhan päähän :D
Vitsi vitsi, pohjolassa ehkä ymmärrän, mutta kun etelässäkin kohelletaan Ceetekkien kanssa...
-
Pahoittelen, jos tuli väärään paikkaan. Haulla ei tuntunut löytyvän molempiin.
Olisin kiitollinen for-dummies -tyyppisestä vastauksesta.
V70, 2,4d /2010 ja Exide EA852 85Ah/800A
Oli tiukka paikka viime keväänä, Volvon oma vaihtui tommottiseen.
AGM-akkuja suositellaan, tuo Exide ei taida semmoinen olla.
Just tulleessa volvokirjeen listassa ei tälle mallille AGM-akkua näyttänyt olevan?
Pakkasia (-10-15C)meillä pidellyt, webastoa tullut käytettyä aamuin illoin 4pv / viikko.
Töihin (40km suuntaansa) pakko päästä, ajoaika = webaston käyttöaika / suunta.
Viikonloppuisin lataillut akkua c-tekillä, varmuuden vuoksi.
A) Millainen AGM ja mistä vuoden/parin päästä? Exidessä 2 vuoden takuu...
B) Voiko säännöllinen c-tek -latailu aiheuttaa jotain muisti-ilmiöön tms. liittyviä ongelmia?
Ainakin minä olen aina asennuttanut kiinteän akkulaturin autoihini jo uutena, nyt on V70 2016 ja pidän latauspiuhassa omakotitalon autokatoksessa lähes aina kun se siinä yli 4 tuntia on, no olkoon kesällä en pidä mutta se suotakoon eikö vaan? :idiot2: ;D
-
V60 MY17 ja kiinteä Volvo akkulaturi.
Olis joskus kiva sitä laturia kurkata ja kattella latauksen edistymistä...
No hankalaa se hieman on kun laturi on johonkin kuskinpuolen lokasuojaan piilotettu...
Eli näkis vaikka koska lataus päättynyt ja lataus suoritettu loppuun.
-
V60 MY17 ja kiinteä Volvo akkulaturi.
Olis joskus kiva sitä laturia kurkata ja kattella latauksen edistymistä...
No hankalaa se hieman on kun laturi on johonkin kuskinpuolen lokasuojaan piilotettu...
Eli näkis vaikka koska lataus päättynyt ja lataus suoritettu loppuun.
Totta! Volvoihin laitetaan se laturi "piiloon"! uudessa V70 se on ainakin hyvässä "piilossa" eikä löytäneet edes merkki huollossa kun pyysin tarkistamaan mistä se kiinteä laturi löytyy! Eri merkkiliike kuin auton osto liike, ostopaikkaan olisi liian pitkä matka moisen asian takia, ei selvinnyt puhelimessa vaan sanottiin, "asennus voidaan toteuttaa moneen paikkaan"! Minulla on muitakin merkkejä ja niissä on Kiinteät laturit hyvin esillä akkutelineen kyljessä ja se on helppo havaita milloin lataa= oranssi valo ja täynnä= vihreä valo, kyseessä on Calix 5.0A laturi jos oikein muistan?
-
Totta! Volvoihin laitetaan se laturi "piiloon"! uudessa V70 se on ainakin hyvässä "piilossa" eikä löytäneet edes merkki huollossa kun pyysin tarkistamaan mistä se kiinteä laturi löytyy! Eri merkkiliike kuin auton osto liike, ostopaikkaan olisi liian pitkä matka moisen asian takia, ei selvinnyt puhelimessa vaan sanottiin, "asennus voidaan toteuttaa moneen paikkaan"! Minulla on muitakin merkkejä ja niissä on Kiinteät laturit hyvin esillä akkutelineen kyljessä ja se on helppo havaita milloin lataa= oranssi valo ja täynnä= vihreä valo, kyseessä on Calix 5.0A laturi jos oikein muistan?
Galix laturi siellä jossain varmaan on... kai.Kun on Biliasta se ostettu.
No,tarvii vaan sitten latailla ihan mutu tuntumalla.
-
Galix laturi siellä jossain varmaan on... kai.Kun on Biliasta se ostettu.
No,tarvii vaan sitten latailla ihan mutu tuntumalla.
Niin tuli ihan näin yksinkertainen ajatus: Mittaa akun navoista kun kytket latausjohdon silloinhan todennäköisesti näet paljonko laturi "työntää" akkuusi? Siis ihan yleismallin testerillä tuosta selviää! :)! Hieman vaivalloisempaa kuin sen latauksen tarkistus katsomalla laturista mikä on esillä mutta lienee yksi ainoista konsteista! :)
-
http://accessories.volvocars.com/fi-fi/V60/InstallationInstruction/Document/VCC-462213-6/2017
Löytyskö tuolta?
-
Voi löytyä! Mutta Volvolla sanoivat ettei paikka ole aina tuo joka on ohjeessa neuvottu vaan asentaja voi valita useista vaihtoehdoista auton (varustelutason) mukaan sen paikan!
Kuitenkin aina on pistoke asennettava auton kuljettajan puoleiseen etulokasuojaan sen eturenkaan etupuolelle, muuta ei kuulemma ole tarkkaan määrätty! Tieto on Auto-Ilveksestä
-
Mulla on yhdessä autossa ollut kiinni defan kiinteä laturi. Samalla se oon ollut ainoa autoni mille olen joutunut antamaan apuvirtaa webaston vuoksi.
Kovalla pakkasella akku ei ota lisävirtaa ilmeisesti riittävästi vastaan. Pitäisi olla lisäksi akunlämmitin...
Nykyään luotan ampeeritunteihin ja max. kolme vuotta vanhaan akkuun. Se akku on paljon kivempi (ja halvempi) vaihtaa kesällä kuin tammikuisena pakkasyönä.
Sitä paitsi tää nykynen volvo on sammuttanut kerran lisälämmittimen huonon akun vuoksi mutta jaksoi silti käynnistyä pakkasestakin.
-
Mulla on yhdessä autossa ollut kiinni defan kiinteä laturi. Samalla se oon ollut ainoa autoni mille olen joutunut antamaan apuvirtaa webaston vuoksi.
Kovalla pakkasella akku ei ota lisävirtaa ilmeisesti riittävästi vastaan. Pitäisi olla lisäksi akunlämmitin...
Nykyään luotan ampeeritunteihin ja max. kolme vuotta vanhaan akkuun. Se akku on paljon kivempi (ja halvempi) vaihtaa kesällä kuin tammikuisena pakkasyönä.
Sitä paitsi tää nykynen volvo on sammuttanut kerran lisälämmittimen huonon akun vuoksi mutta jaksoi silti käynnistyä pakkasestakin.
Ei se akku välttämättä huono ole vaikka lämmitin putoaa pois. Omassa ex Xc60:ssä pudotteli muutaman kerran kovimmalla pakkasilla lämmitintä pois alhaisen jännitteen vuoksi. Ensimmäisessä huollossa ilmeisesti päivittivät jännitteen haistelua alemmaksi, kun sen jälkeen ei kovillakaan pakkasilla enää sammuttanut lämmitintä.