Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: LILMONEN - 03.12.2016, 14:17:19
-
(https://s17.postimg.org/pc65cfqm3/IMG_4676.jpg) (https://postimg.org/image/pc65cfqm3/)
Mistäköhän johtuu vikavalot? Ja käsijarru ei ole päällä.Uusin jo kaikki maajohdot ja virtajohdot. Ja vika ei poistunut. Laturi lataa n.13v. Se parani johtojen uusimisen jälkeen. Akkua oli startatessa alle 12v, lähti käyntiin mutta alussa paloi noiden lisäksi pitkien merkkivalo ja vasen vilkku ilman vilkkumista. Ja kone b200f.
-
Laturin perästä pitäisi tulla reilu 14V. ja akussa pitäisi olla auto sammutettuna yli 12,4V. muuten se on osittain tai täysin purkautunut.
-
Nyt mittailtu laturin perästä ja akulta. Käynnistää koneen, näyttää n.11.10v tyhjä käynnillä. Jonkun parin minuutin käymisen jälkeen 13,3v tyhjä käynnillä. Kierroksia lisäämällä saa latauksen näyttämään 13,90v. Voihan tuo akku olla finaalissa, mutta tuntuu oudolta ettei heti ala lataamaan?? Ja nämä mittaukset ettei ole valot päällä. Valot päällä latausjännite tippuu 11,8-12,2v tyhjäkäynnillä. "Ajaessa" valot päällä 13v.
-
Pistä vaihtaen jännitteensäädin laturiin
-
(https://s14.postimg.org/a5r8f0lwd/IMG_4683.jpg) (https://postimg.org/image/a5r8f0lwd/)
Haenpa huomenna säätimen. Onko mitään järkeä ostaa tuota kalliimpaa?
-
(https://s14.postimg.org/a5r8f0lwd/IMG_4683.jpg) (https://postimg.org/image/a5r8f0lwd/)
Haenpa huomenna säätimen. Onko mitään järkeä ostaa tuota kalliimpaa?
Halvoilla säätimillä voi heittää vesilintua, kaksi säädintä meni rikki paljon ennen hiiilien loppumista.
Katsoppa tuolta www.fixusnet.fi tarjoaako Hitachi/Hugon säädintä?
Hain itse tuolta, viiden vuoden takuu.
:smoke:
E: halvat säätimet on 14V.n ja kalliimmat 14,5V.
-
okei kiitos! Hyvä tietää.
-
Mä olen hienosti pärjännyt halvemmilla.
-
Nyt mittailtu laturin perästä ja akulta. Käynnistää koneen, näyttää n.11.10v tyhjä käynnillä. Jonkun parin minuutin käymisen jälkeen 13,3v tyhjä käynnillä. Kierroksia lisäämällä saa latauksen näyttämään 13,90v. Voihan tuo akku olla finaalissa, mutta tuntuu oudolta ettei heti ala lataamaan?? Ja nämä mittaukset ettei ole valot päällä. Valot päällä latausjännite tippuu 11,8-12,2v tyhjäkäynnillä. "Ajaessa" valot päällä 13v.
Tulis mieleen tarkistaa laturin heräte. Jos laturi ei saa herätettä niin lataa vasta isommilla kierroksilla eikä välttämättä lähde heti startista lataamaan.
-
Täytyypä varuiksi uusia se herätteen piuha. Virtapiuhan uusin, mikä menee koneen alta, varmuuden vuoksi vaikka oli ihan siistissä kunnossa. Olisi pitänyt samalla laittaa se heräte ja öljynpaine uusiksi.
-
Täytyypä varuiksi uusia se herätteen piuha. Virtapiuhan uusin, mikä menee koneen alta, varmuuden vuoksi vaikka oli ihan siistissä kunnossa. Olisi pitänyt samalla laittaa se heräte ja öljynpaine uusiksi.
Yhtä usein kuin johdossa, voi vika olla johdon päähän puristetussa liittimessä. Liittimen ja johdon välinen sähköinen yhteys poikki, vaikka näyttää ehjältä.
-
Vitsi ehdin teippaamaan jo koneen ali menevät piuhat. Menikö se herätteen piuha laturilta koneen päähän vai startin suuntaan? Meinasin että saan piipattua minne se laturilta tuleva johto menee ja vedän uuden siihen rinnalle.
Ja vaihdoin uuden säätimen, ei vaikutusta kun samat valot mittaristossa.
-
Herätepiuha korjattu ja mittaristosta sammui ylimääräiset valot. Se korjattu. Seuraava ongelma sitten ilmeni, eli sammuttaa auton, niin mittaristoon syttyy laturin merkkivalo. Olisiko virtalukonpohja ja jos tietoa, mistä saisi uuden?
-
Herätepiuha korjattu ja mittaristosta sammui ylimääräiset valot. Se korjattu. Seuraava ongelma sitten ilmeni, eli sammuttaa auton, niin mittaristoon syttyy laturin merkkivalo. Olisiko virtalukonpohja ja jos tietoa, mistä saisi uuden?
Laturin tasasuuntaaja eli diodisilta saattaa viallisena polttaa latausvaloa. Voi se olla jännitteensäätäjässä (hiilien kannatinpalikassa) tai virtalukossakin. Virtalukon pohjan tutkisin viimeisenä.
-
Laturi on "uusi" motonetista ostettu 2v sitten mutta on myös seissyt sen 2v auto. Jännitteen säätimen uusin. Eli se voi olla että ne on myyny mulle p*skan laturin ja kaikki ongelmat lähtenyt siitä.
Ja tosiaan ei vieläkään ala lataamaan, kun auton lyö käyntiin. Vasta 100m ajon jälkeen. Sillä mietin sitä virtalukon pohjaa.
-
Missä kunnossa laturin latausjohto se paksumpi toinen on heräte .mites maat laturin maa lyhyt johto rungosta laturiin .kuinka muuten johtojen kunto.oletko mitannut laturin takaa vai mistä.
-
Akulta startille ja laturille menevät uusittu. Maat uusittu. Kaikki 35mm2 johtoa kun hyllyssä ei ollut alkuperäisen paksuista 16mm2 johtoa. Herätettä en uusinu, tein uuden abicon päähän kun vaikutti olevan kunnossa. Laturiin ostettu uusi säädin. Kuitenkín lataa "kunnolla", kun on ensin ajanut vähän matkaa. Ja lataa silloin tyhjäkäynnilläkin. Voltit on ladatessa n. 13,5v, että ei ihan pääse sinne 14,5 volttiin. Olisiko se laturi sökö?
-
Millä lähti se latausvalo joka tuli sammutettaessa .tekisin kyllä itse uudem herätejohdon ja öljynpainenjphdon , saatko mitattua heräte johdon jännitteen tai koita heräte muualta hetkeksi .oliko jännite valot päällä .13,8 ois hyvä .14,5v lataus on kalliimmalla säätimellä muistaakseni.laturin testaus maksaa josaain sähkökorjaamos 10 eken luokkaa ei meee täysin arpomiseksi .myös ampeerit ovat tärkeitä .minkä merkkinen laturi .mitä lataa kun on kaikki sähkölaitteet päällä..
-
Jännitteet mitattu parkit päällä. Täytyy yrittää ehtiä huomenna vetää heräte ja öp piuhat uusiksi, kun kuume hellittää.
-
Millä se valo lähti joka jäi palaamaan eli latausvalo.koita hyppypiuhal et paraneeko toiminta .laturivika myös mahdollinen.