Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: ednet - 04.12.2016, 10:33:46

Otsikko: Akun lämmitys
Kirjoitti: ednet - 04.12.2016, 10:33:46
Onko kukaan kokeillut/asentanut istuinlämmitintä jossa termostaatti Volvo V70 akun alle joka on peräkontissa
Otsikko: Vs: Akun lämmitys
Kirjoitti: J2K - 04.12.2016, 10:58:35
Miksi leikkiä kun voi laittaa tehdastekoisen lämmittimen.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/455081/Arctic-Battery-Heater-Akunlammitin-72-135-Ah-12-V-akuille

Hienosti toimii mulla.
Otsikko: Vs: Akun lämmitys
Kirjoitti: paku97 - 04.12.2016, 11:41:40
....hinnalla vaan eroa, Bilteemassa toimiva istuin lämmitys oli n. 15e.
Otsikko: Vs: Akun lämmitys
Kirjoitti: hessu80 - 04.12.2016, 11:43:45
Paljonko arvioit lämmittimestä olevan hyötyä? Riippuu varmaankin ajomatkoista, onko juurikaan. Jos ajaa 20 min aamuin illoin, lämmitin lämmittää maksimissaan yhteensä 0,67 h x 50 W eli 33 Wh.  Laskeskelin, että jos akussa on 20 kg lyijyä ja 5 kg vettä, akku lämpenee tuolla energiamäärällä 5 astetta. Toki laite myös eristää ja akun lataaminen tuottaa lämpöä. Toisaalta kaksi pintaa on avoinna ja lämpö myös karkaa niistä tehokkaasti.

Laskennallisesti hyöty on siis varsin pieni, mutta miten on käytännön laita?
Otsikko: Vs: Akun lämmitys
Kirjoitti: Slerbahuuli - 04.12.2016, 11:56:37
J2K:n kaltaisesta toteutuksesta minulla ei ole kokemusta, mutta jossain 70-luvun TM:ssa oli hyvä artikkeli mittaustuloksineen senaikaisesta, oliko "pakkasukko" tjsp. eristepussista akun ympärillä. Kyseinen foliopussi ei lämmittänyt akkua ollenkaan, vain eristi sen.
Ajon jälkeen 20h seisomisen jälkeen akun kylmäpurkausvirta taisi olla 15-17% parempi kuin ilman foliopussia.

Noista ajoista akkutekniikka ei juurikaan ole kehittynyt (ellei ole geeliakku tms. käytössä), mutta uskoisin tuommoisella lämmittävällä eristeellä olevan vaikutusta. Kuitenkin se painava lyijyakku myös varastoi lämpöä aika hyvin, ettei se heti jäähdy jääkylmäksi.
Muutoinkin V70:n tapauksessa, missä akku on kontissa. Jos siinä ympärillä on eriste (oli lämmittävä tai ei), vaikkapa -25°C ulkolämpötiloissa ei akku pääse käytännössä koskaan noin kylmäksi (auton pitäisi seistä ääliökauan, viikko/kaksi jatkuvasti samassa pakkasessa) seisomisen aikana.

Hyvällä akullahan kyllä saa käymään, vaikka akku ja auto olisi jääkylmiä. Ehkä tuo folioeriste auttaa kaikkein eniten akun lataamiseen (jos akkuun on jäänyt yhtään kumuloitunutta lämpöä edellisen ajon jäljiltä ja sitä myös lämmitetään käynnistyksen jälkeen, alkaa se ottamaan varausta nopeammin vastaan).
Otsikko: Vs: Akun lämmitys
Kirjoitti: völvöxc60 - 04.12.2016, 12:27:33
Muistaakseni Bemarissa oli juurikin ongelmia akun kanssa, kun oli kylmässä tavaratilassa. Konehuoneen puolella voi jopa pysyä hetken lämpöisenä. Kyllähän se isomoottorikin kovilla pakkasilla menee muutamassa tunnissa kylmäksi, joten ei se akku siellä tavaratilassa taida lämpöisenä pysyä ;)
Otsikko: Vs: Akun lämmitys
Kirjoitti: Ristus - 04.12.2016, 14:01:09
Mulla on XC90:n akku eristetty solukumilla, siis retkipatjalla.. edellinen omistaja laittanut pitää kyllä sanoa että en tiedä onko apua vai ei mutta ei ole vielä koskaan akku pettänyt pakkasilla...
Otsikko: Vs: Akun lämmitys
Kirjoitti: Slerbahuuli - 04.12.2016, 14:08:15
Kyllähän se isomoottorikin kovilla pakkasilla menee muutamassa tunnissa kylmäksi, joten ei se akku siellä tavaratilassa taida lämpöisenä pysyä ;)
Ei se moottorikaan muutamassa tunnissa tipu ulkolämötilan tasolle. ;) Ei mene akkukaan ihan heti.