Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: V702010 - 04.12.2016, 15:20:50
-
Eli v70 2,4D 2010.
Kuinka voimakkaasti Webaston pitäisi puhaltaa sisälle? Tuulilasiin tulee vain kuin lehmän henkäys, aavistuksen vain huokuu haaleaa ilmaa. Ajastimella asetettu lähtöaika, pakkasta -14 astetta, tuulilasi vaan osin sulanut. Käy kyllä ja pöhisee, startin jälkeen kyllä työntää heti lämmintä sen mitä haluaa.
Onko Tämä vika vai ominaisuus? Aik. Mondeossa oli sama Thermotop, ja kyllä puhalti sisälle reilusti, n. 20min ja sisällä oli lämmin, kaikki lasit sulat.
Nyt ei tuntikaan riitä. Virtaa ja löpöä on.
Kellään ideaa?
-
Onko sisätilan puhaltimen kunto mikä? Onko alkuperäinen vai vaihdettu tarvikeosa? Lukenu että tarvike puhaltimet ei puhalla yhtä voimakkaaksi kuin alkuperäinen samoilla puhaltimen asetuksilla. En tiedä vaikuttaako auton asetuksista muutettava puhaltimen voimakkuusasetus webasto käyttöön.
-
Tarvikepuhallin puhkuu vähän hennommin, mutta kyllä silläkin lasit sulaa. Veikkaisin, että lämmityslaitteen läpät ei käänny oikeaan asentoon. Tai sit vain jostain syystä puhaltaa liian hitaasti.
-
Veikkan että puhaltimesta hiilet loppumassa, mulla oireili ensin jokusen viikon, kiihdytti ja hidasti puhallusta ja sitten loppui puhallus kokonaan.
Tilalle tuli tarvike puhallin Skandixilta ja ero ei ole mielestäni iso toimivaan orggikseen. Aamulla oli lasit hyvin sulana 15min ennen lähtöä ja pakkasta oli 12 astetta muistaakseni.
Valikossa on tosiaan se automaattinen puhallus säätö tms. kannattaahan sekin kokeilla, mulla ollut maksimilla kokoajan kun tykkään että ilma vaihtuu :)
-
Puhallin siis toimii auton käynnissä ollessa täysin normaalisti.
Mitkään manuaalisäädöt eivät vaikuta siinä vaiheessa kun webasto käynnistetään/käynnistyy esilåmmitykseen.
Aivan sama missä asennossa namikat ovat tai ovat jätetty kun auto sammutettiin.
-
Kokeile niitä Menu-napin alla olevia ilmastointi asetuksia.
-
Puhallin siis toimii auton käynnissä ollessa täysin normaalisti.
Mitkään manuaalisäädöt eivät vaikuta siinä vaiheessa kun webasto käynnistetään/käynnistyy esilåmmitykseen.
Aivan sama missä asennossa namikat ovat tai ovat jätetty kun auto sammutettiin.
...ja virta pitää olla pois päältä, ainakin artikissa.
-
Kokeile niitä Menu-napin alla olevia ilmastointi asetuksia.
Tätä tarkoitin itsekkin. Sieltä löytyy puhaltimen nopeusasetuskin.
-
Ymmärsin tuon alkuperäisen kysymyksen siten, että ei puhalla tarpeeksi ja sekin vähä on haaleaa. Tämä mielestäni viittaa kahteen ongelmaan eli lämmintä ei tule ja puhallus on heikko. Nämä oireet sopisivat varsin hyvin siihen, että lämmityslaitteen asetukset jäävät siihen asentoon, jossa ovat olleet pitkän ajomatkan päättyessä. Olisiko CEM-yksikössä joku bitti mennyt poikittain?
Toinen vaihtoehto on kait sellainen, että lämmityslaitteen kenno on liki tukossa ja vesi kiertää kunnolla vasta auton käydessä. Webaston vesipumpun hiipuminen voisi tehdä saman, mutta kohta pitäisi myös webasto ylikuumentua.
Vielä tuli mieleen, että jos vesipumppu toimii väärin päin eli työntää lämpimän veden ensin moottoriin ja sitten vasta kabiiniin, niin siitä voisi myös aiheutua tämä vaiva.
-
Kyseessä siis jälkiasennettu Webasto? Oisko IPCU-rele finaalissa? Itsellä välillä puhaltaa ja välillä ei. Silloin kun ei puhalla, alkaa toi IPCU-relee naksumaan (hanskalokeron alapuolella). IPCU-rele pitää olla myös oikein ohjelmoitu, jotta puhallin puhaltaa halutulla nopeudella.
Oletko kokeillut, että puhaltaako jalkatilaan? Toinen ongelma itsellä on (V70 -09) on se, että läpät kääntävät ilmanohjauksen alas, kun ovet laittaa lukkoon. Eli, jos jätän ovet auki niin puhallin puhaltaa siihen suuntaa mihin läpät on jätetty autoa sammuttaessa. Kysyin tuota featurea merkkihuollosta, mutta siellä ei tiedetty.
Webaston asennusohjeet: http://docplayer.net/20720483-Always-follow-all-webasto-installation-and-repair-instructions-and-observe-all-warnings.html
IPCU settings:
Duty cycle: 56%
Frequency: 400Hz
Voltage: 3,0VX
Cutting point
Function: High-side
-
Ei kysyjän kirjoituksesta käy ilmi että onko jälkiasenteinen. Itse olettanut että tehdas asenteinen.
-
Mainitsee tekstissä Thermotopin: "Aik. Mondeossa oli sama Thermotop". Eikö Ardic ole tehdasasenteinen?
-
Kolmoskoppaisessa on Webaston TT-V noin vuosimalliin 2011 saakka ja sen jälkeen Webaston TT-VEVO. Alkuperäisestä viestistä ei ilmennyt onko alkuperäinen vai jälkiasennettu. Jälkiasennetussa voisi hyvinkin olla ongelmaa IPCU:n ja läppien kanssa...
-
Mainitsee tekstissä Thermotopin: "Aik. Mondeossa oli sama Thermotop". Eikö Ardic ole tehdasasenteinen?
Näissä "Fordeissa" on ihan aito Webasto tehtaalta tullessa :)
-
Siis alkuperäinen tehdasasennettu TT-V. Säätimillä ei ole mitään merkitystä mihin asentoon ne on jätetty ennen sammutusta.
Eli osa arvauksista, kohteliasta sellaisista, ei nyt oikein ole auttanut tässä asiassa. Sisäpuhallus toimii täysin normaalisti koko tehoalueellaan kun auto on käynnissä. Joko automaattisesti lämpötilan mukaan tai manuaalisesti säätämällä.
Nyt siis kyse vaan esilämmitykseen aikaisesta puhalluksesta, tai paremminkin sen heikkoudesta.
Miten muilla toimii puhallus sisälle? Nyt vain tuulilasille tulee hentoinen henkäys, mitä ei juurikaan voi edes ilmavirraksi sanoa.
Kaikki vinkit edelleen tervetulleita..
-
Katsoitko mikä sinulla on siellä auton asetuksissa nopeutena? Vaikuttaako se.
-
Miten muilla toimii puhallus sisälle? Nyt vain tuulilasille tulee hentoinen henkäys, mitä ei juurikaan voi edes ilmavirraksi sanoa.
Aika hentoinen on puhallus, mutta kuuma tai ainakin selvästi lämmin. Suunnilleen saman sorttinen puhallus kuin 50 km ajon jälkeen automaattiasetuksilla. Minusta puhaltaa myös ainakin etuoviin eikä pelkästään tuulilasille. MyCar-valikon ilmastointiasetuksissa on puhaltimelle kolme asetusta. Laita sieltä "voimakas" päälle ellei ole. Muut helpot ratkaisut on tosi vähissä. Tietty raitisilmasuodattimen vois heittää menemään (vaihtaa uuteen), jos se on aivan tukossa.
-
Joo, valikosta on ilmastoinnin asetuksista koitettu kaikki, nämä eivät vaikuta esilämmitykseen webaston kanssa.
Ja niin kaikki suodattimet, mukaanlukien raitisilma, ovat uusittu juuri syksyllä..
Ei vaan ymmärrä miksi ei puhalla..
-
Suodatinhan on näissä ns. painesuodatin joten sen likaisuus johtaa auttamatta huonoon puhallukseen pienellä nopeudella.
Saiskohan Vidalla säädettyä enemmän tuota Webaston pyytämää puhallusta?
-
olen tehnyt samoja havaintoja tuon puhaltimen toiminnasta. Koita asettaa se ajastukselle..... minulla se on toiminut hyvin ja lasit ovat olleet hyvin sulaneet. Sisätilat ovat minusta tarpeettoman kuumat.
-
Nyt kun mietin omaa niin aikalailla sama on omassa kuin aloittajalla. Ei ole tuulilasi täysin sula. Autossa on kyllä kuuma kuin saunassa, mutta pitää pyyhkäistä laseista kuuran loput pois.
-
Kokeilin tänään ja minulla puhalsi ihan kunnolla lasiin, mutta silti 20 minuutin jälkeen oli lasi vielä puolivälistä ylöspäin jäässä. Ja siis puhallus oli ihan reipasta, tosin ilma ei ollut kuumaa, vaan lämmintä. Minusta saisi olla jopa tehokkaampi tuo webasto kuin on. Nyt oli pakkasta kuitenkin vain sen 8 astetta.
Mitenkäs teillä muilla on lämpömittarin näyttämän tuollaisen 15-20 minuutin weban jälkeen kun käynnistätte auton. Minulla on yleensä siinä 1/5 tai 1/4 mittarinäyttämän kunnes lähes välittömästi ajoon lähdettäessä laskee sinne alarajalle tai melkein. Eli ilmeisesti jokin kiertovesi lähtee välittömästi käyntiin ja lämmöt laskee.
-
Tänään kun lähdin autolla niin oli webasto lämmittänyt nesteen 52 asteeseen.
Ulkona oli 15 astetta pakkasta ja lämmitin oli kellolla asetettu. V70 2.0D 2010.
-
Katsotko jostain OBD -tyyppisestä ratkaisusta lämpötilan vai onko noissa uudemmissa jo mittari mikä sen näyttää? 2010 siis tässä 2,4D mallissa ei ole mittaria..
-
Katsotko jostain OBD -tyyppisestä ratkaisusta lämpötilan vai onko noissa uudemmissa jo mittari mikä sen näyttää? 2010 siis tässä 2,4D mallissa ei ole mittaria..
Uudemmissa on viisari, joka näyttää noin lämmön. OBD kautta kai sen vain tarkasti saa. Itsellä tuossa ex. XC60:ssä mittari oli puolessa välissä 70-92 asteessa, joten se siitä tarkkuudesta ;)
-
Katsotko jostain OBD -tyyppisestä ratkaisusta lämpötilan vai onko noissa uudemmissa jo mittari mikä sen näyttää? 2010 siis tässä 2,4D mallissa ei ole mittaria..
Joo mulla on aina hollilla sellanen ELM327-palikka obd:hen ja Torque-softa Samsungissa.
-
Kyselin itsekin siniseltä, että voiko tehdasasenteisen Webaston puhallustehoa jotenkin "optimoida", niin vastaus oli:
"Webastoa ei voi optimoida muuten kuin muuttamalla paloilmapuhaltimen pyörimisnopeutta, mikä mahdollisesti lyhentää laitteen käyttöikää."
Itsellä siis V70, 2011, Drive.
-
Webaston paloilmapuhaltimen optimointi liittyy palotapahtuman puhtauteen eikä sillä ole mitään tekemistä lämmityslaitteen puhaltimen nopeuden kanssa.
Pyyntö tarvittavasta lämmityslaitteen puhaltimen nopeudesta tulee keskuselektroniikalta (CEM), jonne pitäisi kirjoittaa uusi ohjelma. Harvassa vain ovat koodarit, jotka tuon osaisivat tehdä. Vähemmän elegantteja ratkaisujakin toki on, mutta tuskin tuo puhallus niin pielessä voi olla, että kannattaa näitä pohtia.
-
Mikäs näihin yleensä tulee kun ei starttaa webasto? Auto myytiin mulle ns ilman webastoa, ainakin ajotietokoneessa on ruottiksi polttoainelämmitin ja sitten on joku direktstartvärmäre, liekö sitten asetus sille starttaako webasto samalla kuin autokin? Eikös näissä pitäs olla joku sähkövastuskin? Auto oli 2008 2.4d ruottin tuonti, tarttis ajotietokoneelle suomee opettaa ni oppis ehkä käyttää.
Mutta mikä ensimmäisenä neuvoksi kun webasto ei hiiskahdakaan?
-
Jos ei mitään elämää kuulu, niin silloin weba on lukossa ja vaatii vikakoodin nollauksen. Pitäisi tosin lukea näytössä teksti värmare behöver service tai jotain sellaista. Veikkaisin, että siitä direktvärmare kohdasta käynnistyy käsikäytöllä.
Sähkölämmitin on vain joillakin markkina-alueilla, mutta ei koskaan yhdessä weban kanssa.
Useimmiten vikaa poltinyksikössä.
-
Ei taida olla hajua mitä huolto maksaa? Autolla kumminkin on jo 250tkm menty, pääseekö tällä halvemmalla? http://m.ebay.com/itm/Original-VW-Golf-7-Webasto-Standheizung-5Q0815005N-Thermo-Top-Evo-Diesel-NEU-/401134678857?nav=SEARCH
-
Mahdollisesti jos sen osaat itse kokonaan asentaa!
-
Aika halpa on tuo linkin kampe. Täytyy tosin koodata volvolla ja siitä tulee satku lisää. Tulee vielä vesipumppukin vastaisen varalle.
Noin neljä hunttia on sinisellä vanhan korjaus, jos riittää pelkän poltinyksikön vaihto. Huonolla tuurilla pitää vaihtaa ohjainkortti ja menee saman verran lisää. Vanha on TT-V ja toi EVO on uudempi ja parempi laite.
-
Tarkemmin kuvia katsottuna tuli epäilys, että tuo linkin laite ei toimi Volvossa. Pitäisi olla VEVO. EVO tarvii erillisen kellon tms. millä sitä käytetään.
-
No niitähän on tuolla 27 sivua eri malleja, ei tuota ongelmaa löytää oikeeta. Nää on enemmänkin jaksamis ja viitsimis kysymyksiä kuin osaamis. Pakko tosin myöntää etten ole kuin korjannut tavallisia öljypolttimia, luulisin kumminkin että uuden rohjon vaihtaminen vanhan tilalle olis kohtuu simppeliä, sitäpaitsi, pitäähän tuo huollon ajaksi kaivaa muutenkin pois? Vaiko? Luulis että vaihto olis sukkelampi homma kuin huolto vianetsintöineen?
-
Varmasti jos saat kunnollisen toimivan laitteen noinkin "edullisesti" on se helpohko vaihdettava, ota kuvia purkamisen eri vaiheista niin ei mene sormi suuhun niin helposti.
-
Yksinkertainen laite se on vaihtaa ja korjatakin. Vikakoodinlukijan tarviit, jotta saat pois lukosta. Jos vaihtolaite on Volvosta, niin todennäköisesti toimii ilman ohjainkortin ohjelmointia. Madhollisen ohjelmoinnin joutuu tekemään merkkiuskollisella pajalla. Ilman muuta kannattaa laittaa VEVO, jos jostain löydät sellaisen.
-
Mahtaako sillä motonetin volvotesterillä onnistua koodien nollaus? Oli melko edukas, muistaakseni 70e tai 80e. Tässä muuten vevoa, vain 19kpl? En mä muuten näitä kattelis mutta 850e suomesta tai 300 saksasta on suht helppo päätös...
http://m.ebay.com/sch/i.html?_nkw=webasto+thermo+top+Vevo+&isNewKw=1&mfs=GOCLK&acimp=0&_trksid=p2053742.m2428.l1313.TR1.TRC0.Xwebasto+thermo+top+vevo&sqp=webasto+thermo+top+vevo
-
Ostaa millaisen lämmittimen tahansa niin pitää olla Volvosta peräisin. Ei nuo muiden merkkien lämmittimet taida "puhua" Volvoa.
Eikä tuon korjaaminenkaan rakettitiedettä ole.
-
Ostaa millaisen lämmittimen tahansa niin pitää olla Volvosta peräisin. Ei nuo muiden merkkien lämmittimet taida "puhua" Volvoa.
Eikä tuon korjaaminenkaan rakettitiedettä ole.
Onko tuo faktaa vai Mutua? Webasto kun saa ainoastaan tiedon ON/OFF niin kuulostaa oudolta ettei sopis ristiin?
-
Autotehtaalla asennetut webastot ovat väyläohjattuja ja jokaisella automerkillä on oma "kieli". Siksi ohjainkortti pitää ohjelmoida merkkikohtaisella ohjelmalla, jotta se ymmärtää tuota kieltä. Näissä vehkeissä on muutakin älyä ohjainkortilla kuin pelkkä päälle/pois käsky ja nämä asetukset ovat merkkikohtaisia.
Mutun puolelle menee se pystyvätkö Volvolla ohjelmoimaan alunperin jollekin toiselle merkille opetetun laitteen. Veikkaisin, että ei, tai ainakin ohjainkortti pitäisi ensin resetoida jotenkin. Jos ostat samanlaisen TT-V:n joka sulla on ja isket vanhan ohjainkortin uuteen webastoon, niin jo lähtee laulamaan oikealla nuotilla. Olettaen, että ohjainkortti on ehjä...
Itse luetuttaisin VIDA:lla vikakoodit, jotta voisi varmistua mikä sitä vanhaa vaivaa. VIDAlla voi jokaisen komponentin testata erikseen. VIDAa löytyy myös foorumilaisilta. Kun vain tietäisi missä päin itse liikut.
-
Salossa, turussa. Siihen ne rajoittunee, tietenkin ajamalla pääsee minne vaan.
-
V70/D3 MY12 seisoi tuossa pari päivää -27- -34C, kun yritin -31C houkutella Webaa käyntiin hetken kuluttua pöristyään herjasi virransäästötilan sammuttaneen laitteen. Alkaako akku olla vainaa, vai onko normitoimimattomuutta?
Kone kyllä lähti käyntiin, mutta hirvitti. Autostartti sahasi varmaan 20s, aina välillä kierroslukumittari hieman pomppasi, mutta startti vain jatkoi jauhamista. Sitten parin sekunnin käynnin tasautumisen jälkeen jäi nätisti käymään. Mielummin olisin kyllä weballa ensin hieman lämmittänyt.
-
V70/D3 MY12 seisoi tuossa pari päivää -27- -34C, kun yritin -31C houkutella Webaa käyntiin hetken kuluttua pöristyään herjasi virransäästötilan sammuttaneen laitteen. Alkaako akku olla vainaa, vai onko normitoimimattomuutta?
Kone kyllä lähti käyntiin, mutta hirvitti. Autostartti sahasi varmaan 20s, aina välillä kierroslukumittari hieman pomppasi, mutta startti vain jatkoi jauhamista. Sitten parin sekunnin käynnin tasautumisen jälkeen jäi nätisti käymään. Mielummin olisin kyllä weballa ensin hieman lämmittänyt.
Sama homma täälläkin tänään. Aamulla ei saanu webastoa päälle, starttasin autoa ja 10sek jälkeen alkoi hirvittämään ja pysäytin starttauksen.
Kytkin kiinteän calixin akkulaturin (5A) päälle. Parinkaan tunnin latauksen jälkeen ei webasto lähtenyt käyntiin. Samaa valittu ajotietokone.
Noin kolmen tunnin latauksen jälkeen ja pakkasen pudottua entisestään uskalsin startata auton ja laakista käyntiin, mutta webastoa en saanut esilämmitykselle nytkään, Lähti kyllä kun auto käynnistyi.
Annoin auton lämmetä tyhjäkäynnillä ja kävin lenkin heittämässä. Ajoin auton lämpimään talliin ja akku lataukseen. Vielä tallissa kun käytti virtoja päällä, niin valitteli huonoa akkua!!
Kaippa tuo agm-akku kestää sen että välillä käy tyhjänäki jne. Semmonenkin tuli mieleen ettei tuolla ylläpitolaturilla taida pakkasilla tehdä kylmään akkuun mitään ihmeitä. Akun pitää olla plussan puolella että ottaa kunnolla virtaa vastaa. Eli akkulämmitin olisi kovasana. Toki jos muistaa aina laittaa ajon jälkeen laturin päälle, niin voi saada moottoritilan lämmittämään akkuun jonkin verran latausta.
-
Sama homma täälläkin tänään. Aamulla ei saanu webastoa päälle, starttasin autoa ja 10sek jälkeen alkoi hirvittämään ja pysäytin starttauksen.
Kytkin kiinteän calixin akkulaturin (5A) päälle. Parinkaan tunnin latauksen jälkeen ei webasto lähtenyt käyntiin. Samaa valittu ajotietokone.
Noin kolmen tunnin latauksen jälkeen ja pakkasen pudottua entisestään uskalsin startata auton ja laakista käyntiin, mutta webastoa en saanut esilämmitykselle nytkään, Lähti kyllä kun auto käynnistyi.
Annoin auton lämmetä tyhjäkäynnillä ja kävin lenkin heittämässä. Ajoin auton lämpimään talliin ja akku lataukseen. Vielä tallissa kun käytti virtoja päällä, niin valitteli huonoa akkua!!
Kaippa tuo agm-akku kestää sen että välillä käy tyhjänäki jne. Semmonenkin tuli mieleen ettei tuolla ylläpitolaturilla taida pakkasilla tehdä kylmään akkuun mitään ihmeitä. Akun pitää olla plussan puolella että ottaa kunnolla virtaa vastaa. Eli akkulämmitin olisi kovasana. Toki jos muistaa aina laittaa ajon jälkeen laturin päälle, niin voi saada moottoritilan lämmittämään akkuun jonkin verran latausta.
Aina pidän latauksessa kun on mahdollista ja aina on virtaa riittänyt autolle ja webastolle, mutta eihän sitä latausvirtaa aina ole saatavilla, no 2 auton olen saanut toimimaan jo 8 vuotta moitteetta käyttäen kiinteää laturia ja se on varusteena tuossa uudessa Volvossa jonka uskon toimivan moitteetta? No aika näyttää.
-
Taitaapi olla kohta kauppojen akkuhyllyt tyhjiä, jos pakkaset jatkuvat pitkään... Yön aikana pitäis tosin kelien lauhtua ja nämäkin murheet vähenevät. Yli 5 vuotta vanha akku on aika heikko ottamaan ja antamaan virtaa paukkupakkasissa, oli sitten AGM tai perinteisempi. AGM-akkua pitäisi ladata kylmässä yli 15V jännitteellä ja Ctekit yms. antaa 14,4V. Ei täyty...
-
Ainakin omassa Ctekissä on AGM/kylmä lataukseen oma asetus. Asetukset on 6v, normiakku, AGM/kylmä.
Ilmeisesti aika paljon varauskykyä tullut käytetty kovilla pakkasilla, on ollut pätkä ajoa ja Webastoa käytetty, niin alkoi lataus 3 vaiheesta jolla pyritään saavuttamaan 80% varauskyky.
Ctek siitä hyvä kun voi arvioida akun kunnon.
Ctek lataa 14,7v , ainoastaan huoltaessa jos tarvetta antaa 15,8v.
Webasto on lähtenyt -20 asteessa mukisematta käyntiin.
Ctek ohje (http://www.ctek.com/Archive/ProductManualPdf/MXS%203.8_FI.pdf)
-
Ainakin omassa Ctekissä on AGM/kylmä lataukseen oma asetus. Asetukset on 6v, normiakku, AGM/kylmä.
Ilmeisesti aika paljon varauskykyä tullut käytetty kovilla pakkasilla, on ollut pätkä ajoa ja Webastoa käytetty, niin alkoi lataus 3 vaiheesta jolla pyritään saavuttamaan 80% varauskyky.
Ctek siitä hyvä kun voi arvioida akun kunnon.
Ctek lataa 14,7v , ainoastaan huoltaessa jos tarvetta antaa 15,8v.
Webasto on lähtenyt -20 asteessa mukisematta käyntiin.
Ctek ohje (http://www.ctek.com/Archive/ProductManualPdf/MXS%203.8_FI.pdf)
Kysymykseni on teille kaikille polttonestetoimisen lisälämmittimen käyttäjille: Eikö ole ihan selvää että laitetaan laturi autoon missä on polttonestetoiminen lisälämmitin, siis silloin kun on mahdollisuus pitää kytkettynä virtalähteeseen eli pistorasiaan? Sitten siihen Webaston käynnistymiseen -20 asteessa, kyllä kunnossa oleva lämmitin käynnistyy vaikka -45 asteessa kunhan on virtaa ja polttonestettä riittävästi.
-
Kysymykseni on teille kaikille polttonestetoimisen lisälämmittimen käyttäjille: Eikö ole ihan selvää että laitetaan laturi autoon missä on polttonestetoiminen lisälämmitin, siis silloin kun on mahdollisuus pitää kytkettynä virtalähteeseen eli pistorasiaan? Sitten siihen Webaston käynnistymiseen -20 asteessa, kyllä kunnossa oleva lämmitin käynnistyy vaikka -45 asteessa kunhan on virtaa ja polttonestettä riittävästi.
Yleisesti ottaen koko webaston idea on siinä ettei piuhoja tarvi kytkeä... Akku on huonossa hapessa tai ajoa aivan liian vähän, jos parin päivän pakkasen jälkeen tarvii erikseen latailla. Eri asia sitten, jos -20 tai enemmän jatkuu pitkään.
-
Yleisesti ottaen koko webaston idea on siinä ettei piuhoja tarvi kytkeä... Akku on huonossa hapessa tai ajoa aivan liian vähän, jos parin päivän pakkasen jälkeen tarvii erikseen latailla. Eri asia sitten, jos -20 tai enemmän jatkuu pitkään.
Niin ainakin Volvon suositus on että polttonestekäyttöisen lisälämmittimen kanssa on myös kiinteä laturi.
Eihän sitä ole kiveen kirjoitettu minkä pituisia matkoja me ajamme autoillamme, hyvä tarkoitushan Volvon ohjeella on että virtaa riittää ajoipa lyhyttä tai pitkää matkaa. Eikös vaan?
-
Niin ainakin Volvon suositus on että polttonestekäyttöisen lisälämmittimen kanssa on myös kiinteä laturi.
Eihän sitä ole kiveen kirjoitettu minkä pituisia matkoja me ajamme autoillamme, hyvä tarkoitushan Volvon ohjeella on että virtaa riittää ajoipa lyhyttä tai pitkää matkaa. Eikös vaan?
Ei muuta kun letkulämmitin, jos kerran verkkovirtaa tarvii. ::)
-
Kysymykseni on teille kaikille polttonestetoimisen lisälämmittimen käyttäjille: Eikö ole ihan selvää että laitetaan laturi autoon missä on polttonestetoiminen lisälämmitin, siis silloin kun on mahdollisuus pitää kytkettynä virtalähteeseen eli pistorasiaan? Sitten siihen Webaston käynnistymiseen -20 asteessa, kyllä kunnossa oleva lämmitin käynnistyy vaikka -45 asteessa kunhan on virtaa ja polttonestettä riittävästi.
Aikaisemmin ei ollut tarvetta kun työmatkat oli sen verran pitempiä.
Nyt kun työmaat lähellä ja autolla tulee ajettua pätkä ajoa pitää varmistaa laturilla akun varaus.
Samaa mieltä, pitää Webaston toimia vaikka olisi -45.
-
Ei muuta kun letkulämmitin, jos kerran verkkovirtaa tarvii. ::)
Ei letkulämmitin lämmitän yhtä lämpimäksi konetta kuin webasto.
Itse ehkä kerran viikossa pidän yön laturissa autoa. Tai no samalla letkulämppärikin on päällä. Muuten vain Webasto. Oma työmatka on ajallisesti 15-20min. Se ei riitä jos webasto hönkii sen 40min joka kerta.
-
Joo, ei sillä letkulla saa normilömpöä millään, onneksi onvain toimiva artikki. ::)ja autotalli.
-
Jos se letkulämmittimen teho on 500W ja webaston 5000W, niin onhan noiden välillä tietty ero. Moottorin käynnistyksen takaamiseen se letkulämppäri kyllä riittää, mutta eihän webaston viehtäys siinä olekaan että auton saa vaan käyntiin, vaan se että pääsee liikkeelle lämpimällä autolla.
E: Niin ja tietysti joissain autoissa se webasto on tarpeen että siellä tarkenee sisällä jos ulkona on pakkasta. ::)
-
Itseäni ei juuri kiinnosta minkä lämpöinen moottori on kun Tampereen seudulla sen laitan käymään, lähtee aina jos on kunnossa. Sisälle sen sijaan saa tulla lämmintä ja sen vuoksi kummassakin autossa on Webasto. En kuitenkaan aio ajaa 500tkm, joten jos kylmäkäynnistykset vievät loppupäästä kilometrejä jonkun kymppitonnin pois niin ei ole mitään merkitystä. Edellisessä F10 Bemarissa oli alkuperäinen Webasto ja siinäkään se ei lämmittänyt moottoria, koska bemarin tehtaalla oli sama ajatuspolitiikka.
-
Osittain samaa mieltä... Useimmat koneet lähtee kylmästä käymään Jyväskylästä etelään ilman esilämmitystä. Täysin mukavuussyistä itsekin autoa lämmittelen. Mukavuus kokee pahan takaiskun, jos joutuu johtoja vetelemään ja ennen kaikkea muistamaan ottaa se pois. Vartti ennen ajoon lähtöä lämmitystä niin ei tarvi ihan äkkiä akkua latailla. Etelässä ei lainkaan. Lasit kuitenkin jo sulat ja kuumaa puhaltaa heti liikkeelle lähdettäessä.
Sitten on myös niitä koneita (ei Volvossa), joissa jako porsii hallaöinäkin. Sellaista en kenenkään suosittelisi laittamaan käyntiin pakkasilla ilman jotain esilämmitystä.
-
Osittain samaa mieltä... Useimmat koneet lähtee kylmästä käymään Jyväskylästä etelään ilman esilämmitystä. Täysin mukavuussyistä itsekin autoa lämmittelen. Mukavuus kokee pahan takaiskun, jos joutuu johtoja vetelemään ja ennen kaikkea muistamaan ottaa se pois. Vartti ennen ajoon lähtöä lämmitystä niin ei tarvi ihan äkkiä akkua latailla. Etelässä ei lainkaan. Lasit kuitenkin jo sulat ja kuumaa puhaltaa heti liikkeelle lähdettäessä.
Sitten on myös niitä koneita (ei Volvossa), joissa jako porsii hallaöinäkin. Sellaista en kenenkään suosittelisi laittamaan käyntiin pakkasilla ilman jotain esilämmitystä.
Itse en ainakaan viitsi edes kylmään autoon koskaan mennä, kun mukavuudesta (Webasto) maksan käytän sitä myös aina kun on tarve. Minulla on muitakin merkkejä kuin Volvo ja kaikissa on aina tehdasasennettu Webasto. Sitten noista letkulämmittimistä, niitähän ei edes saa asentaa kaikkiin merkkeihin kun sekoittavat kuulemma moottorinohjaus tekniikkaa? Näin selittivät VW konsernin tuotteista?
-
Itseäni ei juuri kiinnosta minkä lämpöinen moottori on kun Tampereen seudulla sen laitan käymään, lähtee aina jos on kunnossa. Sisälle sen sijaan saa tulla lämmintä ja sen vuoksi kummassakin autossa on Webasto. En kuitenkaan aio ajaa 500tkm, joten jos kylmäkäynnistykset vievät loppupäästä kilometrejä jonkun kymppitonnin pois niin ei ole mitään merkitystä. Edellisessä F10 Bemarissa oli alkuperäinen Webasto ja siinäkään se ei lämmittänyt moottoria, koska bemarin tehtaalla oli sama ajatuspolitiikka.
Satutko tietämään että sen BMW:n Webaston saa pyynnöstä kytkettyä lämmittämään myös moottorin, siis kun ehtonani oli että ostaessani BMW:n on Webaston lämmitettävä myös moottori kytkivät sen ennen luovutusta vaaditulla tavalla toimimaan ja aikaa se kytkentä otti asentajan sanojen mukaan noin tunnin kun oli tiedossa että vaatii erillisen letkusarjan ja sen liitäntä työt.
-
Satutko tietämään että sen BMW:n Webaston saa pyynnöstä kytkettyä lämmittämään myös moottorin, siis kun ehtonani oli että ostaessani BMW:n on Webaston lämmitettävä myös moottori kytkivät sen ennen luovutusta vaaditulla tavalla toimimaan ja aikaa se kytkentä otti asentajan sanojen mukaan noin tunnin kun oli tiedossa että vaatii erillisen letkusarjan ja sen liitäntä työt.
Toivottavasti et maksanut "muutostyöstä"...
-
Toivottavasti et maksanut "muutostyöstä"...
En maksanut siitä mitään, kertoivat jo autoa tilatessa että kuuluu hintaan kun sen on tilaussopimukseen kirjauttanut.
-
Satutko tietämään että sen BMW:n Webaston saa pyynnöstä kytkettyä lämmittämään myös moottorin, siis kun ehtonani oli että ostaessani BMW:n on Webaston lämmitettävä myös moottori kytkivät sen ennen luovutusta vaaditulla tavalla toimimaan ja aikaa se kytkentä otti asentajan sanojen mukaan noin tunnin kun oli tiedossa että vaatii erillisen letkusarjan ja sen liitäntä työt.
Tiesin hyvinkin, yksi liitin irti vesiventtiilistä kuskin puolen sumarin takaa ja vastus tilalle niin lämpenee kummatkin. (Bemarilla virallinen ohje vaati juuri tuon sarjan, jossa on integroitu vastus) Kohtuu helppo toimenpide, mutta 15min jälkeen ei juuri sisälle tällöin lämpöä tunge kun pitää moottoriakin lämmittää vrt kun moottori on pois pelistä.
Nykyisessä Mersun ML:ssä on taas homma toteutettu siten, että kun sisälämpötila saavuttaa +18 niin sitten vasta aletaan moottoria lämmittämään.
-
Tiesin hyvinkin, yksi liitin irti vesiventtiilistä kuskin puolen sumarin takaa ja vastus tilalle niin lämpenee kummatkin. (Bemarilla virallinen ohje vaati juuri tuon sarjan, jossa on integroitu vastus) Kohtuu helppo toimenpide, mutta 15min jälkeen ei juuri sisälle tällöin lämpöä tunge kun pitää moottoriakin lämmittää vrt kun moottori on pois pelistä.
Nykyisessä Mersun ML:ssä on taas homma toteutettu siten, että kun sisälämpötila saavuttaa +18 niin sitten vasta aletaan moottoria lämmittämään.
Ei kylläkään toimi esittämälläsi tavalla ihan kirjaimellisesti. Vaan näin, ensin lämmittää moottoria noin 11-12 min ja sitten lämmittää ohjaamoa ja moottoria yhtaikaa, koska teho on 5kW on selvää että lämpö nousee ihan hetkessä vaikka ulkona olisi -30 astetta, omaan kokemukseen perustuvaa varmaa tietoa, 40 min lämmityksen jälkeen on auton sisällä noin +15 astetta ja moottoria jos vaivautuu kokeilemaan paljaalla kädellä on jopa mahdollista polttaa käsi "lievästi".
-
Ei kylläkään toimi esittämälläsi tavalla ihan kirjaimellisesti. Vaan näin, ensin lämmittää moottoria noin 11-12 min ja sitten lämmittää ohjaamoa ja moottoria yhtaikaa, koska teho on 5kW on selvää että lämpö nousee ihan hetkessä vaikka ulkona olisi -30 astetta, omaan kokemukseen perustuvaa varmaa tietoa, 40 min lämmityksen jälkeen on auton sisällä noin +15 astetta ja moottoria jos vaivautuu kokeilemaan paljaalla kädellä on jopa mahdollista polttaa käsi "lievästi".
Kummassakin bemussa ja mersussa on -5 asteessa 10min jälkeen tuulilasi puoliksi sulanut. Jos moottoria samalla yrittäisi lämmittää niin ei toimisi yhtä nopeaan.
-
Kummassakin bemussa ja mersussa on -5 asteessa 10min jälkeen tuulilasi puoliksi sulanut. Jos moottoria samalla yrittäisi lämmittää niin ei toimisi yhtä nopeaan.
No ehkäpä se eroavaisuus sitten johtuu tästä: Minulla on tilava 2 auton katos omakotitalon yhteydessä olevassa autotalli/autokatos/varasto rakennuksessa, 99% lähdöt tapahtuu pitempään parkissa olon jälkeen tuosta autokatoksesta, minulla kun on ikää sen verran ettei työhuolet ole painona joten taivasalla autot on vain yleensä lyhyehköjä aikoja myös kyläily reissuilla kun on tutuilla myös katokset minkä alta lähden liikkeelle, vain todella muutaman tunnin pysäköintejä tulee harrastettua ulkosalla ilman autokatos parkkia, kuitenkin uskon enemmän omaan kokemukseeni miten autoni lämpeävät lisälämmittimillä kuin "teoriaasi" joka ei ole minulla paikkansa pitävä, sinänsä outoa että autoissamme olisi esittämäsi eroavaisuus jos sinullakin on n.5kW tehoinen polttonestekäyttöinen lisälämmitin? Outoa mutta mahdollista kun niin sanoit?
-
No ehkäpä se eroavaisuus sitten johtuu tästä: Minulla on tilava 2 auton katos omakotitalon yhteydessä olevassa autotalli/autokatos/varasto rakennuksessa, 99% lähdöt tapahtuu pitempään parkissa olon jälkeen tuosta autokatoksesta, minulla kun on ikää sen verran ettei työhuolet ole painona joten taivasalla autot on vain yleensä lyhyehköjä aikoja myös kyläily reissuilla kun on tutuilla myös katokset minkä alta lähden liikkeelle, vain todella muutaman tunnin pysäköintejä tulee harrastettua ulkosalla ilman autokatos parkkia, kuitenkin uskon enemmän omaan kokemukseeni miten autoni lämpeävät lisälämmittimillä kuin "teoriaasi" joka ei ole minulla paikkansa pitävä, sinänsä outoa että autoissamme olisi esittämäsi eroavaisuus jos sinullakin on n.5kW tehoinen polttonestekäyttöinen lisälämmitin? Outoa mutta mahdollista kun niin sanoit?
Varmaan puhut nyt mersusta? Koska Bemari lämmittää vain sisätilaa, aina. Mersu on W166 ML 350cdi Bluetec eli sinulla on samanlainen tehdasWebastolla? No kun tulee sopiva väli niin laitan Starin kiinni ja tutkailen asiaa, en nyt itse mene vannomaan asiaa, mutta selvitetään.
-
kyllä ei ennen ollut näitä ongelmia...... lämmittääkö mukavuudesta vai saadakseen autonsa liikkeelle..... kummassakin tapauksessa auto lämpenee ja liikkuu. Ja vielä lisäksi on mahdollisuus akkulaturiin erilaisilla spekseillä.
-
kyllä ei ennen ollut näitä ongelmia...... lämmittääkö mukavuudesta vai saadakseen autonsa liikkeelle..... kummassakin tapauksessa auto lämpenee ja liikkuu. Ja vielä lisäksi on mahdollisuus akkulaturiin erilaisilla spekseillä.
Ääni tälle... Vapaa maa ja vapaus valita omat toimintatavat...
-
Vastailen vähä aikaisempaan käytyyn keskusteluun. Asun itse Lapissa ja meillä -20c arkipäivää ja reilun -30c pakkasia joka talvi. Viime vuonna kun oli kylmä tammikuu, niin oli 3 viikkoa putkeen koko ajan yli 20 astetta.
Itellä lämmityssysteeminä tehdasasenteinen polttoainelämmitin (V70 vm.2011 Drive) ja sitten lisäksi letkulämmitin. Olen asentanut letkulämmittimen, jotta auton kuitenkin saa -40 käyntiin, jos se pitää saada. Siis jos webasto ei enää toimi. Letku ei luonnollisesti lämmitä moottoria läheskään niin lämpimäksi, mutta jos se 4-5 tuntia on roikan nokassa, niin kyllähän auton käyntiin saa aivan kohtuullisesti.
Itellä ei erillistä laturia, mutta ajomatkat yleensä kohtuullisia, joten akun varaus pysyy hyvänä. Nyt kun oli 36 pakkasta ja vaimon piti mennä töihin (vain alle 10min ajomatka suuntaan), niin toimin seuraavasti. Kotona letkulämmitin 2tuntia plus siihen loppuun webasto about 25min. Lähtee kuin palmun alta, mutta sisältä auto ei tietenkään lämmin. Letkulämmitintä siksi, että vähän säästää akkua. Vaimo töissä ajastimella auto noin 45min webastolla ja juuri kun oli istunut autoon, niin webasto sammui ja herjasi akun varausta. Vaimo ajoi suoraan kotiin, koska ajattelin, että 36 astetta pakkasta, että aika turhaa ajaa lenkkiä. Eli webasto oli kuitenkin päällä noin tunnin siinä pakkasessa olemattomalla ajolla.
Seuraavana päivänä enää 20 astetta pakkasta ja webasto ei jaksanu olla kuin 10min päällä, kun eihän akku paljoa ollut latautunut edellisen päivän muutaman minuutin ajosta. Sen arvasin, joten auto roikkaan (kun ei ollut pakko lähteä siltä istumalta) ja heitin autolla vähä extralenkkiä, niin pelaa taas ihan normaalisti.
Itellä siis kokemuksia, että webasto pelaa hyvin todella kylmässäkin, mutta akun varaus on tietty se ongelma. Itellä ei edes mitenkään uusi akku. Toisena huomiona, että itse joudun kyllä hieman tinkimään mukavuudesta. Eli menen ehdoilla, että saan Webastolla moottorin lämpimäksi. Toki sisätilatkin lämpeää jonku verran, mutta en vaadi, että sisällä tulisi olla 15 astetta lämmintä, jos ulkona 20 pakkasta. Auto lämpeää aika äkkiä kun webasto ollut esim. 25 minuuttia päällä. Jotenkin vain tottunut siihen, että auton toimintavarmuus on tärkeämpää kuin se, että kuinka mukavaa on aloittaa ajaminen. Nämä nyt vain omia kokemuksia.
-
Vastailen vähä aikaisempaan käytyyn keskusteluun. Asun itse Lapissa ja meillä -20c arkipäivää ja reilun -30c pakkasia joka talvi. Viime vuonna kun oli kylmä tammikuu, niin oli 3 viikkoa putkeen koko ajan yli 20 astetta.
Itellä lämmityssysteeminä tehdasasenteinen polttoainelämmitin (V70 vm.2011 Drive) ja sitten lisäksi letkulämmitin. Olen asentanut letkulämmittimen, jotta auton kuitenkin saa -40 käyntiin, jos se pitää saada. Siis jos webasto ei enää toimi. Letku ei luonnollisesti lämmitä moottoria läheskään niin lämpimäksi, mutta jos se 4-5 tuntia on roikan nokassa, niin kyllähän auton käyntiin saa aivan kohtuullisesti.
Itellä ei erillistä laturia, mutta ajomatkat yleensä kohtuullisia, joten akun varaus pysyy hyvänä. Nyt kun oli 36 pakkasta ja vaimon piti mennä töihin (vain alle 10min ajomatka suuntaan), niin toimin seuraavasti. Kotona letkulämmitin 2tuntia plus siihen loppuun webasto about 25min. Lähtee kuin palmun alta, mutta sisältä auto ei tietenkään lämmin. Letkulämmitintä siksi, että vähän säästää akkua. Vaimo töissä ajastimella auto noin 45min webastolla ja juuri kun oli istunut autoon, niin webasto sammui ja herjasi akun varausta. Vaimo ajoi suoraan kotiin, koska ajattelin, että 36 astetta pakkasta, että aika turhaa ajaa lenkkiä. Eli webasto oli kuitenkin päällä noin tunnin siinä pakkasessa olemattomalla ajolla.
Seuraavana päivänä enää 20 astetta pakkasta ja webasto ei jaksanu olla kuin 10min päällä, kun eihän akku paljoa ollut latautunut edellisen päivän muutaman minuutin ajosta. Sen arvasin, joten auto roikkaan (kun ei ollut pakko lähteä siltä istumalta) ja heitin autolla vähä extralenkkiä, niin pelaa taas ihan normaalisti.
Itellä siis kokemuksia, että webasto pelaa hyvin todella kylmässäkin, mutta akun varaus on tietty se ongelma. Itellä ei edes mitenkään uusi akku. Toisena huomiona, että itse joudun kyllä hieman tinkimään mukavuudesta. Eli menen ehdoilla, että saan Webastolla moottorin lämpimäksi. Toki sisätilatkin lämpeää jonku verran, mutta en vaadi, että sisällä tulisi olla 15 astetta lämmintä, jos ulkona 20 pakkasta. Auto lämpeää aika äkkiä kun webasto ollut esim. 25 minuuttia päällä. Jotenkin vain tottunut siihen, että auton toimintavarmuus on tärkeämpää kuin se, että kuinka mukavaa on aloittaa ajaminen. Nämä nyt vain omia kokemuksia.
Totta sanot. Mutta näin vanha ukko kuin minä valitsen niistä kahdesta molemmat, eli lämmin moottori ja valmiiksi lämmin auto, mielestäni sen molemmat mahdollistaa vain tuo akkulaturi mistä maksoin ihan ilokseni noin 600€ asennettuna uuteen Volvoon ja 240€ erääseen toiseen merkkiin?
-
Noniin! Hoisinpa webaston kuntoon alaan erikoistuneella pajalla. Lukituksen syy oli jämähtänyt vesipumppu ja ilmeisesti on sitten hetken ollut epäkunnossa koska kun webaston sähköt oli kunnossa, ei se saanut löpöä eli polttoainepumppu myös jumissa, sitä ei saatu pelaamaan vaan jouduttiin uusimaan. Kuulemma niin harvinaista ettei ennen ole joutunut. Hintaa 840e kaikkineen remontille.
Nyt kun sattuneesta syystä mulla on ajotietokone ja käyttöohjekirja ruotsiksi niin tarvitsen hiukan apuja.
Miten ajastimeen saa uuden ajan? Rullasta kun pyörittelen ajastimen esiin ja painan reset nappia niin av vaihtuu på (päällä ilmeisesti) mutta ajankohtaa en ole saanut muutettua. Myös kun yritin käynnistää nyt huolletun webaston niin direktstartvärmären kohdalla jäi på (päällä) vilkkumaan ja infovalo syttyi? Mitähän mää teen väärin?
-
Miten ajastimeen saa uuden ajan? Rullasta kun pyörittelen ajastimen esiin ja painan reset nappia niin av vaihtuu på (päällä ilmeisesti) mutta ajankohtaa en ole saanut muutettua. Myös kun yritin käynnistää nyt huolletun webaston niin direktstartvärmären kohdalla jäi på (päällä) vilkkumaan ja infovalo syttyi? Mitähän mää teen väärin?
Kellonaikaa muutetaan painamalla lyhyesti reset-nappia vilkkuviiksen kaulalta. Sitten pyöritellään tunnit, painetaan reset lyhyesti uudelleen ja sitten voi laittaa minuutit. Vähän pidempi painallus reset-nappia ja ajastus aktivoituu. Volvossa ajastetaan liikkeellelähtöaika ja lämmitin arpoo webaston käynnistysajan ulkolämpötilan perusteella. Testimielessä jos kokeilet, niin ajastus 5-15 minuutin päähän pitäisi käynnistää weban heti nollakelissä.
Suorakäynnistys tehdään juuri noin kuin kuvailet. Hetken kun maltat odottaa, niin alkaa kuulua hurinaa.
-
Kiitos! Nyt pelaa.
-
Eli v70 2,4D 2010.
Kuinka voimakkaasti Webaston pitäisi puhaltaa sisälle? Tuulilasiin tulee vain kuin lehmän henkäys, aavistuksen vain huokuu haaleaa
Tänään istuskelin lämpimikseni autossa, jonka webasto oli ollut jo ainakin 20 min päällä. Puhallin puhkui aina noin 5 min melko kovaa ja kuumaa ja sitten piti noin 2 min taukoa. Joku virransäästö vissiin kyseessä. Kun puhallin ei pyöri, silloinkin tulee vähän lämmintä tuulilasille, mutta kyse on konvektiosta eli lämmin ilma nousee ylös. Puhaltimen pyöriessä kuumaa tuli kaikille ikkunoille ja jalkatilaan.
-
Siirsin kommenttini lisälämmittimet osastolle.