Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Sharedoc - 05.12.2016, 14:07:01
-
Bongasin Alibabasta 850W sähköahtimen hintaan 65 USD.
https://koastar.en.alibaba.com/product/60555173709-801299332/china_supercharger_for_cars_Auto_engine_parts_universal_supercharger_turbocharger_kit.html?spm=a2700.7803228.1998738836.185.Rszt6j
Olen tilaamassa sen kokeillakseni onko siitä mitään hyötyä.
Tarkoitus on kokeilla B200F-koneessa.
Aloitin tekemällä tilauksen Alibaban systeemin kautta mutta rahtihinta jäi vielä auki. Odotan heiltä tietoa rahtivaihtoehdoista.
-
ootko tosissas ;D taitaa laturi syyä tuon tuottaman tehon kaksinkertaisesti :2funny:
-
:D Onhan uusissa mersun koneissakin sähköinen ahdin (ainakin M256). Sen teho on vaan 5kW ja sähköjärjestelmä sen vuoksi 48v. Epäilen, että hukkaan meni 60e, mutta toivon oikeasti olevani väärässä. Käytä auto penkissä ennen ja jälkeen tuon ropellin asennusta.
-
Alibaban tilausprosessi on nyt edennyt siten että rahteineen kokonaishinnaksi tulee 106,80 USD. Eli rahtia tulo rapiat 40 USD. Tähän mahdollisesti tulee vielä tullia päälle, katsotaan nyt tarttuuko tullin haaviin.
Testiautossa on normaali 12V akku joka pystyy reilusti syöttämään ahtimen virran kuormitushuiput. Aion tehdä kytkennän jossa lataus keskeytetään silloin kun sähköahdin on päällä että saadaan kaikki teho koneesta.
Dynoon ei rahat riitä. Täytyy mittailla kiihtyvyyttä kännykkäappsilla.
-
Kaikkea sitä kokeillaankin... Todennäköisesti tehot korkeintaan tipahtaa.
-
4.Increase 1PSI to intake
Tämä saattaa olla mahdollista kun auto ei käy
Auton käydessä kapistus vain jarruttaa toimintaa
Ihan hyvä joululahja jollekulle. Vastaan ottajasta riippuen saa aikaan hyvät naurut tai muoviämpäri-ilmiön
-
Nyt on jo maksettu Paypalin kautta. Tuli maksamaan euroissa 108,35 eur. Euron kurssi 1 EUR = 1,02 USD oli aika huono.
Ehtinee jouluksi koska tulee DHLn lentorahtina.
-
Entä jos kytkisi diodin sarjaan sähköahtimen kanssa niin jos moottori imee enemmän kuin ahdin puhaltaa niin diodi estää ettei ahdin ala lataamaan akkua? Näin ei ainakaan tehot vähenny...
-
Tai ahtimen voisi ylikellottaa siten että tekee säädettävän 1500W DC/DC-muuttajan jolla syöttää akusta tehot ahtimelle?
-
Tai kytkisi kaksi sähköahdinta sarjaan niin saisi 1900W ahtimen?
-
:D Onhan uusissa mersun koneissakin sähköinen ahdin (ainakin M256). Sen teho on vaan 5kW ja sähköjärjestelmä sen vuoksi 48v. Epäilen, että hukkaan meni 60e, mutta toivon oikeasti olevani väärässä. Käytä auto penkissä ennen ja jälkeen tuon ropellin asennusta.
Sähköahtimet on muutaman vuoden päästä normikamaa. Etenki ku nuo hybridilaitteistot on tuonu tullessaan potkua virtapuolelle. Sekunnin murto-osassa max paineet tiskiin ja sillee. Times, they're changing ;)
Kyllähän sitä "ajoviimaturbolle" myös naureskeltiin kun niitä japsiprätkiin alkoi tulla. Siis ne RAM-air systeemit. Kuulemma pelkkää markkinointi bullshittiää.. :2funny:
-
Tai kytkisi kaksi sähköahdinta sarjaan niin saisi 1900W ahtimen?
Jaa se perustuu siihen tuo lisäteho, että 2 x 850 = 1900
Samalla laskukaavalla alkuperäisessä 850 w tehossakin on jo 1700 / 1900 = 0,89 hyötysuhde.
Tällöin kahdella ei saisi kuin 1521 w.
Tämä on ehdotonta Myytinmurtajat kamaa.
Asenna sinne imusarjaan, nyt ainakin ahtopainemittari, niin saadaan mitattua dataa, että värähtääkö viisari.
-
1/0,89 = 1,12. Tätä sanotaan yhdistämisen synergiaeduksi (ropelit pyörii samaan suuntaan). Eli tulos kahden ahtimen sarjaankytkennässä on 12% parempi kuin luulisi.
-
https://www.youtube.com/watch?v=cbGWgvJN1_8 (https://www.youtube.com/watch?v=cbGWgvJN1_8)
-
Taitaisi pukinsarvi- imusarja ja parempi nokka tulla halvemmaksi ja olla tehokkaampi.
Tosiaan jarrunahan tuo vain auton käydessä on.
No voihan tuota käyttää vaikka kotikoneen tuuletukseen, taitaa vain olla melko meluisa.
-
https://www.youtube.com/watch?v=cbGWgvJN1_8 (https://www.youtube.com/watch?v=cbGWgvJN1_8)
Tuon videon tuulettimella ei saa painetta nousemaan vaikka sitä pyörittäis millä. Tuossa on ryssitty jo heti eka vaiheessa kun valinneet vääränlaisen pumpun. Pitäis olla keskipakopumppu tyyppinen. Vaikka auton oma lämppärin puhallin ;D
-
Tuon videon tuulettimella ei saa painetta nousemaan vaikka sitä pyörittäis millä. Tuossa on ryssitty jo heti eka vaiheessa kun valinneet vääränlaisen pumpun. Pitäis olla keskipakopumppu tyyppinen. Vaikka auton oma lämppärin puhallin ;D
Olleellisinta kuitenkin taisi olla, että topikin aloittajan linkissä oli just samanlainen. Mitä voimme päätellä tästä?
-
Olleellisinta kuitenkin taisi olla, että topikin aloittajan linkissä oli just samanlainen.
Huomasin juuri saman :facepalm:
Eli ketjun aloittajan kantsis hakea romikselta vaikka joku lämppärin puhallin ja viritellä sitä jotennii. Tuollaisella tilaamallasi aksiaalipuhaltimella saat runsaasti tilavuusvirtaa mut kun sä haluaisit painetta..
Edit: mietin että eikö lehtipuhallin kävis ni sitähän tietysti oli joku jo kokeillu ;D
https://youtu.be/ngRdKSh99YU
-
Daihatsu-kavereilla oli ilmansuodatin tukossa testeissä?
-
Edit: mietin että eikö lehtipuhallin kävis ni sitähän tietysti oli joku jo kokeillu ;D
https://youtu.be/ngRdKSh99YU
Lehtipuhaltimia voi laittaa useemmanki https://www.youtube.com/watch?v=U81_0waqEWA
-
Daihatsu-kavereilla oli ilmansuodatin tukossa testeissä?
Silti lehtipuhaltimilla tehot nousi, sähköahtimella ei.
-
Kannatta äkkiä lyödä "palauta tuote" -nappia jos vielä mahdollista. On ihan huuhaa touhua tuo "sähköahdin" :D
-
ne oli varmaan vaihtaneet ilmanpuhdistimen siinä välillä.
-
Parilitrainen bensakone tarvitsee ahtopaineen tuottamiseen kymmeniä kilowatteja. Sähköturboon pitäisi työntää satoja ampeereita 12V syöttöjännitteellä. Terveisin moottoritutkimusinsinööri.
-
Parilitrainen bensakone tarvitsee ahtopaineen tuottamiseen kymmeniä kilowatteja. Sähköturboon pitäisi työntää satoja ampeereita 12V syöttöjännitteellä. Terveisin moottoritutkimusinsinööri.
Eikai ketjun aloittaja mitaan oikean turbon ahtopaineita tavoittelekaan..
Sahkoahtimet nyt jokatapauksessa ovat kohta taalla oltiinpa moottorientutkimuslaitoksella asiasta mita mielt hyvansa.
https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=/amp/www.autoblog.com/amp/2014/08/08/audi-electric-turbocharging-feature/&ved=0ahUKEwj13aPukODQAhUHBSwKHZYGBboQFghVMBA&usg=AFQjCNFXg3Y_edO0RQmpp4GivKnGISVI0w&sig2=CKyB6rqhmKJq6HC1TTpgug
"Audi says that the peak current to the electric turbo in the A6 and RS5 prototypes it demonstrated to the press is 7 kilowatts, about the equivalent of 4.5 hair dryers"
Times, they're changing ;)
-
No mulla on kokemusta kolmesta sähköahtimella varustetusta moottorista. Entäs sulla?
-
Tuota kun katseli, niin tuli teoriatasoisena ajatuksena mieleen, että paljonko ihan oikeasti esim B230FK tasoisen "ahtamisen" aikaansaamiseksi tarvittaisiin tehoa? Jos pakosiipivaurioisen 13C hyödyntäis siten, että tempois RC-vermeistä tuttuja harjattomia koneita mitkä kiertää ns reiluhkosti (80krpm+), jos semmosia lyö pari "ketjuun" pyörittämään kompuraa niin minkälaisella teholla saadaan esim kolmannesbaari ahtopainetta?
-
Sähköisiä ahtimia taitaa olla erilaisia, tuollainen aloituksen tyyppinen rimpularopelli imuputkessa ei aiheuta laturin kuormaa kummempaa vaikutusta ;D
Sähköinen ahdin saattaskin yleistyä korvaamaan mekaanisen ahtimen, kunhan nuo +40v sähköjärjestelmät yleistyvät.
-
Tuota kun katseli, niin tuli teoriatasoisena ajatuksena mieleen, että paljonko ihan oikeasti esim B230FK tasoisen "ahtamisen" aikaansaamiseksi tarvittaisiin tehoa? Jos pakosiipivaurioisen 13C hyödyntäis siten, että tempois RC-vermeistä tuttuja harjattomia koneita mitkä kiertää ns reiluhkosti (80krpm+), jos semmosia lyö pari "ketjuun" pyörittämään kompuraa niin minkälaisella teholla saadaan esim kolmannesbaari ahtopainetta?
Eikös noissa 30krpm oo aika maksimi?
No enivei, hatusta heitettynä sanoisin joku 150-300ampeeria (12voltilla), että jaksais pyörittää. Viisaammat laskee. ;)
-
Eikös noissa 30krpm oo aika maksimi?
No enivei, hatusta heitettynä sanoisin joku 150-300ampeeria (12voltilla), että jaksais pyörittää. Viisaammat laskee. ;)
Kyllä yli 100k päästään, mutta niissä alkaa tehot laskemaan.
-
No mulla on kokemusta kolmesta sähköahtimella varustetusta moottorista. Entäs sulla?
No ei yhtään. Zip. Nada. Mutta fysiikkaahan tää vainen. Ilman fysiikan ymmärrystä ylivertainen kokemus on yhtä tyhjän kanssa tai jopa pahempaa..
-
No mulla on kokemusta kolmesta sähköahtimella varustetusta moottorista. Entäs sulla?
No, minä kokeilin ihan samankaltaista systeemiä -90 luvun alussa kahdella bilhelveten veneen moottoritilan tuulettimella (12V) käyttäen niitä kahdella 12v/170aH akulla sarjaan kytkettyinä (24V).
Sähkömoottoritehoa noissa oli 150W kpl 12V jännitteellä mitaten....
Joten yhdestä ihan omin pikku-kätösin tehdystä, kuten tämä LH-säätö projekti/Wiinastaminen. (Btw. 500tKm tuli täyteen wiinavinokoneelleni)....
Vetoa tuli 2,3L vapari-kiisseliin alle 2000rpm kivasti lisää, mutta puhaltimien tuotto loppui sen jälkeen. Eikä asiassa auttanut sarjaan/rinnan kytkentä (puhaltimissa).
sähkö-jurpo on ihan hyvä (idea) ajatuksena, mutta käytännön toteutus tarkoittaa sellaista 10kWh akustoa sitä pyörittämään ja +2kW tehoa pyörittämään moista laitosta kun ahtoja pyydetään.
Toisin sanoen, viesti-ketjun aloittajan rahat menivät "komeasti" hukkaan....
Ps. aksaali-puhaltimissa vaaditaan tehoa pirusti painetuottoon, vaikka ne saa kyllä painettakin tuottamaan (vrt- suihkumoottori). Joten ihan €100.- hinnalla ei voi edes kuvitella saavuttavansa €500 000,- laitteiden toimintaa... :-\
-
Ilman fysiikan ymmärrystä ylivertainen kokemus on yhtä tyhjän kanssa tai jopa pahempaa..
Pitää paikkansa, olen nähnyt tämän monta kertaa.Vielä tärkeämpää on termodynamiikan syvällinen ymmärtäminen.
-
Eikös niitä sellaisia ainakin teoriassa ihan toimivia järjestelmiä ole olemassa, jossa on oma akkusysteemi sille sähköahtimelle ja niiden ideana on tarjota vain lyhytaikainen boosti täyskaasukiihdytyksessä tms.
Siihen en sitten ota kantaa, onko tuollaisessakaan mitään järkeä. Mutta ainakin ideatasolla mahdollinen toteutus, kun on "erillään" auton muusta sähköjärjestelmästä.
-
Yleisön pyynnöstä peruin sähköahtimen tilauksen, lupasivat 100% refund poislukien paypal palkkio 4%.
-
Case closed