Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Mc - 06.12.2016, 09:32:51
-
Ei varmaankaan ihan normaalia toimintaa vaihdelaatikolta?
Kun ajaa D päällä alueella 60-75 km/h tasaisella nopeudella kierrosten ollessa 1500 korvilla tai alle, niin laatikko vaihtaa edestakaisin vaihteita. Välillä jää iso vaihde päälle -> armoton jurnutus ja tärinä ennenkuin vaihtaa pienemmälle. Luulisi että tuo pitää sen pienemmän vaihteen päällä..... Toinen hieman ihmetyttänyt seikka on liikkelle lähtö D päällä. Eli kun päästää jarrun pois, niin joutuu tovin odottaa, että veto lähtee päälle, ennenkuin painaa kaasua. Siis jos ei halua pientä nykäystä tapahtuvan. S-asennolla lähtee pehmeästi.
Auto siis vuoden 2014 V60 D5 AWD R-design, johon ympätty polestar-optimointi.
Huoltoon on aika kyllä tulollaan, mutta jos joku tietäisi jotain.
Päivitystä tähän tilanteeseen...... Auto huollettiin 2tkm sitten. Huoltomies kävi ennen ja jälkeen huollon koeajolla, eikä löytänyt mitään vikaa. Laatikkoon vaihdettiin öljyt, nollattiin ja sopeutettiin.
Tänään pe 13. päivä neliveto hajosi ja nuo molemmat viat "korjaantuivat"......... Tiistaina selviää meneekö takaisinkutsuna vai mitä tapahtuu. Tietääkö joku tästä AWD takaisinkutsusta? En löydä netistä tietoa. Siinä huoltoäijän mukaan vaihdetaan melkein kaikki jos tietty vikakoodi tulee.
-
Tuo edestakainen jumppa on Volvoissa aina tietyllä nopeudella ja siitä pääsee eroon lastuttamalla. Polestar ei muuta laatikon ohjausta mitenkään, jonka vuoksi jumppaa edelleen. Tuosta D:llä lähtemisestä en osaa sanoa mitään, eikö ne kaikki vähän tuollaisia ole...
-
Kyllä pitäisi heti lähteä liikkeelle kun jarrusta päästää.
Huollosta kannattaa pyytää öljyn vaihtoa ja vaihteiston muistin nollausta. 60tkm välein on hyvä vaihtaa vaihteisto öljyt.
-
Tuo edestakainen jumppa on Volvoissa aina tietyllä nopeudella ja siitä pääsee eroon lastuttamalla. Polestar ei muuta laatikon ohjausta mitenkään, jonka vuoksi jumppaa edelleen. Tuosta D:llä lähtemisestä en osaa sanoa mitään, eikö ne kaikki vähän tuollaisia ole...
Eipä ole kyllä yksikään oma noin jumpannut edestakaisin, enkä ole kuullut vastaavaa muiltakaan, kenellä Pollen ohjelma ( tai ilman ). Liikkeellelähtö kyllä pitäisi tapahtua ilman viivettä, sekä nykinää, myös D:llä. Pitäisi alkaa heti ryömimään kun jalan nostaa jarrulta. Ainakin uudet Pollen ohjelmat vaikuttavat myös laatikkoon, kaasuvasteeseen jne. ainakin uusissa nelareissa.
-
Jos huollossa nollaavat laatikon ja onhan se hyvä öljytkin vaihtaa alle 100tkm välein tuonne laatikkon 8)
-
Eipä ole kyllä yksikään oma noin jumpannut edestakaisin, enkä ole kuullut vastaavaa muiltakaan, kenellä Pollen ohjelma ( tai ilman ). Liikkeellelähtö kyllä pitäisi tapahtua ilman viivettä, sekä nykinää, myös D:llä. Pitäisi alkaa heti ryömimään kun jalan nostaa jarrulta. Ainakin uudet Pollen ohjelmat vaikuttavat myös laatikkoon, kaasuvasteeseen jne. ainakin uusissa nelareissa.
Tuo edestakainen vaihteenvaihto tulee tietyllä nopeudella, vaihteella ja rasituksella. Meidän vieressä on hyvä pitkä loiva ylämäki, jossa melkein joka Volvo vatkaa vaihdetta ja se tosiaan loppuu kun lastuttaa. Joillekin ei tule koskaan moista tilannetta ja osa ei huomaa sitä tai pitää normaalina.
Kuten aiemmin toisessa topicissa mainitsin niin se Pollen ohjelma, jonka näin niin oli tehty lisäämällä 10% suutinkarttaan lisäten suuttimien aukioloaikaa, vaihteisto-osuus oli vakio. Auto oli V60 D5 AWD Ocean Race -12 vai -13 vuotinen. Voihan olla jossain muussa mallissa sitten vaihteistopuolellekin tehty jotain...
-
Yritin nostaa aiemman kirjoitukseni etusivulle muokkaamalla sitä, mutta ei noussut. Aihe oli Geartronicin toiminta.
Päivitystä tähän tilanteeseen...... Auto huollettiin 2tkm sitten. Huoltomies kävi ennen ja jälkeen huollon koeajolla, eikä löytänyt mitään vikaa. Laatikkoon vaihdettiin öljyt, nollattiin ja sopeutettiin.
Tänään pe 13. päivä neliveto hajosi ja nuo molemmat viat "korjaantuivat"......... Tiistaina selviää meneekö takaisinkutsuna vai mitä tapahtuu. Tietääkö joku tästä AWD takaisinkutsusta? En löydä netistä tietoa. Siinä huoltoäijän mukaan vaihdetaan melkein kaikki jos tietty vikakoodi tulee.
-
Yritin nostaa aiemman kirjoitukseni etusivulle muokkaamalla sitä, mutta ei noussut. Aihe oli Geartronicin toiminta.
Päivitystä tähän tilanteeseen...... Auto huollettiin 2tkm sitten. Huoltomies kävi ennen ja jälkeen huollon koeajolla, eikä löytänyt mitään vikaa. Laatikkoon vaihdettiin öljyt, nollattiin ja sopeutettiin.
Tänään pe 13. päivä neliveto hajosi ja nuo molemmat viat "korjaantuivat"......... Tiistaina selviää meneekö takaisinkutsuna vai mitä tapahtuu. Tietääkö joku tästä AWD takaisinkutsusta? En löydä netistä tietoa. Siinä huoltoäijän mukaan vaihdetaan melkein kaikki jos tietty vikakoodi tulee.
Mikäs kutsu tämä on ja mille? Auto, vuosimalli jne... ja miksi kutsu on?
-
Tuo edestakainen jumppa on Volvoissa aina tietyllä nopeudella ja siitä pääsee eroon lastuttamalla. Polestar ei muuta laatikon ohjausta mitenkään, jonka vuoksi jumppaa edelleen. Tuosta D:llä lähtemisestä en osaa sanoa mitään, eikö ne kaikki vähän tuollaisia ole...
Nyt voi todeta tällä uudellakin, että ei jumppaa. Ei sitten yhtään.
-
Nyt voi todeta tällä uudellakin, että ei jumppaa. Ei sitten yhtään.
Millä uudella?
-
Siis en tiedä tuleeko ihan takaisinkutsua kotiin asti, mutta huoltomies tosiaan sanoi, että jos tietty vikakoodi tulee, niin paljon tulee uutta osaa awd systeemiin (tais sanoo että uusitaan kaikki). Näin vain kuvan ja ilmeisesti kaikki siinä kuvassa uusitaan. En oikein nelivetotekniikan päälle ymmärrä..... Ja vuosimallista ym. mitä autoja koskee en tiedä. Itsellä tosiaan 2014 D5 awd. Tiistaina selvinnee onko tuo kyseinen vika. Just kyselinkin täällä jos joku tietäisi asiasta enemmän.
-
Millä uudella?
Siis uudella autolla, vanhalla tekniikalla. Itsellä ei ole yksikään Volvo jumpannut vaihteita edestakaisin, oli Pollella varustettu tai ei.
-
Siis uudella autolla, vanhalla tekniikalla. Itsellä ei ole yksikään Volvo jumpannut vaihteita edestakaisin, oli Pollella varustettu tai ei.
Jos ei humppaa vakiona niin ei myöskään Pollella, mutta jos humppaa vakiona, humppaa myös Pollella. Tätä nyt alunperin tarkoitin, mutta nyt ehkä selvemmin.
-
Siis en tiedä tuleeko ihan takaisinkutsua kotiin asti, mutta huoltomies tosiaan sanoi, että jos tietty vikakoodi tulee, niin paljon tulee uutta osaa awd systeemiin (tais sanoo että uusitaan kaikki). Näin vain kuvan ja ilmeisesti kaikki siinä kuvassa uusitaan. En oikein nelivetotekniikan päälle ymmärrä..... Ja vuosimallista ym. mitä autoja koskee en tiedä. Itsellä tosiaan 2014 D5 awd. Tiistaina selvinnee onko tuo kyseinen vika. Just kyselinkin täällä jos joku tietäisi asiasta enemmän.
Hmm... mikähän siis on alkuperäinen ongelma? AWD lakkasi toimimasta kö? Sattuu olemaan myös 2014 D5 AWD, niin hieman kiinnostaisi. Outo sinänsä jos olisi ns. takaisinkutsu homma tiedossa, niin ei kait sitä odotella että paikat hajoaa, vaan korjattaisi jo ennen hajoamisia paikat.
-
Kirjoittelen tähän kun tiedän lisää. Ja tuli ilmoitus näytölle että "awd toimintakyvytön, vaatii huollon". Vikakoodin luku tiistaina. Ei siis ole vielä tietoa, mikä vikana, mutta tuo humppaaminen, tärinä ja nykiminen loppui, kun awd vika tuli päälle ja auto muuttui etuvetoiseksi. Ja lisäksi huomattu että vaihteet vaihtuu yleensäkin pehmeämmin....
-
Kirjoittelen tähän kun tiedän lisää. Ja tuli ilmoitus näytölle että "awd toimintakyvytön, vaatii huollon". Vikakoodin luku tiistaina. Ei siis ole vielä tietoa, mikä vikana, mutta tuo humppaaminen, tärinä ja nykiminen loppui, kun awd vika tuli päälle ja auto muuttui etuvetoiseksi. Ja lisäksi huomattu että vaihteet vaihtuu yleensäkin pehmeämmin....
Ok. Laitahan sitten lisätietoja kun saat. Kysäse liikkeessä myös asioidessasi, että onko jotakin tarkempaa kohderyhmää mitä tuo homma koskee (esim tiettynä aikana myydyt mallit).
-
No niin erinäisten vaiheiden ja puhelinsoittojen jälkeen.
Kysyin asiasta tehtaan edustajalta. Ei ole takaisinkutsukampanjaa (eikä myöntänyt, että olisi jotain tehdaskampanjaakaan, eikä mitään ole peruttu....). Korjaamolla puhui tehdaskampanjasta, jossa tietyllä vikakoodilla haldex pumppu uusitaan (en nyt tiedä uusitaanko jotain muutakin). Mulla oli vähän eri vikakoodi, mutta pumppu kuitenkin viallinen. Asentaja sanoi että kampanja on peruttu (mutta eihän sellaista ole ollutkaan....). Alennusta korjaushinnasta vain tuli (anoivat tehtaalta, joten mihinkähän tämä viittaa....?). Eihän tuollaista voi myöntää, koska kaikki nelivedot olisi jonossa ja todennäköisesti joutuisi takaisinkutsun järkkäämään. Päätelkää itse. muoviämpäri että vituttaa. Ei se, että rahaa menee (eikä sitä edes montaa satasta mene), mutta tää kuluttajien kusettaminen.
Ja en huomannut kysyä että mitä malleja koskee. Mutta eihän ne ois vastannu, ku ei ole mitään kampanjaa, eikä ole ollutkaan, eikä sitä ole peruttu, mutta kumminkin on peruttu.
-
Suoraan sanottuna: joku valehteli mulle päin naamaa. Että se siitä volvon personal service paskasta:
Otamme huollon henkilökohtaisesti
Meidän mielestämme auton huoltamisen tulee olla yksinkertaista. Niinpä kehitimme koko konseptin uudelleen. Halusimme luoda uuden lähestymistavan, joka on henkilökohtainen, tehokas ja pitää huolta sekä sinusta että autostasi.
-
Vähän vaikea sanoa tähän tapaukseen mitään, kun mitään epidemiaa ei ole ollut näiden Haldexien kanssa.
Mun omamekaanikko ei ole tuollaista edes kuullut ::)
Paljon autollasi muuten on ajettu, kun en sitä missään nähnyt mainittavan?
-
76tkm ajettu.
Täällä oli kaksi asentajaa, joiden kanssa olin tekemisissä ja ainakin toinen sanoi, että näitä on paljon vaihdettu. Ja eka sanoi ennen vikakoodin lukua, että jaahas täällä on sellainen ohje, että tietylllä koodilla menee kaikki uusiksi (en tiedä mitä tuo kaikki sisältää). Toinen sanoi, näissä öljy sakkaantuu ja tukkii pumpun. Ja vielä että on ennenkin saanut tämänkin tehtaan piikkiin anottua.
Itellä jäi tällainen mielikuva hommasta:
Näitä on hajonnut ja näitä on vaihdettu tehtaan piikkiin. samalla seurattu kuinka yleinen vika on -> jos vika oikein helkutin yleinen -> ois tehty takaisinkutsukampanja. mutta vika ei niin yleinen olekaan, kampanja peruttu -> saa ottaa rahat kuluttajalta korjauksista. Eli toisin sanoen odotettu, että hajoaa ja sitä mukaa korjattu.
-
En ole kyllä lukenut mistään (löytänyt viitteitä) että olisi jokin isompi ongelma. Vaanhemmissa autoissahan noita on mennyt, mutta että Gen5... tuskin, kyllä siitä olisi enempi juttua. Ainahan niitä yksittäisiä tapauksia tulee. Jos asentajat vain muistelee yleisesti haldexia, niin onhan niitä varmasti vuosien sisään mahtunut useampia.
-
Autossa ei taida olla enää takuuta, mutta noin vähillä kilometreillä maahantuojan pakko maksaa osa kustannuksista.
-
Kuten kirjoitin, alennusta tuli, vaikka takuuta ole. Eikä tässä rahasta ole niinkään kyse, kun ei tuo mikään älykallis oo vaihtaa. Mutta menettipä volvo yhden ostavan ja huoltavan asiakkaan. Aikeissa oli seuraavaksi twinengine volvo, mutta se on unohdettu juttu tämän episodin myötä.
Mutta ei ne asentajat sitä keksineet, että tietyllä koodilla tulee ilmaiseksi. Ihan koneelta katsoivat, eivät varmaankaan huomanneet, että peruttu kampanja. Volvon maahantuoja taasen kiisti koko kampanjan, mutta yllättäen kuitenkin tiesi viasta. Ja lisäksi asentaja osasi sanoa, että öljy kerää sakkaa ja tukkii pumpun. Mielenkiinnolla odotan, että kun pumppu vaihdettu, tuleeko viat takaisin (nykiminen, tärinä, liikkeellelähtö homma). Sittenhän tästä soppa syntyy.
-
Kuten kirjoitin, alennusta tuli, vaikka takuuta ole. Eikä tässä rahasta ole niinkään kyse, kun ei tuo mikään älykallis oo vaihtaa. Mutta menettipä volvo yhden ostavan ja huoltavan asiakkaan. Aikeissa oli seuraavaksi twinengine volvo, mutta se on unohdettu juttu tämän episodin myötä.
Mutta ei ne asentajat sitä keksineet, että tietyllä koodilla tulee ilmaiseksi. Ihan koneelta katsoivat, eivät varmaankaan huomanneet, että peruttu kampanja. Volvon maahantuoja taasen kiisti koko kampanjan, mutta yllättäen kuitenkin tiesi viasta. Ja lisäksi asentaja osasi sanoa, että öljy kerää sakkaa ja tukkii pumpun. Mielenkiinnolla odotan, että kun pumppu vaihdettu, tuleeko viat takaisin (nykiminen, tärinä, liikkeellelähtö homma). Sittenhän tästä soppa syntyy.
Mikä soppa syntyy? Onko tämä kirjoitus kenties jokin pohjustus tulevaan, vai mitä haet tällä?
Ihmettelen, että mikä luotto meni, ja tuon yhden vian takiako luovuit "twinengine volvo" ostamisesta...
Sanotaan näin, että eihän kukaan aikuisten oikeasti luule, että Volvokaan olisi täysin viaton auto :pomo:
-
Kuten kirjoitin, alennusta tuli, vaikka takuuta ole. Eikä tässä rahasta ole niinkään kyse, kun ei tuo mikään älykallis oo vaihtaa. Mutta menettipä volvo yhden ostavan ja huoltavan asiakkaan. Aikeissa oli seuraavaksi twinengine volvo, mutta se on unohdettu juttu tämän episodin myötä.
yksittäinen vika vai yleinen.....yksittäisiä harmeja taitaa olla kaikissa merkeissä.
-
Aikeissa oli seuraavaksi twinengine volvo, mutta se on unohdettu juttu tämän episodin myötä.
Toisaalta twinenginessä nimenomaan ei ole tätä haldex-hässäkkää ollenkaan.
-
Kirjoittelen tähän kun tiedän lisää. Ja tuli ilmoitus näytölle että "awd toimintakyvytön, vaatii huollon". Vikakoodin luku tiistaina. Ei siis ole vielä tietoa, mikä vikana, mutta tuo humppaaminen, tärinä ja nykiminen loppui, kun awd vika tuli päälle ja auto muuttui etuvetoiseksi. Ja lisäksi huomattu että vaihteet vaihtuu yleensäkin pehmeämmin....
Sattumoisin eilen istui tuttava pariskunta illalla kyläilemässä ja kertoivat juuri kuvailemasi vaivan olevan vävynsä 40 tonnia ajetussa neliveto V70 Volvossa, siitä lakkasi myös vaiva kun auto vian pahenemisen myötä muuttui etuvedoksi, ainakin ymmärsin että öljystä olisi johtunut se ongelman lähtötilanne? Kerro kun tiedät lisää oman autosi tilanteesta.
-
Kuten kirjoitin, alennusta tuli, vaikka takuuta ole. Eikä tässä rahasta ole niinkään kyse, kun ei tuo mikään älykallis oo vaihtaa. Mutta menettipä volvo yhden ostavan ja huoltavan asiakkaan. Aikeissa oli seuraavaksi twinengine volvo, mutta se on unohdettu juttu tämän episodin myötä.
Mutta ei ne asentajat sitä keksineet, että tietyllä koodilla tulee ilmaiseksi. Ihan koneelta katsoivat, eivät varmaankaan huomanneet, että peruttu kampanja. Volvon maahantuoja taasen kiisti koko kampanjan, mutta yllättäen kuitenkin tiesi viasta. Ja lisäksi asentaja osasi sanoa, että öljy kerää sakkaa ja tukkii pumpun. Mielenkiinnolla odotan, että kun pumppu vaihdettu, tuleeko viat takaisin (nykiminen, tärinä, liikkeellelähtö homma). Sittenhän tästä soppa syntyy.
Pienestä se on asiakkaastyytyväisyys kiinni :). Ihan kuin tälläinen olisi jotenkin ihmeellisen ainutkertaista merkistä riippumatta. Voihan se kamppis voinut olla voimassa, esim. tietyllä aikavälillä vamistettuihin yksilöihin. Kamppiskin voi "valmistua" jolloin ne voidaan lopettaa. Vastaavasti se voi olla voimassa vain tietyn aikavälin autoihin, esim. sen vikakoodin johdosta. Musta tässä ei ole tasan mitään ihmeellistä ? Vai olenko ainoa ?
EDIT: Minusta Volvon huolto toimii hienosti. Saa valita omasta mielestään sen "parhaan" asentajan ilman turhia välikäsiä. Kaikki sujunut aina ihan hiton hyvin ja ystävällisesti. PS. Maahantuojaankinn tullut oltua jokusen kerran yhteydessä ja isot pojot myös sinne. Itse saanut siltäkin suunnalta erittäin hyvään palvelua.
-
edit. ei mitään.
-
Tämä vika on mikä mulla on, niin johtuu juurikin öljystä. Kerää sakkaa ja tukkii.
Ja oon "vähän" periaatteen miäs. Mulle ois riittänyt, että ois myönnetty tällaisen kampanjan olemassaolo ja vaikka sanottu, että se ei enää ole voimassa (ihan sama vaikka ei alennusta ois annettukaan). Mutta jos aletaan valehtelemaan, niin herää kysymys mitä muuta valehdellaan. Eikä tietenkään ole ainutkertaista että peitellään asioita, mutta jos autossa/komponentissa todetaan valmistusvirhe, niin vaikka se ei niin yleinen olisi, että takaisinkutsukampanja järjestettäisiin, niin mun mielestä tehtaan kuuluu nämä viat korjata poikkeuksetta.
Lisätietona tähän vielä tällainen mikä tuli tänään iltapäivällä mieleen: huollossa jossa ei löydetty vikaa laatikon toiminnalle ja tehtiin sopeutusta ym., niin siellä todettiin, että kulmavaihde tippasee öljyä vähän. Epäili että stefa mennyt. Voisin väittää, että tämä vuoto on aiheutunut tuosta tärinästä. Veikkaan, että tärinä palaa kun pumppu korjataan. Ja esim. tuon vian etsimistä ja korjausta mun ei mielestäni kuulu maksaa. Ja jos tällainen vika on ollut olemassa ja kampanja lopetettu, niin eihän se ihan oikein ole.
-
Pienestä se on asiakkaastyytyväisyys kiinni :). Ihan kuin tälläinen olisi jotenkin ihmeellisen ainutkertaista merkistä riippumatta. Voihan se kamppis voinut olla voimassa, esim. tietyllä aikavälillä vamistettuihin yksilöihin. Kamppiskin voi "valmistua" jolloin ne voidaan lopettaa. Vastaavasti se voi olla voimassa vain tietyn aikavälin autoihin, esim. sen vikakoodin johdosta. Musta tässä ei ole tasan mitään ihmeellistä ? Vai olenko ainoa ?
EDIT: Minusta Volvon huolto toimii hienosti. Saa valita omasta mielestään sen "parhaan" asentajan ilman turhia välikäsiä. Kaikki sujunut aina ihan hiton hyvin ja ystävällisesti. PS. Maahantuojaankinn tullut oltua jokusen kerran yhteydessä ja isot pojot myös sinne. Itse saanut siltäkin suunnalta erittäin hyvään palvelua.
Kyllä tässä jutussa on minusta toimittu väärin kun on kyllä vähän peittelyn makua. Noilla kilometrillä ei pitäisi olla vielä mitään, mutta eipä ole ainoa Volvo, jossa noita vastaavia vikoja on löytynyt alle 100tkm ajettuna. Itsekin pärisisin huolella, periaatteen vuoksi.
Yleensäkin maahantuojaan ei tarvitsisi olla yhteydessä missään asiassa, koska heillä on jälleenmyyjät, jotka selvittävät asiat. Se on hyvä, että siellä olet saanut hyvää palvelua, mutta ilmeisesti oma mekaanikkosi ei olekkaan niin hyvä, että olet joutunut kääntymään maahantuojan puheille... että et itsekkään loppujen lopuksi ole ollut tyytyväinen, vai?
-
Kyllä tässä jutussa on minusta toimittu väärin kun on kyllä vähän peittelyn makua. Noilla kilometrillä ei pitäisi olla vielä mitään, mutta eipä ole ainoa Volvo, jossa noita vastaavia vikoja on löytynyt alle 100tkm ajettuna. Itsekin pärisisin huolella, periaatteen vuoksi.
Yleensäkin maahantuojaan ei tarvitsisi olla yhteydessä missään asiassa, koska heillä on jälleenmyyjät, jotka selvittävät asiat. Se on hyvä, että siellä olet saanut hyvää palvelua, mutta ilmeisesti oma mekaanikkosi ei olekkaan niin hyvä, että olet joutunut kääntymään maahantuojan puheille... että et itsekkään loppujen lopuksi ole ollut tyytyväinen, vai?
En ole koskaan ollut maahantuojaan yhteydessä omamekaanikkoni tai huoltojen osalta. Olen ollut yhteydessä koskien yhtä kolarikorjausta ( varaosapuute ), sekä esim. uuden auton luovutuksesta.
-
No vähän tarkennusta mihin olen ollut yhteydessä. Eli kirjoittanut että volvon edustajaan, ehkä maahantuojaan. Mutta alunperin kun sain tietää haldex pumpun vaihdosta luultavasti ilmaiseksi autooni, jota ei sitten tapahtunutkaan, niin laitoin ihan volvon nettisivun kautta kysymyksen. Kysyin lisätietoja volvon takaisinkutsusta, koskien awd vikaa. Vastauksena tuli, että takaisinkutsua ei ole, ne löytyvät trafin sivuilta. Mutta vastaaja osasi kuitenkin ilman mun kirjoitusta puhua jo pumpusta (vikakoodia ei vielä oltu luettu). No sanamuoto oli tietysti väärä, olisi pitänyt kysyä tehdaskampanjasta tms. Vastaaja oli sattumoisin henkilö (nimeä en ala tässä mainitsemaan), joka pystyy tekemään päätöksen esim. juuri tuosta, että maksetaanko tuo minun vika. Esim. näki kuka tehnyt tässä mun tapauksessa päätöksen.
Kun selvisi, että vikaa ei kustannetakaan ja jäi sellainen fiilis, että tämä on selkeästi vika, joka on tiedossa ja joka on tehty ilmaiseksi otin puhelimitse yhteyttä ko. henkilöön. Kiisti minkäänlaiset kampanjat ym. eikä vastannut kun kysyin. Ainoa mitä myönsi oli se että kuulostaa minulle aika erikoiselta tilanteelta. Sama toistui tänään kun sähköpostilla pyysin kysymyksiini tarkennusta. Kysyin onko tällaista tehdaskampanjaa (nyt en puhunut takaisinkutsusta) tms. tai onko ollut. Esitin 7 kysymystä. Vastasi ainoastaan, että takaisinkutsua ei tästä ole eli toisti alkuperäisen viestin. Ja siirsi jälleenmyyjille vastuun. No he pyysivät tässä tapauksessa korjausta tehtaan piikkiin kuten ennenkin on tehty. Eli mekaanikko laittoi anomuksen, jonka uskoi menevän läpi. Itse asiassa 2 mekaanikkoa puhui tästä että tietyllä koodille menee tehtaan piikkiin. Eli mekaanikot toimivat oikein ja rehellisesti. Katsotaan miten homma loppuu.
Eli viat autossa 76tkm ajettu 2014 V60 D5 awd r-design: kulmavaihde vuotaa öljyä, haldex-pumppu rikki/tukossa, ja tärinä joka korjaantui kun awd lakkasi toimimasta. Ja tehdas on tähän mennessä tulossa vastaan 30% haldex pumpun vaihdosta.
Itse epäilen että nämä kaikki viat liittyvät toisiinsa.
-
No niin Volvon Haldex-pumppu ja kulmavaihteen stefa vaihdettu.
Auto lopetti tärinän ja vaihteiden vatkaamisen eli tuli kuntoon. Tai yhdesti olen lievän tärinän saanut aikaiseksi (joten joutuu kyllä tarkkailemaan).
Goodwilliä tuli tuohon Haldex pumppuun ja sen vaihtotyöhön 30%. Stefa meni omaan piikkiin, vaikka olenkin melko varma, että tuo stefan rikkoutuminen johtui aiemmasta tärinästä. Kaikelle tälle työlle ja osille tuli hintaa lopulta 560€ (jos ei lasketa aimpaa laatikkoöljyn vaihtoa ym.) eli mielestäni oli todella halpa homma.
Mutta koska vastausta haldexin toimivuuteen en ole saanut, laitan joka tapauksessa reklamaation vetämään. Koska hieman ihmetyttää, että miksi haldexin öljynvaihto ei ole esim. huolto-ohjelmassa, jos on todettu että öljy sakkaantuu. Kyllä sitä kuulemma huoltoliikkeet suosittelevat, mutta eipä ne minulle ainakaan ole suositelleen, eivätkä osanneet sanoa miksi ei ole suositeltu. Sellainen juttu vielä selvisi, että mun työpaikalla eräällä on XC60 ja siihen on takuuaikana vaihdettu 2 kertaa haldex pumppu. Ja mekaanikko sanoi, että on vaihtanut laatikollisen (tiä sit sisältääkö laatikollinen yhden vai monta) näitä pumppuja, että kyllä siellä jotain mätää on.
-
Onhan se jännää, että Volvolla on Haltexissa "ikuiset" öljyt, sekä perässä ja kulmavaihteessa. Missään huolto-ohjelmassa ei ole näiden vaihtoa. Automaattiinkin suosittelevat noin 80-90tkm välein öljynvaihtoa, mutta kun sitä kysyy tarkemmin, niin kuulemma ei tarvitse vaihtaa, ennenkuin tulee siitä ilmoitus ajotietokoneelle (laskee kai monta kertaa on öljyt kuumenneet tietyn pisteen yli).
Jännä, että samaa haltexia käyttää eräskin saksalaismerkki ja heillä on 60tkm välein sen vaihto huolto-ohjelmassa. Heillä on varmaan tosi paljon huonommat öljyt :D :D
Itse olen vähintään 100tkm välein vaihdattanut haltexin, perän ja kulmavaihteen öljyt. Samoin tomaattiin 60tkm välein. Ei ole pahemmin ollut ongelmiakaan. (tai no ei lasketa sitä yhtä perää, mikä porsi, mutta tuskin öljyjen takia)
-
Mitäs maksaa sinisellä Haldex-öljyn, peräöljyn ja kulmaöljyjen vaihdot?
-
300e oli Kuopiossa avainvaunulla
Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla
-
Jos huollossa nollaavat laatikon ja onhan se hyvä öljytkin vaihtaa alle 100tkm välein tuonne laatikkon 8)
Olen miettinyt mitä huollossa tehdään jos laatikon öljyn vaihdon yhteydessä laatikko ns.päivitetään?
-
Olen miettinyt mitä huollossa tehdään jos laatikon öljyn vaihdon yhteydessä laatikko ns.päivitetään?
Öljy laskuri nollataan ja laatikko laitetaan oppimaan uudelleen eli sopeutus tilaan
-
Öljy laskuri nollataan ja laatikko laitetaan oppimaan uudelleen eli sopeutus tilaan
Biliassa sanoivat, että eivät laita oppimaan. Vain laskuri nollataan. Mitenkäs muuten voiko tuon sopeutustilan huomata jotenkin? Ja kauanko se kestää?
-
Biliassa sanoivat, että eivät laita oppimaan. Vain laskuri nollataan. Mitenkäs muuten voiko tuon sopeutustilan huomata jotenkin? Ja kauanko se kestää?
Tuossa omassa huomasi siitä että aluksi vaihdot vähän töksähtelivät ja oli pientä viivettä hetken aikaa kun ajelin niin loppui töksähtelyt ja laatikosta tuli oikein miellyttävä :)
-
Tuossa omassa huomasi siitä että aluksi vaihdot vähän töksähtelivät ja oli pientä viivettä hetken aikaa kun ajelin niin loppui töksähtelyt ja laatikosta tuli oikein miellyttävä :)
Mutta kauanko tuo sopeutuminen vie. Vaihdatin itse öljyt hiljattain ja olen nyt ollut huomaavinani että kone käyttää todella matalia kierroksia pintakaasuilla, tai oikeastaan aina mikäli ei paina monoa raskaammin alas. Mennään siellä 1000-1200 rpm alueella ja alkaa välillä kuulostaa siltä kun kannattaisi vaihtaa jo pienemmälle.
-
Mutta kauanko tuo sopeutuminen vie. Vaihdatin itse öljyt hiljattain ja olen nyt ollut huomaavinani että kone käyttää todella matalia kierroksia pintakaasuilla, tai oikeastaan aina mikäli ei paina monoa raskaammin alas. Mennään siellä 1000-1200 rpm alueella ja alkaa välillä kuulostaa siltä kun kannattaisi vaihtaa jo pienemmälle.
Noin 3000km muistaakseni siinä meni että oppi tavoille
-
Uusilla öljyillä laatikko on kunnossa ollessaan parhaimmillaan heti eikä vasta tuhansien kilsojen päästä. Sopeutuskaan ei kestä tuhansia kilometrejä jos sen teetättää. Sopeutusta ei muutenkaan kannata teetättää ellei ole laatikkoremppaa tehty ja laatikko toimii. Se kun ei ole ihmelääke kuluneeseen laatikkoon. Itseasiassa sillä ei ole juurikaan tekemistä käyttöominaisuuksien vaan vaihtotapahtuman kanssa. Se ei ole niin hienoa oppimista kuin monesti luullaan
-
Itsellä oli -14 mallin D4 awd ja Haldexin pumppu meni jo 150 tkm kohdalla. Meni jatkettuna takuuna, kun on tyyppivika. Jännä, kun noita pumppuja on vaihdettu maailman sivu, mutta eivät saa kestämään.
-
Uusilla öljyillä laatikko on kunnossa ollessaan parhaimmillaan heti eikä vasta tuhansien kilsojen päästä. Sopeutuskaan ei kestä tuhansia kilometrejä jos sen teetättää. Sopeutusta ei muutenkaan kannata teetättää ellei ole laatikkoremppaa tehty ja laatikko toimii. Se kun ei ole ihmelääke kuluneeseen laatikkoon. Itseasiassa sillä ei ole juurikaan tekemistä käyttöominaisuuksien vaan vaihtotapahtuman kanssa. Se ei ole niin hienoa oppimista kuin monesti luullaan
Niin siitä en tarkemmin tiedä se tehtiin samalla koajolla käytyään laittoivat sopeutus tilan päälle töksähtävien vaihtojen takia. Sen jälkeen ei ole ongelmaa ollut vaan laatikko on pelannut moitteetta jo reilun 100tkm
-
Sen jälkeen ei ole ongelmaa ollut vaan laatikko on pelannut moitteetta jo reilun 100tkm
Eikös se ole jo öljynvaihdon paikka laatikkoon? :)
-
Itsellä oli -14 mallin D4 awd ja Haldexin pumppu meni jo 150 tkm kohdalla. Meni jatkettuna takuuna, kun on tyyppivika. Jännä, kun noita pumppuja on vaihdettu maailman sivu, mutta eivät saa kestämään.
Välissä öljyt vaihdettu Haldexiin ainakin kerran? ???
-
Sen jälkeen ei ole ongelmaa ollut vaan laatikko on pelannut moitteetta jo reilun 100tkm
Eikös se ole jo öljynvaihdon paikka laatikkoon? :)
vaihdettu jo 60tkm kohdalla uudet öljyt mutta sopeutusta ei tarvinnut tehdä se kerta riitti ainakin toistaiseksi :P