Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Amazon-70 - 07.12.2016, 13:58:08
-
Keskuslukko ei mene päälle, tai jos sitten 5 minuutin napin painelemisen jälkeen meneekin, auto ei tahdo aueta avaimenperän painikkeilla
On joskus tehnyt sitä, ettei ole toiminut esimmäisellä painalluksella, mutta nyt saa kokeilla 50 kertaa. Sama juttu kummallakin avaimella. Kuskin oven lukosta menee avaimella kyllä päälle ja pois. maallikko siis sanoisi, ettei vastaanota signaalia tai sitten ei välitä sitä eteenpäin lukoille. (mikään ovi ei näytössä herjaa että olisi auki, vaikuttaako mahdolisesti konepelti?)
Mistähän sitä voisi lähteä vikaa etsimään. Ja jos vastaanottimen saisikin AVK:sta, niin ei tada ymmärtää miekäläisen avaimia...
Ovea kait kannata lähteä räpläämään akku kiinni, eli
Toinen juttu on, miten akku oikeasti irroitetaan ilman että tulee mitään SRS -halvausta. Ohjeet riippuu mistä lukee. Vaunu on Belgiasta tuotu XC 90 vm. 2004 D5 koneella ja automaatti. Akun irroituksesta näytään olevan aika samaa mieltä, eli avain 0-asennossa tai pois autosta ja 10 min odottelu. Sitten akun piuha irti ja 5 min odottelu ja sitten saa alkaa ropaamaan. Tästä onkin sitten jo eri neuvoja eli + vaiko - irti?. Takaisin kytkettäessä joidenkin ohjeiden mukaan avaimen tulee olla II asennossa (sytytysvirta kytkettynä). Miksi? Auton ohjekirjassa ei avaimen asennosta mielestäni sanota akunvaihdon yhteydessä mitään (tosin tuo ranska ei oikein taivu)
Lauri
-
Mites kaukiksen patterit?
-
Täytyy kokeilla vaihtaa, mutta kun ei toimi kumpikaan... voihan tuo olla että sattuivat loppumaan samaan aikaan :o
-
Jos purkuauton osia käyttää, niin muistaakseni pitää koodata autoon sopivaksi.
Akun irroituksessa ei mitään mullistavaa, vanha irti ja uusi paikalleen.
Ei tee mitään herjoja irroittaessa..
Kaukosäätimen patterit taitaa olla död, jos ei avaa kauempaa.
-
(mikään ovi ei näytössä herjaa että olisi auki, vaikuttaako mahdolisesti konepelti?)
Konepelti vaikuttaa vain hälyihin. Omassa XC90 -07:ssa ainakin keskuslukot surahtaa kiinni jos konepelti on auki. Hälyt ei kuitenkaan mene päälle eikä siten vilkut välähdä ennen kuin sulkee konepellinkin.
Takaisin kytkettäessä joidenkin ohjeiden mukaan avaimen tulee olla II asennossa (sytytysvirta kytkettynä). Miksi?
Sen takia, että jos sattuu jotain vikaa sähköissä ja airbag pamahtaa auki siinä akkua kiinnittäessä, eikä silloin on itse siinä kuskin penkillä vääntämässä ensimmäistä kertaa avainta II asentoon... Tämä tosiaan koskee lähinnä huoltoja ja korjauksia, eikä pelkkää akun vaihtoa.
Täällä ohjekirja XC90 -04:ään suomeksi:
http://support.volvocars.com/fi/cars/Pages/manuals.aspx?mc=p28&my=2004&sw=03w46 (http://support.volvocars.com/fi/cars/Pages/manuals.aspx?mc=p28&my=2004&sw=03w46)
-
Enpä ole koskaan kuullut tuollaista ohjetta että pitäisi olla sytytysvirta päällä kun akkua kytketään. Päinvastoin, olen ajatellut että vähiten ottavat sähkölaitteet itseensä kun virta ei ole tuolloin päällä.
-
Niin merkilliseltä kuin se kuulostaakin, taisi sitten kaukosäätimien paristot olla kumpikin loppu yhtä aikaa. Vaihdoin paristot ja avot... menee lukkoon ja aukeaa kuin enne vanhaan, eli "vika" korjattu.
Tuo vihje tuosta avaimen II -asennosta korjauksen jälkeen kuulosti järkeen käyvältä. Pikku korjauksissa siis uskaltaa ottaa akun sellaisenaan irti ilman avaintemppuja kunhan odottelee boksit lepotilaan. Mihinkäs sitä tee-se-itse asentajalla kiire olisi.
Seuraavaksi täytyy kaivaa tuo "hälytysjärjestelmä vaatii huollon" mötikkä tuolta etupyörän päältä ja katsella selviäisikö akunvaihdolla. Jos ei vaikka vanha olisikaan vuotanut vielä piirilevylle. :)
-
Niin merkilliseltä kuin se kuulostaakin, taisi sitten kaukosäätimien paristot olla kumpikin loppu yhtä aikaa. Vaihdoin paristot ja avot... menee lukkoon ja aukeaa kuin enne vanhaan, eli "vika" korjattu.
Tuo vihje tuosta avaimen II -asennosta korjauksen jälkeen kuulosti järkeen käyvältä. Pikku korjauksissa siis uskaltaa ottaa akun sellaisenaan irti ilman avaintemppuja kunhan odottelee boksit lepotilaan. Mihinkäs sitä tee-se-itse asentajalla kiire olisi.
Seuraavaksi täytyy kaivaa tuo "hälytysjärjestelmä vaatii huollon" mötikkä tuolta etupyörän päältä ja katsella selviäisikö akunvaihdolla. Jos ei vaikka vanha olisikaan vuotanut vielä piirilevylle. :)
omassa näytti että ei olis vuotanut mutta oli sitten kuitenkin eikä toimi...