Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: aurincoynen - 13.08.2011, 14:47:46
-
Onkos joku törmännyt sellaiseen, että kun lähtee käynnistyksen jälkeen liikkeelle, niin vaihdettaessa ykköseltä kakkoselle, niin vaihdon yhteydessä tai heti sen jälkeen kuuluu kolahdus/kalahdus/naksahdus-tyyppinen ääni. Ääntä ei kuulu esim lähdettäessä valoista, vaan se liittyy aina siihen, että auto on hetken seissyt kone sammutettuna. Ääni kuulu selkeästi sisälle. Olen taipuvainen toivomaan, että kyseessä olisi ominaisuus, eikä (kallis) vaihdelaatikkovika, mutta toivoisin viisaammilta kommenttia asiaan. Laatikko on normi automaatti, eikä siis geartronic ja se vaihtaa muuten tosi nätisti ja siinä on tuoreet öljyt. Ajettu 220tkm.
Ajatuksia?
-
Itse voisin vielä sen verran lisätä, että se tekee sen aina käynnistyksen jälkeen heti ykköseltä-kakkoselle vaihdon jälkeen. Sillä, että onko kone tai laatikko lämmin ei tunnu olevan mitään merkitystä. Sain parissa minuutissa kolahtamaan (joku voisi sanoa sitä myös napsahdukseksi tai peltiseksi kalahdukseksi) 4 kertaa, kun sammutin, käynnistin ja lähdin heti liikeelle monta kertaa peräkkäin. Peruuttamisella ennen eteenpäin lähtöä ei myöskään ole merkitystä. Tämä viittaisi mielestäni johonkin "self-test"-hommaan tai jonkun järjestelmän käynnistymiseen juuri tuossa nopeudessa/kierrosluvussa. Olisko tähän edelleenkin jotain parempaa tietoa?
-
Yksinpuhelu jatkuu...
ABS testaa itseään 20km/h?
-
Kokeiles niin, että päästät kaasusta, ja sitten taas veto päälle, että kolahtaako silloin.
Jos ko. tilanteessa kolahtaa, niin kyseessä on melko varmaan nk. napapultin löysyys.
-
Ei kolahda. Veikkailen edelleen tota self-test juttua, mutta olisi mukava kuulla, josko joku muukin kuulee tuon äänen, kun nopeus nousee tuonne 20kmh hujakoille.
-
Yksinpuhelu jatkuu...
ABS testaa itseään 20km/h?
Ainakin -99 S80 tekee juuri näin ja kyseessä todellakin on ABS:in testi ja kahdessakympissä. Kyllähän se ääni nyt tarkemmin kuunneltuna on lyhyt pulssisarja enemmän kun yksi kolahdus. Itsekkin tuota joskus ihmettelin, mutta muistaakseni museon puolella oli tuosta joskus juttua.
-
Ei kolahda. Veikkailen edelleen tota self-test juttua, mutta olisi mukava kuulla, josko joku muukin kuulee tuon äänen, kun nopeus nousee tuonne 20kmh hujakoille.
Voisin yrittää kuunnella / testailla tätä tuolla rouvan kauppakassilla, vuotta vanhempi ja S60 mutta muuten tismalleen samalla tekniikalla. Olettaisin että toi testi on myös siinä.
Jaa mutta tietenkin voi olla, että tuo on DSTC-järjestelmään kytketty ominaisuus? Meidän autossa on vain tuo STC. Tosin tämäkin on vain ihan arvailua, jospa joku joka oikeasti tietää asiasta osaisi kertoa tarkemmin?
-
Tuossahan tuo muoseon juttu aiheesta:
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=61661.0
-
Tuossahan tuo muoseon juttu aiheesta:
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=61661.0
Eli on ihan ominaisuus ja kaikissa autoissa, mikäli museon juttua uskomme. :)
-
Eli on ihan ominaisuus ja kaikissa autoissa, mikäli museon juttua uskomme. :)
Yhtään yleistämättä muihin malleihin/vuosikertoihin, ainakin mun edellisessä -00 2.4 S80:ssä ja nykyisessä -99 S80 T6:ssa oli sama ominaisuus ::) STC:llä taisivat molemmat olla...
-
Näin ne asiat selviää. Kiitos! Huomasin lisäksi vielä, että kun laatikon laittaa asennolle L, niin se ei enää satukaan mihinkään vaihdon yhteyteen, joten huoli laatikosta hälveni samalla.
-
En uutta aihetta viitsinyt tehdä niin kysympä täällä. Itselläni on saman mallinen auto, mutta hirveä kolaus ja rytkäys tapahtuu vain kun laittaa pakin silmään ja yrittää lähteä peruuttelemaan. Mistähän moinen mahtaa johtua? Ei kai tuo ainakaan neutral controllista?
-
hirveä kolaus ja rytkäys tapahtuu vain kun laittaa pakin silmään ja yrittää lähteä peruuttelemaan.
Kytkettäessä vaihde, vai vasta auton lähtiessä liikkeelle? Jälkimmäisessä tapauksessa todennäköisesti käsijarrukengistä hihnat irti.
-
Onkos joku törmännyt sellaiseen, että kun lähtee käynnistyksen jälkeen liikkeelle, niin vaihdettaessa ykköseltä kakkoselle, niin vaihdon yhteydessä tai heti sen jälkeen kuuluu kolahdus/kalahdus/naksahdus-tyyppinen ääni. Ääntä ei kuulu esim lähdettäessä valoista, vaan se liittyy aina siihen, että auto on hetken seissyt kone sammutettuna. Ääni kuulu selkeästi sisälle. Olen taipuvainen toivomaan, että kyseessä olisi ominaisuus, eikä (kallis) vaihdelaatikkovika, mutta toivoisin viisaammilta kommenttia asiaan. Laatikko on normi automaatti, eikä siis geartronic ja se vaihtaa muuten tosi nätisti ja siinä on tuoreet öljyt. Ajettu 220tkm.
Ajatuksia?
Varmaankin vaan ABS järjestelmän testiääni, mullakin kuuluu sellanen pieni "rasahdus" autolla lähdettäessä liikkeelle seisonnan jälkeen kun se vaihtaa ykköseltä kakkoselle :)
-
Kytkettäessä vaihde, vai vasta auton lähtiessä liikkeelle? Jälkimmäisessä tapauksessa todennäköisesti käsijarrukengistä hihnat irti.
Eteenpäin mentäessä toimii moitteettomasti. Pakkia kytkettäessä, ikään kuin laatikko ensin odotuttaa hetken, jonka jälkeen vaihde menee silmään ja tuolloin rytkähtää pahasti. Jos taas pakin kytkee päälle ja antaa samalla kierroksia koneelle n. 1500, rytkäystä ei tapahdu.