Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Miikuli_miika - 08.12.2016, 17:33:12

Otsikko: V50 2.0D ja syksyiset käynnistysongelmat
Kirjoitti: Miikuli_miika - 08.12.2016, 17:33:12
Mikähän mahtaa olla vikana, kun ei lähde helpolla käyntiin:

https://1drv.ms/v/s!AlMvGtUafIp-geYFc-W3O0mWcUi-Ew

Toivottavasti linkki videoon toimii! (Videolla näkyvät auton tietokoneen ilmoitukset ajonvakautuksen ja/tai ohjaustehostimen ongelmista ovat puuta heinää, niissä ei ole mitään vikaa.)

Koskaan ei ole jättänyt starttaamatta mutta eilen aamulla meni jo reilusti toistakymmentä yrityskertaa, että käynnistyi. Alkoi jo akkukin vetelemään viimeisiään... Turbon läppäkotelo vaihdettu, paineet mittailtu ja pitäisi olla kunnossa, hehkuista ei "kuulemma" voi johtua. Itsehän ei tiedä hölkäsen pöläystä.

Auto vm. 2004 ja mittarissa tällä hetkellä kilometrejä reilu 280 tkm. Video on vuoden vanha, koska ongelma hävisi kesäksi mutta taas tekee samaa heti kun kelit ovat tuossa -10...+3 välillä. Kosteus tuntuu pahentavan ongelmaa mutta moottorin lämpötilalla ja dieselin laadulla ei tunnu olevan vaikutusta. Tai no, onhan se talvilaatua, mitä sinne aina alkutalvesta jo aletaan tankkaamaan...

Kiitos avusta!
Otsikko: Vs: V50 2.0D ja syksyiset käynnistysongelmat
Kirjoitti: wildcard - 08.12.2016, 21:32:18
Moro!

Onkohan samaa ongelmaa? http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=83838.0

Mutta lähetään perus asioista. Eli lähtisin seuraavista liikkeelle:

Diesel suodatin: Autollasi on ajettu paljon ja jos ei mitään tietoa koska vaihdettu niin se ensimmäiseksi vaihtoon. On aivan sama millä ajat, jos suodatin on vettä täysi,niin ei varmasti toimi kuten pitää.

Hehkut: Tarkkaile hehkutuksen merkkivaloa. Mitä enemmän pakkasta, sen pidempään sen pitäisi palaa ennen starttausta. Taas 0 kelillä pitäisi hehkun toimia todella nopeasti. (huom auto ei siis saa olla lohkolämmityksessä ennen käynnistystä.) Omassa topicin autossa on tässä vikaa. Ei hehkuta tarpeeksi ja ei lähde siksi käyntiin kunnolla. Toki myös itse hehkut voivat olla hajalla joka vaikuttaa olennaisesti käynnistymiseen.

Sähköä autosi saa, kunhan et vaan sahaa akkua tyhjäksi.

Jos autosi on aina startannut ja pyörittänyt mutta ei ole lähtenyt käyntiin ja kesällä taas toiminut moitteetta, niin olisin melko varma että kyseessä on joko polttoaineen saantiin tai sitten hehkuihin liittyvä ongelma.

Ilmeisesti myös kaasuläpän koteloita on näihin vaihdettu, mutta ei mitään aavistusta että miten se vaikuttaa jos se on hajalla.

Muistatko yhtään että kuinka paljon tuolloin videon kuvaus tilanteessa oli pakkasta?

EDIT: sattumalta törmäsin vastaavaan tapaukseen tuolla interwebissä. Jos lontoo taittuu niin suosittelen lukemaan

http://www.volvoforums.org.uk/archive/index.php/t-238329.html

EDIT2:Oletko lukenut muuten vikakoodeja autostasi?

Otsikko: Vs: V50 2.0D ja syksyiset käynnistysongelmat
Kirjoitti: hessu80 - 08.12.2016, 22:02:23
Polttoainesuodattimen vaihtaisin aluksi ja tarkistaisin huolella, että ei ole vuotoja polttoainelinjassa. Polttoaineongelmalta kuulostaa enemmän kuin hehkuvialta, koska moottori hieman lupaa. Tosin videolla ei myöskään hehkuttanut. 

Veljen mersussa oli hehkun sulake palanut ja se ei luvannut yhtään, vaikka starttasi miten kauan. Tosin siinä nyt on aivan eri tekniikalla toteutettu moottori.
Otsikko: Vs: V50 2.0D ja syksyiset käynnistysongelmat
Kirjoitti: M141 - 08.12.2016, 23:00:49
Polttoainepuolelle täältäkin veikkaus. Suodatin kaipaa huoltoa/ilmaa linjassa? Itse kattosin myös vikakoodit ja live dataa icarscannilla tai vidalla:

Hehkuista Citikkamiehet sanoo, jottei hdi:t tarvi tälläsillä keleillä, vasta siperian pakkasilla ::) Tiedä sitten..

Onkos EGR missä kunnossa ja millä kilometreillä? En tiedä voisiko vuotavana/jumittavana tehdä startti vaikeuksia.

Onko autossa hiukkassuodatin?

Läppäkotelovika tuo tuskin on. Viime viikolla korjasin jumittavan sellaisen ja oireet oli joko ei lupaa ollenkaan startatessa tai sitten lähtee ja jää rynkyttämään vajaapyttysen kuuloisena alikierroksille ja ei vastaa kaasuun.
Tämän toki voit testata kaverin kanssa. Toinen starttaa ja toinen kopaisee läppärungon kalvon päätyyn, kopaisu irrottaa yleensä jumittavan läpän. Toinen tapa on sammuttaa kone läpän alipaineletku irti ja kokeilla lähteekö kuin palmun alta seuraavalla kerralla, tällöin voi vika olla jumittuvassa läpässäkin.
Otsikko: Vs: V50 2.0D ja syksyiset käynnistysongelmat
Kirjoitti: wildcard - 09.12.2016, 09:10:41
Vielä tähän palaten.

Tuo lontoon topicci loppuu siihen että epäilivät kampiakselin asentotunnistinta. Joten sekin on kyllä sellanen joka kannattaa tarkastaa.

Siis lähinnä niin että jos on kosteudesta tai muusta syystä johtuva kontaktihäiriö. Tämä toki jättää 100 varmasti vikakoodin, joten kannattaa ehdottomasti lukea koodit.

Lueta koodit ja tyhjennä ne. Sen jälkeen ajoa ja kun vika uusiutuu niin uudelleen koodin luku ja sitten lyöt ne tänne niin veikkaan että ongelma löytyy sillä. Jos lyöt nyt kaikki koodit niin siellä on ties kuinka vanhoja koodeja jotka meitä täällä sit sekottaa. Siksi tyhjennys ja uudelleenluku ongelmien jälkeen.
Otsikko: Vs: V50 2.0D ja syksyiset käynnistysongelmat
Kirjoitti: Miikuli_miika - 21.12.2016, 16:21:48
Kiitoksia vastauksista!

Olin odollut sähköpostiin ilmoitusta, kun vastauksia alkaa sateleen mutta eihän se ihan niin toiminutkaan...  ::) (Edit: nyt on muistutus päällä)

Olisi pitänyt täsmentää jo aluksi, että vikakoodit eivät sano mitään. Jos sieltä olisi jotain löytynyt, tottakai olisi sen mukaan lähdetty liikkeelle. Pois suljetut vikalähteet ovat myös EGR (viallinen vaihdettu), polttoainesuodatin (vaihdettu huollossa), hehkut (ei pitäisi tästä johtua) ja turbon läppäkotelo (viallinen vaihdettu). Hiukkassuodatinta eivät ehtineet tuohon 2004-malliin laittaa.

Moottori ei tosiaan hehkuta käytännössä paljoakaan. Ulkolämpötilasta sen verran, että oire on pahimmillaan tälläisillä -5 ... 0 asteen välillä etenkin jos on kosteaa. Jos on enemmän pakkasta ja moottori semi-kylmä, ongelmia ei yleensä ilmene eikä kesäisin lämpimillä keleillä. Tässä alkutalvellan kovilla pakkasilla oireita tosin oli, jos annoin lohkolämmittimen olla 1,5 h päällä. Alunperin vika alkoi, kun lämpimänä ajoin vaikka kaupan pihaan ja kaupasta lähtiessä ei käynnistynyt, edelleen loppusyksyä ja alkutalvea. Nykyään oireilee sillon tällön enemmän ja vähemmän.

Tällä hetkellä lupaavimmat syyt voisi olla:

Vaikuttaako tuo lämpöanturi käynnistyksen yhteydessä miten?
Otsikko: Vs: V50 2.0D ja syksyiset käynnistysongelmat
Kirjoitti: Jukka79 - 22.12.2016, 07:54:11
Ymmärtääkseni lämpötila-anturi vaikuttaa yllättävän moneenkin paikaan, ja voisin ajatella että erityisesti tuohon hehkutukseen. Koska ilman sitä tai väärän arvon anturilta saaneena, auton äly ei voi tietää miten kylmä moottori oikeasti on ja sitä kautta se ei voi osata sitä hehkuttaakaan tarpeeksi.

Toinen juttu:
Onko sulla autossa ulkolämpömittari ja pitääkö sen lukema paikkansa? Sekin on yksi juttu joka ohjaa yllättävän montaa eri paikkaa.

Vikakoodien luku Volvon omalla VIDAlla antaa tosi hyvät osviitat missä vika piilee.
Otsikko: Vs: V50 2.0D ja syksyiset käynnistysongelmat
Kirjoitti: wildcard - 27.12.2016, 08:54:56
Moro!

Itse sulkisin pois tuon polttoaine puolen mikäli suodatin on vaihdettu. Enkä usko tuohon ilmaankaan jos kerta tekee vain talvisin tuota. Helpointa tuon ilman osalta on ottaa moottori koppa irti ja katsoa moottorin päällä oleva polttoaineletku onko siinä ilmaa. Jos on niin voi vaikuttaa, mutta epäilen ettei ole.

Tuon lämpöanturin osuutta esim oman autoni ongelmiin olen pohtinut. Sillä se lukee jäähdytin nesteen lämpötilan jonka mukaan tuo ECM sitten määrittää hehkuttamisen ajan. Mutta taas toisaalta sitten kun samasta anturista tulee tieto myös normaaliin lämpömittariin koetalussa joka siis toimii moitteetta, niin en oikein usko siihenkään. Lisäksi luulisin että tuon anturin hajoaminen tai epänormaali käytös varmasti jättäisi vikakoodin.

Itse ehkä vielä kuitenkin sinun tapauksessasi miettisin kampiakselin asentotunnistinta. Itsellä oli sen kanssa ongelmia niin teki juuri samaa että sahasi ja melkein käynnistyi kunnes sammui.

Tyhmä kysymys mutta eihän ajonestolla voi olla asiaan osuutta?

Otsikko: Vs: V50 2.0D ja syksyiset käynnistysongelmat
Kirjoitti: soherrys - 21.01.2017, 20:03:22
http://www.volvofinns.com/index.php/topic,6431.15.html

Tuolla on pa-lämpöanturin vika korjannut nykimisen, mutta en tiedä auttaako käynnistys ongelmaan.
Otsikko: Vs: V50 2.0D ja syksyiset käynnistysongelmat
Kirjoitti: wildcard - 21.01.2017, 20:45:04
Itse korjasin hehkut.

Kannattaa mitata vie 5 min ja saat tietää toimiiko ne vai ei.
Otsikko: Vs: V50 2.0D ja syksyiset käynnistysongelmat
Kirjoitti: Miikuli_miika - 10.03.2017, 12:07:25
Kiitoksia taas vastanneille! Lämpötilamittari näyttää kojetaulussa ihan oikein, eli anturi taitanee olla sitten ihan kunnossa. Nyt autoa on tutkittu myös Sercapin pojilla tuloksetta. Selvisi ainakin, että vika ei ole virtalukossa.

Tämän jälkeen tutkin asiaa sähkövikana seuraavien linkkien osalta, koska vaikutti samantyyppisiltä vioilta:

Eilen kaivoin nuo CEM-yksikön maadoituspisteet vänkärin oven listan alta ja hion hiekkapaperilla niin ruuvit kuin itse korvikkeet. Ei auttanut. Sitten lähti akku vaihtoon, koska Sercapilla ehdotti, että voisi auttaa. No ei auttanut. Nyt käynnistyksen yrityksen äänet tosin ovat selvästi muuttuneet, eli akun vaihdon jälkeen jokin muuttui mutta vika ei korjaantunut.

Mitähän vielä keksisi... Tämä on tekemättä, tosin Sercapilla olivat CEM:n irroittaneet ja katsoneet, että näytti olevan kunnossa:
https://www.youtube.com/watch?v=QkG_tGTdoYk (https://www.youtube.com/watch?v=QkG_tGTdoYk)

Sitten vielä nuo hehkut... Mutta kuulemma pitäisi käynnistyä ilmankin?  ::) Minähän en hehkujen toiminnasta ymmärrä mitään... Miten mitataan? Onko niitä montakin ja missä?