Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Rusty - 12.12.2016, 10:18:57
-
Tervehdys
Aiheesta on jo jonkin verran kirjoituksia mutta mistään niistä en saanut oikein selkoa itseäni askarruttavaan asiaan. Kysymykseni siis onkin, että onko foorumilla joku laittanut itselleen 2005 malliseen facelift V70:een jossa on halogeenivalot, minkäänlaista xenon muutossarjaa? Itseäni eniten mietityttävä asia on, pysyykö valokuvio sellaisena ettei se ala häikäisemään ketään ja saako muutossarjalla mitään hyötyä verrattuna laadukkaaseen halogeenipolttimoon? Hankinnassa luonnollisesti jokin laadukas muutossarja mikäli tällaiseen päädyn. Yksikään liike ei ole osannut antaa vastausta tähän kysymkseen, joista olen kysynyt. Polttimoina lyhyissä H7 ja pitkissä H9. Villinä korttina olen vielä miettinyt tuplajohdotusten tekemistä, jotta katsastukseen mennessä halogeenipolttimon vaihtaminen takaisin olisi kivutonta. Kiitos vastauksista ja pahoitteluni mikäli olen epäonnistunut haku -toiminnon käyttämisessä.
-
Eikö muutosarjat oo tehty niin että pystyy käyttämään alkuperäisiä johdotuksia ja mitään uusia piuhoja ei tarvi vetää?
Tilasin ebaysta itelle 04 v70 xenon sarjan HB3 polttimoilla pitkiin ja ne meni heittämällä liittimiin,mitään ei tarvinnu tehdä muutakuin laittaa polttimot paikalleen ja liittää valmiit liittimet kii ja se oli siinä.
-
Omassa V70 -06 oli muutossarja pitkissä eikä ollut hyvä tai noh kyllähän ne halogeenit voitti mutta valokuvio ei mikään häävi ollut. Helpot ne kytkeä oli liitin kävi suoraan auton omaan liittimeen. Suosittelen laittamaan lisävalot suosiolla jos hyvän haluaa :)
-
Omaani niitä asentelin kans ja pääsi muutama ärräpää ku hb3 kanta oli sen verran paljo paksumpi ku originaali ettei saanu käännettyä sitä paikalleen ilman väkivaltaa.
No kiinasta saa 17 eurolla just tollasta kuraa ja joutivat kiertoon.
Tänään tilasin volvolta sen alkuperäisen katkasijan lisävaloille ja kohta saa ruveta kasaamaan lisävaloja.
-
Lisävalot tulevat minulle keulaan viikon päästä, joten pitkiä H9 polttimoita en aio vaihtaa mihinkään. Ainoa mielenkiinto on yrittää parantaa lähivaloja xenon sarjalla. Olen jopa miettinyt xenon umpioiden hankintaa mutta lienee turhan kallis projekti hankkia xenon umpiot, asentaa anturit ja vetää johdotukset jotta siitä saisi laillisen setin, jos tämä nyt edes järkevästi onnistuisi. Pesurit autosta kyllä löytyy. Xenon muutossarjoista mietinnässä ovat olleet ne, mitä myydään Erikoistekniikassa ja xenonkaupassa.
-
Lisävalot tulevat minulle keulaan viikon päästä, joten pitkiä H9 polttimoita en aio vaihtaa mihinkään. Ainoa mielenkiinto on yrittää parantaa lähivaloja xenon sarjalla. Olen jopa miettinyt xenon umpioiden hankintaa mutta lienee turhan kallis projekti hankkia xenon umpiot, asentaa anturit ja vetää johdotukset jotta siitä saisi laillisen setin, jos tämä nyt edes järkevästi onnistuisi. Pesurit autosta kyllä löytyy. Xenon muutossarjoista mietinnässä ovat olleet ne, mitä myydään Erikoistekniikassa ja xenonkaupassa.
En laittaisi hajavaloa tulee aivan riittävästi jolloin vastaantulijat eivät arvosta xenoneitasi
-
En laittaisi hajavaloa tulee aivan riittävästi jolloin vastaantulijat eivät arvosta xenoneitasi
Samaa mieltä. O0
Asennettiin kaverin -07 C meseen lähivaloihin xenonit, kyllähän ne on kirkkaat ja nopeat asentaa, mut valokuvio on aivan p*****tä ja häikäsee vastaantulevia oikein kunnolla.
Käytti vähän aika sitten leimalla ja huomautushan siittä tuli, koska näinhän ei saisi tehdä.
Itse sain lähivalo tehoa omaan MK1 V70 kun hommattiin ajovaloihin +130% H7, samoin sumareihin ja kaukovaloihin, ero on huomattava.
-
Kiitos vastauksista. Umpio näyttää kyllä hämmentävän paljon samalta kuin vastaava xenon umpio mutta juuri tällaisia näkemyksiä kaipasin, joten enköhän saanut tässä sen vahvistuksen mitä kaipasinkin. Ei kannata. Laadukkailla halogeenipolttimoilla tässä on aina mentykin ja mennään jatkossakin selvästi :).
-
H7R polttimo on tarkoitettu heijastinumpioon. Ei mulle ole kukaan välkytellyt pitkiä ikinä. Finn Xenonin 35w sarja 5000K värilämmöllä ja 55w ballasteilla, ei herjaa polttimovikaa ja syttyvät nopeammin.
-
Eikö muutosarjat oo tehty niin että pystyy käyttämään alkuperäisiä johdotuksia ja mitään uusia piuhoja ei tarvi vetää?
Tilasin ebaysta itelle 04 v70 xenon sarjan HB3 polttimoilla pitkiin ja ne meni heittämällä liittimiin,mitään ei tarvinnu tehdä muutakuin laittaa polttimot paikalleen ja liittää valmiit liittimet kii ja se oli siinä.
Oliko siinä muutossarjassa moottorit? Ilman niitähän ei Suomessa saa edes olla Ksenon valoja!
-
Eipä noissa mitään moottoreita mukana tule, ainahan ne laittomat on. Moottorit pitäisi oman ymmärryksen mukaan olla umpiossa sisällä. Miltä valokuvio on sitten näyttänyt noilla H7R polttimoilla, verrattuna halogeeniin? Onko moisen sarjan laittamisesta ollut oikeasti hyötyä asennusvaivaan ja polttimoiden vaihtamisesta katsastukseen tulevaan vaivaan verrattuna?
-
Täysin turhaa touhua kun eivät ole moottorittomat katsastuskelpoiset! Kallista ja tarpeetonta hommaa, ehdotus: Älkää suotta elättäkö noita osien maahantuojia kun on tavara ihan laitonta!
-
Eipä noissa mitään moottoreita mukana tule, ainahan ne laittomat on. Moottorit pitäisi oman ymmärryksen mukaan olla umpiossa sisällä. Miltä valokuvio on sitten näyttänyt noilla H7R polttimoilla, verrattuna halogeeniin? Onko moisen sarjan laittamisesta ollut oikeasti hyötyä asennusvaivaan ja polttimoiden vaihtamisesta katsastukseen tulevaan vaivaan verrattuna?
Ei tietenkään tule moottoreita, automaattinen asentotunnistin siellä pitäisi akselilla olla. Onhan näissä halogeeneilla varustetuissa manuaalisäätö kabiinissa, jos sitä ei osaa käyttää niin ei voi mitään... Tuossa mun yksilössä tosin alusta on sitä luokkaa jäykkä ettei auton asento muutu isommallakaan kuormalla juuri mihinkään. Kuvio pitäisi olla sama kuin halogeenilläkin, R-merkinnällä olevissa polttimoissa on muistaakseni sellainen lippa joka rajoittaa hajavaloa.
Tuosta vaivasta voi olla jokainen omaa mieltä, ballastit polttimoineen pois välistä ja normipolttimot takaisin, siinä ei montaa hetkeä heilahda. Itse olen tehnyt noihin umpioihin kiinteän johdotuksen xenoneille joten vaihdan vaan originaaliumpiot leimalle.
Täysin turhaa touhua kun eivät ole moottorittomat katsastuskelpoiset! Kallista ja tarpeetonta hommaa, ehdotus: Älkää suotta elättäkö noita osien maahantuojia kun on tavara ihan laitonta!
Niin, minun mielestä satasen sijoitus siihen että näkee siedettävästi liikenteessä ei välttämättä ole kovin kallista ja tarpeetonta. Tässä sarvikuonojen maassahan "kaikki" on laitonta. Kyllä itselläkin on seuraavan auton valitsemisessa pääkriteereitä kunnolliset ajovalot, tällä hetkellä sellaiseen vaan ei ole mahdollisuutta.
Ymmärrän sinun (ja lakipykälän) pointin noiden muutossarjojen kanssa, onhan se pirun ärsyttävää kun joku kloppi ajelee vastaan kuoleman ikäisillä rihlaumpioilla joihin on ängetty umpisiniset 8000K xenonisarjat ja tämä näyttää vastaan tulijalle sellaiselta siniseltä valo"pallolta". Mutta kunnossa olevat umpiot laadukkaalla muutossarjalla ja oikein säädetyillä valoilla ei varmasti häiritse (eikä sitä originaaleista erota) ketään.
-
Kyse ei ole mistään ärsyyntymisestä vaan totesin että tuo muutos on laiton!
Se pitäisi kertoa vastuulliselle kuljettajalle mistä on kyse?
No otetaan hieman toisenlainen esimerkki,(huono ja vaarallinen esimerkki)! Lainaa lailliset renkaat autoosi katsastukseen ja aja sitten taas loppuun kuluneilla renkaillasi rengasratsioita peläten, mutta ei turvallisuudestasi/turvallisuudestamme (huom! sinä ensin!) välittäen kun olet saanut autosi hyväksytysti katsastettua?
Tätäkö se teidän katsastus "pelleilynne" niitten valojen kanssa toisella esimerkillä kärjistettynä tarkoittaa?
-
Niin, minun mielestä satasen sijoitus siihen että näkee siedettävästi liikenteessä ei välttämättä ole kovin kallista ja tarpeetonta. Tässä sarvikuonojen maassahan "kaikki" on laitonta. Kyllä itselläkin on seuraavan auton valitsemisessa pääkriteereitä kunnolliset ajovalot, tällä hetkellä sellaiseen vaan ei ole mahdollisuutta.
Ymmärrän sinun (ja lakipykälän) pointin noiden muutossarjojen kanssa, onhan se pirun ärsyttävää kun joku kloppi ajelee vastaan kuoleman ikäisillä rihlaumpioilla joihin on ängetty umpisiniset 8000K xenonisarjat ja tämä näyttää vastaan tulijalle sellaiselta siniseltä valo"pallolta". Mutta kunnossa olevat umpiot laadukkaalla muutossarjalla ja oikein säädetyillä valoilla ei varmasti häiritse (eikä sitä originaaleista erota) ketään.
Remes kyllä tyhjenti pajatson aikalailla hyvästi, samat ajatukset itelläkin.
Kyse ei ole mistään ärsyyntymisestä vaan totesin että tuo muutos on laiton!
Se pitäisi kertoa vastuulliselle kuljettajalle mistä on kyse?
No otetaan hieman toisenlainen esimerkki,(huono ja vaarallinen esimerkki)! Lainaa lailliset renkaat autoosi katsastukseen ja aja sitten taas loppuun kuluneilla renkaillasi rengasratsioita peläten, mutta ei turvallisuudestasi/turvallisuudestamme (huom! sinä ensin!) välittäen kun olet saanut autosi hyväksytysti katsastettua?
Tätäkö se teidän katsastus "pelleilynne" niitten valojen kanssa toisella esimerkillä kärjistettynä tarkoittaa?
Täysin pieleen menny esimerkki siinä suhteessa, että niin minulla kuin varmasti muillakin ajatuksena on nimenomaan liikenneturvallisuuden parantaminen. Itse otan aina xenonit yms. pois kesäajaksi, eli aikalailla talvirenkaiden kanssa samat ajat käytössä. Samoin ne renkaat on kohde, joista ei tingitä, on oltava hyvät.
Lyhyiden valojen heijastinumpiossa on xenonit tai ledit on ongelmallisia kyllä hajavalon vuoksi. Siitähän aloittaja halusi kommentteja. Pitkät ja lisäpitkät kaikkine laittomuuksineen ei ketään häiritse kun käyttäjä muistaa oman autonsa valotehon, suuntaa valot oikein, ja vaihtaa aikanaan lyhkäsille. Itselläkin on tuo Volvon alkuperäinen lisävalonappi kytkettynä, että ne ylitehokkaat valot saadaan käyttöön/pois käytöstä tarpeen mukaan.
Suomi on takapajula lisävaloissa ruotsiin nähden (ainakin kymmenkunta vuotta sitten kun norrbottenin alueella enempi liikuin). Kuitenkaan siellä ei juurikaan tarvinnu toisten valoista häikästyä, toisin kuin suomessa ajellessa usein käy.
Itselle on kertynyt 5 muutossarjaa (ite ostettuja ja autokaupoissa mukana tulleita), joista yksi on halppis kiinasta. Täyttä kuraa niin hajavalon suhteen, tehon puolesta kuin myös toiminnan kannalta. Ehdoton edellytys on siis laadukas polttimo, ja pykälää isompi balasti.
Oisko remeksellä mitään mallikuvaa H7R valotehosta / hajavalosta, tai saako järkevästi otettua. Balasteja on kyllä, josko tuommoista polttimoa kokeilis, perus H7 ei kehtaa lyhkäsille laittaa.
-
OK! Pääasia että ajetaan turvallisesti rauhallisesti toisemme huomioiden ja tietenkin selvinpäin ajaen!
Hyvää Joulua teille kaikille!
-
Kyse ei ole mistään ärsyyntymisestä vaan totesin että tuo muutos on laiton!
Se pitäisi kertoa vastuulliselle kuljettajalle mistä on kyse?
No otetaan hieman toisenlainen esimerkki,(huono ja vaarallinen esimerkki)! Lainaa lailliset renkaat autoosi katsastukseen ja aja sitten taas loppuun kuluneilla renkaillasi rengasratsioita peläten, mutta ei turvallisuudestasi/turvallisuudestamme (huom! sinä ensin!) välittäen kun olet saanut autosi hyväksytysti katsastettua?
Tätäkö se teidän katsastus "pelleilynne" niitten valojen kanssa toisella esimerkillä kärjistettynä tarkoittaa?
Huutomerkein kirjoitetusta lauseesta käsitin että sinua ärsyttää ko. tuotteet, sori siitä. Olen omasta mielestäni vastuullinen kuljettaja, pidän parin/kolmen sekunnin turvavälejä myös täällä pk-seudulla, pyrin ajamaan hyväkuntoisilla renkailla (ja valoilla!), en kiihdytä keltaisten syttyessä enkä aja päiväsakkoihin johtavilla ylinopeuksilla. Se jos kyseiset polttimot ovat laittomia ainoastaan käytännössä sen takia että peukalokeskelläkämmentä-ihminen ei osaa edes kiinnittää huomiota mihin sattuu näyttäviin valoihin niin ei oikeasti vois vähempää kiinnostaa. Noiden lakien takia kaikesta harrastamisesta tulee "pelleilyä" koska maalaisjärkeä ei saa käyttää laissa ja asetuksissa. Tietysti jokaisella löytyy näistä oma mielipide.
Olen Macron kanssa samaa mieltä että kaikista halvimmat voi jättää tilaamatta. Tähän hätään kuvaa ei löydy mutta voin yrittää muistaa ottaa. Originaali umpioissa tod.näk. on tarkimmat kuviot, itsellä Depon tarvikkeet.
OK! Pääasia että ajetaan turvallisesti rauhallisesti toisemme huomioiden ja tietenkin selvinpäin ajaen!
Hyvää Joulua teille kaikille!
Nimenomaan! >Samoin myös sinulle :)
-
Selvästi kokemuksia on kummastakin laidasta, puolesta ja vastaan. Parhaimman totuuden saanee selville vain itse kokeilemalla ja koska nuo muutossarjat eivät tänä päivänä kauheuksia enää maksa, niin voisihan sitä kokeilla minkälaisen kuvion laadukkaalla ja hyvällä muutossarjalla saa aikaan. Pääsen kuitenkin testaamaan sitä suljetulla alueella niin ei tarvitse mennä ihmisiä sokaisemaan heti. Kiitos kaikille vastauksista, lopputulema tosin on sama kuin ennen kysymystä, eli ei aavistustakaan onko sarjan laittaminen hyvä juttu vai ei :p.
Rupesin tosin myös miettimään sellaistakin vaihtoehtoa, että hankkisi ne pre faceliftiin (01-04) sopivat projektori "tuning" umpiot ja laittaisi niihin xenonit. Ei pitäisi ainakaan häikäistä siinä vaiheessa enää, koska ymmärtääkseni projektori rajaa valokuvion hyvin, riippumatta onko sisällä halogeeni vai xenon. Käsittääkseni tähän facelift (05-07) malliin ei ole muita umpioita tarjolla. Toki tietysti sitten ne xenon umpiot, Valeon valmistamana, jotka tosin maksavat sitten 650e/kpl. Pesurithan minulta kyllä löytyvät, automaattista tasonsäätöä ei. Sinänsä ärsyttävää, että vaikka autossa on nivot jotka pitävät auton perän taatusti samalla ja oikealla korkeudella, niin se ei vain riitä. Tiedä sitten millainen homma olisi asentaa anturit ja kertoa auton tietokoneelle, että nyt olisi xenonit ja anturit paikallaan. Lienee kuitenkin suhteellisen hintava operaatio.
-
Venäjällä on kovin suosittua tämä, että halogeeniumpioon vaihdetaan xenonit tai nyt uutena ilmiönä ledit.
Laillisuudesta sen verran, että takaisinhan ne rajalla havaittaessa käännyttävät.
Itse en ole hyvää muutossarjaa tiellä nähnyt vaan kaikki näyttävät siltä kuin koko umpio hohkaisi umpivalkoisena tai sinisenä. Pimeässä saattaa jopa jokin ruma sananen lipsahtaa, kun yrittää silmä kovana tuijottaa omaa reunaviivaa.
Toisaalta, jos oikeasti hyviä sarjoja on, ei niitä ehkä sitten tien päällä huomaa, mutta asennoituisin silti skeptisesti.
Jos vakiovalot tuntuvat riittämättömiltä, paras ratkaisu lienisi lisäpitkät. Hyvilläkään lähivaloilla kun ei kovin kauas tähystetä, vaikka se valaistu alue kirkkaampi olisikin. Näin saa näkyvyyttä ihan laillisesti ja muita häikäisemättä.
Kukin tietysti omalla tavallaan ja vastuullaan, mutta jos ei valokuviota muutoksen jälkeen laitteella pääse tarkistamaan, ajakaa ainakin kerran pimeässä omaa autoanne vastaan ennen lopullista päätöstä.
-
Pesurithan minulta kyllä löytyvät, automaattista tasonsäätöä ei. Sinänsä ärsyttävää, että vaikka autossa on nivot jotka pitävät auton perän taatusti samalla ja oikealla korkeudella, niin se ei vain riitä. Tiedä sitten millainen homma olisi asentaa anturit ja kertoa auton tietokoneelle, että nyt olisi xenonit ja anturit paikallaan. Lienee kuitenkin suhteellisen hintava operaatio.
Miksi ei muka nivot riitä? Mulla on tossa Classicissa juurikin nivoilla, ollut jo tehtaalta asti.
Itsekkin kyllä mieluusti laittaisin toisenlaisen systeemin. Mutta hintava varmaan. :-\
-
Lähinnä ei siis katsastuksessa riitä tasonsäädöksi. Siihen toki varmaan, että pysyy perä ylhäällä. Laki vaatii käsittääkseni sen, että umpiot saavat antureilta tiedon auton asennosta ja säätävät valoja sen mukaan.
-
Miksi ei muka nivot riitä? Mulla on tossa Classicissa juurikin nivoilla, ollut jo tehtaalta asti.
Itsekkin kyllä mieluusti laittaisin toisenlaisen systeemin. Mutta hintava varmaan. :-\
On siellä sinulla myös ne anturit alustassa :)
-
Hetkinen, mistä antureista puhutaan? Nivohan säätää käsittääkseni öljynpaineella, mekaanisesti. Siihen ei liity oman tietoni mukaan mitään sähköistä järjestelmää?
-
On siellä sinulla myös ne anturit alustassa :)
Olisiko? Pitääkin tutkia asiaa. :)
-
Olisiko? Pitääkin tutkia asiaa. :)
Pitäisi olla koska nivot ei täytä tuota automaattisen valojen korkeuden säädön vaatimus.
-
Mitenkäs nuo ledi muutossarjat? Jotkut väittää ettei hajota valokuvioo niin paljoa, mitä ksenonit. Minulla tosin kyseessä 03 eli rihlatuilla laseilla nuo umpiot. Nuo uudemmat faceliftit, mikä aiheen aloittajallakin on. Ei varmasti hajota ksenonina valokuvioo niin paljoa.
-
Mitä TM:n testissä LED polttimoista todettiin oli se, että eivät vielä ole tarpeeksi kehittyneitä. Suunta on hyvä ja ns. laadukkailta ja tunnetuilta valmistajilta on tulossa lupaavia polttimoita. Testissä oli H4 ja H7 polttimot. Erityisesti H4 polttimot kunnostautuivat testissä mutta H7 jätti toivomisen varaa. Ilmeisesti H7 polttimon rakenne on huomattavasti tarkempi tehdä kuin H4.