Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Amahouni - 12.12.2016, 21:23:39

Otsikko: B20 tasapainotuksesta
Kirjoitti: Amahouni - 12.12.2016, 21:23:39
Helpatkaas tietämätöntä... Mimmoseen toleranssiiin pitäis noi männät + tapit +renkaat + veivit saada? Mulla on B21:sen tasapää männät + M kanget, jotka siistitty ja kiillotettu  ;D. 3 settiä 1g sisällä, mutta 1 setti jää 8g alle noista kolmesta. Pitääkö alkaa hinkkaan noista 3 pois ainetta? vai meneekö toleranssiin. Vakio 8- pulttinen vauhtipyörä tulossa (kuhan sen löydän jostain.., sen kanssahan noi vois kaikki puntittaa... Eikä ole mikään kisakone tulossa, perus käyttis  ::). (ruiskun kansi, nokka viä hakusessa, DGV, misabin imusarja ja peltisarjat... )perussettiä
Otsikko: Vs: B20 tasapainotuksesta
Kirjoitti: Lankku - 12.12.2016, 21:59:36
Muistaakseni Volvo ilmoittaa esim. vinokoneelle 50 grammaa sallituksi heitoksi eri pyttyjen kesken. Ettei pari grammaa sinne tänne ole kovin kriittistä :D Pariin kertaan tuli joskus vuosia sitten punnittua kamppeet, mutta sen jälkeen en ole vaivautunut.
Otsikko: Vs: B20 tasapainotuksesta
Kirjoitti: Amahouni - 13.12.2016, 18:34:37
Vau, olipa nopeaa... Kiitos.. ;D
Tuli vaan tuossa toisen moottorin yhteydessä esille... v moottorikansa on kovasti vannomassa tuon puntituksen perään.. ja kait oman v-mosan kanssakin on pakko puntilla käydä, kun aksila ja veivit käytettyjä ja ihan toiselta puolelta suomea haalittu. Veivit hiottu ja kiillotettu mutta ei hajuakaan mille männille toi akseli on puntitettu, no männät tulee toki uudet..
Eikä silläkään oo aikomus rallattaa 6500 enempi kierroksia..

-jussi-
Otsikko: Vs: B20 tasapainotuksesta
Kirjoitti: eke - 13.12.2016, 22:20:01
Teithän näin  kiertokankien punnituksen ?

https://www.google.fi/search?q=connecting+rod+balancing&client=firefox-b&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiX6t3y-_HQAhVBDiwKHQpABCAQsAQIHw&biw=1415&bih=690

Isoillakin painoeroilla toimii ,mutta kun osat on irti , kannattaa tehdä saman tien hyvät , ei siitä mitään haittaakaan ole .