Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Juice - 13.12.2016, 20:39:06
-
No niin, miten tän nyt selittäisi. Volvosta sippas ilmastointi tai ilmastointi itsestään toimii mutta puhallin lopetti toiminnan yks kaks. OBD:sta en saanut mitään pihalle, ainoastaan kerran sain sisätilanpuhalluksen ja AC:n OFF napin vilkuttamaan oranssia. Puhalluksen suunnanvaihto nuppia kääntäessä kuulee kyllä että joku surisee kojetaulun alla mutta se että kääntyykö siellä jokin ei voi sanoa. Puhallin ei lähde pyörimään ei auto kuin manuaalisestikkaan. Ilmastoinnin uskon toimivan kun kompura käynnistyy ja "viheltelee" lauhduttimessa. Olisko vivusto irronnut? Mistä pääsee tarkistamaan?
-
Ota hanskalokeron alta jalkatilasta paneeli pois niin että näet moottorin perän. Auto käynnissä kopsautat lujaa koppaan. Jos alkaa puhaltaan, vaihda lämpärinmoottori.
Ja se "haistelija" kannattaa puhdistaa. Sekin saattaa olla syynä kun kerran valoja vilkutellu.
-
Ota hanskalokeron alta jalkatilasta paneeli pois niin että näet moottorin perän. Auto käynnissä kopsautat lujaa koppaan. Jos alkaa puhaltaan, vaihda lämpärinmoottori.
Ja se "haistelija" kannattaa puhdistaa. Sekin saattaa olla syynä kun kerran valoja vilkutellu.
Kiitos vinkistä! Päästiin tällä kertaa helpolla, säätövippu (sisäilma/ulkoilma) oli irronnut puhallinmoottorin vierestä. Hokasin kyllä tuonkin vähän niin kuin vanhingossa kun sitä moottorin koppaa ihmettelin ;D. Vipu takaisin paikoileen niin alkoi rokkaamaan.
Miten muuten sen alapaneelin saa pois kun en yhtään ruuvia löytänyt? Melko välttämätön homma jos puhaltimen irroittaa.
-
Kiitos vinkistä! Päästiin tällä kertaa helpolla, säätövippu (sisäilma/ulkoilma) oli irronnut puhallinmoottorin vierestä. Hokasin kyllä tuonkin vähän niin kuin vanhingossa kun sitä moottorin koppaa ihmettelin ;D. Vipu takaisin paikoileen niin alkoi rokkaamaan.
Miten muuten sen alapaneelin saa pois kun en yhtään ruuvia löytänyt? Melko välttämätön homma jos puhaltimen irroittaa.
Hyvä kun ratkes.
En muista enää miten irtoo se paneeli. Mutta se ja hanskalokero irti niin on helppo vaihtaa moottori.
-
Palaan jälleen kerran samaa aiheeseen!
Nyt alkoi sellainen hommeli että puhallin on välillä täysin mykkä, ei puhalla mitään, ei automaatti eikä manuaali asennolla eikä vilkuta valoja! Eileen sain kerran vilkuttamaan sisäilman ja A/C:n valoja. Luulin jo että sama vipu oli irronnut mutta paikoillaan oli ja testatessa puhallin taas toimi täysin normaalisti niin kuin pitää. Voisiko puhaltimen etuvastus tehdä tuollaista ajoittaista temppuilua??
edit: Muistelin että AC: kompura ei lähde käyntiin kun "vika" on päällä, taitaa olla joku turva ominaisuus?!
-
Tilannepäivitys!
Puhallus näyttää toimivan eikä vilkuta vikavaloja. Mutta huomasin että kompura ei lähde päälle. Olisko paineet voinu kadota? Kuivaus patruuna on kyllä ollut aika ruosteessa että olisko antautunut. Löytyy kyllä jonkinlainen UV-valo niin tsekkaan löytyiskö vuotoa.
-
No niin! Vikaa on korjattu ja vikaa on tullut lisää. Eli löytyi vuoto konehuoneen puolen kennon alareunasta, O-rengas pettänyt. No vuoto on korjattu orkkis osalla ja järjestelmä täytetty uudelleen. Oletin ilmastoinnin pelaavan mutta nyt viikolla aloin epäilemään että kompura ei kyllä lähde pyörimään. No sain käsikapulla luettua vikakoodit ja löytyi P0532 eli paineanturin jännite liian pieni. Sitten muutama kysymys!
- Voiko anturia mitata ja jos voi mitä sen pitäis näyttää?
- liittimeen tulee 12V ja ilmeisesti nolla eli 2 napaa vain. Jos yhdistän navat käynnistyykö kompura?!
- Onko uudelleen täytössä mennyt jokin pieleen vai anturi nyt vain sattui kypsymään??
-
Oikosulkemalla pitäisi kompuran käynnistyä ellei ole liian suuri välys magneettikytkimessä.
-
Eikös näissä ole joku lämpötila raja missä kompura lähtee päälle siis ulkoilman vai olenko väärässä ?
-
Oikosulkemalla pitäisi kompuran käynnistyä ellei ole liian suuri välys magneettikytkimessä.
Kompura on välyksien myötä kunnossa, asentaja oli testannut toimivaksi kun oli tuossa O-renkaan vaihdossa. Pitää kokeilla tuota hyppyjohtoa ::)
Eikös näissä ole joku lämpötila raja missä kompura lähtee päälle siis ulkoilman vai olenko väärässä ?
On joo, noin 0´C asteeseen pitäis pelata. Oon testannu ilman ollessa plussan puolella. Toiseksi tuo vikakoodi ei nollaannu edes akun irroituksella eli vika päällä koko ajan.
-
Löytyihän se vika sitten loppuen lopuksi! Korkeapaineanturin liitin (huoltoliittimen vieressä) irti. Lähti kompura rokkaamaan kun laittoi liittimen takas. Asentajan moka vaikka väitti ettei mikään liitin ole irti :(
-
Ilmastoinnin valot vilkuttaa oranssia käynnistyksen yhteydessä. Aluksi luulin kyseessä olleen puhaltimen moottorin, mutta hansikaslokeron irrotettuani huomasin tuon sisäilman luukun vivun olevan irti. Sille näyttäisi looginen paikka löytyvän vasemmalta puolelta, mutta en saa sitä pysymään siinä mitenkään loogisesti. Puuttuukohan tuosta välistä joku osa?
Kuvaa ei valitettavasti ole, mutta sellaisen postaan, kun jossain vaiheessa löydän aikaa avata uudelleen. Olisiko kellään tarkempia ohjeita miten, mihin ja millä tuo vipu tulisi kiinnittää?
-
moikka!
löytyskö kuvaa siitä että missä on toi paineanturi?
omassa volvossa lakkasi ilmastointi toimimasta viime kesänä kesken ajon,menin ad:lle ja laitettiin uudet aineet sisään 750gr mutta ei sano mitään ilmastointi,katselin kun emäntä painoi ilmastointia päälle auton ollessa käynnissä mutta ei tapahtu kompressorilla mitään.
oli vanhoja aineita 504gr kun tehtiin huolto.
kompressori on vaihdettu joskus 2010-11 vuosina...