Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: TET - 17.12.2016, 17:59:47
-
Mikä tuossa on oikea tekniikka? Yritin etsiä täältäkin, ohjeita löysin vanhempiin. Pitääkö sitä vain vetää kovasti kepin ollessa tietyssä asennossa samalla lukitusnappia painaen vai?
-
http://www.volvohowto.com/how-to-remove-auto-gear-knob-geartronic-s60-s80-v70-xc70-xc90/
Missään ei sanota että pitäis poistaa se nappi ensin. Itse sen kyllä poistaisin. Tuntuis että pakkohan se on ensin poistaa tai käy huonosti. Lähtee meisselillä yläreunasta kampeamalla
http://www.volvoxc.com/0/resources/how-to/pdf/geartronic-shifter-repair.pdf
-
Tuon ylemmän linkitetyn ohjeen mukaisesti se irtoaa. Joskus on hyvinkin tiukassa ja vaatii reilun tempaisun irtoamiseen. Pitää vaan varoa, ettei lyö itseään nenille samalla :P
-
Eli ei tarvisi nappia irroittaa tai painaa samalla?
-
Ei. Ja varo myös taustapeilin rikkoontumista.... ::)
-
Eikö se napissa oleva tappi mene siihen vaihdekepin sisällä oleva puikon reikään? Näkyy selvästi siinä alemmassa linkissä se puikon reikä. Nappia kun painetaan niin sitä puikkoa siis nostellaan. Jos nupin kiskoo nappeineen irti niin luulisi että kuuluu ruts..
Kerran olen napin irti käyttänyt (2006 mallin v70) ja muistelen että jotain ihmettelyä oli että osuuko se tappi reikään kun napin asentaa. Näillä muistikuvilla ottaisin kyllä napin ensin irti mutta voinpa olla väärässä. Ainakin se nappi on todella helppo kammeta irti.
(https://s28.postimg.org/hfpu9uwjt/IMG_0085.png) (https://postimg.org/image/hfpu9uwjt/)
(https://s27.postimg.org/mny81lanj/IMG_0086.png) (https://postimg.org/image/mny81lanj/)
-
Ihan nätisti lähti irti sen tangon kanssa, ei kuulunut ruksista mistään mutta voimaa sai tosissaan käyttää. Käytin vielä levälleen sen napin ja tangonkin. Ei ollut mitään ongelmia senkään takaisin kasauksessa. Lopuksi vain painallus takaisin.