Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Jukka79 - 19.12.2016, 07:43:24

Otsikko: V50 d5 my 2010 koodi P2008 + "Varaa aika huoltoon" + keltainen i
Kirjoitti: Jukka79 - 19.12.2016, 07:43:24
Hei!
Nyt aamulla Volvo V50 d5 heitti tekstin ruutuun "Varaa aika huoltoon" + keltainen i.

ELM 327 luin koodit pikaisesti, ja koodi P2008 "Intake Manf Runner Control Circuit /Open bank1 a".

Auto toimii normaalisti, veto on tallella, käy niinkuin pitää. Auto ollut perjantai-illasta lähtien ajamatta ja kokoajan laturissa. Eberi lämmitti aamulla niinkuin pitää.

Auto käynyt kuutisen tuhatta kilometriä sitten öljynvaihdossa.

Perjantaina kävin autolla katsastuksessa, meni läpi mutta savutustesti vaati kolme polkaisua ennenkun meni läpi, tuloksena vähän yli 1, kun 1.5 saa olla.

Kun töistä pääsen, luen vikakoodit VIDAlla.

Olisko ennakkotietoa porukalla antaa mitä on odotettavissa?
Otsikko: Vs: V50 d5 my 2010 koodi P2008 + "Varaa aika huoltoon" + keltainen i
Kirjoitti: Jukka79 - 19.12.2016, 08:00:43
Katoppa, täällä on kohtalotoveri vaikkakin eri koneella:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=41408.0
Otsikko: Vs: V50 d5 my 2010 koodi P2008 + "Varaa aika huoltoon" + keltainen i
Kirjoitti: hessu80 - 19.12.2016, 08:02:02
Tuo ensimmäinen meinaa vain sitä, ett olis huollon aika. Joko kilometrit, aika tai moottorin käyttötunnit täynnä edelliseen nollaukseen nähden.

Toisesta en tiedä, mutta tuskin liittyy ensimmäiseen.
Otsikko: Vs: V50 d5 my 2010 koodi P2008 + "Varaa aika huoltoon" + keltainen i
Kirjoitti: Jukka79 - 19.12.2016, 08:21:02
Joo, sen tiedän, että tuo "Varaa aika huoltoon" meinaa että huoltoaika olis lähenemässä. Siksi tulikin ensin mieleeni että saan soittaa huoltofirmaan ja sanoa että olette sitten unohtaneet nollata öljynvaihtovälin. Mutta kun luin vikakoodit, ajattelin että ne voisi ehkä liittyä toisiinsa. Kunnes googlettelin, ja usealla muulla oli tullut moottorin vikavalo päälle ja varsinkin Fordin palstoilla auto oli mennyt limppimoodiin kun tuo koodi oli tullut. Ja tässä tapauksessa auto ei ole limppimoodissa eikä pala moottorin vikavalo.

Nähtävästi taas sakemannien huippulaatu asialla, jos tosiaan kyseessä boschin solenoidit kyseessä: http://s2.postimg.org/vsminhdd5/solenoid.jpg  Ja tosiaan, pikaisen googletuksen jälkeen aika usea linkki vei Fordin foorumeille.

Joku joskus mulle mainitsi tästä d5 koneesta, että imusarjassa olisi jonkinmoiset läpät jotka jossain vaiheessa löystyisivät akselistaan, mutteivät kuitenkaan irti asti niin että menisivät koneeseen (niinkuin 6 syl bemareissa). Voisko tämä liittyä nyt tähän?

No, täytyy ehtoolla lukea VIDAlla koodit että saa varmistuksen. Onko Volvolla jotain nettipaikkaa josta saisi varaosien numerot selville? Niinkuin bemarilla on tämä realoem, josta löytyy myös bmw-Minitkin.

Tai onko jollakulla ollut tämä P2008 vikakoodi, ja onko se korjaantunut tuon solenoid-hässäkän vaihtamalla? Jos on, olisin kiitollinen varaosanumerosta jolla voisin hankkia uuden setin.
Otsikko: Vs: V50 d5 my 2010 koodi P2008 + "Varaa aika huoltoon" + keltainen i
Kirjoitti: Jukka79 - 19.12.2016, 09:51:49
Löysin tämmösen aiheen:
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=209699&highlight=swirl

Voisko tuo olla syy?

En mä malta odottaa päivän loppuun että saan luettua koodit, täytyy lukea jo ruokatunnilla...
Otsikko: Vs: V50 d5 my 2010 koodi P2008 + "Varaa aika huoltoon" + keltainen i
Kirjoitti: volvotdi - 19.12.2016, 10:19:34
Jos servo on rikki eli tulee siis tuo p2008 koodi niin softaamalla saan tuon pois. Läpillä ei muutenkaan tee mitään, joten hoituu samalla yksi tyyppivika pois. Servon liitin kannattaa kuitenkin kokeilla ensin, että on kiinni.
Otsikko: Vs: V50 d5 my 2010 koodi P2008 + "Varaa aika huoltoon" + keltainen i
Kirjoitti: Jukka79 - 19.12.2016, 13:03:16
Ei voi olla totta...

Kokeilin ruokatunnilla lukea koodeja, niin eikähän VIDA ja tietokone alkanut takkuilemaan... koneen ja VIDAn mokkulan välinen yhteys takkuaa, ei saa mukama yhteyttä. Ja juuri viime viikolla luin naapurini purkamon kolaroidun V50:in koodit että saatiin Eberi koekäytettyä.

Ei auta ei. Täytyy kattoa nyt toi swirl arm kun pääsen töistä.
Otsikko: Vs: V50 d5 my 2010 koodi P2008 + "Varaa aika huoltoon" + keltainen i
Kirjoitti: Jukka79 - 19.12.2016, 18:29:37
Tilannepäivitys:
Oma VIDA ei lue autoa. Tietsikka herjaa "yksi usb laite on vikatilassa eikä Windows tunnista sitä". Saakeli jos on mennyt mun VIDA rikki kun tuon naapurin kolari-Volvosta luin koodit... Vielä viime viikolla toimi niinkuin pitää. Joten varmaa vikakoodia en saa, muuta kuin tuon ELM327+Torque -ohjelman antaman P2008. Ja enkä siis tiedä onko tuo "Varaa aika huoltoon" ihan normi-ilmoitus joka mahd. johtuisi siitä että aikaisemmassa öljynvaihtotyössä pojat ovat unohtaneet nollata huoltovälin.

No, sitten tuo swirl arm.

Ei sormin ainakaan mihinkään suuntaan liikkunut, muutakun ihan pikkuriikkisen verran, ja se liike oli havaittavissa ainakin säätömoottorin päässä. Sen verran syvälle tuo tappi menee, että en sinne tässä pimeässä mitään nähnyt vaikka kuinka koitin katsoa. En kokeillut voimalla tuota painaa, mutta sen verran että se ehkä millin-puolentoista liike säätömoottorin päässä kun lakkasi, se pysähtyi kuin seinään.

(https://s28.postimg.org/h1c49ffo9/20161219_175130.jpg) (https://postimg.org/image/h1c49ffo9/)


Itse liike-matka:

(https://s23.postimg.org/iri1gcxjr/20161219_175308.jpg) (https://postimg.org/image/iri1gcxjr/)

(https://s23.postimg.org/e70gf6387/20161219_175314.jpg) (https://postimg.org/image/e70gf6387/)


Sen verran ihmettelin että siinä imukanavassa oleva sensori, sen liitin oli vähän öljyssä. En tiedä "kuuluuko asiaan" vai ei, kun en ole tuota imuputkea ennemmin joutunut irrottelemaan.

ELM327 + Torquella koitin nollata vikakoodia, mutta ei pois mennyt. Koitin myös tehdä sen "Pakotetaan auton aivolaatikot vikakoodivapaaseen tilaan", eli nollauksen jälkeen auto käyntiin, annetaan rinkiä yli 1500rpm ja pidetään siellä hetki, sammutetaan, ja uudelleen käyntiin mutta nyt tyhjäkäynnille ja annetaan rouskuttaa 20 sek (mikäli oikein sen VIDAsta muistin), mutta ei auttanut sekään.

Nyt olis hyvät neuvot kalliit...
Otsikko: Vs: V50 d5 my 2010 koodi P2008 + "Varaa aika huoltoon" + keltainen i
Kirjoitti: hessu80 - 19.12.2016, 19:04:34
Ei ehkä auta tähän varsinaiseen ongelmaan, mutta huoltovalon voi nollata pois häiritsemästä myös ilman softaa. Näkee sitten liittyykö tähän.

Virta-avain 1 asentoon
Trippi pohjaan
Virta-avain 2 asentoon
Pidä trippiä pohjassa kunnes info-valo syttyy (n. 10 sekuntia)
Päästä trippi pois ja kuuluu merkkiääni, jos nollaus onnistui.

Niin... ja jos ajossa ei tunnu mitään ihmeellistä, niin ei autolla taida mitään suurempaa hätää olla. Murphyn laki sitten taas iski vidan suhteen...
Otsikko: Vs: V50 d5 my 2010 koodi P2008 + "Varaa aika huoltoon" + keltainen i
Kirjoitti: Jukka79 - 20.12.2016, 08:41:49
Kiitos hessu80. Kokeilin nollata tuota huoltovaloa, mutta tuloksetta.

Keltainen i alkoi vilkkua, se vilkkui ehkä 5 kertaa, ei piipannut 10 sekunnin aikana.

Kokeilin toistamiseen, sitten piippasi ja lukema 300 tuli ylempään näyttöön, mutta ei edelleenkään nollaantunut "Varaa aika huoltoon" teksti. Kokeilin kolmannen kerran, i alkoi vilkkumaan mutta ei piippausta eikä nollausta. Ja olikohan tässä kohtaa kun Ebersprächer lakkasi pöhisemästä vaikka auto oli "kylmä".

Joten kyllä noi kaksi juttua taitaa toisiinsa liittyä.
Otsikko: Vs: V50 d5 my 2010 koodi P2008 + "Varaa aika huoltoon" + keltainen i
Kirjoitti: aalt1n - 20.12.2016, 10:27:44
Tuo huoltomuistutus nollaantuu, kun korvaat neljännen kohdan tällä toimenpiteellä:

Seuraa mittaristossa keskellä olevaa merkkivaloa, kohta merkkivalo alkaa vilkkua, kolmannella vilkahduksella päästä trip:n nollausnappi vapaaksi.
Otsikko: Vs: V50 d5 my 2010 koodi P2008 + "Varaa aika huoltoon" + keltainen i
Kirjoitti: Jukka79 - 20.12.2016, 12:36:51
Tuo huoltomuistutus nollaantuu, kun korvaat neljännen kohdan tällä toimenpiteellä:

Seuraa mittaristossa keskellä olevaa merkkivaloa, kohta merkkivalo alkaa vilkkua, kolmannella vilkahduksella päästä trip:n nollausnappi vapaaksi.

Joo sain tuosta eräästä paikasta tiedoksi, että kolmannen i vilkkumisen kohdalla piti päästää trip reset ylös niin piippaus kuuluu ja nollaantuu, ja niin juuri tapahtuikin kun ruokatunnilla tuota testasin. Ei tarvinnu odotella tuota kymmentä sekuntia.

Mutta vikakoodi on edelleen jemmassa, eikä nollaannu. Autolle buukattu aika ensviikolle. Saas nähä mitä sieltä nyt sitten löytyy...

Toivottavasti tuolla uskaltaa ajaa edelleen ihan normaalisti...?
Otsikko: Vs: V50 d5 my 2010 koodi P2008 + "Varaa aika huoltoon" + keltainen i
Kirjoitti: Jukka79 - 22.12.2016, 07:56:09
Edittiä:
Miten tuo swirl arm ja läpät imusarjassa, kuuluuko tuon muovitangon liikkua kuinka paljon? Ja voiko se liikkua sormivoimalla?
Otsikko: Vs: V50 d5 my 2010 koodi P2008 + "Varaa aika huoltoon" + keltainen i
Kirjoitti: volvotdi - 23.12.2016, 00:49:51
Edittiä:
Miten tuo swirl arm ja läpät imusarjassa, kuuluuko tuon muovitangon liikkua kuinka paljon? Ja voiko se liikkua sormivoimalla?

Liikkuu helposti sormin tanko jos on irti servosta toinen pää. Liikkuu sellaiset kolmisen senttiä. Tuo P2008 koodi tulee kun nyppää servon sähköliittimen auki eli joko siinä on se servo rikki tai johto poikki jostain.
Otsikko: Vs: V50 d5 my 2010 koodi P2008 + "Varaa aika huoltoon" + keltainen i
Kirjoitti: Jukka79 - 23.12.2016, 12:55:24
Hetkinen - tuli muuten ihan just yks juttu mieleen: kun tuo varaa aika huoltoon -teksti ei tuohon liittynyt, niin vikakoodi voi olla pari-kolmekin viikkoa vanha. Ja tässä muinoin pari kolme viikkoa sitten kun lunta tuli ihan mukavasti, mulla oli auto laturissa, ja siksi konepelti raollaan ja lunta pääsi konehuoneeseen.

Laturinhihnakin kitisi kun oli saanut lunta... pahus soikoon ettei tuo vika olisi nyt niin yksinkertainen että se servomoottorin liitin on kastunut.

Pitääkin koittaa vielä kerran ottaa irti tuo imukanava ja irrottaa tuo servon liitin ja putsata se.
Otsikko: Vs: V50 d5 my 2010 koodi P2008 + "Varaa aika huoltoon" + keltainen i
Kirjoitti: Jukka79 - 28.12.2016, 14:44:10
Joulun aaton aattona tehty liittimen irroitus ei vaikuttanut asiaan, koodi oli ja pysyi.

Kävin tänään paikallisella ei-virallisella Volvo huoltamolla jolla on viralliset VIDAt käytössä.

Luettiin vikakoodit, ko. koodi lähti pois. Eikä tullut takaisin. Tehtiin läppämoottorille testiajot ja toimii niinkuin pitää. Tehtiin lisäksi ääriasentojen opettelu ja kaikki OK.

Tähän ei voi kun todeta, että tietyissä tilanteissa nämä pilipali vikakoodilukijat on sitten pilipaleja...