Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: SilSam - 29.12.2016, 07:55:16
-
V70 D5 2004 -mallisesta Volvostani oli mennyt etujousi poikki. Vein auton korjaamolle etupään jousien vaihtoon ja kun sain auton takaisin, niin etupää on kokolailla 4 cm korkeammalla kuin ennen.
Onko tällainen nousu normaalia vai onko jousien vaihdossa tapahtunut joku virhe? Pitääkö jousi esikiristää tietyn mittaiseksi ennen kuin koko tolppa laitetaan paikallensa?
Lisäksi vasen etutolppa narahtaa kun rattia kääntää hitaassa nopeudessa oikealle äärilaitaansa. Vaihdoin vielä itse pikaiseen yläpään tukilaakerin, mutta narahdus ei poistunut. Yläpään kumit ovat mielestäni ehjät ja alapäässäkin on kumi jousen ja iskarin "lautasen" välissä.
Jos nyt todetaan että jousi olisi pitänyt kiristää kireämmälle, niin senhän voi tehdä moottoritilan kautta mutta sen jälkeen on tehtävä taas nelipyöräsuuntaus kun jousen/iskarin pituus vaikuttaa kulmiin?
-
V70 D5 2004 -mallisesta Volvostani oli mennyt etujousi poikki. Vein auton korjaamolle etupään jousien vaihtoon ja kun sain auton takaisin, niin etupää on kokolailla 4 cm korkeammalla kuin ennen.
Onko tällainen nousu normaalia vai onko jousien vaihdossa tapahtunut joku virhe? Pitääkö jousi esikiristää tietyn mittaiseksi ennen kuin koko tolppa laitetaan paikallensa?
Lisäksi vasen etutolppa narahtaa kun rattia kääntää hitaassa nopeudessa oikealle äärilaitaansa. Vaihdoin vielä itse pikaiseen yläpään tukilaakerin, mutta narahdus ei poistunut. Yläpään kumit ovat mielestäni ehjät ja alapäässäkin on kumi jousen ja iskarin "lautasen" välissä.
Jos nyt todetaan että jousi olisi pitänyt kiristää kireämmälle, niin senhän voi tehdä moottoritilan kautta mutta sen jälkeen on tehtävä taas nelipyöräsuuntaus kun jousen/iskarin pituus vaikuttaa kulmiin?
Takajouset kuoleentunu ja "keulii" nyt. Sama käyny joka kerta kun uudet etujouset laittanu.
-
Takajouset kuoleentunu ja "keulii" nyt. Sama käyny joka kerta kun uudet etujouset laittanu.
Eli myös takapään jouset vaihtoon?
Mulla Nivomatit takana eli mitkä jouset sinne kannattaa laittaa?
-
Nivomateille tarkoitetut jouset.
Narahdus edessä voi johtua siitä että jousi liikkuu jousilautasessa. Sinne voi laittaa kumivälikkeet jolloin ylimääräiset äänet eliminoituu.
-
Nivomateille tarkoitetut jouset.
Narahdus edessä voi johtua siitä että jousi liikkuu jousilautasessa. Sinne voi laittaa kumivälikkeet jolloin ylimääräiset äänet eliminoituu.
Mulle suositeltiin myös sitä että voisi laittaa myös normi iskarin jousen jolloin perä nousisi vähän ylöspäin. Perusteluna se että nivomatin jousi tuskin nostaa perää yhtään. En ymmärrä miksi ei nostaisi jos nykyiset ovat väsyneet.
Vaunua vedän ehkä 2000 km kesässä.
-
Ensimmäisenä tulee mieleen, että onkohan laitettu vahingossa XC:n jouset. Toinen on se, että onko ennestään ollut madallussarja? Noin suuria korkeusmuutoksia ei ole tullut itsellä vastaan.
-
Sen verran että 4 cm oli oma arvioni eikä perustu tarkkaan mittaukseen.
-
(https://s29.postimg.org/i7umhmgmr/volvo.jpg) (https://postimg.org/image/i7umhmgmr/)
No tässä kuvassahan auto näyttää olevan aika tasan etupään ja takapään suhteen. Onko sitten ennen ollut etupää vaan niin kiinni maassa, että nyt kun on oikeampi asento niin se tuntuu itsestäni vain todella hassulta.
-
(https://s29.postimg.org/i7umhmgmr/volvo.jpg) (https://postimg.org/image/i7umhmgmr/)
No tässä kuvassahan auto näyttää olevan aika tasan etupään ja takapään suhteen. Onko sitten ennen ollut etupää vaan niin kiinni maassa, että nyt kun on oikeampi asento niin se tuntuu itsestäni vain todella hassulta.
Ihan normaalilta näyttää ELK
-
Niinhän tuo normaalilta näyttää. Kunnossa on jos tasamaalla helmalinja on suorassa tai hitusen etukenossa.
-
Etupyörän keskinavan keskeltä mitaten lokasuojan kaareen 39 cm ja vastaavasti takapäässä karvan alle 40 cm.
Jokatapauksessa huomenna menee vielä uudet nivomatille tarkoitetut jouset takapäähän niin on sekin pää sitten siltä osin huollettu.
-
Kuvan perusteella tosiaan ihan normaalin näköinen. Olisiko ollut madallusjouset tai katkotut aiemmin.
Nivomatien tilalle voi kyllä vaihtaa normaalit iskarit ja jouset. Uudet nivo-iskarit ovat melko arvokkaita..
-
Kuvan perusteella tosiaan ihan normaalin näköinen. Olisiko ollut madallusjouset tai katkotut aiemmin.
Nivomatien tilalle voi kyllä vaihtaa normaalit iskarit ja jouset. Uudet nivo-iskarit ovat melko arvokkaita..
Nivomateja ei ole tarkoitus vaihtaa, vain jouset. Harkitsin että laitanko nivojen jouset vai normijouset joilla saisi hieman jäykkyyttä lisää vaununvetoa ajatellen. Tällä hetkellä olen päätymässä nivojen jousiin mutta aamulla voin jo olla eri mieltä.
Uskon että vanhat etujouset olivat ihan normijouset ja ne olivat vain niin väsyneet. Mitattiin kaverin S60:stä sama mitta eturenkaan keskiöstä lokasuojan kaareen ja se oli 36 cm normi jousilla. En tämän parin päivän kokemuksella pidä mahdottomana 3 - 4 cm nousua uusilla jousilla.
-
Tarina jatkuu...
Narina etupäästä oli jo jonkin aikaa poissa mutta taas se ilmaantui joten auto nosturille ja asiantuntijan syyniin.
Diagnoosi oli, että jouset ottavat auton sisälokasuojaan kiinni. Joko jouset ovat väärin asennettu tai sitten ne ovat vääriä.
Paikallaan kääntäen näyttäisi siltä, että ylä- ja alapää ei käänny täysin samaan tahtiin jolloin jousen kierre harvenee toiselta reunalta ja vastaavasti toiselta reunalta menee tiheämmäksi. Jousi ei mielestäni istu täysin alalautaseen vaan esimerkiksi lautasen reunan ja jousen väliin mahtuu rengas käännettynä ollessa sormi.
Tiistaina menee purkuun ja katsotaan mistä kiikastaa.
-
Kääntölaakerit ihan terveessä kunnossa?
-
Kääntölaakerit ihan terveessä kunnossa?
Toinen vaihdettiin jousien vaihdon yhteydessä ja toinen on vaihdettu muutama vuosi sitten ja oli vielä kunnossa.
-
Nivojen kanssa voi laittaa vaikka vahvistetut kuormajouset taakse. Ei se ainakaan huonoksi mene. Eipähän tipaha perä maahan kun vaunun kytkee vaikka isommalla aisapainolla.
Minulla etupää nousi iskareiden vaihdon jälkeen. Edellinen omistaja laittanut jotkut motonetin halpikset. Jostain luin että niissä olisi ollut jousilautanen ylempänä ja siksi korkealla??
-
(https://s28.postimg.org/kzkf2jwzd/WP_20170211_12_59_33_Pro.jpg) (https://postimg.org/image/kzkf2jwzd/)
Kertoisiko tämä tarra että minulla on alla alkuperäiset iskunvaimentimet?
(https://s23.postimg.org/os3lrfnh3/WP_20170211_12_59_46_Pro.jpg) (https://postimg.org/image/os3lrfnh3/)
Tässä kuvassa näkyy miten sormi mahtuu jousilautasen ja jousen väliin.
-
(https://s23.postimg.org/nyxj5exs7/WP_20170214_15_36_24_Pro.jpg) (https://postimg.org/image/nyxj5exs7/)
Tänään irrotettiin tolppa ja ei tuo jousi oikein hyvin näytä siihen istuvan. Jousi on kuitenkin samanlainen kuin entinen, iskari on orginaali ja jousilautanenkin näyttää ehjältä.
Huomenna kastaan takaisin mutta jätetään toi kumiläpyskä pois lautasen päältä jolloin jousi istuu lautaseen hieman paremmin.
-
Omaan silmään jousi näyttää liian pitkältä.
-
Omaan silmään jousi näyttää liian pitkältä.
450 mm aika tarkkaan eli saman mittainen kuin vanha.
-
Onko iskarin yläpää koottu oikein?
-
Moi
Näyttää siltä että on päässyt pyörähtämään kasauksen aikana. Puristaa jousen tasaisesti läjään ja sitten laittaa kasaan. Jousi pitää myös vapauttaa siten taasaisesti. Halvalla jousipuristinparilla saa noin helposti. Kokeiltu on. Jousi luiskahtaa kolosta osin pois ja menee vinoon kun ei istu enää lautaseen. Tuossa käy helposti vielä niin että se kuminen ylempi jousilautanen vääntyy rikki jousen kammetessa. Sitten narisee taas kun hankaa kääntölaakeriin. Ja kohta pomppaa iskarin pää konepeltiin kolisemaan.
-
Selviskö tämä?
-
Etutolpat kasattiin uudelleen ja jousilaitasen päällä ollut kumi jätettiin pois. Nyt jousi istuu paremmin paikallensa eikä ota enää mihinkään kiinni.
En tiedä sitten oliko jousilautella ollut kumi syynä koska se oli toiselta syrjältää kulunut jo aikalailla.
-
Tossa on jotain muutakin pielessä kuin jousen aluskumit.
-
Mä aloin eilen vaihtaa yläpäänkumeja ja mun tolppa näytti tolta.
(https://s11.postimg.org/4ob1a4ddb/received_10210991505375677.jpg) (https://postimg.org/image/4ob1a4ddb/)
Paikoillaan alakumi ja oli vielä yläpäässäkin vastaavat kumit.
-
Oliko vanhat jouset Volvon alkuperäiset? Jostakin purkuautosta jos sais hommattua koko paketin ja osa kerrallaan kokeilis, että mikä aiheuttaa ton.
Ite epäilisin jousia. Kun jousi on noin banaani, niin se rasittaa yläpään laakeria ja se narina voi tulla laakeristakin eikä pelkästään siitä että jousi ottaa sisälokariin kiinni.
-
Bildelbasenin kymmenistä purkuosien kuvista näkee miten toi jousi pitäis olla.
-
Eikös se voi narista silloin jos tuo ylempi jousen kumilautanen ottaa kiinni kääntölaakeriin? Kun se on noin vinossa niin epäilisin moista. Onhan se alkuperäisosa se ylälautanen?
Avaa konepelti ja pistä joku kääntämään rattia. Jos nykii iskarin yläpää niin ei käänny jouhevasti ja narina johtuu siitä ja sitten uutta jousilautasta ja laakeria paikalleen hyvin asennettuna. Jousen tulee jäädä suoraan kun vapautetaan puristuksista.
-
Pitääkö jousi esikiristää tietyn mittaiseksi ennen kuin koko tolppa laitetaan paikallensa?
Jos nyt todetaan että jousi olisi pitänyt kiristää kireämmälle, niin senhän voi tehdä moottoritilan kautta mutta sen jälkeen on tehtävä taas nelipyöräsuuntaus kun jousen/iskarin pituus vaikuttaa kulmiin?
Mitä tarkoittaa jousen esikiristäminen, jonka voi tehdä moottoritilan kautta?
-
Mitä tarkoittaa jousen esikiristäminen, jonka voi tehdä moottoritilan kautta?
Ei mitään... ::)