Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Temes123 - 31.12.2016, 10:13:04
-
Sain tuossa kahta ohjetta automaatin öljyntarkastukseen. toinen oli auto sammuksissa ja toinen käynnissä P asennossa.
-Sammuksissa öljyn pinta on kylmän ja kuuman välissä. laatikko oli lämmin.
-Käynnissä ollessa tikku ei kastu ollenkaan. Tai ehkä vähän nokasta tai seinämä jäämiä??
Kävin ensin kaikki vaihteet läpi 5sek. per.vaihde.
Kumpi oikea tapa?
Voiko laatikkoon lisätä öljyä nyt aluksi kiireen keskellä ja vaihtaa ne tässä vuodenvaihteen jälkeen.
Ongelmana lievää jyrinää pienellä (n.60-80km/h) nopeudella kun turbiini on lukittuna eli kierrokset laskenut sen n.200rpm.
Jyrinää ei ole moottoritienopeudella tai sitä ei huomaa!
Öljyt oli punakat kun rättiin pyyhki tikun. Öljyt viimeksi vaihdettu 120tkm sitten!
Autona V70 2.4 bensa 125kw vm.2005 facelift ajettu 217tkm.
Ja onko noita vaihteistoja kuinka paljon erilaisia että passaako tähän laatikkoon sitten mikä öljy.
-
Tarkimman tuloksen saa ajon jälkeen kun laatikko on kuuma. Auto käynnissä ja vaihteet käydään läpi ja öljyn
pinta katsotaan siitä hot merkistä. Ei ylitäyttöä ei ole laatikolle hyväksi. Lisätä voit öljyä siitä mittatikun reijästä.
Aika pitkä vaihtoväli, suosittelevat noin 60-tuhannen väliä.
-
Osaatko sanoa öljyn tyyppiä?
Pitää vielä mitata kuumana. Kokeilin täysin kylmällä laatikolla tänä aamuna (+2astetta ulkona)..
Onko se tuo kaynnissä mittaaminen se oikea tapa?
-
Teboil Fluid S tai Mobil 3309.
öljyssä pitää olla tuo 3309 luokitus
-
Osaatko sanoa öljyn tyyppiä?
Pitää vielä mitata kuumana. Kokeilin täysin kylmällä laatikolla tänä aamuna (+2astetta ulkona)..
Onko se tuo kaynnissä mittaaminen se oikea tapa?
Käynnissä!!!!
-
Edellinen automaatti oli bmw johon jouduttiin turbiini vaihtamaan koska lukitus hypytti kierrosmittaria ylösalas ja jurautteli samaan tahtii matalaa jurinaa. tämä jurisee samaan tyyliin mutta lukitus pysyy päällä ja jurina on huomattavasti pienempi äänistä!
Tarkistan vielä öljyt tarkrmmin ja vaihdan kuitenkin jossain välissä.
-
Niin ja onko tuossa laatkossa öljynsuodatinta sellasta minkä pystyy vaihtaan normaali tallaaja?
Näyttäs oleva teboil saatavana motonetistä 4L 40e. Halvempaa ku mobil 1L purkit. Ei ollu valikoimassa vissii 4L purkkeja mobilia..
Taidan käydä hakeen Teboil..
Onko moitteita öljystä?
-
Puuilo Teboil Fluid S 34,90
-
Just kävin ajamassa moottoritiellä n.20km. Kävin vaihteet läpi ja menin tikkua mittaamaan ja oli kylmän ja kuuman keskivälissä justiisa. eli liian vähän öljyä.
ja kävin puuilosta ostamassa teboilia 8L!
Paljonko tarvin öljyä sitten ku alan vaihtamaan?
Nyt menee varmaan tuosta 8L:sta n.4dl että saa laatikon kuuman maksimirajaan.
Haenko vielä 4L sitte jää 11,5L?
Ja tapahtuuko vaihto 2L kerrallaan letkusta vai laskenko pohjaropusta mahd paljon pois 2-3krt?
Lisäys ilmeisesti mittatikun reiästä.
-
Itse ainakin olen ensin päästänyt pohjapropusta öljyt ulos ja mitannut paljonko sitä öljyä sieltä tuli ulos ( tuliko 4-5 litraa), proppu putsattuna takas paikalleen ja mittatikun reijästä saman verran öljyä sisään mikä tuli propusta ulos. Tämän toimituksen jälkeen letkuista 2 litraa ulos ja 2 litraa sisään niin kauan kunnes ulos tuleva öljy on punaista.
Yleensä riittänyt se 12 Litraa ölppää tähän operaatioon. Ei tietenkään varmaan vahinkoa käy jos holvaa enemmänkin läpi :D
-
Appiukon volvoon vaihtoivat 3kertaa pohjapropun kautta.
kävivät välillä ajamassa ja uudestaan sama hommeli x3. näin saivat turbiiniinkin puhtaat öljyt.. letkun kautta vaihdettuna ei tarvisi kontata autona alla. talvella..
onko näissö sitä suodatinta?
-
suodatin on mutta ei pysty vaihtamaan muuten kuin purkamalla laatikon.
-
Pystyttekö vielä kertomaan mikä öljy tuohon appiukon automaatti volvoon kävisi niin vaihdetaan yhtäaikaa molempiin.
Autona V70 2,4 diesel 2003 ja onko siinäkään vaihdettavissa suodatinta?
-
samat öljyt menee molempiin autoihin jotka teillä on. ei ole mahdollista vaihtaa suodatinta.
-
Tuossapa on ohje ----> http://www.vrcf.fi/arkisto/aw50-42/ATF-flush.html
Ite kyllä oon irrottannu laatikon puolelta lauhduttimelta tulevan letkun, ei tarttee pelätä sen pikakiinnikkeen särkymistä
-
Iso kiitos kaikille vastanneille.
Mutta nyt taitaa käydä niin että öljyt vaihdetaan korjaamolla jossa on kone mikä huuhtelee/pesee laatikon ja samalla vaihtuu öjyt..
Onko jollain moitteita näistä toimenpiteistä?
Hinta ei ole kuin 250e öljyineen!
Ja itse maksan vain puolet (125e) koska auton myyjä aikoi osallistua 50%.. koska oli vajaa öljymäärä ja 125tkm viimevaihdosta.
-
Itsellä on positiivinen kokemus tuosta koneellisesta vaihdosta, avopuolison korean maasturiin vaihdettiin juuri tuolla taktiikalla laatikkoöljyt.
Vaihto operaation aluksi laatikosta otettiin öljyä vähän pois ja öljy vaikutti viellä ihan kelpo litkulta... Tilalle kone lisäsi pesuaineen ja laatikkoa pestiin jotakuinkin 20min, pesun jälkeen ulos tuleva öljy olikin suht karmeaa. :P
Nyt autolla kaahattu joitakin tuhansia vaihdon jälkeen ja hianosti pelaa... :)