Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Lapinmies - 01.01.2017, 13:35:29
-
Moro ja hyvät uudet vuodet!
Yritin etsiä keskustelusta, että mikä on Webaston maksimi käyntiaika. Eli kun ajastan webaston niin, että lähden liikkeelle kello 8.00, niin monelta webasto käynnistyy? Tulkitseeko tietokone pakkaslukemia, vai onko se aina vakio??
Tulevalla viikolla kun on kovia pakkasia tulossa, niin ajattelin kysästä.
-
Niin ja autona V70 vuosimallia 11 ja drive moottorilla.
-
Suorakäynnistyksellä pohisee tunnin, ajastuksella arpoo käyntiajan ulkolämpötilan perusteella. +15C käy 15 min ja siitä -10C saakka käynti pitenee portaittain max 50 min. Kylmemmässä aina 50 min.
-
Kiitos Hessu80 hyödyllisestä vastauksesta!
-
Eipä kestä! Sen verran vielä korjaan, että näyttää olevan maksimiaika 60 min myös ajastuksella. Vesipumppu ja lämppärin puhallin käy 2 min vielä tämän jälkeen, jos vaikka kuski saapuu vähän myöhässä.
-
Suorakäynnistyksellä pohisee tunnin, ajastuksella arpoo käyntiajan ulkolämpötilan perusteella. +15C käy 15 min ja siitä -10C saakka käynti pitenee portaittain max 50 min. Kylmemmässä aina 50 min.
Oho. Siis jo -10 asteen pakkasilla käy jo maksimiajan? Onko näin kaikissa malleissa?
-
Lainaus VIDAsta:
"The central electronic module (CEM) (4/56) receives information on desired departure time from the steering wheel module (SWM) (3/130) and driver information module (DIM).
Approximately 50 minutes before the desired departure time, the central electronic module (CEM) transmits information to the combustion preheater module (CPM) about:
outside temperature
quantity of fuel
the operating status of the vehicle
a request to calculate the start time of the heater.
The combustion preheater module (CPM) calculates start time based on information from the central electronic module (CEM) and starts the heater at the calculated time point. The heater calculates when to start (15-60 minutes before the planned departure at temperatures between -30 °C/-22 °F and +15 °C/59 °F).
The heater runs max. 60 minutes at temperatures below -10 °C/14 °F.
The heater runs a minimum of 15 minutes before the desired departure time. (Temperatures between +15 °C/59 °F and +25 °C/77 °F).
When the heater is started directly using the control stalk, it runs until it is shut off or for a maximum of 60 minutes. The coolant pump and blower fan remain activated for 2 minutes after the set departure time to allow for the driver getting to the car late. "
Periaatteessa kait maksimiaika tulee vasta -30 asteen pakkasessa, mutta tuo seuraava lause vähän kumoaa sen ja viittaa siihen, että kävisi maksimiajan -10 asteen alapuolella.
Pikkuvolvojen ohjeessa on, että ajastuksella käyntiin laitettu eberi pohisee 10 min ajastusajan yli ja samaten se taitaa näissä isoissa volvoissa olla, vaikka ei sitä suoraan tuossa kerrotakaan.
-
On kyl aika paska homma jos työmatka on 20 minuuttia ja pakkasta on.
-
On kyl aika paska homma jos työmatka on 20 minuuttia ja pakkasta on.
Näinpä. Itse lätkäsen käytännössä aina aamulla herätessäni VoC:lla suorakäynnistyksellä päälle ja lämmittää sen 20min ja riittää kyllä alle 10 asteen pakkasilla. Yli kymmenen niin annan olla 30-40min. 60 min on liioittelua, paitsi jossain 40 asteen pakkasilla.
-
Kun laittaa asetusajan 10-15min lähtöaikaa myöhäisemmäksi niin on varsin sopiva.
Kaippa Jöötteporissa on ajateltu, että lähtiessä hytissä pitäisi olla +20C :idiot2: