Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Hatehightekc - 02.01.2017, 22:17:00
-
Nonii elikkä otsikon mukainen auto jolla ajettu 598000km.
Ongelma on käynnistyksen esto joka on päällä virtojen kytkemisestä 20 sekunttia-3 tuntia.
Eli kun virrat kääntää päälle tulee kaks viestiä.
Ajonvakautus vaatii huollon ja
Käynnistyksen esto kats. Ohjekirja.
Sitten ku vaan oottaa niin jossakin vaiheessa käynnistyksen esto lähtee pois.
"Ajonvakautus vaatii huollon" poistuu kun käyttää virrat pois.
Vika ilmenee vain täysin kylmällä moottorilla eli yön yli olleena.
Melko ärsyttävä vika kun joka aamu töihin lähtiessä auto päättää millon lähetään.
Sillon kun vika on päällä vikakoodinlukia ei saa yhteyttä ollenkaan.
Ja kun vika poistuu niin muistiin ei ole jäänyt mitään.
Vaihdettu uusi akku boshin agm 95ah ja moottorin ohjauksen rele.
Autossa toimii kaikki. (Paitsi nuo aamu lähdöt).
Vian keksiälle maksan vaikka palkkion. Jos tietoo niin auttakaa.
T.tuomo
-
Pitäisi päästä tutkimaan tarkemmin, mutta yksi vaihtoehto tässäkin vuosimallissa on Cem-yksikkö. Asiaa voi yrittää tutkia antamalla lämpöä yksikölle vaikka hiustenkuivaajalla, jotta nähdään onko vaikutusta asiaan.
Laita paikkakunta, niin voi antaa vinkkejä paikoista joissa olisi asiantuntemusta vian korjaamiseen.
-
Tuotahan pittääki kokkeilla. Onko tuo cem korjattavissa jos vika on siinä vai meneekö uusiks? :-\
Siikajoki on paikkakunta.
-
Nonii elikkä otsikon mukainen auto jolla ajettu 598000km.
Ongelma on käynnistyksen esto joka on päällä virtojen kytkemisestä 20 sekunttia-3 tuntia.
Eli kun virrat kääntää päälle tulee kaks viestiä.
Ajonvakautus vaatii huollon ja
Käynnistyksen esto kats. Ohjekirja.
Sitten ku vaan oottaa niin jossakin vaiheessa käynnistyksen esto lähtee pois.
"Ajonvakautus vaatii huollon" poistuu kun käyttää virrat pois.
Vika ilmenee vain täysin kylmällä moottorilla eli yön yli olleena.
Melko ärsyttävä vika kun joka aamu töihin lähtiessä auto päättää millon lähetään.
Sillon kun vika on päällä vikakoodinlukia ei saa yhteyttä ollenkaan.
Ja kun vika poistuu niin muistiin ei ole jäänyt mitään.
Vaihdettu uusi akku boshin agm 95ah ja moottorin ohjauksen rele.
Autossa toimii kaikki. (Paitsi nuo aamu lähdöt).
Vian keksiälle maksan vaikka palkkion. Jos tietoo niin auttakaa.
T.tuomo
OBD pistoke ja ajonvakautus ovat saman sulakkeen takana, eli olisko joku sähkön saanti onkelma?
-
Kalajoella tuota voisi tutkia jos katsot aiheelliseksi. :)
-
Pittää yrittää testata sillain että joka aamu lämmittää tuota cemmiä ennen starttia. Jos ongelmaa ei ilmene niin
Vika on siinä?
-
Tänään aamulla lähti sitten ilman mitään poppa konsteja.
Ei ollu edes lämmityksessä.
-22
-
Nonii tutkimukset jatku. Tänään -25 pakkasta articilla lämmitetty ja ei lähde.
Sitte kuumailmapuhaltimella cem.miä lämmittään ja naps lähti käynnistyksen esto pois päältä.
Huomenna uudestaan sama testi.
-
Nyt on sitte vika taas päällä. Pakkasta 2 astetta.
Lämmitin cemmiä sisätilan lämmittimellä varmaan 10 minnuuttia mutta ei lähteny.
Hmmm... noh kirjottelen tänne taas ku jotaki tullee esille.
-
Ei näköjään tarvi tänään lähteä minnekkään.
Ei lähe ollenkaan.
Nollassa lämpötila
-
Nyt olis cemmi irrotettuna (muoviämpäri mikä operaatio) ja lähössä elehuoltoon tarkistettavaksi/korjattavaksi.
Toivotaan että vika on siinä.
Epätoivo iskee ku tojotan osto jo mielessä.
;)
-
Muoviämpäri. :-)
-
Vianhaku ilman autoa voi olla aika rajattua, mutta toivotaan että vika löytyy. :)
-
Jep. Tiedossa on.
Harmittaa kun ei tässä tilanteessa oo mahiksia siirtää autoo.
Oli tarkotus viiä kokonainen auto sinne kalajoen pajalle mutku mutku.
Todella toivon että vika on tuossa cemmissä.
-
Noniin. Tänään sain cem.in takasi.
Asensin paikolleen ja näyttäs toimivan ainakin vielä.
Cem.istä juotettu kaikki juotokset uudestaan.
Ilmoittelen miten ajan kanssa käy.
-
Vieläkin pelaa. :)
-
Tämä kommenttu väärässä keskustelussa.......Miten tämän saa poistettua
......Minulla V70 -03 syttyy häiriövalö aina melko pian nollauksen jälkeen varsinkin näin talviaikaan ja vikakoodit aina samat 100A ja 140A. Millä näistä pääsis eroon?
-
Ja siihen se taas hyyty.
Vikakoodeja joku parikymmentä.
Mutta joukossa sellainen pisti silmään kuin cemin ja moottorinohjauksen välillä ei yhteyttä. Joka on käynnistykseneston aiheuttava vika.
Nyt jätin auton korjaamolle jossa koitetaan kattoa johtosarjasta vikaa.
Toivotaan toivotaan.
-
Itsellä oli samaa vikakoodia. ECMmän liittimessä oli kosketushäikkää ja löysyyttä.
-
Ecm? Tarkoitatko CEM ???
-
cem on keskuseletroniikan moduli. ecm on moottorin ohjausmoduuli.
-
Selvä. Johtosarjoja käyty läpi ja kaikkiin liittimiin suihkuteltu kontakti spreitä.
Taas toimii.
-
Elieli. Enimmäkseen toimii mutta pari kertaa taas tehny käynnistyksen esto ja ajonvakautus vaatii huollon.
Voi sinkkiämpäri ku syö miestä.
Pieni kutina olis että kun oli reilummin pakkasta niin toimi paremmin mutta en sitte tiiä.
Tuosta ecm.n liittimen löysyydestä ajattelin semmosta että saakohan jostaki noita liittimiä jos vaihtas uuteen.?
-
Tuossa keskustelussa (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24636.msg441363#msg441363) vähän samoja oireita, mutta ilman käynnistys esto ongelmaa.
Rele taisi olla pää syyllinen. oletko tarkistanut muut releet, johdot ja niiden liitokset?
-
Joo oon vaihtanu tuon moottorinohjauksen releen.
Mutta yritän kaikki mahdolliset vinkit hyödyntää. :)
-
Kertokaapa missä tässä mallissa on akun maadotus paikat.
Akku siis peräkontissa.