Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Poude - 15.08.2011, 11:25:12
-
Enpä parempaa kuvausta tälle äänelle keksinyt...
Eli onkohan normaalia kun auton ollessa liikkeellä kuuluu ihan semmonen ääni kun jokin todella pieni ratas pyörii hirveää vauhtia? Joku voi jopa tietää mitä tarkoitan :) Kuuluukohan vaihdelaatikosta? Luulisi olevan ylimääräinen ääni..vähän semmonen kun jollain autolla peruuttaa niin kuuluu laatikosta semmonen samanlainen ääni. Ei tosin niin äänekkäästi mutta kuitenkin.
Vaihteistoöljyn vaihdoista ei oo mitään merkintää..auto on S60 2.4 -01 manuaali.
-
Pyöränlaakeri?
-
Voisko olla kyse kytkimen painelaakerista? Tuli semmonen vaan mieleen kun huomasin että kun kytkimen painaa pohjaan niin se ääni kasvaa ?
-
Mutta hetkonen...jos auto on liikkeessä ja kytkin pohjaan painettuna niin pyöriikö kytkinlevy?
-
Ääni on kyllä nyt koventunut niin paljon että on pakko alkaa tekeen jotain asialle.
Vaihtoehtoja on nyt kaksi: Pyöränlaakeri tai se painelaakeri. Millähän tuonkin nyt testais että mikä se on? Ideoita?
-
Vaihtoehtoja on nyt kaksi: Pyöränlaakeri tai se painelaakeri. Millähän tuonkin nyt testais että mikä se on?
Sanovat että huonon pyöränlaakerin voisi tuntea sormissa kun ottaa jousesta kiinni ja samalla pyörittää ratasta ilmassa. Pitäisi välittyä värinänä jouseen.
-
Pyörän laakerivian tunnistat siitä että mutkaan mentäessä voimistuu tai vaimenee, riippuen siitä kumman puolen laakeri on sökö. Eli kun viallinen laakeri kuormittuu enemmän, alkaa se selvemmin ääntämään.
-
Jees. Täytyy tänään tutkia tota pyöränlaakerin käyttäytymistä.
Eiköös se oo niin että jos vika olis kytkimen painelaakerissa niin sehän pitäis ulista jo paikallaan kaasutellessa? Kyllähän se kytkin siellä pyörii vaikka auto ei liikukkaan..ja vaihteen päälläolemisella ei taida olla mitään merkitystä?
Se, kun sanoin että ääni kasvaa kun kytkimen painaa pohjaan niin sieltähän ikäänkuin "avautuu tie" konehuoneeseen niin äänet tulee hyttiin? Vaijerillahan toikin toimii niin onhan siellä oltava aukko.
-
Ääni on kyllä nyt koventunut niin paljon että on pakko alkaa tekeen jotain asialle.
Vaihtoehtoja on nyt kaksi: Pyöränlaakeri tai se painelaakeri. Millähän tuonkin nyt testais että mikä se on? Ideoita?
Koska autosi on manuaalivaihteistolla, niin kytkimen kannalta vaihde vapaalla vauhdissa on sama tilanne kuin paikallaankin. Jos vauhdissa laitat vaihteen vapaalle ja pysäytät moottorin ja nostat jalan kytkinpolkimelta, on kaikki varmasti kytkimen kohdalla paikallaan eikä siitä kuulu ääntä. Oletetaan että silti kuuluu ininää, niin pyöränlaakerien lisäksi esimerkiksi oikean vetoakselin tukilaakeri voi olla rikki. Se on moottorin päädyn kohdalla ja saattaa kastua liian innokkaan painepesun seurauksena.
-
Aattelin nyt kirjottaa kun homma on nyt saatu päätökseen.
Eli autoon vaihdettiin 117tkm ajettu vaihdelaatikko. Ja nyt pelaa!
Laatikko= 600€
Kytkinosat+Stefat+Öljyt=n. 400€
Työt 490€
= 1490€. Parempi olis toimia....seuraavaks menee varmaan se kaasuläppäkotelo S*
-
Aattelin nyt kirjottaa kun homma on nyt saatu päätökseen.
Eli autoon vaihdettiin 117tkm ajettu vaihdelaatikko. Ja nyt pelaa!
Laatikko= 600€
Kytkinosat+Stefat+Öljyt=n. 400€
Työt 490€
= 1490€. Parempi olis toimia....seuraavaks menee varmaan se kaasuläppäkotelo S*
Niin. mikä vika siinä laatikossa oli, jonka vaihdatit ? vai vaihdettiinko muuten vaan koko laatikko. 8)
-
Niin. mikä vika siinä laatikossa oli, jonka vaihdatit ? vai vaihdettiinko muuten vaan koko laatikko. 8)
Vanhaa laatikkoo ei sen kummemmin tutkittu..tuolla se on varastossa jos joku haluaa sen ostaa..joku laakeri siellä ulisee, muuten kunnossa.