Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Kantti - 15.08.2011, 16:29:40
-
Kilahdus/kolahdus kuuluu kun vähän töyssyisellä ajaa. Vanteesta heiluttamalla tuntuu aavistuksen klappia.
En oo ikinä noita laakereita vaihtanut mutta käsitys on että vittumainen homma?
Minkälainen laakeri se edes on. Saako sitä kiristettyä? Onko ne kartiorullat vai minkämoiset keksinnöt sielä on.
Autona siis 91 vuoden 940 sedan.
-
Ei niitä kiristämään pysty. Aavistuksen välys noissa on normaali.
Väittäisin että ääni kuuluu muualta.
Vaihtohan etenee siten että purat käsijarruhilppeet pois ja otat 4 vetarinmutteria auki ja nyppäät vaikka pyörää apuna käyttäen vetarin ulos.(jos ei kätösillä lähde)
Sitten vaikka rälläkällä krymppirengas paskaksi, se joka pitelee laakeria akselilla.(hienot ohjeet käskee poraamaan reiän siihen ja lyömään taltalla poikki, ajan tuhlausta sanon minä)
Sitten vanha laakeri särkemällä pois ellet muuten saa.
Uusi laakeri naputellaan akselille ja kutisterengas kuumitettuna lähes punahehkuun pudotetaan laakerin päälle. Asennusta helpottaa akselin jäähdytys.
Kannattaa varata sopivan kokoinen ja tarpeeksi pitkä putki ja iso moska jos kutisterengasta silti joutuu lyömään että menee pohjaan asti.
Näin oon tehnyt ja on toiminut. Huomaa osien oikea järjestys.(vetarin kiinnityslaippa...)
Täydennystä ohjeeseen seuraa... ;)
-
Itselle tilasin tapani mukaan varastoon FTP Grotonilta OPTIMAL-laakerisarjat 39 dollarin lähtöhinnalla/sarja. Onko kokemusta Optimal-tuotteista? Saksalaista (pakkaus)alkuperää näyttävät olevan.
Itse vaihtohan ei ole kummoinen toimenpide. :)
-
Onhan takaiskarit varmasti kiinni ettei oo välystä iskari/auton runko. Itellä oli 940 toisen puolen yläpään kiinnitysruuvi löysällä loppui kun kiristi ruuvin ja ollut siitä lähtien hiljaa.
-
Koitin iskaria pikapikaa heilutella ja kiinni tuntu olevan. Pitää vielä koittaa ruuvit kiristää. Ääni on semmoinen kilisevä, aluksi luulin että vanne olisi tosi löysällä ja spaceri kilisisi sielä välissä muttei se kyllä siitä ollut, vanne oli tiukassa. Väljää taas ei tuntunut laakerissa kun pyörä oli irti ja koitin navasta nitkuttaa. Vanteesta heiluttaen kyllä tuntuu. Pitää vielä tutkailla tarkemmin kun tein vasta semmoista hätäistä tutkimista kun autolla piti päästä nopeasti takaisin ajoon.
-
Päittäisvälyksen saat mittakellolla laakerista. Tulisi olla jotain 0,6 milliä, mutta ei mielellään yli 10 milliä ;D. Näissä on tosiaan tuota välystä sanotaanko reilusti jo ihan uutenakin.
-
Äää hemmetti sielä mikää laakeri kiluuttanut. niinku minä ja joku muukin jo arveli. >:(
Jarrulevy sielä kolisi. Spacerin reijissä ei ollut tarpeeksi isot viisteet, joten spaceri otti pyöränpulttien kierteettömään paksumpaan osaan, eikä siis mennyt perille asti. Jarrulevy jäi siis löysälle kolisemaan. Vähä vinkua reikiin ja avot. Kummakyllä toisellapuolen ei kilise. Mahtanut alumiini antaa sielä niin periksi että spaceri on mennyt pohjalle asti.
Laakerissa toki on väljää mutta ei niin että kiinnostaisi sille mitään tehä. Ens talven vielä luisuttaa noilla laakereilla nii vaihtaa sitten...
Nojoo case closed, vika korjattu. Jatketaan silti vaan laakereista asiaa tässä topikissa..... 8)
-
Kysytäämpäs tähän ketjuun takapyöränlaakereiden vaihdosta yhtä juttua. Elikkäs kun vetäsi seiskasatkusta sen vetarin pois laakerineen, niin sinne akselin banjoon jäi se laakerin ulkokooli. Se liikkuu ja pyörii siellä vapaasti käsin muutaman millin ulospäin mutta ei tule kokonaan ulos. Onko tähän joku konsti vai vaatiiko se vain voimaa ja jonkun sopivan työkalun millä kiskasta ulos ? Onko hyviä kokemuksia jakaa ennenkö on jotain rikki?
-
Ettei se taka-akseli olisi jo pilalla jos ulkokooli on noin väljästi että pyörii :-\?
-
Ettei se taka-akseli olisi jo pilalla jos ulkokooli on noin väljästi että pyörii :-\?
No sitte kyllä harmittaa, mutta millä sen sieltä muka pois saisi jos olisi pohjassa asti "tiukasti kiinni" ?
-
Mig hitsillä hitsaa pitkän sauman sinne ulkokehän sisäpuolelle. Jäähtyessään se vetää koolin pienemmäksi ja lähtee helposti. Voi jatkojalostaa hitsaamalla koukun tai mutterin siihen ja massavasaralla nykäisee.
Tai sitten vingulla tmv halkaisee sen ja vasaralla & taltalla työstää pois.
Jos työkalut on mallia jakoavain, putkipihdit ja vasara niin hankalaa on.
-
Mig hitsillä hitsaa pitkän sauman sinne ulkokehän sisäpuolelle. Jäähtyessään se vetää koolin pienemmäksi ja lähtee helposti. Voi jatkojalostaa hitsaamalla koukun tai mutterin siihen ja massavasaralla nykäisee.
Tai sitten vingulla tmv halkaisee sen ja vasaralla & taltalla työstää pois.
Jos työkalut on mallia jakoavain, putkipihdit ja vasara niin hankalaa on.
Okei täytyy kokeilla jotain edellämainittua konstia. Tosiaan se kooli liikkui siellä pesässä mutta ei tuntunut välystä olevan. Kartiorulla oli itsessään aika vempulan oloinen joka suuntaan että toivotaan että välys oli kuitenkin sillä puolella ja uusi laakeri rullaa oikeasta välistä. Ei välttämättä pari tippaa lukiteliimaa olis huono sinne ulkokehälle ainakin jos kuvittelee, että oli viimeinen laakeriremontti kyseiseen akseliin.
-
Kandee hakee joku muutaman euron heittoleka missä on pikku mutka päässä. Ei ne lujaa oo siellä akselissa kiinni.
-
Tosiaan se ulkokooli todennäköisesti ei tiukassa ole, eniten kiusaa tekee se että pitäis suht suorassa se saada nyvittyä sieltä pihalle. Ne ulkokoolit pyörii enemmän ja vähemmän kaikki jos ei nyt ihan vapaasti niin hyvinkin herkästi siellä pesässä. Laakerin irroitus riippuu pitkälti siitä että meneekö sama laakeri vielä takaisin vaiko ei. Sopivalla vääntöraudalla olen tainnut kaikki puolen kymmentä ulkokoolia saanut nyvittyä pikkuhiljaa sieltä ulos. Koukkupäinen rauta on hyvä...
-
Moi!
Mie just tänään tein laakeri jumppaa, laakerin ulkokooli lähti ihan käsin akselista.
Motonetissa oli halvin laakeri (FAG) 39.90€ mitä netistä löysin
-
Juu, kooli lähti irti kaksi leukausella ulosvetäjällä kun käänsi leuat toiste päin. Ihan käsin vetämällä. Laakerin vaihto sujui myös ongelmitta, rälläkällä ja taltalla vanhat irti, ja prässillä uudet vetariin. Paketti kasaan ja rengas kiinni. Pettymyshän siitä tuli, kun klota on ihan samanlainen kuin ennen laakerin vaihtoa :/ Käsittämätön homma kun ei siellä laakeripesässä kyllä näkynyt viitteitä mistään väljistymisestä, niin miten se tollanen voi olla... Vanha koolikin vain pyöri tiukasti paikallaan, mutta ei mitään välystä tuntunut. Mitähän leimamies sanoo, olihan siinä uudessa laakerissa jonkin verran välystä kun kokeili käsin.
-
Uudessa laakerissakin on välys. Se jos leimasetä perää nostaessa ja takarenkasta jumpatessa sanoo et on liikaa välystä sanot et laakerit on uudet. Jos taas ihan oikeen ajossa kolisee siellä on väljää iha jossain muualla.