Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Mc - 08.01.2017, 16:28:08
-
Millaisia kulutuslukemia ootte saanu V60 D5 AWD automaatilla? Siis todellisia. Ja kuinka paljon ajotietokone valehtelee?
Mulla keskikulutus siinä 7,5 - 8,5 litraa. Ja enemmän maantieajoa. Ja ajotietokone valehtelee parhaimmillaan jopa kaks litraa alakanttiin.
-
Neliveto näköjään lisää kulutusta, koska tuo etuvetoinen viisisylinterinen D3 kuluttaa yleensä noin 5,5 - 6 litraa. Joskus on mennyt vähemänkin. Auto on myös minulla enimmäkseen maantieajossa.
Nollasin ajotietokoneen viimeksi keväällä ja nyt se näyttää keskikulutukseksi 5,0 litraa, eli tietokone valehtelee hieman alle litran.
-
Millaisia kulutuslukemia ootte saanu V60 D5 AWD automaatilla? Siis todellisia. Ja kuinka paljon ajotietokone valehtelee?
Mulla keskikulutus siinä 7,5 - 8,5 litraa. Ja enemmän maantieajoa. Ja ajotietokone valehtelee parhaimmillaan jopa kaks litraa alakanttiin.
samoja lukemia auton tietokoneen mukaan.... kaasujalkani ei ole kevyt koska kyseisellä autoa ei körötellä.
-
Mulla etuvetosessa laskettu 6.36ltr, 110tkm
-
Mulla etuvetosessa laskettu 6.36ltr, 110tkm
Mikä malli?
-
Mikä malli?
V70 D5 2.5 -03, 516tkm, ohjelmoitu.
-
Alle seiskan ei ole mennyt kertaakaan 10tkm aikana, matka ajossa menee 7-7.5. Nämä siis todellisia kulutuksia, ajotietokone näyttää vähemmän.
V60 d5 awd, 2011.
Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla
-
Alle seiskan ei ole mennyt kertaakaan 10tkm aikana, matka ajossa menee 7-7.5. Nämä siis todellisia kulutuksia, ajotietokone näyttää vähemmän.
V60 d5 awd, 2011.
Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla
Oletko laskenut oikein? Meidän -12 350cdi ML vie 7,5-8 ja on sentään 3-litrainen, jatkuva neliveto, automaatti, 2200kg maasturi. Ei voi noin uusi Volvo viedä noin paljoa.
-
Kyllä se soppa näyttää maistuvan niille.
http://www.spritmonitor.de/en/overview/51-Volvo/1213-V60.html?fueltype=1&vehicletype=1&gearing=2&exactmodel=Awd&powerunit=2
-
Kyllä tuo oma vie jonkun verran soppaa kun polkee, siellä 9-9.5l/100km. Nätisi kun ajelee pääse sinne 6-litraan ajotietokoneen mukaan ihan nätisti. Maantiellä vie luonnollisesti vielä vähemmän. Enempää ole koskaan viitsinyt laskeskella.
-
Oma s80 D5 autom -10 205/420 moottorilla keskikulutus 6,8 viimesen 75tkm matkalta. Siis todellinen, sisältää myös webaston käytön. Pienin todellinen 5,3 lapinreissulla talvi aikaan. Ajotietokone huijaa 3-4desiä ja webastoa ei huomioi, eli talvella webasto lisäksi sitten mikä minulla tekee paljon kun 100km tulee helposti yli 10krt webasto lämmityksiä 15-30 min pätkiä.
-
Oletko laskenut oikein? Meidän -12 350cdi ML vie 7,5-8 ja on sentään 3-litrainen, jatkuva neliveto, automaatti, 2200kg maasturi. Ei voi noin uusi Volvo viedä noin paljoa.
Kaikki tankkaukset löytyy spritmonitorista ja se ei varmaankaan laske väärin. Toki lämmitykset pelkästään webastolla ja kaasujalka ei ole kevyin mahdollinen. Tuskinpa mulla menis alle kympin kulutuksella tuollainen möhkömaasturi, w204 sarjan takaveto mopomese meni minulla n. litraa pienemmällä keskikulutuksella ilman webastoa.
Ainahan voi laskeskella sille optimipätkälle kulutuksen mutta omat ajot arkiajoa ilman sen kummempaa säästelyä.
Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla
-
Kaikki tankkaukset löytyy spritmonitorista ja se ei varmaankaan laske väärin.
Spritmonitorista minäkin lähtisin hakemaan vertailulukemaa, ennen kuin yksittäisistä tai yhden henkilön mittauksista. Ajotapa ja käyttö vaikuttavat kulutukseen aika paljon. Uskoisin omastakin saavan yksittäiselle matkalle alle vitosen lukeman mutta kaikkien tankkausten perusteella se on tällä hetkellä 6,16 l/100km
Tsekkasin vertailun vuoksi myös mitä kulutuksia ML:stä on tuonne raportoitu. Volvotdi:llä lienee kevyt kaasujalka ;) Jos osasin määritellä tuon Mesen mallin oikein, niin 8,76 on pienin raportoitu ka. kulutus siellä.
http://www.spritmonitor.de/en/overview/28-Mercedes-Benz/263-M-Klasse.html?fueltype=1&vehicletype=1&gearing=2&exactmodel=350&powerunit=2 (http://www.spritmonitor.de/en/overview/28-Mercedes-Benz/263-M-Klasse.html?fueltype=1&vehicletype=1&gearing=2&exactmodel=350&powerunit=2)
-
Paljon vaikuttaa ajomatkan pituus ja ajonopeus. Olen ajanut tuolla V70 Drive:llä 131 tkm todellisella keskikulutuksella 5,8 l/100km ja ajotietokone väittää aika sitkeästi 5,2 l/100 km. Enempi puoli ajosta on maantienopeuksia ja webasto laulaa varsin ahkerasti. Kulutusminimi saavutetaan syksyllä ja keväällä, kun ilmastointi tai webasto ei pyöri ahkeraan ja talvinopeudet ovat voimassa.
Edit: Viimeisin puoli vuotta oli pudottanut keskikulutusta vielä vähän, nyt 5,7 l/100 km.
-
Spritmonitorista minäkin lähtisin hakemaan vertailulukemaa, ennen kuin yksittäisistä tai yhden henkilön mittauksista. Ajotapa ja käyttö vaikuttavat kulutukseen aika paljon. Uskoisin omastakin saavan yksittäiselle matkalle alle vitosen lukeman mutta kaikkien tankkausten perusteella se on tällä hetkellä 6,16 l/100km
Tsekkasin vertailun vuoksi myös mitä kulutuksia ML:stä on tuonne raportoitu. Volvotdi:llä lienee kevyt kaasujalka ;) Jos osasin määritellä tuon Mesen mallin oikein, niin 8,76 on pienin raportoitu ka. kulutus siellä.
http://www.spritmonitor.de/en/overview/28-Mercedes-Benz/263-M-Klasse.html?fueltype=1&vehicletype=1&gearing=2&exactmodel=350&powerunit=2 (http://www.spritmonitor.de/en/overview/28-Mercedes-Benz/263-M-Klasse.html?fueltype=1&vehicletype=1&gearing=2&exactmodel=350&powerunit=2)
Oikeastaan vaimo tuolla pistelee. Katselin myös noita lukuja tuolta ja tuli vaan mieleen, että tuo oma on softattu, joka vaikutti juuri sen litran kulutukseen eli selittää eron, eipä tullut tuo mieleen kuin vasta äsken.
-
Katselin myös noita lukuja tuolta ja tuli vaan mieleen, että tuo oma on softattu, joka vaikutti juuri sen litran kulutukseen eli selittää eron, eipä tullut tuo mieleen kuin vasta äsken.
O0
-
Onko tuota softaus hommaa kukaan testannut? Siis joku oikea puolueeton toimija.. Tuntuu vaan niin kummalta että nykyään kun pitää saada päästöt ja kulutus mahdollisimman alas, niin mikseivät jo tehtaalla "softaa"? Toki ymmärrän jos esim hiukkaspönttö poistetaan.. Mut kuitenkin
-
Onko tuota softaus hommaa kukaan testannut? Siis joku oikea puolueeton toimija.. Tuntuu vaan niin kummalta että nykyään kun pitää saada päästöt ja kulutus mahdollisimman alas, niin mikseivät jo tehtaalla "softaa"? Toki ymmärrän jos esim hiukkaspönttö poistetaan.. Mut kuitenkin
Aika skeptisesti minäkin suhtaudun kulutuksen laskuun, mutta omakohtaisia kokemuksia alkaa kertyä ensi viikon jälkeen, sillä tulin varanneeksi ajan Volvotdi:n hoitoon. Vertailukelpoisia lukuja alkaa saada vasta keväällä, kun tiet ovat sulia ja lämmitystarve on ohi. Mielenkiinnolla odotan paljonko kulutus muuttuu ja mihin suuntaan. Ennakkoarvio on, että todellinen keskikulutus ei muutu mihinkään tai vähän kasvaa, koska lisääntynyttä tehoa myös käytetään. Yli viiden vuoden tilastot löytyy excelistä, joten aika helppo on antaa varsin objektiivinenkin arvio softan vaikutuksesta kulutukseen muutaman kuukauden tarkkailun jälkeen.
-
Joo näin se on ettei se softaaminen poista fysiikan lakeja.. Teho kun ei taida tyhjästä tulla
-
Joo näin se on ettei se softaaminen poista fysiikan lakeja.. Teho kun ei taida tyhjästä tulla
Olet oikeassa, mutta ajatko kokoajan kaasu pohjassa? Ohjelmaan tehdään muutos myös osakaasulle ja sama 100km/h nopeus vaatii edelleen ne samat tehot, mutta hyötysuhdetta voi saman voimamäärän toteutumiseen parantaa, jolloin se vaikuttaa suoraan kulutukseen. ;)
-
Edelleenkään en ymmärrä, miksi sitä ohjelmointia ei sitten tehdä jo tehtaalla..
-
Edelleenkään en ymmärrä, miksi sitä ohjelmointia ei sitten tehdä jo tehtaalla..
Voisiko olla siksi, että tehtaan ohjelma on kompromissi kaikkien olosuhteiden, öljyjen, polttoaineiden ja osien keston suhteen?
Joka maailman kolkassa kun ei ole mahdollista tankata parasta ja puhtainta mahdollista polttoainetta. Tehdäänhän tehtaalla jo samoja moottoreita useilla eri viritysasteilla.
-
Ei paha. Viimeisin tankkaus: 7.05 l/100km, ajotietokone näytti 6.1 l/100km. Valtaosa maantieajoa 80 km/h nopeusrajoituksella.
EDIT: Seuraava tankkaus: 6.71 l/100km, ajotietokoneen lukema 5.9 l/100km. Sama ajoprofiili kuin edellisellä kerralla.
-
Etuvetoisella D3:lla näköjään 5.9 keskikulutus.
http://www.spritmonitor.de/en/detail/775597.html
Autolla ajetaan käytännössä vain Salon ja Tampereen väliä. Alku- ja loppupäässä motaria ja välissä 80-100 aluetta. Jonkin verran kaupunkiajoa.
Melkein tasan litran vähemmän kuluttaa tämä V60 mitä vastaava 2009 V70 veti. Automaatti ainakin tuntuu vaihtelevan huomattavasti nopeammin, vaikkei mikään DSG olekaan. Webastoa olen silloin tällöin käytellyt, mutta en tiedä vaikuttaako se juurikaan kulutukseen. Lämmin auto kun kuluttaa paljon vähemmän mitä -20-asteinen. Tai ainakin jälkimmäisessä tapauksessa hetkellinen kulutus näyttelee jotain 36 litraa satasella :D
-
Kyllähän Webastolla on suuri merkitys silloin, jos ajo on sellaista kuin minulla että ajetaan työmatka 10 km suuntaansa. Webasto on molemmissa päissä päällä sen puoli tuntia. Tällöin tuolle 10 km saattaa tulla 3 dl Webaston kulutusta, joka on muutettuna sadalle kilometrille jo 3 litraa pelkkää Webaston kulutusta. Säästön lämpimästä moottorista en usko olevan niin suuri, jos ei myöskään kokonaiskulutuslisäkään ole niin suuri.
Näkyy hyvin tuossa viimeisimmässä tankkauksessa 11.1.2017 kovemman pakkasjakson jälkeen.
http://www.spritmonitor.de/en/detail/720941.html (http://www.spritmonitor.de/en/detail/720941.html)
Tosin noiden 25 asteen pakkasten vuoksi oli myös polttoainelämmitin tuolloin automaatilla, joka lisäsi myös ajon aikaista kulutusta vähän. Mutta Webastohan on sitä varten että sitä käytetään. Mukana tuossa oli yksi mökillä käynti joka on noin vajaat 100 km/siivu.
Toki jos on 100 km ajoa lämmityksen jälkeen, niin eihän se kulutuslisä sitten kummoinen ole sille 100 km:lle.
Erot kulutuksessa voivat olla pelkästä käytöstä johtuen aika suuret.
Edit: normaalisti tuohon työmatkaan on mennyt VOC:in ajopäiväkirjan mukaan 0,7 l (10,9 km), kun nyt pakkasjakson aikana Webaston kanssa 0,9 litraa. Päälle sitten Webaston kulutus. Webaston kulutus ei näkyne VOC:in ajopäiväkirjan kulutuslukemassa. Ei tullut testattua miten paljon pakkasjakson aikana olisi tuohon matkaan mennyt ilman Webastoa.
-
V70 D4 (vea, autom) ehkä hivenen yllätti, eka täysi tankki ajettu, 1224 km ja 64l. Atk näyttää 5.1 ja laskettu 5.28. Rauhallista matka-ajoa rajoitusten mukaan. Mun luonteella tästä ei alemmas mennä. Pienin kulutus hml-pälkäne-kangasala 4.3l/100km. Moottoritiellä alkaakun sitten maistua.
Virhemarginaalia tässä vielä on. 16" rengastus osaltaan pienentää kulutusta
-
V70 D4 awd autom. 6,8 keskikulutus ajotietokoneen mukaan. 54km/h keskinopeus. Kerran tankillisen mitannu, niin eroa oli desi tai kaksi tietokoneen ja lasketun välillä.