Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Gego - 08.01.2017, 21:53:44
-
Ostin Volvon ja heti tuoreeltaan joudun kirjoittelemaan tänne..
Ajelin pikkutiellä n. 60 km/h kun nenään tuoksahti erikoinen paha haju. Auto oli tämän jälkeen reilun tunnin parkissa ja autolle palatessa sen ulkopuolella tuntui sama haju. Lähdin ajatelemaan motaria ja jossain kohtaa alkoi moottorin vikavalo "Pakokaasun puhdistusjärjestelmä" palamaan. Jouduin ajelemaan kotiin saakka. Kerran tuntui kaasutettaessa epämääräistä pörinää, mikä sai epäilemään jonkinlaista vuotoa pakoputkessa. Mutta paikallaan kaasutellessa en saanut ääntä kuulumaan. Ilmeisesti putken haitarissa on ollut resonanssia aiemmin. En tiedä liittyykö haju valon palamiseen, mutta ainakaan apukuski ei tunnustanut olevansa syyllinen :2funny:
En päässyt auton vielä alle tutkimaan näkyykö vuotoja putkesta, mutta olisiko teillä vinkkejä missä voisi olla vika?
Toisena kysymyksenä on pieni tasainen vinkuna, joka kuuluu koneesta matalilla kierroksilla. Minusta se ei kuitenkaan liity huohotinjärjestelmään, koska öljytikun reiässä tuntuu alipaine, eikä ääni poistu vaikka tikun ottaa pois.
Auto -06 ja ajettu +200 tkm. Kiitos etukäteen vastauksista!
-
Katalysaattori mahdollisesti, kun haisee ja ilmottelee pakokaasuista. Voihan se olla akussakin reikä ja sillon haisee munalle, tosin epäilen kun pakokaasuja kerran ilmottelee..
Minkälainen vinkuna se tarkkalleen on ja mukaileeko kierroksia.? Onko alkuperäiset xenonit? Mulla ne on pitänyt pientä tasaista vinkunaa, siitä asti kun ostin auton, eli 3,5v sitten..
-
Ihan mutulla: laturi paskana -> vinkuu -> keittää akkua -> vahva rikin haju (kananmuna). Kantsii ajon jälkeen tai heti kun kabiinin hajua tulee niin konepellin alla käydä haistelemassa, akun lähistöllä.
Itellä xenonit pitää vaimeaa ininää jonka kuulee kun on aivan keulan lähellä.
-
Ihan mutulla: laturi paskana -> vinkuu -> keittää akkua -> vahva rikin haju (kananmuna). Kantsii ajon jälkeen tai heti kun kabiinin hajua tulee niin konepellin alla käydä haistelemassa, akun lähistöllä.
Itellä xenonit pitää vaimeaa ininää jonka kuulee kun on aivan keulan lähellä.
Tällöin jännitteen mittaus (17-18V), itellä aikoja sitte veneessä 2x150ah akut, laturi rikki, akut kiehui, ja hirveä haju.
-
Tuo xenonien ininä olikin hyvä vinkki! Alkuperäiset xenonit siis löytyvät. Eipä tullut mieleenkään, nopeasti vilkaisin aamulla ennen töihin lähtöä ja jotain ääntä sieltä kuului, vaikka moottori pyörinytkään. Ääni on siis hyvin korkea ja kierroksista riippumaton tasainen "iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii". Ehkä hieman "sähköisen kuuloinen", varsinkin nyt ajatellen, jos se kerran xenoneista kuuluu.
Kokeilin taas aamulla myös käyntiin, mutta mitään ihmeellistä ei ilmennyt. Vikavalo paloi vieläkin. Ei kai tässä ole muuta vaihtoehtoa kuin käydä debilillä testerikäynnillä. Sitä kai on pidetty hyvänä? Vai osaisiko joku Volvo-harrastaja auttaa pientä korvausta vastaan?
-
Tuo xenonien ininä olikin hyvä vinkki! Alkuperäiset xenonit siis löytyvät. Eipä tullut mieleenkään, nopeasti vilkaisin aamulla ennen töihin lähtöä ja jotain ääntä sieltä kuului, vaikka moottori pyörinytkään. Ääni on siis hyvin korkea ja kierroksista riippumaton tasainen "iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii". Ehkä hieman "sähköisen kuuloinen", varsinkin nyt ajatellen, jos se kerran xenoneista kuuluu.
Kokeilin taas aamulla myös käyntiin, mutta mitään ihmeellistä ei ilmennyt. Vikavalo paloi vieläkin. Ei kai tässä ole muuta vaihtoehtoa kuin käydä debilillä testerikäynnillä. Sitä kai on pidetty hyvänä? Vai osaisiko joku Volvo-harrastaja auttaa pientä korvausta vastaan?
Juu tuollainen tasainen ujellus niistä xenoneista lähtee...
Se voi olla, että laturin vika ilmenee vasta jonkin ajan päästä, kun laturi lämpenee tai jos se vika vaatii enemmän kuin tyhjäkäyntikierrokset. Silloin vika olisi tod.näk jännitteensäätäjässä. Itellä on aina jännitemittari tupakansytyttimessä kiinni, vaikka se ei tarkka mittauspaikka olekkaan niin sillä näkee aika hyvin akun tai latauksen tilan.
-
Se vinkumine kuuluu ohjaustehostimesta.. Seon sähkönen.. Kannattaa vaihataa nesteet jos ei ikina vaihettu.. Mulla piti melko pahaa ujellusta kaupunki ajon jälkeen ku vesi alko vaahdota.
-
Kyllä näissä ujeltaa ja vinkuu vähän kaikki. Xenonit vähäsen, sitten tuo ohjaustehostin ääriasennossaan ja lisäksi itselläni ainakin ilmastointi vinkuu kaupunkiajossa. Kun pysähtyy niin lakkaa, mutta hissukseen ajaessa sen kuulee.
-
Vähän offtopicina: Sama ohjaustehostinko sielä vinkuu vielä hetken kun sammuttaa auton? Ja vastaavasti kun laittaa avaimen virtalukkoon ja kääntää vain 1-asentoon niin alkaa pellin alla vinkuminen? Joku ainakin hörppää kunnolla sähköä tuossa vaiheessa kun katsoo jännitemittarilla. Enkä nyt puhu 2-asennosta jossa hehkutetaan ja ajovalotkin syttyy hetkenpäästä...
-
ECM-640F (imupuolen nokka-akselin ohjaus-signaali virheellinen) koodi löydetty ja vikamuisti nollattu. Öljynhuohottimen imusarjan alle menevä putki oli myös aivan hapero kun aloin sitä tarkemmin tutkimaan. Mureni kirjaimellisesti käsiin kun siihen edes koskin.. Miten ihmeessä se on voinut pysyä koossa.. No pitää koittaa viritellä joku patentti siihen tynkien väliin, jos sen verran kestävät. ??? Onneksi on vanha Japsi vielä varalla, niin ei joudu jalkamieheksi ja onhan sillä hyvä hakea tarvikkeita Volvon korjaamiseksi :D
Kananmunan haju jäi mysteeriksi, epäilen ulkoista lähdettä :)
-
Volvo on ajat sitten korvannut tuon haperoksi menevän letkun kunnollisella (siitä oli vuosia sitten jopa jonkinlainen rajattu takaisinkutsu) eikä maksa montaa kymppiä. Harkitsisin tässä tapauksessa vierailua varaosatiskillä ennemmin kuin yrittää viritellä jotain siihen tynkien väliin. :)
-
Joo kyllähän tuohon pitää parempi ratkaisu laittaa kun saa auton tallille. En vaan hennonnut ilman letkua ajella kun se tosiaan mureni kokonaan. 19 mm vesiletku sopi vanhan putkeen tynkiin aika hienosti. Imusarja lienee kuitenkin pakko irroittaa, jos sen vaihtaa uuteen varaosaan?
Mikäs merkitys tuolla letkulla muuten on? Onko sen tarkoituksena ohjata vain huohotusöljy pois, ei kai tuo kuitenkaan alipaineletkuna toimi? Olisiko toiminu väliaikaisesti kokonaan ilmankin?