Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: kebakko - 10.01.2017, 00:47:55
-
Kyseessä 244 volvon pohja joka pitäisi lähes puolen vuoden hitsaamisen jälkeen suojata siten, että ei pääsisi uudestaan lahoamaan :idiot2: koko pohja tullaan hiekkapuhaltamaan, maalaamaan ja massaamaan, mutta kaipaisin neuvoja minkä merkkisiä ja nimisiä maaleja olette käyttäneet pohjaan ja mitkä massat, kotelosuojat yms. ovat käyttämisen arvoisia. Myös muita neuvoja otetaan vastaan kun ei ole aiemmin tullut näin suuria ruostekorjauksia tehtyä :)
-
Itse vedin Upolin happopohjamaalin ja ruosteenestoksi on tulossa Tectylin aineet. Varmaan aika samalla tavalla nuo ruosteaineet pysyy kiinni/toimii, tectyli vaan on itselle tuttua tavaraa
-
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2061.0
-
En lukenut linkkiä, mutta ehkä siivoaisin pohjan muulla kuin hiekalla ainakin niiltä osin joissa ei ole varsinaista kuppaa.
Hiekalla tulee vaan puoli turhaan helposti ruostuva karhea pinta, sooda säästäisi ehjät pellit ja hiekalla sit pahat paikat johon sooda ei tehoa???
-
Mitä kaikkea paikkasit ;teräsharja laikka rälläkän päähän on soiva peli .teräsharjalaikka sellainen suora ei kuppi.biltema art 19-204. Sitten kun laikka täysin loppu rupeaa heittää piikkeä
-
Kiitokset vastauksista -H- Paikattua/vaihdettua on tullut jo kummankin puolen lattiat, sisä- ja ulkohelmat ja runkopalkkeja edestä. Vielä olisi kuitenkin työmaata jäljellä :idiot2:
-
Kaikkien koteloiden sisälle liikaa suojaöljyä. Siis oikeasti aivan ääliöpaljon (työkaverin -04 sprintteriin laitettiin yhteensä 20l käsittäen kaikki runkopalkit ja ovet). Ulkopuolelle hyvä ja kestävä pohjamaali, jonka päälle voi laittaa yhteensopivan massan tms.
Ja vinkkinä kaikille talviautoilua harrastaville; peskää se auto usein ja kiinnittäkää huomiota pyöräkoteloihin ja pohjaan. Viimeksi kun oman käyttiksen pesin ~kuukausi takaperin, meni "päälipinnan" pesuun ehkä 10 minuuttia, mutta pyöräkoteloiden, helmarakenteiden ja pohjan huuhteluun meni yksinään jo parikymmentä minuuttia.
-
Mitä kaikkea paikkasit ;teräsharja laikka rälläkän päähän on soiva peli .teräsharjalaikka sellainen suora ei kuppi.biltema art 19-204. Sitten kun laikka täysin loppu rupeaa heittää piikkeä
Pinnan puhdistumisen ja maalattavuuden puolesta en edelleenkään pysty pitämään teräsharjaa parhaana mahdollisena. Vaikkakin joihinkin kohtiin ainoa jolla pääsee käsiksi ilman hiekkapuhallusta.
Olen joskus huomannut teräsharjalaikalla kiillotettujen saumojen suorastaan hylkivän maalia...
-
Pinnan puhdistumisen ja maalattavuuden puolesta en edelleenkään pysty pitämään teräsharjaa parhaana mahdollisena. Vaikkakin joihinkin kohtiin ainoa jolla pääsee käsiksi ilman hiekkapuhallusta.
Olen joskus huomannut teräsharjalaikalla kiillotettujen saumojen suorastaan hylkivän maalia...
Kyllä ja jättää "kraatereita" jonne sitten ruoste ja epäpuhtaudet jää ja eipä aikaakaan kun tuolta tunkee mätä läpi.
-
Kiilto pois Annitrolilla (fosforihappo) ennen maalausta, kestäisikö maali sitten paremmin? Olen ainakin siinä käsityksessä, että tuo aine jättää hyvän pohjan maaleille. Paitsi sinkkimaalille ei oikein käy, kuohuu se sinkki pois hapon takia.
-
Kiilto pois Annitrolilla (fosforihappo) ennen maalausta, kestäisikö maali sitten paremmin? Olen ainakin siinä käsityksessä, että tuo aine jättää hyvän pohjan maaleille. Paitsi sinkkimaalille ei oikein käy, kuohuu se sinkki pois hapon takia.
Annitrolia ei saa päästää kuivumaan käsittelyn aikana, joten esim. kyseiseen happoon kostutettu talouspaperi (litimärkä) puhdistettavalle pinnalle ja elmukelmua päälle. Uusitaan noin 3-4 tunnin välein. Kun kaikki ruoste on saatu poistettua, huuhdellaan puhdistettava kohta lämpimällä vedellä ja kuivataan esim. kuumailmapuhaltimella välittömästi.
Ja kunnon suojahanskat käsissä. Minulla tippui yksi tippa sormen päälle, minuutin päästä alkoi olemaan pehmeää ja puolen tunnin päästä paistoi jänteet.
-
Annitrolia ei saa päästää kuivumaan käsittelyn aikana, joten esim. kyseiseen happoon kostutettu talouspaperi (litimärkä) puhdistettavalle pinnalle ja elmukelmua päälle. Uusitaan noin 3-4 tunnin välein. Kun kaikki ruoste on saatu poistettua, huuhdellaan puhdistettava kohta lämpimällä vedellä ja kuivataan esim. kuumailmapuhaltimella välittömästi.
Ja kunnon suojahanskat käsissä. Minulla tippui yksi tippa sormen päälle, minuutin päästä alkoi olemaan pehmeää ja puolen tunnin päästä paistoi jänteet.
Riittää ihan sivelykin. Sekä mitähän superannitrolia käytät? Jos noin tujua olis niin olisin varmaan tällä hetkellä luuranko jo.
-
Riittää ihan sivelykin. Sekä mitähän superannitrolia käytät? Jos noin tujua olis niin olisin varmaan tällä hetkellä luuranko jo.
Sivelemällä pääsee helposti kuivumaan, jolloin toki tekee sen (en muista minkä) kerroksen pellin päälle korroosiota vastaan.
Ainoa vain, että jos ensimmäinen kerros kuivuu, niin voi hyvinkin jäädä ruostetta alle. Pinta on harmaa, mutta alla muhii...
Ja ihan sitä perus Annitrolia käytän, jota myydään mm. motonetissä "tiskin alta". Vasemman keskisormen päälle tippui muutama pisara, huomasin kun alkoi polttelemaan. Hanska äkkiä pois ja mielenkiintoisen näköinen "pallo" oli keskisormen nivelessä. Myöhemmin sitten kuori nahat aika syvästi pois. :D
-
Oliko koska ostettua annitrolia, sitähän laimennettiin joku 5v sitten, vaikkakin hinta nousi :D.
Se nykyinen on ihan baby kamaa, ilman hanskoja touhuttu eikä mitään ongelmia.
-
2014 alkusyksystä ostettua, mutta oli kyllä "vanhaa varastoa" ainakin, oli senverran pölynpeittämä pullo... :D
En ole varma, voikait se olla sitten sitä "vahvempaa", en tiedä. Toki minulla on luonnostaan herkkä iho muutenkin, mutta ei laimea tavara nyt polttele.
-
2014 alkusyksystä ostettua, mutta oli kyllä "vanhaa varastoa" ainakin, oli senverran pölynpeittämä pullo... :D
En ole varma, voikait se olla sitten sitä "vahvempaa", en tiedä. Toki minulla on luonnostaan herkkä iho muutenkin, mutta ei laimea tavara nyt polttele.
Joo, itellä ollu tuota käytössä jo useita vuosia eikä noin rankkoja efektejä tosiaan päässy käymään, kirvelee toki paljaalla iholla ilkeästi.
Mutta joo, toki teho on parempi kun saa lillua ruoste siinä, mutta ohjeessakin taitaapi lukea että siveltäessä vaan useempia kerroksia päälle.
-
Tuossa nettiä lueskelin ja kyselin eräästä automaalifirmastakin ja sanoivat että hyvän lopputuloksen saisi myös sillä että pohjaan laittaisi epoksimaalin päälle kiveniskumassan ja kiveniskumassan päälle pintavärin :o onko nykypäivänäkään mahdollista saada suojattua pohjaa kunnolla ilman alustamassaa myös autossa jolla tullaan ajamaan talvisinkin :idiot2:
-
Tuossa nettiä lueskelin ja kyselin eräästä automaalifirmastakin ja sanoivat että hyvän lopputuloksen saisi myös sillä että pohjaan laittaisi epoksimaalin päälle kiveniskumassan ja kiveniskumassan päälle pintavärin :o onko nykypäivänäkään mahdollista saada suojattua pohjaa kunnolla ilman alustamassaa myös autossa jolla tullaan ajamaan talvisinkin :idiot2:
Miksi alustamassa on pahasta? Paino?
Muutoinhan auton rakenteet kestävät, mutta pyöristä lentävä "puhallushiekka" (kivet, sora, hieno hiekka, jää, lumi), hioo peltiosia aika tehokkaasti. Ongelmaa voi koettaa rajoittaa sopivanlaisilla ja oikein asennetuilla roiske-läpillä (suojaa muuten etuvetoisessa helmakoteloita todella paljon. Takavetoisessa vähemmän, paitsi takarenkaan takapuolella olevaa helmaa).
Pyöräkoteloissa pitäisi myös olla jokin "täysin kattava" lokasuoja, jottei kivet yms. hakkaa kaikkea pyöräkotelossa olevaa peltiä paljaaksi. :)
Huolellisesti maalattu pohja, jossa on pinnassa ns. "jäämurtajamaali" (en nyt muista, onko kyseessä juurikin tuo 2-k epoksi) sopivan paksuna kerroksena (ei liian ohut, muttei liian paksukaan ettei halkeile), kestää kyllä pitkään. Sitä täytyy vain tarkastella määräajoin ja vähänkin kuluneet paikat (joista maali irronnut) korjata välittömästi.
Paljonhan tähän vaikuttaa, missä ja paljonko ajaa. Isäukko ajaa noin 70tkm pitkin maanteitä (myös sorateitä) omalla etuvetoisella käyttökinnerillään ja sillä pysyy helmat melko hyvässä kunnossa ilman roiskeläppiä kilikoli-maalilla. Monesti miettinyt, mistä moinen johtuu, enkä ole keksinyt kuin reilun kilometrisuoritteen vuoksi tuleva jatkuva "huuhtelu", jolloin suuria määriä suolaa ei jää muhimaan helmapellin päälle.
-
Voisiko tuossa massassa olla se ongelma se, että vanhetessa kuivuu ja alkaa halkeilemaan? Silloin kosteus pääsee pellin ja massan väliin muhimaan ::)
-
Paljonhan tähän vaikuttaa, missä ja paljonko ajaa. Isäukko ajaa noin 70tkm pitkin maanteitä (myös sorateitä) omalla etuvetoisella käyttökinnerillään ja sillä pysyy helmat melko hyvässä kunnossa ilman roiskeläppiä kilikoli-maalilla. Monesti miettinyt, mistä moinen johtuu, enkä ole keksinyt kuin reilun kilometrisuoritteen vuoksi tuleva jatkuva "huuhtelu", jolloin suuria määriä suolaa ei jää muhimaan helmapellin päälle.
Jatkuva liike pitää pellit, muutki paikat kunnossa juurikin tuon huuhtelun vuoksi. Pitkäkatossa on varsikin takalokasuojissa alueita joista maali on aikaa sitten häipynyt, ei näytä kovin nopeasti ruostuvan kun autolla ajetaan käytännössä joka päivä kaikenlaisilla teillä. (myös sinkkipinta on jo lähinnä muisto vain)
Hiekka-vesi-lumi puhallus putsaa pintaa vaikkei tätänykyä ajeta lähelle 50tkm/v lukuja vaan ajot vähenneet +30tkm vuositasolla, mutta auto ei kuitenkaan seiso pitkiä yhtäjaksoisia aikoja.
-
Amazonin pohjaan laitoin hiekkapuhalluksen jälkeen ensin epoksin. Tämän jälkeen liimamassan kanssa kaikki hitsisaumat ymv. sitten vedin mustan väristä pintamaalia kerroksen. Siihen perään massat ja öljyt. Maalit oli 2 komponentti maaleja ja "tinneri" ohenteisia.
-
Jatkuva liike pitää pellit, muutki paikat kunnossa juurikin tuon huuhtelun vuoksi. Pitkäkatossa on varsikin takalokasuojissa alueita joista maali on aikaa sitten häipynyt, ei näytä kovin nopeasti ruostuvan kun autolla ajetaan käytännössä joka päivä kaikenlaisilla teillä. (myös sinkkipinta on jo lähinnä muisto vain)
Hiekka-vesi-lumi puhallus putsaa pintaa vaikkei tätänykyä ajeta lähelle 50tkm/v lukuja vaan ajot vähenneet +30tkm vuositasolla, mutta auto ei kuitenkaan seiso pitkiä yhtäjaksoisia aikoja.
Tuolta kantilta en ole ajatellutkaan asiaa. Pysyyhän jarrulevytkin kirkkaina jos autolla ajaa, jos siitä nyt mitään voi päätellä. Paikallaan seisovan auton levyt ovatkin sitten äkkiä tukevasti ruosteessa.
-
Tuolta kantilta en ole ajatellutkaan asiaa. Pysyyhän jarrulevytkin kirkkaina jos autolla ajaa, jos siitä nyt mitään voi päätellä. Paikallaan seisovan auton levyt ovatkin sitten äkkiä tukevasti ruosteessa.
Joku taika siinä on. Omissa on ollut järkiään ostaessa hiekkapuhalletut helmat, parhaillaan reilut puoli metriä paljaana ilman maaleja ja massoja, eikä ne ole näennäisesti muuttuneet miksikään vaikka on saattanut ajella vuosia siltään.
Puhdistaessa on ollut kuin ohut harso ruosteenruskeaa kälätsyä pinnassa, ja somalilaikan hellällä kosketuksella on tullut kirkas pelti esille.
Sitä oleellisempaa on varmistua sisäisestä kunnosta ja suojata tunteella, pari kertaa on tullut hiottua, maalattua ja massattua kovantuntuiset kotelot, ja jokusen vuoden jälkeen ovat pehmenneet sisältäpäin...
-
Monihan korvannut tuon massan nykyään tuolla U-Pol Raptor lavapinnoitteella, eli röpelömaalilla. Kestää iskuja ja suojaa kyllä todella hyvin.
Itsellä ainakin ollut tämä taktiikka, ja monella muullakin harrastajalla, että puhtaaseen pohjaan epoksimaalia kerros, jonka jälkeen korikitillä saumat ja perään toinen epoksikerros. Ihan kunnon raskaskalusto epoksia esimerkiksi, eikä mitään kilikaleja. Epoksin päälle sitten lavapinnoitetta, eli "röpelöä" ja vielä lavapinnoitteen päälle perus maalaus. Jotkut myös tehnyt toisinpäin, eli epoksi -> maalaus -> lavapinnoite.
Kallistahan tuo lavapinnoite on verrattuna motonetin hyllyllä olevaan sutimassaan. Olisiko 4l paketti sisältäen maaliruiskun +100e? Ei voi muistaa.
Käyttäjä: Mrop , hänellä ainakin kokemusta lavapinnoitteesta. Hieman maaliruisku lipsahtanut ulkopelleillekkin, eli hänhän on vetänyt autonsa kauttaaltaan tuolla.