Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Nyg3 - 11.01.2017, 16:33:42

Otsikko: Xc90 ohjaus klonksuu
Kirjoitti: Nyg3 - 11.01.2017, 16:33:42
Moi kaikille,

Xc90:ssä (bensa) ratti klonksahtaa oikealle kääntäessä. Eli käännän rattia esimerkiksi puolikierrosta oikealle ja heti kun alan palauttamaan rattia takaisinpäin, ratti klonksahtaa ja koko autossa tuntuu pieni "tömähdys". Eli tuntuu jonkinlaiselta väljyydeltä. Ei tunnu vasemmalle käännettäessä.

Raidetangonpäät tutkin, eivät vaikuttaneet väljiltä. Voiko hammastanko aiheuttaa kys. oireen? Ei hukkaa/vuoda ohjaustehostimen nestettä. Auto hieman myös vielä kolistaa kuljettajan puolelta vaikka alustaan on vaihdettu jo osaa osan perään, ei tosin välttämättä liity tähän!
Otsikko: Vs: Xc90 ohjaus klonksuu
Kirjoitti: kupari s40 - 11.01.2017, 17:51:37
Tarkistitko sisemmät raidepäät myös? Joustintuen yläpään laakerointi ja kumit missä kunnossa?
Otsikko: Vs: Xc90 ohjaus klonksuu
Kirjoitti: Nyg3 - 11.01.2017, 18:58:50
Moi, kiitos vastauksesta. Auto on tällähetkellä nosturilla ja ohjausvaihde vaikuttaa väljältä. Rattia kääntäessä tuntuu pieni välys kumpaankin suuntan ja välyksen tuntee ratista ja kummankinpuolen raidetangoista. Ei kuitenkaan vuoda mitään. Voiko tuo olla sökö?
Otsikko: Vs: Xc90 ohjaus klonksuu
Kirjoitti: kupari s40 - 11.01.2017, 21:39:38
Itselläni vasta eka Volvo ollu 6kk ja sekin S40 mutta toisen merkkisestä autoista noita on vuosien varrella hajonnut 3kpl joista kahdesta kusi tiivisteistä ja myös jo paineventtiilit jumetti ja yksi on kyllä mekaanisesti kulunu täysin väljäksi.

Tuo mekaanisesti kulunut helisi ja kolisi jo lopulta ajaessa pikku pompuissa tai nypylöillä, kiihdyttäessä veteli rajusti ja haki suoraan ajettaessa niin että joutui korjaamaan kokoajan ratilla. Ratti ei siinä niinkään tärissy käteen mutta tuntu selvästi  ettei vastaa kunnolla ohjausliikettä.

Mutta on mahdollista jos muualta ratin ja hammastangon väliltä kuten esim ratin kiinnityskohdan nivelestä tai hammastangon kiinnikkeistä vikaa tunnu löytyvän.
Otsikko: Vs: Xc90 ohjaus klonksuu
Kirjoitti: Kraft - 11.01.2017, 21:40:14
Voi hyvinkin olla, erästä XC90:ppiä aikoinaan siirtelin oman auton tieltä pois verstaalla ja siinä oli tuo sama ominaisuus, klonksahteli käännettäessä puolelta toiselle, diagnoosi, ohjausvaihde hajalla. Autolla oli ajettu 160tkm muistaakseni, tämä oli saksantuonti, joten kilometrit ei välttämättä paikkaansa pitäneet.
Otsikko: Vs: Xc90 ohjaus klonksuu
Kirjoitti: Mustalaatikko - 12.01.2017, 10:18:38
Sukulainen tutki v70 raidetangot ja tukivarret ja epäili vaikka mitä, pyöränpultit oli löysällä sillä.
Otsikko: Vs: Xc90 ohjaus klonksuu
Kirjoitti: Voimarauta - 12.01.2017, 14:20:28
Jos saa topiccia lainata, niin omassa -06 D5 XC90 (ajettu 300tkm) ohjauksesta kuuluu vain kylmänä vaimea kolahdus kun kääntää keskialueelta nopealla ohjausliikkeellä joko oikealle tai vasemmalle. Kun auto/öljyt lämpenee niin tuo ääni lakkaa. Ohjaustehostus toimii muuten ihan normaalisti nykimättä/takertelematta. Ohjaustehostimen öljyt on vaihdettu eikä vuotoja ole. Juuri tehdyssä katsastuksessa ei havaittu välyksiä missään.

Mistä tuo voi johtua, että tuo vaimea kolahdus kuuluu vain kylmänä lähtiessä?
Ohjausvaihde on ZF servotronicilla.
Otsikko: Vs: Xc90 ohjaus klonksuu
Kirjoitti: Voimarauta - 27.01.2017, 09:59:30
Jos saa topiccia lainata, niin omassa -06 D5 XC90 (ajettu 300tkm) ohjauksesta kuuluu vain kylmänä vaimea kolahdus kun kääntää keskialueelta nopealla ohjausliikkeellä joko oikealle tai vasemmalle. Kun auto/öljyt lämpenee niin tuo ääni lakkaa. Ohjaustehostus toimii muuten ihan normaalisti nykimättä/takertelematta. Ohjaustehostimen öljyt on vaihdettu eikä vuotoja ole. Juuri tehdyssä katsastuksessa ei havaittu välyksiä missään.

Mistä tuo voi johtua, että tuo vaimea kolahdus kuuluu vain kylmänä lähtiessä?
Ohjausvaihde on ZF servotronicilla.

Hieman tarkennusta tähän kun autolla on tullut nyt enemmän kilometrejä alle. Tuo ongelma on tosiaan vain kylmänä ja havaittavissa enimmäkseen vain keskialueella. Ihan kuin ohjausvaihteessa jumittaisi mäntä, joka tekee sellaisen pykälän ohjaustuntumaan. Eli vaatii vähän enemmän voimaa että pääsee sen "pykälän" yli. Molempiin suuntiin kääntäessä sama juttu. Ongelma poistuu täysin kun auto/öljyt lämpenee. Ohjaus on kylmänä vähän normaalia jäykempi. Autossa oli punaiset nesteet ohjaustehostimessa, jotka oli jo aivan ruskeat.
Huuhtelin 1L verran vihreällä nesteellä läpi, että sai suurimmat vanhat nesteet pois ja perään vielä toinen litra, että sai järjestelmän täyteen.
Lisäsin samalla purkin Forten Power Steering Treatmenttia puhdistamaan järjestelmää, mutta ei ollut juuri vaikutusta.
Tuon huuhtelun aikana ei neste vielä ollut täysin kirkkaan vihreää, joten voisi varmaan vielä laskea litran pari järjestelmästä läpi. Lisään samalla paluuletkuun "power steering"-suodattimen poistamaan likaa järjestelmästä.

Tuli mieleen voisiko vika olla tehostimen pumpussa, jos se ei jaksa pumpata kunnolla kylmää nestettä? Ei raattisi vain kokeilun vuoksi uutta pumppua hankkia. Saako Vidasta jotain käynnin aikaista tietoa ulos tuosta ohjausjärjestelmän paineesta?
Otsikko: Vs: Xc90 ohjaus klonksuu
Kirjoitti: Nyg3 - 12.04.2017, 12:33:48
Moikka, meinasi unohtua tulla kirjoittamaan tänne, että missä vika lopulta oli. Eli oireiden aiheuttajaksi tosiaan selvisi hammastanko, jonka vaihdolla klonksunta hävisi.