Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: mi10 - 12.01.2017, 11:37:46
-
Volvo V50 2.0D vm.2009 olisi akun vaihto edessä. Autossa on Volvon alkuperäinen akku (kuva).
Uusi akku olisi kenties Exide EA722. Nyt huoltomies tiedustelee minulta mikä napaisuus akussa on.
Onko tässä nykyisessä akussani plus-napa vasemmalla puolen?
(https://s28.postimg.org/5jskv2bg9/IMG_20170112_110812.jpg) (https://postimg.org/image/5jskv2bg9/)
-
Eiköhän tuo iha normaali akku ole.. Tuolleenha päin ne navat on..
Mullekki vaihettii Exide samalainen oli
-
Kun huoltomies (siis olemme olleet vain puhelimitse yhteydessä) sanoi, että heillä on hyllyssä Exiden 722 -akkuja, joissa plus-napa oikealla puolen eli eikö se sitten käykään minun autooni?
-
...kumminko päin se akku on? ???
-
Tuo on plus oikea (niin kuin suurin osa autoista). Akun navat luetaan omaa napaa vasten.
E: ja jos Exide on merkki, niin EA852 menis, jos Volvo ei oo valehdellu ah lukemaa tarrassa ;D taitaa tuo olla 315mm pitkä.
-
Kysytääs tästä topicista. Potilas -08 v50 2.0d. Webasto ei meinannut aina lähteä päälle aamuisin. Kävin vaihdattamassa uuden AGM akun joka on kooltaan 80ah 800a. Entinen akku antoi 12.2v jännitteeksi pitkän ajon jälkeen auto sammuksissa. Nyt uusi akku antaa 12.05v auto sammuksissa ja 14.2v käynnissä. Pitäisikö tuon antaa enempi sekä tyhjäkäynnillä että sammuksissa? Huonompaan suuntaan ainakin numeroiden perusteella mentiin. :( Webastoa ei ole vielä käytetty.
-
Puolisen volttia matalilta kuulostaa jännitteet. -05 vuoden sama pannu ja orkkis mallin denso laturi, latausjännite 14,5-14,9V ajossa. Ajon jälkeen täydestä akusta pitää löytyä se 12,5V ja heti sammutuksesta mitattuna paljon enemmänkin.
Onko mittari luotettava?
Eberistä vielä sen verran, että ainakin -05 mallissa se käynnistyy automaattisesti alle +5° ulkolämmössä kylmällä koneella ja ottaa kyllä lisäkuormaa akulta ja laturilta.
-
Nyt ei ollut webasto päällä kun ajoin talliin. Se jää yleensä hetkeksi sammuttamaan itseään mutta nyt ei.
Mittari on kyllä halpa. En osaa sanoa noiden eroista.
Edit: Voisin käydä mittauttamassa tuossa paikallisessa tarvikeliikkeessä perjantaina niin saa puolueettoman tuloksen.
-
Edit: Voisin käydä mittauttamassa tuossa paikallisessa tarvikeliikkeessä perjantaina niin saa puolueettoman tuloksen.
Ja samalla uudelle akulle kuormitustesti. Maanantaikappaleita tai pitkässä varastoinnissa tyhjäksi päässeitä joskus sattuu kohdalle....
Laturin ja akun välisen jännitehäviönkin voisi mitata ennen laturille annettavaa tuomiota. Vähän aikaa sitten volkkarista mittasin 1,5V ja on kaapelivikoja volvoissakin ollu. Tätä epäillessä myös maadotukset akun, korin ja moottorin välillä tutkia ja puhdistaa.
-
Ja samalla uudelle akulle kuormitustesti. Maanantaikappaleita tai pitkässä varastoinnissa tyhjäksi päässeitä joskus sattuu kohdalle....
Laturin ja akun välisen jännitehäviönkin voisi mitata ennen laturille annettavaa tuomiota. Vähän aikaa sitten volkkarista mittasin 1,5V ja on kaapelivikoja volvoissakin ollu. Tätä epäillessä myös maadotukset akun, korin ja moottorin välillä tutkia ja puhdistaa.
Miten tuo jännitehäviön mittaaminen tapahtuu käytännössä?
-
Miten tuo jännitehäviön mittaaminen tapahtuu käytännössä?
Näin amatöörinä oon ite tehny. Yleismittari kytketään mitattavan kohteen rinnalle:
Yleismittari tasajännitteen mittausalueelle (2V DC) ja mittarin punainen plusjohto kiinni laturin plussaan. Ja nimenomaan kunnon kontaktilla siihen ruuviin/liittimeen mistä itse latausvirtakaapeli lähtee(varo oikosulkua kytkiessä). Yleismittarin musta johto kiinni akun plus napaan. Pirssi tyhjäkäynnille ja lukema mittarista on suoraan jännitehäviö, joku 0,5V alkaa jo tutkituttaan. Myös maapuolta voinee mittoa vastaavasti laturin rungosta/miinuksesta akun miinusnapaan.
Voi myös mittoa perinteisesti latausjännitteen laturin plussasta sen runkoon/moottoriin ja vähentää siitä akun navoista mitatun jännitteen = kokonaisjännitehäviö.
-
Näin amatöörinä oon ite tehny. Yleismittari kytketään mitattavan kohteen rinnalle:
Yleismittari tasajännitteen mittausalueelle (2V DC) ja mittarin punainen plusjohto kiinni laturin plussaan. Ja nimenomaan kunnon kontaktilla siihen ruuviin/liittimeen mistä itse latausvirtakaapeli lähtee(varo oikosulkua kytkiessä). Yleismittarin musta johto kiinni akun plus napaan. Pirssi tyhjäkäynnille ja lukema mittarista on suoraan jännitehäviö, joku 0,5V alkaa jo tutkituttaan. Myös maapuolta voinee mittoa vastaavasti laturin rungosta/miinuksesta akun miinusnapaan.
Voi myös mittoa perinteisesti latausjännitteen laturin plussasta sen runkoon/moottoriin ja vähentää siitä akun navoista mitatun jännitteen = kokonaisjännitehäviö.
Kiitos perusteellisista ohjeista! Taidanpa huomisen tuhlata mittaillen.
-
Kävi vielä mielessä että tarviiko tälle autolle kertoa uudesta akusta? Kyseessä -08 v50 2.0d (facelift). Jännitteet on nimittäin nyt samat kuin vanhalla akulla.
-
Ei tarvitse (mahdollisesti poikkeuksena stop/start -automatiikalla varustetut).
Laturi sökö, hiilet luultavasti lopussa. Kokeilepa napsauttaa tyhjäkäynnillä pitkät päälle ja kaikki muutkin kuormitukset eli takalasinlämmitin ja penkinlämmittimet jne. Jos jännite notkahtaa, laturi vaihtoon.
Itsellä sama menossa - huomenna pajalle ja uusi Denso pellin alle. Aditan tehdaskorjattu laturi kesti vain reilut 100000 km. Alkuperäinen sentään lähes 200000.
-
Ei tuo kuulemma kyykkää vaikka mitä tekis mutta täytyy itsekin varmistaa. Vaimon mielestä ihan normaali. :D
-
Kysytään täältä ku näyttää siltä että akun vaihto edessä. Siirtelin autoa pihalla tänään ja ehkä viiden minuutin sisällä starttasin 3 kerta, viimesella kerralla ilmestyi teksti että akunjänniten alhainen ja että ei voi käyttää eberiä. Ulkona nollalla about.
Pesin sit auton ja ajoin talliin kuivumaan, mittasin tyhjäkäynnillä akusta jännite 14.40v kaikki sähkövekottimet päällä. Moottori seis ja jännite 12.17v. Autossa ctekin laturi moottorilämmitys kaapelin yhdessä, laitoin töpseli seinään ja pomppas heti ctekissä numero 3seen(lataa akkua), ja pari minuutin päästä 4seen (akku lähes täynnä).
Onko normaalia että jännite tippuu noin paljon muutamalla kylmästartilla?
Auto on aina lämmityksessä ja samalla lataa akkua ennen lähtöä.
Akku on jo 7v vanha niin ehkä alkaa olemaan aika vaihtaa.
-
Onko maadoitus ja kaapelinkengät kunnossa? Oli eli ei niin akku lienee hyvinkin vaihdon tarpeessa jo
-
On kunnolla kiinni, ja ctek kiinni akussa. Ei meinaa mennä yli se nelonen millään vaikka on aika kauan jo ollu kiinni, tasolla 5 se analysoi sit akkua. Sen jälkeen 6 ja 7 on ylläpito toimintoja.
Laturi siis ctek mxs 3.8
Niin ja akku on nyt 8 vuotta vanha eikä 7.
Mitä laitteita muuten tarvii että saa uuden akun koodattua? https://www.elekma.com/icarsoft_i906_volvo_vikakoodinlukija pystyykö tolla?
-
Kyllähän tuo akku tarvitsee vaihtaa. Jos tuo jännite jää alle 12.50 auto herjaa alhaisesta jännitteestä.
Ei muuta kuin uusi akku paikalle ja menoa. Mitää koodausta tarvi.
Huomaa kuitenkin, että odotat 10 minuuttia ennenkuin alat vaihtamaa jotta auton ohjausyksiköt ovat asettuneet "lepotilaan" Ota ensin miinusjohto pois kun akun irrotat ja kun laitat takas miinus viimeisenä.
-
Itse kyllä suositan kertomaan testerillä autolle akun vaihdosta. Auton laturi muuten lataa samalla tavalla kuin vanhaa akkua, mikä heikentää uuden akun kestoa. Näin kertoi paikallinen merkkiliike sekä maahantuoja.
-
Ctek latannu akkua koko yön eikä antanu ilmoitusta että akku olisi sökö/loppu, mutta onhan se selvä että akku ei varmaan ole enää täydessä tikissä.
Mitä jos laittais optima siihen niin on akku pidempää mitä auto kestää, eikä tarvis huolia enää.
-
Mitä jos laittais optima siihen niin on akku pidempää mitä auto kestää, eikä tarvis huolia enää.
Pah, ei kannata mitään TV-shop akkuja laittaa. AGM ilman muuta mutta jonku oikean akkuvalmistajan mahdollisimman suuri akku. Exide, Varta tms. Kahteen autoon laittanu Exide AGM ja on ollut hjyvät :)