Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: pikkumatti - 16.01.2017, 11:49:58

Otsikko: V50 2.0d nykii pienillä kierroksilla
Kirjoitti: pikkumatti - 16.01.2017, 11:49:58
Alavääntö on olematon, kylmänä mahdotonta saada auto liikkeelle ilman kunnon kaasua. Kun saa 2000-2100rpm tulee kaikki voima peliin repäisemällä ja auto kulkee ihan normaalisti ja vetoja on. Täyskaasulla myös vetää taisaisesti nykimättä kun saa kierroksia. Kylmänä ongelma on isompi ja käyntilämpöisenä suht normaali.

Viime huollossa oli vikakoodina joku EGR vika, nyt P1412, vaihe 3; jatkuva vika, vaihe 7; ajoittainen vika.

Lähteäkkö vaihtamaan EGR venttiiliä vai voiko se tehdä tuollaista oiretta?
Otsikko: Vs: V50 2.0d nykii pienillä kierroksilla
Kirjoitti: volvotdi - 16.01.2017, 13:22:27
Alavääntö on olematon, kylmänä mahdotonta saada auto liikkeelle ilman kunnon kaasua. Kun saa 2000-2100rpm tulee kaikki voima peliin repäisemällä ja auto kulkee ihan normaalisti ja vetoja on. Täyskaasulla myös vetää taisaisesti nykimättä kun saa kierroksia. Kylmänä ongelma on isompi ja käyntilämpöisenä suht normaali.

Viime huollossa oli vikakoodina joku EGR vika, nyt P1412, vaihe 3; jatkuva vika, vaihe 7; ajoittainen vika.

Lähteäkkö vaihtamaan EGR venttiiliä vai voiko se tehdä tuollaista oiretta?

Kyllä se EGR vika nyt on. Vaihtoehtoja on kaksi: uusi osa tai nykyisen ohjelmointi pois käytöstä.
Otsikko: Vs: V50 2.0d nykii pienillä kierroksilla
Kirjoitti: pikkumatti - 16.01.2017, 15:33:26
Entäs jos laittaa vaan tuohon koneen päällä menevään EGR putkeen umpitiivisteen, tuleeko vikakoodia?
Otsikko: Vs: V50 2.0d nykii pienillä kierroksilla
Kirjoitti: pikkumatti - 16.01.2017, 16:44:22
Entäs jos laittaa vaan tuohon koneen päällä menevään EGR putkeen umpitiivisteen, tuleeko vikakoodia?

Väliaikatietoja, laitoin umpitiivisteen niin ainakin parin kilometrin testilenkin ajan toimi kuten kuuluukin. Kerran välähti ajotietokoneen näytöllä "Moot.ohj.järj. vaatii huollon" eli ehkä tuo ei ole pysyväisratkaisu.. Mutta näyttää että vian aiheuttaja on juuri tuo EGR.
Otsikko: Vs: V50 2.0d nykii pienillä kierroksilla
Kirjoitti: Volvo 24T - 16.01.2017, 23:37:41
Minulla -04 2,0d eikä mitää ilmoitusta tullut kun tulppasin egr putken sekä sen liittimen irrotin.
Otsikko: Vs: V50 2.0d nykii pienillä kierroksilla
Kirjoitti: pikkumatti - 17.01.2017, 09:08:41
Minulla -04 2,0d eikä mitää ilmoitusta tullut kun tulppasin egr putken sekä sen liittimen irrotin.

Tuleeko katsastuksessa sanomista?
Otsikko: Vs: V50 2.0d nykii pienillä kierroksilla
Kirjoitti: volvotdi - 17.01.2017, 09:37:55
Tuleeko katsastuksessa sanomista?

Ei, koska paranee arvot.
Otsikko: Vs: V50 2.0d nykii pienillä kierroksilla
Kirjoitti: A85 - 14.11.2017, 19:13:31
Vanha aihe, mutta itselle ajankohtainen.

Nykii pienillä kieroksilla, pintakaasulla ja etenkin kylmänä. Ei terävää nykimistä, lähinnä sellaista kaasariauton tyyppistä arpomista. Liikuu kuitenkin hyvin, eli ei tunnu puutuneelta, vaikka nykiikin. Tallan kun lyö pohjaan niin kyllä kulkee kuten pitääkin.

Voiko tuon EGR:n todeta toimivan oikein jos testeri katsottaessa, osakaasulla EGR on auki 30-40%, moottorijarrutuksessa 0% ja täyskaasulla 0%? Ja voiko lukemiin luottaa?  :idiot2: Muita tapoja etsiä ja kohdentaa vikaa EGR:ään?

Taustatietoina:
- Kaasuläppäkotelo putsattu
- Kaasuläppää ja turbon siipiä ohjaava alipainesolenoidin ilmanputsari putsattu (oli todella likainen)
- Kaasuläppäkotelossa ollut lämpötila-anturi oli rikki ja vaihdettu uuteen


Otsikko: Vs: V50 2.0d nykii pienillä kierroksilla
Kirjoitti: volvotdi - 14.11.2017, 19:37:55
Avaa testiksi EGR:n pistoke moottorin takaa. Jos nykiminen loppuu niin olet löytänyt viallisen osan. Laita pistoke kuitenkin takaisin koeajon jälkeen niin pääset ilman ilmoituksia.
Otsikko: Vs: V50 2.0d nykii pienillä kierroksilla
Kirjoitti: A85 - 15.11.2017, 20:36:22
Paremmin tuntui kulkevan töpseli irti. Kiinni laittamisen jälkeen oli taas meno vähän tahmaista. Tosin voi olla ns. placebo vaikutustakin, niin pitää vielä kerran testailla. Kauanko tuolla uskaltaa ajella piuha irti ennenkuin tarvii alkaa nollaileen vikakoodeja?
Otsikko: Vs: V50 2.0d nykii pienillä kierroksilla
Kirjoitti: volvotdi - 16.11.2017, 01:30:41
Paremmin tuntui kulkevan töpseli irti. Kiinni laittamisen jälkeen oli taas meno vähän tahmaista. Tosin voi olla ns. placebo vaikutustakin, niin pitää vielä kerran testailla. Kauanko tuolla uskaltaa ajella piuha irti ennenkuin tarvii alkaa nollaileen vikakoodeja?

Riippuu softaversiosta, voi olla ettei tarvitse koskaan nollailla. Vikakoodi kyllä jää muistiin, mutta sillä nyt ei ole merkitystä ainakaan vielä kunnes alkavat kstsastuksessa lukemaan OBD-testin...
Otsikko: Vs: V50 2.0d nykii pienillä kierroksilla
Kirjoitti: nykyinen volvoilija - 16.11.2017, 13:00:33
Itsekin aiemmin laitoin egr-putkeen umpinaisen laipan ja kyllä alkaa ennen pitkää vikakoodeja pukata ja sitä että moottorijärjestelmä vaatii huollon. Hiukkassuodattimen paineanturista ja ahtopaineista tuli silloin koodeja.laipan kun poisti ja nollasi koodit, ei tullut enää.Jos ei rahasta ole tiukkaa, miksi tuollaista harmin aiheuttajaa pitää toiminnassa.Ohjelmoi sen pois
Otsikko: Vs: V50 2.0d nykii pienillä kierroksilla
Kirjoitti: A85 - 27.11.2017, 10:54:05
Kolme käynnistyskertaa vaati ainakin omassani ennenkuin vikavalo syttyi. Ei kuitenkaan ota tehoja pois.

Pari päivää ajanut piuha irti, niin tuntuu muutenkin kone käyvän nätimmin ja alavääntöä on tullut lisää ja tärkeintä se pienten kierrosten nykiminen on kadonnut. Varmaan järkevintä pidemmällä tähtäimellä on softata tuo EGR pois ECUlta, kuin lähteä remppaileen sitä?
Otsikko: Vs: V50 2.0d nykii pienillä kierroksilla
Kirjoitti: geomanno - 11.06.2022, 19:07:02
Avaa testiksi EGR:n pistoke moottorin takaa. Jos nykiminen loppuu niin olet löytänyt viallisen osan. Laita pistoke kuitenkin takaisin koeajon jälkeen niin pääset ilman ilmoituksia.

Tämä vanha keskusteluketju, mutta antoi ongelmassani olennaisen, ja oikean vinkin. Omassa s40 2.0D vm.2008 aut. pikkuvollessa oli saman kaltaista epämääräistä nykimistä ajossa ja liikkeellelähdössä odotusta , lisäksi päälle ryntäilyä lähtöpompuilla. Kettumainen vika.

 Noudatin tätä neuvoa ja irroitin tuon n. 1 tuuman levyisen egr-sähköohjauksen plugin. Autoa toimii tämän jälkeen kuin ennenkin, ei nykistä, ei pomppuja. Liikkui kuten 2.4d tasaisesti. Lisäksi putsasin sen kaasuläppäkotelon ja jonkin noen seasta löytyvän vastuksen. Nokea oli kuin saunanpesässä. Ei ole tullut liitin auki toistaiseksi (3 käynnistystä/ajoa) moottorinhäiriövaloa.