Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: nepiirtääkelonliituu - 19.01.2017, 20:13:23
-
omassa b19 koneessa on tollanen nokkapyörä jossa noi peltilevyt reunoilla (kuvassa vasemmalla), ulompi levy vääntyny ja syö sen takia hihnoja. sit ois b200 koneesta tollanen ratas ilman noita levyjä. voiko ton b200 rattaan laittaa tohon b19 koneeseen vai tippuuko hihna ilman noita levyjä? tai voiko noi levyt ottaa pois?
(https://s25.postimg.org/axh7v1pbz/nokka.jpg)
-
Onko alahihnapyörässä vastaavat levyt? Mulla kymppisarjan koneessa nuo levyt kampuralla ja nokkapyörä satasarjasesta ilman levyjä. Hyvin on pysynyt
-
alapyörässä on levyt,
-
Ei tartte levyjä, sitähän varten sielä on kiristin joka pitää hihnan kireellä.
-
Ei tartte levyjä, sitähän varten sielä on kiristin joka pitää hihnan kireellä.
Hammashihna vaeltaa hitaasti sivuun ilman ohjauslevyjä. Yhdelle hihnapyörälle riittää. Lattahihna pysyy keskellä, koska sileät hihnapyörät ovat "aina" bombeerattuja.
Joskus voisi sivulevyt jättää pois, jos hihnan sileällä puolella on bombeerattu hihnapyörä, joka koskettaa hihnaa yli n. 120° matkalta.
Viallinen ohjauslevy kannattaa ilman muuta vaihtaa.
-
tuli nyt vaihettua toi pyörä, mutta ei tainnut toimia. pitäiskö ton rattaan ja nokan välissä olla prikka tai jotain?
moottori ollu 10 sek käynnissä, eli hihnan pitäisi olla kohillaan. sormella tuntee että hihnan reuna tulee vähän yli tuosta pyörästä
(https://s25.postimg.org/61in0gvi7/WP_20170121_013.jpg)
apuakselilla hihna kummiskin kunnolla
(https://s25.postimg.org/3vjqs82nz/WP_20170121_012.jpg)
hihna kummiskin kulkee suht suoraan
(https://s25.postimg.org/7dvqom3jz/WP_20170121_010.jpg)
olisko kenelläkään mitään ideoita?
-
Ei se lähde siitä mihinkään.
Jos jollain on hihna lähteny nokalta veke niin ilmottautukoon.
Suoja paikalleen vaan ettei mee kakkaa hihnan väliin.
-
Jos kiristäjän laakeri on väljä eli kiristäjä on vinossa se ohjaa hihnan sivulle. ELK
-
Mulla kulkee ft-koneessa samalla tavalla nokkapyörän reunassa hihna. Ei oo ainakaan muutamaan vuoteen karannut.
-
Hihna kulkee lähes poikkeuksetta etureunassa. Kovaa ajoo vaan ja kohti seuraavia murheita.
-
Satasarjan koneissa kyllä näkee useasti myös kahta eripaksuista prikkaa (jompaakumpaa) nokan ja pyörän välissä, mutta kyllä tuo normaalilta vaikuttaa jos hihna on arviolta pari kymppiä yli pyörän etureunalta. Laita vanhasta pyörästä se taempi ohjaripelti sinne nokan ja pyörän väliin niin ongelma ratkeaa.