Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Jonsu - 16.08.2011, 10:45:42

Otsikko: 740 b230ft By pass vai dump valve?
Kirjoitti: Jonsu - 16.08.2011, 10:45:42
Olen suunnitellut pientä virittelyä tuohon 740 ja nyt pitäis tietää kumman tuohon tökkää dumpin vai by passin? ilmeisesti se vakio mötikkä on jonkin sortin by passi? ja sitten vielä että jos tuohon dumppi on parempi niin miten asennan sen? vai onko siinä paljonkaan eroja by pass venttiilin asennukseen?
Otsikko: Vs: 740 b230ft By pass vai dump valve?
Kirjoitti: T0NTS4 - 16.08.2011, 14:09:12
dumppi asennetaan ahtoputken väliin mahdollisimman lähelle kaasuläppää t-haaralla ja sit otetaan ohjaus paine sille jostain alipaine letkusta joka tulee kaasuläpän luota
Otsikko: Vs: 740 b230ft By pass vai dump valve?
Kirjoitti: Juzi - 16.08.2011, 14:22:15
Dumpin ja bypassin ero on tasan se, että dumppi päästää ahtopaineet ulkoilmaan ja bypassi kierrättää ne takaisin turbon imupuolelle.
Otat bypassista sen kierrätysletkun irti niin vois sanoo, että sulla on dumppi sen jälkeen..  :P
Mitään tehoohan ei kummallakaan haeta vaan sitä, että turbo ei lähde sakkaamaan.
Otsikko: Vs: 740 b230ft By pass vai dump valve?
Kirjoitti: Ari E - 16.08.2011, 19:56:08
pässi melkein asennettava, muuten sammuu auto aina kun dumppi päästää ilmat pihalle :nohnoh

Otsikko: Vs: 740 b230ft By pass vai dump valve?
Kirjoitti: connyl - 16.08.2011, 22:46:34
Laita iso Holseti paikal ei tarvii kumpaakaan. ;)
Otsikko: Vs: 740 b230ft By pass vai dump valve?
Kirjoitti: mikan - 17.08.2011, 13:03:45
Molempi parempi. Kumpikin on samaa tehtävää varten.

Jos ilmamassan mittaus on ennen turboa, niin bypass ja jos taasen vasta turbon jälkeen, niin aivan sama.

Jos autossasi on vakio LH (2.4), niin itse laittaisin pässin (bypass), joska ilmamäärän mittaus tapahtuu ilmanputsarikotelossa ja kaikki sen jälkeen katoava tai lisääntyvä ilma, ei ole mitattua vaan häiriö systeemissä.
Jos autossa on dumppi, niin tällöin voi tulla "mukavia" käyntihäiriöitä, kun sopat menevät  tolkuttoman rikkaalle kovan vedon jälkeen täyskaasulta höllättäessä, koska systeemin jo mittaamaa ilmaa katoaa systeemistä mutta systeemi ei sitä tiedä.

Jos autossa on pässi, niin mitään ihmeellistä ei em. tilanteessa tapahdu.
Otsikko: Vs: 740 b230ft By pass vai dump valve?
Kirjoitti: puti - 20.08.2011, 10:29:14
Laita iso Holseti paikal ei tarvii kumpaakaan. ;)

+1  O0

Pitää vaan laittaa putket rittävän kireelle ettei lentele pitkin latuja  ;D
Otsikko: Vs: 740 b230ft By pass vai dump valve?
Kirjoitti: hevonen - 27.08.2011, 21:01:07
Otat bypassista sen kierrätysletkun irti niin vois sanoo, että sulla on dumppi sen jälkeen..  :P
Mitään tehoohan ei kummallakaan haeta vaan sitä, että turbo ei lähde sakkaamaan.
:D :D
En kommentoi enempää mutta aika metsään menee...
Ja mitä tuohon dumpin asennukseen tulee niin ei tarvii muutakuin vähän säätää kaasuläppää auki niin pelittää kivasti.
Sopat on valmiina rikkaalla vaihtamisen jälkeen niin ei ritise niin  herkästi. Suosittelen.
Se on ihan tekijästä nyt tuossa kiinni.
Otsikko: Vs: 740 b230ft By pass vai dump valve?
Kirjoitti: Juzi - 27.08.2011, 21:45:13
:D :D
En kommentoi enempää mutta aika metsään menee...
Kerro nyt tyhmälle, että mikä tossa oli väärin
Otsikko: Vs: 740 b230ft By pass vai dump valve?
Kirjoitti: hevonen - 27.08.2011, 22:40:01
Kerro nyt tyhmälle, että mikä tossa oli väärin
No jos sä sen ohjausletkun otat irti niin miten siitä dump tulee?
Tulee vain toimimaton bypass. Ei se sitä hukkailmaa ilmakehään laita edelleenkään ja bypassin avautumiskohta on vain paljon suuremmalla paineella kun ei ohjausta tule ja toisaalta bypass ei pysy kunnolla kiinni kun ei sitä ohjausta edelleenkään siellä ole ahtopuolellakaan...
Eikä tässä kai kukaan tyhmä ole huh?
Otsikko: Vs: 740 b230ft By pass vai dump valve?
Kirjoitti: Lankku - 27.08.2011, 23:04:31
No jos sä sen ohjausletkun otat irti niin miten siitä dump tulee?
Ainakin mun käsityksen mukaan kierrätysletku on se josta ilma tulee pihalle ja sitä tuossa on myös tarkoitettu.
Otsikko: Vs: 740 b230ft By pass vai dump valve?
Kirjoitti: Ari E - 27.08.2011, 23:12:30
omassakin on kinukki pässi, joka käytännössä on dumppi kierrätys letkulla
vakio varmaan sitten erikseen
Otsikko: Vs: 740 b230ft By pass vai dump valve?
Kirjoitti: hevonen - 28.08.2011, 00:52:30
Ainakin mun käsityksen mukaan kierrätysletku on se josta ilma tulee pihalle ja sitä tuossa on myös tarkoitettu.
No niinhän tuossa lukee. Pahoitteluni lukihäiriöstä niinkuin jo varmaan huomasittekin. (ohjausletku...)
Eli ihan hyvin Juzilla menee...
Otsikko: Vs: 740 b230ft By pass vai dump valve?
Kirjoitti: Jonsu - 30.08.2011, 17:30:17
no mikähän Dump/by pass siihen kannattais laittaa? ja mistä kannattais lähtee metästämään?
Otsikko: Vs: 740 b230ft By pass vai dump valve?
Kirjoitti: connyl - 31.08.2011, 09:15:10
no mikähän Dump/by pass siihen kannattais laittaa? ja mistä kannattais lähtee metästämään?
Orkkis by-pass on paras vaihtoehto, jos on vakioauto.
Mun mielestä by-pass/dumppi jutut kuuluu tuning puolel.

Edit: Onko by-passi rikki?
http://www.forgemotorsport.co.uk/
Otsikko: Vs: 740 b230ft By pass vai dump valve?
Kirjoitti: Jonsu - 03.09.2011, 15:12:03
Rikkonaisuudesta en ole varma.. mutta on sekin käynyt mielessä kun tuntuis että päästelis paineita pois ihan miten sattuu.. ja välillä kuullostais ettei päästäis ollenkaan..
Otsikko: Vs: 740 b230ft By pass vai dump valve?
Kirjoitti: hevonen - 04.09.2011, 16:47:41
Sulla on otsikossa 740ft. Se on sitten varmaan lh 2.2? (vai jopa 2.4? :o)
Siinä siis on ilmamassamittari, eikä ole Motronic jossa on ilmamäärämittari? Näitähän oli 740 tboissa.

Jos on massamittarilla, hommaa bypas, jos on määrämittarilla, ihan sama minkä sinne lykkää.

Ite oon dumppejakin laitellut vaikka on massamittari, aiheuttaa vaan pientä kaasuläpän säätöä eikä se katalysaattori ole ainakaan ensimmäisen parin vuoden aikana hajonnut, vaikka pukkaa vähän paksua seosta vaihdon jälkeen...(parempi kait kuin laiha?)

Tommonenkin on ihan hyvä ja halpa biltemasta. Jos ajelet lastuvirillä, paineet noin baarin kahtapuolen, pätkäset vaan tuon dumpin jousesta kierroksen pois ja säätövaraa on kivasti. Sanon noin koska olen yrittänyt ajella tuolla reilun barin paineilla eikä se avaudu vaan turbo sakkaa. Tuo kierroksen lyhentäminen jousessa on toiminut. Kaksi olen noitakin asentanut ja molemmissa sama homma.
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/33/large/33-221_l.jpg
   
Tuotenro
33221

Pilipaliteemasta saa myös sopivan alumiinihaaran ja vaikka korjakumista halvalla sopivaa paineletkua... :)
Piiliteemasta saa myös sopivaa voiteluainetta tuohon dumppiin. Ainoa mikä sopii on silikonispray. Siis oikein sellainen mikä on voiteluun tarkoitettu. Kaikkia muita kokeiltu eikä toimi.

Otsikko: Vs: 740 b230ft By pass vai dump valve?
Kirjoitti: Jonsu - 06.09.2011, 09:52:46
Joo ft on ja ilmeisesti LH 2.2 kun ei ainakaan vikakoodeja pystylukemaan yms.. täytyypä käydä pilteemassa kattelemassa nuita=)