Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: jleino - 25.01.2017, 21:02:53
-
Hei,
Huomasin eilen että lämmitin pitää huomattavasti kovempaa, rämisevämpää ja vähän rälläkkämäistä tai sellaista metallisempaa ääntä. Vois verrata auton sisälle kuuluvaa ääntä kuin lentokoneen turbiini vaimeasti kuuluisi.
Toiminut moitteetta pari edellistä talvea ja toimii nytkin pl. tuo ihmetystä herättävä ääni. Edellinen omistaja oli sen huollattanut sen ja itse en ole tehnyt mitään.
Tarviiko siihen vaihtaa joku laakeri esim. vai antaa vaan olla? Onko se teidän mielestä asiaankuuluvaa tällanen? Kiitti avuista jo etukäteen.
-
Joko turbolaattori on irtoamassa tai noki kokkareita palopesässä
-
Mulla kans kuulunut pari talvea samanmoinen ääni, nyt kun käytin pöntön auki tutkin asiaa ja löytyä äänen syy. Puhallin moottorin runko oli löystynyt päätylevystä ja aiheutti äänen.
-
Täällä kans kuuluu kun laite käynnistyy, mutta ääni loppuu kun poltin on vähän aikaa päällä ja lämpenee vähän. Pystyykö tohon puhaltimeen vaihtamaan laakerit? Jossain näin kun laakerin tyypitkin oli mainittu.
-
Täällä kans kuuluu kun laite käynnistyy, mutta ääni loppuu kun poltin on vähän aikaa päällä ja lämpenee vähän. Pystyykö tohon puhaltimeen vaihtamaan laakerit? Jossain näin kun laakerin tyypitkin oli mainittu.
Vissiin ei saa laakereita vaihettua mallissa 912d. Tarttis jostain saada sähkömoottorin missä ois tuo akseli läpi molemmista päistä
-
Mulla kans kuulunut pari talvea samanmoinen ääni, nyt kun käytin pöntön auki tutkin asiaa ja löytyä äänen syy. Puhallin moottorin runko oli löystynyt päätylevystä ja aiheutti äänen.
Tämä voisi osua oikeaan. Mahtaako tuo kevääseen välttää vai pitääköhän se aukasta vielä näin kylmillä keleillä?
-
Vaikka minkälaista rälläkän ääntä kuuluu minullakin. Juotin pullollisen stp 5-1 siinä toivossa että nokikikkareet kärventyisivät tuosta ardicistakin. Puoli tankkia mennyt ja ehkä hieman nätimmin käy. Toisaalta, tuolla hökötyksellä on muutenkin hyviä ja huonoja päiviä. Joskus smirgelöinyt niin pahasti että tuntunut ettei kestä montaa viikkoa josko päiviäkään mutta sitten taas talvi väistyy ja asia unohtuu :) Poltin on nyt 5v vanha eikä ole kertaakaan jäänyt käynnistymättä, kop kop
Edit: eli minun ohje on legendaarinen "do nothing". Mutta muista käyttää sitä värkkiä. Siis päivittäin ja pitkät poltot. Ei nuo stp, forte tms. litkutkaan varmaan haitaksi oo
-
Päivittäisessä käytössä on ja aina niin etten alle 10 minuuttia puöritä ettei karstoitu.
Löysin muuten tällaisen videon jossa hyvin samanlainen ja yhtä voimakas ääni kuin omassani. Pahankuuloset äänet tässä vdeollakin.
https://youtu.be/uG2L5mzLOBM
Saako näihin jotakin korjaussarjaa ostettua, että samalla jos purkaa, niin voi suoraan laittaa uudet osat eikä niin, että ensin purat ja katsot, sitten kokoat ja ajat kauppaan, ja taas sama uudestaan ja sit vasta valmis.
-
Kun vaihdoin paineentasaajan niin sen suutinputken kiinnitys on sellaisen väännettävän pellinpalan alla eli aika hepponen. Mietin, että jos on vaikka irronnut ja suutinputki "smirglaa" polttoainekuppiin, kaikki on mahdollista.
Puhaltimen moottorista olin yhteydessä Buehleriin Saksaan ja valitettavasti eivät voi myydä uutta moottoria tai luovuttaa siitä tietoja vedoten autonvalmistajan kanssa tehtyyn sopimukseen.
Pitäisi alkaa tutkia mikä niiden moottoreista muu malli voisi sopia paikalleen. Tai jos vaikka kiinanpojalla olisi samanlaisia. Uudessa poltinyksikössähän kaikki osat tulee mukana n.350€.
-
...mulla oli moottorin kaikki 3 kiinnitys ruuvia irti. ???
-
Vissiin ei saa laakereita vaihettua mallissa 912d. Tarttis jostain saada sähkömoottorin missä ois tuo akseli läpi molemmista päistä
Kyllä sinne laakerit pystyy vaihtamaan, vaatii vaan vähä aikaa ja vaivaa enemmän kuin vanhat purettavaksi tarkoitetut mallit :)
-
Pystyy joo vaihtamaan laakerit. Vaatii tarkkuutta ja vähän omia työkalujaan että saa vaihdettua, myöskin hommaa hankaloittaa akselilla liikkuva ankkuri ja kollektori (liukuvat akselilla herkästi vaikka ei siltä tunnu ja ovat erillään). Eli rutosti tarkkuutta hommaan jos meinaa vaihtaa.
Itse kävin viikolla tinkaamassa paikalliselta siniseltä uuden poltinyksikön, hintaa jäi 320€. Varaosia saattanee tulla myyntiin. ::)
-
Pystyy joo vaihtamaan laakerit. Vaatii tarkkuutta ja vähän omia työkalujaan että saa vaihdettua, myöskin hommaa hankaloittaa akselilla liikkuva ankkuri ja kollektori (liukuvat akselilla herkästi vaikka ei siltä tunnu ja ovat erillään). Eli rutosti tarkkuutta hommaan jos meinaa vaihtaa.
Itse kävin viikolla tinkaamassa paikalliselta siniseltä uuden poltinyksikön, hintaa jäi 320€. Varaosia saattanee tulla myyntiin. ::)
Eli tämä on siis se koko metallinen pömpeli hilppeineen? Jos hajoaa kokonaan niin tämä siis kustanne koko lystistä.
Onko tuon vaihtamisessa mitään muuta ihmeellista kuin että plug&pray? Eli vaatiiko ohjelmontia tai jotain vastaavaa?
...mulla oli moottorin kaikki 3 kiinnitys ruuvia irti. ???
Kuinka tuo on mahdollista? Tuo periaatteessa vois selittää sen uudenlaisen äänen mitä tuo on alkanut nyt pitää.
-
Poltinyksikkö sisältää moottorin, paineentasaajan (suuttimen), tungon, paloputken, turbulaattorin ja ilmanoton siivekkeen. Eli siis koko hässäkkä. Toimintatapa näppää ja tökkää, vanha pois ja uusi tilalle. Ei tarvi mitään ohjelmointeja.
Ruuvit löystyy jos ei ole lukitetta käytetty. Kaippa se lukitekin vanhenee ajastaan jolloin lämmön vaikutuksesta löystyy.
-
Eli tämä on siis se koko metallinen pömpeli hilppeineen? Jos hajoaa kokonaan niin tämä siis kustanne koko lystistä.
Onko tuon vaihtamisessa mitään muuta ihmeellista kuin että plug&pray? Eli vaatiiko ohjelmontia tai jotain vastaavaa?
Kuinka tuo on mahdollista? Tuo periaatteessa vois selittää sen uudenlaisen äänen mitä tuo on alkanut nyt pitää.
...jaa-a,kun tietäis, kaksi ruuvia löyty, yhtä ei mistään. Nyt laitettu Loctiteä, on pysyny kiinni.
-
Tulipa helposti kuntoon kun käytti sinisellä. Sinne vaihdettiin tämä moottori ja jotain muuta. Hintaakin tuli aika reippaasti mut oli kiva fiilistellä sillä aikaa uudella nelikolla.
(https://s30.postimg.org/mvnkbocr1/IMG_4446.jpg) (https://postimg.org/image/mvnkbocr1/)