Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: jampezii - 27.01.2017, 17:01:23
-
Moro!
Kysymys kuuluu että voiko vaihtaa vanhemman mallin moottorin (2007 V70ll) tähän uudemmankorimallin S80 malliin? Moottorin korvakot ainakin vaihtoon mutta onko muuta huomioonottamista?
-
Menee vaikeeks, täytys täydellisenä vaihtaa apulaitteissa eroja. Voi olla myös bokseissa eroja. Kokeile :2funny:
-
Menee vaikeeks, täytys täydellisenä vaihtaa apulaitteissa eroja. Voi olla myös bokseissa eroja. Kokeile :2funny:
Hankinnassa kolariauto niin täydellinen setti kyseessä, voihan se tietty olla että parempi etsiä suoraan sopiva yksilö 8)
-
Muokkasin kysymystä koska ilmesty uusi vaihtoehto.
-
Moottorit varmaan sama.
Itse aikoinaan vaihdoin 2004 automaatin moottorin->2002 manuaaliin, niissä oli turbon öljyputki oli erilainen. Putken hain suoraan Volvolta.
Pyydä moottorista tarkkoja kuvia, että pääset vertaamaan onko selviä eroja.
Suuttimet saatat joutua vaihtamaan vanhasta uuteen.
-
Kansi taitaa olla erilainen moottorin päätykannakkeen takia. Vanhemmassa en muista nähneeni kiinnityspisteitä sille. Johtosarja tietysti pitäis vaihtaa ja apulaitteet on sijoiteltu eri tavalla.
-
Kansi taitaa olla erilainen moottorin päätykannakkeen takia. Vanhemmassa en muista nähneeni kiinnityspisteitä sille. Johtosarja tietysti pitäis vaihtaa ja apulaitteet on sijoiteltu eri tavalla.
Päätykannakkeet ovat erilaiset, mutta vaihtamalla venttiilinkopan vanhasta uudemman malliseen ainakin jakopään puoleisen kiinnikkeen saa vaihdettua. Tässä viimeisimmässä vanhakoppaisessahan on jo pyörreläpät ja DPF joten siltä osin samanlainen pitäisi olla. Miten tuo johtosarjan vaihto tapahtuu? Näyttäs olevan paljon paremmin tätä moottoria tarjolla, siksi tätä vaihtoehtoa harkitsen. Nykyisen moottorin tuhosi ilmastoinnin apulaitehihna (ajettu 7tkm) Kuori purkaantui ja siitä irronnut naru löysi paikkansa jakopäästä ja jako pomppas 13 pykälää :'( Valmistaja pesi kätensä korvauksista ja nyt asennusliike lupasi auttaa vahingon korjauksessa.
-
Mikä hihna ja kuinka leveä?
-
Mikä hihna ja kuinka leveä?
Se lyhyt hihna pääapulaitehihnan yhteydessä. Ei mennyt edes poikki vaan siitä irtosi sellainen reilun metrin pituinen"naru" jonka kampiakselin hihnapyörä imas jakopäähän ja hihna löyty sitten jakopään kotelosta rullan ja jakopään hihnan välistä.
-
Se lyhyt hihna pääapulaitehihnan yhteydessä. Ei mennyt edes poikki vaan siitä irtosi sellainen reilun metrin pituinen"naru" jonka kampiakselin hihnapyörä imas jakopäähän ja hihna löyty sitten jakopään kotelosta rullan ja jakopään hihnan välistä.
(https://s24.postimg.org/t0niswsgh/IMG_20161229_155522.jpg) (https://postimg.org/image/t0niswsgh/)
-
Miten valmistaja voi tämmöisessä tapauksessa pestä kätensä?
-
Miten valmistaja voi tämmöisessä tapauksessa pestä kätensä?
Näköjään helposti, ulkoinen tekijä tai asennusvirhe heidän mielestä. Tuota hihnaa on vaikea edes laittaa väärin, hihnan sisäpuoli oli täysin ehjä. Vien tämän vielä kuluttajasuojan kautta, en anna periksi.
-
Näköjään helposti, ulkoinen tekijä tai asennusvirhe heidän mielestä. Tuota hihnaa on vaikea edes laittaa väärin, hihnan sisäpuoli oli täysin ehjä. Vien tämän vielä kuluttajasuojan kautta, en anna periksi.
Ilmeisesti liikkeestä laitettu? Silloin hihnan asentanut liike maksaa viulut mukisematta
-
Se lyhyt hihna pääapulaitehihnan yhteydessä. Ei mennyt edes poikki vaan siitä irtosi sellainen reilun metrin pituinen"naru" jonka kampiakselin hihnapyörä imas jakopäähän ja hihna löyty sitten jakopään kotelosta rullan ja jakopään hihnan välistä.
Eli hihna mikä pyörittää ilmastoinnin kompuraa. Tuo hihna on sellainen kuminauha mikä venytetään paikoilleen.
Onko hihna ostettu Volvolta vai tarvike?
Ja jos kerran vaihto tehty liikkeessä pitäisi olla takuu. Omassa kyseinen hihna pyöri sen 100tkm.
-
Tarvike hihna ja jos kuvaa oikein tulkitsen niin väärä hihna, liian leveä. Sulla onkin pieni vääntö tulossa :o
-
Tarvike hihna ja jos kuvaa oikein tulkitsen niin väärä hihna, liian leveä. Sulla onkin pieni vääntö tulossa :o
Kyllähän tuo kuvassa näyttäis olevan 5-uranen hihna
-
Tarvike hihna ja jos kuvaa oikein tulkitsen niin väärä hihna, liian leveä. Sulla onkin pieni vääntö tulossa :o
Viisiurainen hihna, siis miten ne ois mulle väärän hihnan myyny? Asentajakin sen kyselemättä laittanu? Tämähän menee mielenkiintoiseksi, toki se paljon selittäisi asiaa.
(https://s24.postimg.org/sgs5kkqe9/IMG_20161229_155522_2.jpg) (https://postimg.org/image/sgs5kkqe9/)
-
https://www.topautoosat.fi/contitech-1210062.html Tämän anto koodilla ja neliurainen?
-
Sinisen hihna on 3pk.
Täällä oli aiemmin juttua että kompressori vaurioiden takia vaihtunut 5pk>3pk, joustaa paremmin. Nyt anto hihna periksi ensin.
Siinä onkin selvittely että koska hihna muuttunut ja missä malleissa ja onko tarvike hihna samanlainen jne..
-
Sinisen hihna on 3pk.
Täällä oli aiemmin juttua että kompressori vaurioiden takia vaihtunut 5pk>3pk, joustaa paremmin. Nyt anto hihna periksi ensin.
Siinä onkin selvittely että koska hihna muuttunut ja missä malleissa ja onko tarvike hihna samanlainen jne..
Eli tuossa hihnapyörässä on yksi ura enemmän kuin rikkoutuneessa hihnassa, onko tällä mitään merkitystä? Entisellä hihnalla ajettu 100tkm, uusi kesti 7tkm. Vaihdatutin kaikki kiristimet ja laturin vapaakytkimen jne ettei tulis mitään ongelmaa niin sitten nämä uudet osat räjähti. Kompuran laakeri oli täysin ehjä. Mitä ihmettä tässä on voinut käydä? Varaosaliike tarjoaa vain tuota samaa mikä siinä olikin.
-
Kyllä siinä hihnassa jotain muutoksia tullut kun mtonettikin tarjoaa 3 rivistä hihnaa. Olishan se pitänyt päivittää uuteen malliin, olis tullu halvemmaks.
Voihan siellä sitten olla tapahtunut jotain muuta mitä ei sulle ole kerrottu..
-
Kyllä siinä hihnassa jotain muutoksia tullut kun mtonettikin tarjoaa 3 rivistä hihnaa. Olishan se pitänyt päivittää uuteen malliin, olis tullu halvemmaks.
Voihan siellä sitten olla tapahtunut jotain muuta mitä ei sulle ole kerrottu..
Tarjoaa Motonet edelleen myös sitä leveämpää hihnaa alustanumeron mukaan. Alustanro 134100 on leveämpi, ja 134101 kapeampi hihna. VIN numerolla en tuota alustanumeroa löytänyt, mutta se varmaankin on sitten konetilassa.. Vaikea se on päivittää uuteen malliin jos ei ollut tarjolla kuin yksi malli, harvahan selailee foorumeita ennenkuin menee jotain apulaitehihnaa ostamaan 8)
-
Kyllähän liikkeen pitäis asia tietää, omaan autoon laitettiin kapea hihna automaattisesti pikkupajalla, tosin orig. hihna. Autonmalli eri, moottori sama.
Onhan tossa ainakin valitusperuste, muuten on Artisti total responsibility.
-
Päätykannakkeet ovat erilaiset, mutta vaihtamalla venttiilinkopan vanhasta uudemman malliseen ainakin jakopään puoleisen kiinnikkeen saa vaihdettua.
Venttiilikoppa on muovia, eikä siinä ole mitään kiinnikkeitä. Ne on valettuna sylinterikannessa.
Hihna näyttää ihan siltä kuin se ois asennettu murjomalla paikalleen. Ei kait se muusta syystä hajoa noin. Ohuen suikaleen irtoaminen voisi selittyä väärällä linjauksella eli ollut jollain kohtaa hihnapyörän reunan päällä.
-
Venttiilikoppa on muovia, eikä siinä ole mitään kiinnikkeitä. Ne on valettuna sylinterikannessa.
Hihna näyttää ihan siltä kuin se ois asennettu murjomalla paikalleen. Ei kait se muusta syystä hajoa noin. Ohuen suikaleen irtoaminen voisi selittyä väärällä linjauksella eli ollut jollain kohtaa hihnapyörän reunan päällä.
Selvitin tosiaan itsekkin tuon epäsopivuuden tuosta vanhemman mallin moottorista, myyjä väitti kivenkovaan että se passaa kiinnikkeet vaihtamalla. Onneksi otin selvää ennenkuin sitä hankin. Kansi ihan erilainen johtuen juurikin tuosta kiinnikkeestä.
Kummasti hinta pompsahtaa näissä moottoreissa kun auton kori vaihtuu vaikka olisi samaa vuosimallia, esim tämä 2007 v70 -- 2007 S80 :'(
Eli jos hihnapyörässä on kuusi uraa ja hihnassa viisi niin linjaus voisi hyvinkin olla pielessä, se selittäisi hihnan rikkoutumisen teräviä ohjareita vasten. Tässä tapauksessa vain paska osu tuulettimeen oikein kunnolla johtuen tuosta suikaleesta >:(
-
Kyllähän liikkeen pitäis asia tietää, omaan autoon laitettiin kapea hihna automaattisesti pikkupajalla, tosin orig. hihna. Autonmalli eri, moottori sama.
Onhan tossa ainakin valitusperuste, muuten on Artisti total responsibility.
Tämä varaosamyyjä on myynyt samaa hihnaa moneen muuhunkin samanlaiseen autoon ilman ongelmia, omien sanojen mukaan ensimmäinen kerta kuin näin tapahtui. Ainakin itse poistaisin valikoimasta jos näitä tapahtuisi useammin. Selvitän vielä tuon alustanumeron sopivuuden, että passaako se tuohon autoon.
-
Kummasti hinta pompsahtaa näissä moottoreissa kun auton kori vaihtuu vaikka olisi samaa vuosimallia, esim tämä 2007 v70 -- 2007 S80 :'(
V70 malli vaihtuu vuotta myöhemmin, eli V70 2008 on sama kuin S80 2007.
Eli jos hihnapyörässä on kuusi uraa ja hihnassa viisi niin linjaus voisi hyvinkin olla pielessä, se selittäisi hihnan rikkoutumisen teräviä ohjareita vasten.
Tämä varaosamyyjä on myynyt samaa hihnaa moneen muuhunkin samanlaiseen autoon ilman ongelmia, omien sanojen mukaan ensimmäinen kerta kuin näin tapahtui.
Miten näissä tilanteissa siten toimitaan eli myyjä myy väärän osan jonka asentaja asentaa kumpi kantaa vastuun?
-
Minusta vastuu kuuluu puoliksi molemmille, ainakin näin arkijärjellä ajateltuna. Itse en maksaisi penniäkään väärästä osasta/asennuksesta.
Jos asia ei muuten selviä, kannattaa soittaa ensin kuluttajaneuvojalle ja sitten valittaa Kuluttajariitalautakuntaan.
-
Minusta vastuu kuuluu puoliksi molemmille, ainakin näin arkijärjellä ajateltuna. Itse en maksaisi penniäkään väärästä osasta/asennuksesta.
Jos asia ei muuten selviä, kannattaa soittaa ensin kuluttajaneuvojalle ja sitten valittaa Kuluttajariitalautakuntaan.
Noin se pitäisi mennä, auton omistajan ei kuuluisi maksaa mitään, sen takia auto käy huollossa että voi ajaa huoletta.
Tässä jampeziin tapauksessa kun on tullut totaalinen moottoririkko ei varmasti ole helppo saada maksajaa.
Kaiken lisäksi on kiusallista alkaa selvittämään kenen vika. Minäkin soittaisin kuluttajaneuvontaan.
-
Kannattaa selvittää asiaa osapuolten välillä hyvässä hengessä ennen kuluttajaneuvojan mukaan ottamista. Monille se on punainen vaate ja homma menee heti alussa paljon kankeammaksi ja keskusteluyhteys katkeaa. Toki kannattaa kysyä kuluttajaneuvonnasta etukäteen.
Tietysti jos heti menee poikkiteloin ei ole muuta keinoa oman kuluttajansuojan turvaamiseksi, kuin ottaa kuluttajaneuvonnan palvelut käyttöön.
Kaikkien etuhan se on, että joku viranomainen sitä lakia tulkitsee. Kaikki eivät välttämättä näe asiaa samalla tavalla.
Toivottavasti asiaan löytyy mahdollisimman hyvä ratkaisu. :)
-
Hieman on aikaa kulunut edellisesta viestistä, mutta auto on taas kunnossa 8) Aikaa se vaati ja kaikilta osapuolilta hermoja, mutta homma pulkassa ja asia pois päiväjärjestyksestä. Kannen vaihdolla hommasta selvittiin ja hyvin Volle taas kehrää. Jää sitten ikuiseksi arvoitukseksi mistä moinen johtu, oli se sitten käyttäjässä, asentajassa tai kuun asennossa vika, mutta pääasia että piina on nyt ohi. Enempää kustannusten jaosta kertomatta, kenenkään ei tarvinnut itkua kuitenkaan tihrustaa :P