Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: musherman - 30.01.2017, 16:25:13
-
Huomasin muuan kuukausi sitten öljyvuodon moottorin ja laatikon yhtymäkohdasta. Päättelin että oisko se muovikroppu kampikammion yläosasta lähtenyt huiteleen :-\ tai sitten kampiakselin stefa vuotaa. Laatikko käytettiin pois ja olihan se muovitulppa häipynyt, terästulppa ja uusi stefa paikoilleen ja kuvittelin että that`s it!
Jonkun ajan kuluttua alkoi ilmaantua jälleen öljyläikkiä, ei kylläkään kovin paljoa mutta kuitenkin. Pohjamuovi pois ja sama kohta kuin ennenkin. Sitten vasta älysin katsoa pukkaako painetta mittatikun reiästä, no pukkaahan se, ei mitenkään älyttömästi mutta huohotinjärjestelmä on jostain tukossa. Sehän se on varmaan sen muovitulpankin pullautanut ja on sitten varmaan ruvennut se uusi stefakin vuotamaan kun on painetta. Ensiavuksi otin mittatikun o renkaat pois.
Onko kukaan tehnyt D5 koneelle huohotin rempan. Huohotin ventiili PCV ( öljyloukko) näyttäs olevan öljynputsarin jalassa.
-
Tässä hieno ohje
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=27693.0
-
Kiitoksia! Täytyypi tutkia mitä sieltä löytyy!
-
Non niin huohotinjärjestelmä on nyt läpikäyty. Öljyloukku eli PCV irroitettu. Ahdasta oli mutta mahtui tulemaan kun aikansa käänteli, oli yllättävän puhdas ja toimi niinkuin pitääkin. Myös PTC venttiili ( jossa Lämmitysvastus) tuli katsottua,puhdas ja auki oli samoin letkut. Huohotus järjestelmä siis toimii. Aikaa koko hommassa meni n. pari tuntia kun rauhassa teki.
(https://s27.postimg.org/81q2o14mn/WP_20170201_10_40_58_Pro.jpg) (https://postimg.org/image/81q2o14mn/)
(https://s24.postimg.org/f3max1u2p/WP_20170201_10_41_20_Pro.jpg) (https://postimg.org/image/f3max1u2p/)
(https://s28.postimg.org/vulav0de1/WP_20170204_12_50_24_Pro.jpg) (https://postimg.org/image/vulav0de1/)
(https://s29.postimg.org/ibyoqefkj/WP_20170204_13_05_04_Pro.jpg) (https://postimg.org/image/ibyoqefkj/)
-
Mites se mittatikusta nouseva höyry, vaikuttiko putsaus siihen?
-
Mittatikun höyrynmäärän ei vaikutusta. Mutta ei se mitenkään pahasti puske, pääasia että huhotinjärjestelmä toimii. Öljyn vuoto joka vielä aika pientä enemmäkin huolettaa, sitä täytyy tarkailla. No forte käsittelyn seuraavassa öljyn vaihdossa joka tapauksessa teen. Tämä pirssi on minulla vielä aika tuore tapaus, niin ei oikein tiedä minkälaisella suharilla ennen ollut vaikka hultohistoria onkin tiedossa.
-
Mittatikun höyrynmäärän ei vaikutusta. Mutta ei se mitenkään pahasti puske, pääasia että huhotinjärjestelmä toimii. Öljyn vuoto joka vielä aika pientä enemmäkin huolettaa, sitä täytyy tarkailla. No forte käsittelyn seuraavassa öljyn vaihdossa joka tapauksessa teen. Tämä pirssi on minulla vielä aika tuore tapaus, niin ei oikein tiedä minkälaisella suharilla ennen ollut vaikka hultohistoria onkin tiedossa.
Kannattaa öljypohja käyttää sitten samalla pois saattaa sitä kuraa olla aika reilusti kertynyt
-
No niin öljyvuodon syy löytyi ja korjattu :). Laatikko oli irroitettu ja kampiakselin takastefahan se siellä vuoti, vaikka viimeksi sen eräs asentaja uusi (asennusvirhe) :nohnoh. No nyt ei vuoda, on uusi stefa ja kunnolla asennettu. Homman teki tällä kertaa volvo special korjaamo.
-
Huohotus jos on ollut tukossa niin sehän sen monesti irrottaa.
-
Huohotus ei ollut tukossa vaikka sitä silloin epäilin. Se vaan on niin että kun kilsoja rupeaa olemaan 440000km niin kyllä se jo vähän tuppaa huohottaan, sanoo tietävämmät. Volvo speciaali näki siitä vuotaneesta stefasta että ei oo ollu kunnolla ( oisko jousi pullahtanut paikoiltaan), laittoi uuden jollain erikoistyökalulla on kuulemma tarkka asentaa paikoilleen.
-
Muutaman huohotinputken irtiollessa kokeilin puhaltaa loukkuun paineilmaa mut haaroittuvasta ylöspäin menevästä putkesta tuli vain kuin lehmän hönkäys.
Mötikkä näyttää olevan hankalassa paikassa, jokin kansikin näyttää olevan mut ei aukene.
Paljastaako "lehmän hönkäys" joka tulee haaroittuvasta putkessa loukun olevan putsausta vailla vai mitä kannattaisi tehdä?